ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

ספטמבר 1994:
גשם כבד ירד.
פדרו ואני ירדנו מהג'יפ שהסיע אותנו ופילסנו דרכנו בבוץ לעבר הביקתה.
בביקתה , ביתו של פדרו נמצאו כל בני המשפחה , מסתתרים מפני הגשם .
"זוהי ארני והיא תשאר איתנו זמן מה ותלמד אנגלית" – הציג אותי פדרו .הוא לקח אותי לבקתה אחרת , מאחורי הבקתה המרכזית של החצר , שם תלה לי ערסל והקיף אותו בכילה נגד יתושים .
"פה תגורי " –אמר , ואני להפתעתי ראיתי שכל בני המשפחה , כ –20 במספר עדיין הולכים אחרינו מופתעים .
"כמה זמן תשארי?"- שאלה מריה , אחת האחיות , ואני נעלבת וקצת לחוצה אמרתי בשקט :
" אולי יומיים או שלושה ."

זו הייתה פגישתי הראשונה עם משפחת ויסנטה , אינדיאנים מהכפר אישלו בחבל פטן שבצפון גואטמלה . הימים הפכו לשבועות ונמתחו לחודשים , למדתי אנגלית שלוש כיתות כל יום , כ- 60 מבני הכפר . לאחר חזרתי לארץ המשיך בית הספר לאנגלית לתפקד במשך כשלוש שנים על ידי מתנדבים מעמותת מתת .

ספטמבר 1993:
על ארקס שמעתי לגמרי במקרה בזמן שטיילתי במדינת גואטמלה הנמצאת באמריקה המרכזית, על יד מקסיקו .
במודעה שראיתי באחת המסעדות היה כתוב :
דרושים מתנדבים לעבודה במרכז להצלת חיות בר בג'ונגל .

שלושה ימי נסיעה באוטובוס רעוע, מלא תרנגולות וסלים , פגישה עם ויקטור האחראי בעיירה פלורס במחוז פטן נסיעה של שעה נוספת בג'יפ אל תוך הג'ונגל והנה – ארקס.

השעה חמש בבוקר , אני מתעוררת מוקפת כילה , אלפי יתושים מנסים להכנס . השמש מתחילה לחדור מבעד למעטה העבה של צמרות העצים , ומאות תוכים , ירוקים , אדומים , כחולים וצהובים אומרים זה לזה בוקר טוב.
אני קמה ונועלת מגפי גומי גבוהות בצבע ירוק , ויורדת למטבח , שם מכין חוליו דייסה מבננות מבושלות . אני לוקחת דלי עם מים וסבון, מברשת ניקוי ומגרפה ויורדת לכלובים .
הכלובים הם בעצם חלקת ג'ונגל מגודרת המנסה לשמור במידת האפשר על בית הגידול הטבעי .
בכלוב הראשון שישה גורי קוף עכביש שישנו חבוקים . הם מתמתחים קופיף קטן נתלה על המגרפה ועוזר לי לגרף , גור אחר בודק את המים בדלי . הם לא טעימים , הוא חוזר לכרסם עלים .

פדרו מגיע ומצטרף אלי בשתיקה אני והוא מהווים צוות עבודה בזמן שהותי בארקס. הוא בשבילי מדריך ומורה ומאוחר יותר גם חבר.
"הרבה אנשים צדים פה חיות בר בשביל לאכול , או בשביל הפרוות , וגם כדי לסחור בהם בעולם.
הם מתפרנסים מזה ולא אכפת להם מה ישאר פה . – מסביר לי פדרו – אנחנו בחברה ממשלתית שנקראת conap אחראים על שמירת הג'ונגל : מגבילים את כריתת העצים והצייד , ומנסים לתפוס את סוחרי החיות . חיות שנתפסו מובאות לכאן לטיפול והשגחה , ואחר כך משחררים אותם חזרה עמוק בג'נגל , ומקווים שלא יתפסו שוב."
" מגיעות לכאן חיות מכל הסוגים : תוכים , שנוצות התעופה שלהם נחתכו כדי שלא יברחו , גורי קופים , גורי נמרים , טפירים , צבאים , ראקונים ,תנינים , ועוד…
חלקם פצועים , אחרים צעירים מדי כדי להסתדר לבד . יש גם חיות שאי אפשר כלל לשחרר , להם מנסים למצוא פתרון קבע נוח . בנוסף נעזרים בהם על מנת להסביר לתושבים המקומיים את חשיבות השמירה על הסביבה ."

