על ידי אישה_במסע* » 25 יולי 2017, 15:21
יש איזו תפיסה אנושית בסיסית (שאמנם די נעלמה היום בעידן המודרני, אבל עדיין קיימת) שצניעות של אישה נשואה כוללת את כיסוי השיער שלה.
אני לא מסכימה. יש תפיסה אנושית בסיסית שאישה נשואה אמורה לכסות את השיער שלה. זה הכל. הקשר של זה לצניעות זה פרשנות, ולדעתי פרשנות לא רלוונטית לזמנים ההם.
אישית, קשר לי לחשוב על צניעות בתור רלוונטית לרוסיה. יש שם משמעותית פחות התעניינות בנושא, באופן טבעי. את מוזמנת לנסות לצאת החוצה, לטמפרטורה של מינוס עשרים, בלבוש לא צנוע. בהצלחה P-:
נתקלתי בטענה לא הגיונית במיוחד שאומרת שיש אנרגיה בשיער, והיא לא מזיקה למשפחת המקור אבל עלולה להזיק למשפחת הבעל. היא לא הגיונית בעליל, כי מה עם כל האנשים שהם לא משפחיה שראו את שיערה של הרווקה?
לדעתי זה בעיקר סמל סטטוס. אמירה מאוד ברורה על הסטטוס השונה של נשואה ורווקה, עם תפקידים חברתיים שונים מאוד.
מערכת הערכים היהודית יש ערך גם לקיום מצוות גם ללא הבנת כל המשמעות שמאחוריהן.
בשיקולים שעלו פה, לעיתים רחוקות עלו שיקולים מהותיים. לדעתי רובם היו חיצוניים. דברים בסגנון, איך זה נראה, ואיך יתייגו אותי. אני רואה התייחסות למהות בתור שאלות אחרות לגמרי. דברים בסגנון:
מה המשמעות המהותית של שיער פזור, שיער בצמה, או שתי צמות, שיער בכיסוי ראש? מה ההבדל בין להיות רווקה ללהיות נשואה?
או - מה האנרגיה שיש בשיער, והאם אני מאמינה שעליה לזרום בחופשיות, או שאני מאמינה שעלי להגן עליה מפני העולם החיצוני, או שאני אולי מאמינה שכדאי להכניס אותה לגבולות מסויימים?
כי אני מאמינה שאם יש השפעה אנרגטית כזו, אז היא קיימת. היא פשוט קיימת. בעוד ששיכות לתת קבוצה מסויימת שבגדים יכולים להעיד עליה, היא זמנית ותרבותית, הרי שההשפעה הזו קיימת. מה ההשפעה הזו, והאם היא רצויה, זו כבר שאלה אחרת. (ולדעתי היא רלוונטית במיוחד אם מגלחים את השיער, ולא נניח, אוספים אותו לשתי-צמות של אישה נשואה).
זה אכן ביטוי החיצוני של מערכת ערכים שלימה. והקבלה או הדחיה שלו מאפשרים לשאול - מה מערכת הערכים שלי, ואיך אני מבטאת אותם? לדעתי זו שכבה מהותית יותר מהיחס השונה שנותנים לנשים בכיסוי ראש, לטובה ולרעה.
לדעתי זו שאלה רלוונטית, למשל, למי ששוקלת פאה, או כיסוי ראש שחושף חלק מהשיער. למשל, אלו שמתנגדים לכך שתראה ולו שיערה אחת, עושים את זה על בסיס אמונה מיסטית בכוחו של השיער. לפחות אלו שבהם אני נתקלתי. את, השוקלת איזה כיסוי ראש ללבוש, מאמינה בזה? או שאת דוחה את המיסטיפיקציה של היהדות, ומעדיפה להצמד להלכה בלי החידושים המיסטיים שלה? במקום לשאול, איך זה נראה, או לאיזו תת קבוצה במגזר הדתי ישייכו אותך. לא שזה לא חשוב - גם אותי מעצבן לפעמים שמשייכים אותי לכל מיני קבוצות שאני לא קשורה אליהן. ועדיין, זה נראה לי חשוב יותר.
ובאמת, הייתה לי בזמנו התלבטות בנושא דומה - חצאיות ארוכות, מחשופים, וכמה ראוי להתאמץ כדי להמנע מהם - שארכה שנים. לגמרי שנים - זה אומר שכמה שנים התלבשתי לפי תפיסה מסויימת, ראיתי מניסיוני מה זה אומר ואיך זה משפיע עליי, ואז בחרתי את הדרך הנוכחית שלי ואני רואה מה זה אומר ואיך זה משפיע עליי.
אני לא יודעת מה הייתי עושה לו הייתי שונאת את הבבואה, אבל בעיני עצם זה שפריט לבוש גורם לי לשנוא את עצמי, זה סימן אזהרה, והזמנה לעבודה עצמית. סימן שאני מקדישה עודף תשומת לב לחיצוניות.
זה מתקשר לדעה שלי שיותר משאידיאל היופי בימינו בעייתי, בעייתי הדגש העצום שנותנים על המראה החיצוני. זה כולה מראה חיצוני! לפה או לשם, זה לא עד כדי כך חשוב! בתשומת הלב הזו החוצה במקום פנימה יש חוסר איזון ושיבוש עצום, לדעתי.