סיימנו לנקות את הכלובים ואנחנו עולים לאכול . ארוחת הבוקר כמו ארוחות הצהריים והערב תכלול טורטיות מתירס ,שעועית שחורה וקצת אורז.

בכל יום שלישי מגיע אוסקר הוטרינר לבחון את מי מהחיות כבר ניתן לשחרר, ומטפל במי שחולה .
הוא גילה שחלק מהתוכים יש קלמידיה , טפיל מדבק . אם ישחררו אותם יפיצו את הטפיל בין צפורי הבר . במשך השבועיים הקרובים נצטרך לתת תרופה לכל אחד מ –200 התוכים וזה לא מבצע פשוט : צריך לתפוס כל אחד בעזרת רשת ולשפוך לפיו את התרופה בעזרת מזרק ןכפפות עור.
התוכים מתנגדים , צורחים ומנסים לנשוך . אני אומרת "שקט שקט" – העובדים המקומיים צוחקים וחוזרים אחרי , וכל המבצע מוכתר בשם 'שקט' .
לאחר שכולם הבריאו משחררים אותם במעמקי הג'ונגל חוליו נשאר איתם כעשרה ימים לראות שהם מסתגלים , מוצאים את מקור המים ומזון ללא בעיות . בשעת השקיעה עדיין אפשר לראות להקה עצומה של תוכים עפה מעלינו ומנפנפת לנו לשלום .


יותר מכל דבר אחר אוכלים הקופים בטבע עלים . יש סוגי קופים שנהנים גם מפרות, חרקים וגם חיות קטנות , השאגנים הם הקופים ה בררנים יותר . הם אוכלים מספר מצומצם של עלים ולא נוגעים בדברם אחרים שנותנים להם .
בכל בוקר עם הזריחה מקדמים השאגנים את היום החדש בשאגות . בפעם הראשונה ששמעתי אותם הייתי בטוחה שנמרים עומדים להתנפל עלי , ברחתי והתחבאתי .
למרכז ארקאס מגיעים הרבה גורי קופים , הציידים הורגים את הבוגרים בלהקה על מנת לתפוס את הגורים , רוב הגורים לא מצליחים לשרוד בשבי ומתים . בארקאס הוכנו להם כלובי ענק המכילים בתוכם חלקת יער טבעית כדי שהקופים ירגישו בבית כאן הם לומדים למצוא לעצמם מזון בהדרגה וכשהם מתבגרים ומתדרים במבנה של להקה משחררים אותם .
בהדרגה מעבירים את הגורים הצעירים מפורמולת חלב לתזונה הטבעית . כל בוקר לאחר נקיון הכלובים והאכלת בעלי החיים אנחנו יוצאים לקטוף בסביבה פירות ועלים . כל פעם אנחנו קוטפים באזור אחר כדי לא לפגוע באיזון הטבעי ולאפשר לחיות שמסתובבות חופשי באזור מזון זמין .
בעת שהייתי הגיעו למרכז ארבעה גורי שאגן . השאגנים סתגלנים פחות מגורי קוף העכביש, הם מסרבים לאכול והנחלשים מאוד , כמעט לא זזים .
בוקר אחד כשבאתי להאכילם ,אחד הגורים – קטנטן בגודל של נעל שכב בכלוב ורעד ואחיו ישב על ידו . העברנו אותו לכלוב נפרד במידה והוא חולה שלא ידביק את שאר הגורים והשקנו אותו בחלב מלאכותי ובמיץ פרות עתיר אנרגיה וויטמינים מבקבוק אבל הוא היה עצוב , ובכה , עד שנתנו לו בובה שעירה והוא חיבק אותה , התחמם ונרדם , הוטרינר שהגיע אחר הצהריים הציע להוציא אותו מהכלוב כדי להוריד את הלחץ בו הוא שרוי שמשפיע על סיכויי האחלמה שלו , אבל לפנות ערב הגור מת . שלושת הגורים האחרים בכלוב גדלו והתחזקו ושוחררו אחרי מספר חודשים . זו הייתה הפעם הראשונה שמצליחים להחזיר לטבע גורי שאגן ותקוותי שלא האחרונה .

בלי ספק בעל החיים החביב עלי היה המיקולאון (בספרדית מיקו

קוף , לאון

אריה ) קרוי גם קינקג'ו זהו יונק בגודל של חתול פרוותו החומה רכה ונעימה וזנבו ארוך כמו של קוף . המיקולאון הוא בעל חיים נוקטורנו , כלומר פעיל לילה .הוא חי על עצים וניזון מפרות. רוב המיקולאונים בארקס היו בכלובים והתחבאו בחורי גזעים אך ניסו לנשוך כשנכנסתי לנקות את הכלוב , ולחלקם נהגתי לזרוק פרות דרך הגדר כי פחדתי ממש . היה מיקולאון אחד שהגיע ממשפחה עירונית שמו היה סשה הוא היה חברותי כמו חתול , אהב לשחק, והשתמשו בו בפעילויות הסברה בקרב האוכלוסיה המקומית לגבי הצייד והשלכותיו .
מאוחר יותר כשעברתי להתגורר בכפר הגיע יום אחד מיקולאון כזה לעץ הגויאבות בחצר . ביקשתי מהילדים לא להציק לו וכך בכל ערב הוא היה מתעורר וזולל גויאבות ובבוקר מנמנם על צמרת העץ אחרי כמה ימים הוא נעלם , מאז הילדים קראו לגויאבות הפרי של המיקולאון

אנחנו נחים וקולעים כובעים. פתאום שומעים רעש מנוע . מגיע ג'יפ פקחים , ומביאים קופסא . כולם סקרנים מה יש בה .הפעם הגיע נמרון מרגאי קטן, שעדיין יונק.
השקנו אותו חלב מבקבוק והוא היה שובב כחתול , ואהב לטפס עלינו . מהיום בו התחיל המרגאי לאכול בשר השתנה אופיו . הוא נעשה תוקפני ואיש לא יכול היה להתקרב אליו , את שאריות האוכל היינו מוציאים מהכלוב בעזרת פינצטה ארוכה מאוד .


בארקס היו מספר סוגי נמרים ביניהם יגואר ענק , זכר בן שנתיים שאי אפשר היה לשחררו , ומספר נמרים מסוג קטן יותר שנקרא מרגאי . היגואר שכן בכלוב מרוחק – ציידים הרגו את אמו , ומישהו מצא אותו והביאו לארקס. עכשיו כשבגר מסוכן לשחררו . הוא מקבל רגלי בקר שלמות שמובאות מהעיר , פדרו דוחף אותן לכלוב דרך דלת קטנה ובבוקר מוציא את העצמות בעזרת מוט ברזל . לאחרונה הוא התחיל לסבול מבדידות מאחר שהגיע לגיל בגרות (יגוארים כמו חתולים חיים לבד ולא בחברה) בלילה הוא קורע את השקט בשאגות והלב נכמר . הוחלט להעבירו לגן חיות שם יוכל לפגוש נקבה .
עצוב , אבל ,בכפר בו התגוררתי ראיתי במספר בתים עורות של יגואר מפארים את הקירות , כך שמזלו של יגואר זה שפר עליו , אם משוים . עוד מזמן ממלכת המאיה לפני יותר מ- 3000 שנה
נהגו מנהיגי השבטים והלוחמים להתעטף בעורות נמרים מי שצד נמר הפך לגיבור והמנהג נשאר.