[u]יש איזו תפיסה אנושית בסיסית (שאמנם די נעלמה היום בעידן המודרני, אבל עדיין קיימת) שצניעות של אישה נשואה כוללת את כיסוי השיער שלה.[/u]
אני לא מסכימה. יש תפיסה אנושית בסיסית שאישה נשואה אמורה לכסות את השיער שלה. זה הכל. הקשר של זה לצניעות זה פרשנות, ולדעתי פרשנות לא רלוונטית לזמנים ההם.
אישית, קשר לי לחשוב על צניעות בתור רלוונטית לרוסיה. יש שם משמעותית פחות התעניינות בנושא, באופן טבעי. את מוזמנת לנסות לצאת החוצה, לטמפרטורה של מינוס עשרים, בלבוש לא צנוע. בהצלחה P-:
נתקלתי בטענה לא הגיונית במיוחד שאומרת שיש אנרגיה בשיער, והיא לא מזיקה למשפחת המקור אבל עלולה להזיק למשפחת הבעל. היא לא הגיונית בעליל, כי מה עם כל האנשים שהם לא משפחיה שראו את שיערה של הרווקה?
לדעתי זה בעיקר סמל סטטוס. אמירה מאוד ברורה על הסטטוס השונה של נשואה ורווקה, עם תפקידים חברתיים שונים מאוד.
[u]מערכת הערכים היהודית יש ערך גם לקיום מצוות גם ללא הבנת כל המשמעות שמאחוריהן.[/u]
בשיקולים שעלו פה, לעיתים רחוקות עלו שיקולים מהותיים. לדעתי רובם היו חיצוניים. דברים בסגנון, איך זה נראה, ואיך יתייגו אותי. אני רואה התייחסות למהות בתור שאלות אחרות לגמרי. דברים בסגנון:
מה המשמעות המהותית של שיער פזור, שיער בצמה, או שתי צמות, שיער בכיסוי ראש? מה ההבדל בין להיות רווקה ללהיות נשואה?
או - מה האנרגיה שיש בשיער, והאם אני מאמינה שעליה לזרום בחופשיות, או שאני מאמינה שעלי להגן עליה מפני העולם החיצוני, או שאני אולי מאמינה שכדאי להכניס אותה לגבולות מסויימים?
כי אני מאמינה שאם יש השפעה אנרגטית כזו, אז היא קיימת. היא פשוט קיימת. בעוד ששיכות לתת קבוצה מסויימת שבגדים יכולים להעיד עליה, היא זמנית ותרבותית, הרי שההשפעה הזו קיימת. מה ההשפעה הזו, והאם היא רצויה, זו כבר שאלה אחרת. (ולדעתי היא רלוונטית במיוחד אם מגלחים את השיער, ולא נניח, אוספים אותו לשתי-צמות של אישה נשואה).
זה אכן [u]ביטוי החיצוני של מערכת ערכים שלימה.[/u] והקבלה או הדחיה שלו מאפשרים לשאול - מה מערכת הערכים שלי, ואיך אני מבטאת אותם? לדעתי זו שכבה מהותית יותר מהיחס השונה שנותנים לנשים בכיסוי ראש, לטובה ולרעה.
לדעתי זו שאלה רלוונטית, למשל, למי ששוקלת פאה, או כיסוי ראש שחושף חלק מהשיער. למשל, אלו שמתנגדים לכך שתראה ולו שיערה אחת, עושים את זה על בסיס אמונה מיסטית בכוחו של השיער. לפחות אלו שבהם אני נתקלתי. את, השוקלת איזה כיסוי ראש ללבוש, מאמינה בזה? או שאת דוחה את המיסטיפיקציה של היהדות, ומעדיפה להצמד להלכה בלי החידושים המיסטיים שלה? במקום לשאול, איך זה נראה, או לאיזו תת קבוצה במגזר הדתי ישייכו אותך. לא שזה לא חשוב - גם אותי מעצבן לפעמים שמשייכים אותי לכל מיני קבוצות שאני לא קשורה אליהן. ועדיין, זה נראה לי חשוב יותר.
ובאמת, הייתה לי בזמנו התלבטות בנושא דומה - חצאיות ארוכות, מחשופים, וכמה ראוי להתאמץ כדי להמנע מהם - שארכה שנים. לגמרי שנים - זה אומר שכמה שנים התלבשתי לפי תפיסה מסויימת, ראיתי מניסיוני מה זה אומר ואיך זה משפיע עליי, ואז בחרתי את הדרך הנוכחית שלי ואני רואה מה זה אומר ואיך זה משפיע עליי.
אני לא יודעת מה הייתי עושה לו הייתי שונאת את הבבואה, אבל בעיני עצם זה שפריט לבוש גורם לי לשנוא את עצמי, זה סימן אזהרה, והזמנה לעבודה עצמית. סימן שאני מקדישה עודף תשומת לב לחיצוניות.
זה מתקשר לדעה שלי שיותר משאידיאל היופי בימינו בעייתי, בעייתי הדגש העצום שנותנים על המראה החיצוני. זה כולה מראה חיצוני! לפה או לשם, זה לא עד כדי כך חשוב! בתשומת הלב הזו החוצה במקום פנימה יש חוסר איזון ושיבוש עצום, לדעתי.