למי שרגיל להרגלי עבודה מערביים , קשה להתרגל לסדר היום של העובד במדינות עולם שלישי :
הקימה עם השמש , קפה ואחריו כשעה עבודה . ארוחת בוקר ואחריה עוד שעה –שעתיים עבודה . בשעה הזו פחות או יותר יורד גשם כל יום,כך שנחים עד שיגמר , אוכלים ארוחת צהריים מלווה בסייסטה , עוד שעה עבודה אחריה , לפעמים עוד גשם , ארוחת ערב בסביבות שש כבר מחשיך .
את השעות הפנויות המרובות העביר פדרו באומנויות שונות , כל פעם למד להכין דבר חדש , התלהב ועסק בו עד שאימץ רעיון אחר חדש ומלהיב והתמסר לו . כשהגעתי לארקס הוא שקד על קליעת סומבררו , ואני ביקשתי ללמוד , וכך העברנו את הזמן בשיחות תוך כדי קליעה משותפת :
דבר ראשון משוטטים ומוצאים ענף מתאים של מטפס קוצני . קוטפים גבעול באורך כעשרה מטרים ומביאים אותו לחדר האוכל , שם מקלפים את הקוצים וחותכים אותו לאורך לסיבים . כל סיב כזה בעובי 3-4 מילימטר צריך לשייף כדי שיהיה מספיק דק וגמיש ומתאים למלאכת המקלעת .
אמנויות מקומיות נוספות שפדרו או אני עסקנו בהם במשך שהותי : חריטת ציורים על עצמות , צמידים שונים , גילוף בעץ, ואריגת ערסל חבלים.
באזור זה של גואטמלה מלאכות האומנות הן נחלתן של הגברים (לעומת הדרום שם נשים אורגות בדים ורוקמות ומכינות למעשה את כל פרטי הלבוש )
בכפר בו הייתי נשים מופקדות על עבודות הבית , הבגדים קנויים (לעומת דרום גואטמלה ששם הם עבודת יד מקומית).
ערסלים , למשל, נטווים על ידי אסירים , על מנת להתפרנס בעת שהותם בכלא .
קרוב משפחה של פדרו , אסיר לשעבר, לימד אותי לטוות ערסל חוטים, זו מקלעת מסובכת בה טווים חמש שורות בו זמנית , כך שאם דילגתי על נקודה אדע זאת רק בעוד חמש שורות , ואם לא אפרום ואתקן החור יגדל בכל פעם שאגיע לשם שוב.
הנול התפרש על כחמישה מטרים ואני רצה ימינה ושמאל עם המחט הגדולה בידי. איזה סיפוק כשהטוייה הסתיימה לאחר מספר רב של פרימות ובידי נשארה מחט העץ כולה חריצים ושריטות.
כמתנת פרידה קיבלתי מאותו קרוב משפחה מחט עץ חדשה מעץ משובח יותר, והרגשתי שחניכותי מצאה חן בעיניו , חבל שעם השנים שכחתי את האומנות הזאת .



המשך יבוא ... ובינתיים הנה כמה תמונות
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

אני צריכה למצוא כל מיני מכתבים ורשימות שלי מהתקופה ההיא ולהעלות אותם לפה .
אחרי ארקס גרתי עם פדרו בכפר שלו לימדתי אנגלית כמה חודשים , גם על זה אכתוב פה .
מה שכבר כתבתי מצאתי אצלי במחשב מוקלד והחלטתי להעביר לאתר .
ההולכת_בדרכים*
הודעות: 2455
הצטרפות: 27 אוקטובר 2004, 19:00
דף אישי: הדף האישי של ההולכת_בדרכים*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ההולכת_בדרכים* »

יו ארני, איך העלית לי זכרונות... איך הגעת לכתוב על זה דווקא עכשיו?
את קולטת שעבר כל כך הרבה זמן?! היום זה נראה לי כל כך הזוי שהייתי שם ככה לבד...
תמשיכי לכתוב על משפחת ויסנטה, ועל הכפר... אולי יהיו לי סיפורים מעניינים לצרף <מותר?>
אמא_אדמה*
הודעות: 941
הצטרפות: 28 אוגוסט 2002, 01:11
דף אישי: הדף האישי של אמא_אדמה*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי אמא_אדמה* »

וואי, ארני.. איזה כיף לקרוא!

תודה על השיתוף..
חוחית*
הודעות: 470
הצטרפות: 24 ינואר 2008, 14:06

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי חוחית* »

אוי איזה געגועים לגואטמלה עשית לי, בחיי @}
ענת_גיגר*
הודעות: 931
הצטרפות: 08 אוגוסט 2001, 01:47
דף אישי: הדף האישי של ענת_גיגר*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ענת_גיגר* »

איזה יופי, ארני. ספרי עוד!
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

קומפוסט - פעם ראשונה שנתקלתי בו במלוא הדרו .
במורד הגבעה נחו שלוש ערמות קומפוסט בשלבים שונים . לטרייה שפכנו מדי יום את שאריות המזון מהכלובים.
הישנה ביותר כבר הפכה לערמת עפר משובח .
על יד הקומפוסט גן ירק ובו עצי פאפיה ,תירס ושאר צמחי מאכל .
גדלים על הקומופסט מערמות קדומות יותר.
העבודה שלי היום : הפיכת הערמות :
בערך פעם בשבוע צריך להפוך את הערמות, כלומר להעביר אותן מקום כך שראש הערמה הופך לתחתיתה .
בחום של 30 מעלות ולחות גו'נגל של 100 אחוז , אני אוחזת באת החפירה ומעביר מעבירה מעבירה .

על יד מגורי המתנדבים יש שירותים .
כדי להגיע אליהם צריך לרדת בשני גרמי מדרגות עץ חלקלקות שדומות לסולם .
בתוך תא קטן בחוץ יש אסלה .
האסלה מחולקת לשני חלקים בעזרת מחיצה :
בחלק האחורי מחרבנים . זה נופל ישר למטה לבור בעומק 2.5 מטר . מדי פעם שופכים שם איזו אבקה לבנה . בלילה אם מאירים פנימה בפנס הכל רוחש רימות ושאר סועדים .
בחלק הקדמי של האסלה משתינים . השתן יורד בצינור ארוך ארוך עד תחתית הגבעה ונאסף סמוך לקומפוסט בדלי חרס גדול .
מדי יומיים צריך לרוקן את דלי השתן המהביל על הקומפסט ולחבר אותו שוב לצינור .

אני מאלה שעושים פיפי כל לילה . אני אוחזת בפנס ויורדת לשירותים , כאמור שני גרמי מדרגות עץ חלקלקות .
על יד האסלה יושבת קרפדה גדולה בצבע שחור וכתום.
שם היא גרה .
לפני שאני נכנסת אני מאירה בפנס לחפש אותה כדי לא לדרוך עליה
אחרי הכל אני נמצאת במרכז לשימור חיות בר.
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

טורטיות .
פעם בשנה מבראים חלקה בגו'נגל : מבעירים אש ששורפת את הצמחיה .
על השטח החשוף והשרוף זורקים גרעיני תירס.
ומחכים .
אחרי כחמישה חודשים קוטפים את התירס .
(קשים חיי החקלאי ...)
התירס יבש מאוד . הוא נאסף ונשמר לחודשים .
כל יום לוקחת עקרת הבית מספר קלחים . היא מפוררת את הקרעינים היבשים הלבנים לסיר עם מים ומבשלת .
כשהם מתרככים טוחנים אותם . מתקבלת עיסה בצקית
ממנה לוקחים כדור ומשטחים בין כפות הידיים למעין פיתה בקוטר שמונה ס"מ ומניחים על סג' .
התנור הביתי נמצא מתחת לסככה בחוץ או בתוך הבית .
הוא בנוי על מעין שולחן עץ (תחתיו ערמה של קלחי תירס ועצי הסקה . )
בבית של פדרו גרים מתחת לשולחן גם שני ברברים שנהנים כנראה מהחום . בחג המולד הכינו מהם מילוי ל טמאלס.
הגג עשוי כפות דקלים כך שהעשן יוצא דרכו אך הגשם לא נכנס.
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

את הטורטיות מכינים טריות כל בוקר ואוכלים שלוש ארוחות ביום .
לעיתים גם בין הארוחות עם כוס קפה .
מלבד טורטיות : סיר נוסף שמתבשל כל בוקר מכיל שעועית שחורה .
בארקס וגם בכפר אוכלים אותה ככה , מבושלת עם קצת מלח , בתוך טורטיה ,
בעיר מועכים אותה למחית עם שמן שמזכירה חומוס .

זו הארוחה שלוש פעמים ביום , לעיתים יש בננות או פרי אחר אבל מלבד ירק שנקרא וויסקיל הפרות והירקות נועדו לבעלי החיים ולא לנו .
ה'עושר הקולינרי ' הזה קשה לי .
בלילות אני חולמת על אוכל מהבית .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

ארקס 1993
בארקס שלושה מבנים : אחד למתנדבים שנמצא בראש הגבעה ,בניין מרכז, ואחד לעובדים המקומיים שנמצא בתחתית הגבעה על יד השער . בתחתית הגבעה מצוי גם הקומפוסט וליד גן ירק , וקרנטנה - שטח הסגר לחיות חדשות ו או חולות .
כדי לעלות במעלה הגבעה יש מעין מדרגות ,שהן בעצם קרשים מוחזקים ביתדות על הבוץ בין העצים .
הכל סביב סבוך עצים ומהם מטפסים שונים . האויר לח והבוץ אף פעם לא מתייבש כי כל יום יורד גשם.
השמש חזקה אבל כל הזמן מוצל בין העצים הגבוהים .
בבניין השני מטבח, מחסן אוכל ומרפאה מאובזרת .
במעלה ההר בניין המתנדבים הבנוי מעץ אליו מובילות מדרגות . בבניין זה שתי קומות , הקירות בנויים בגובה מטר והגג נפרש מעליהם כך שהוא משופע ובין קצותיו לקירות אין שום דבר .

ב 1993 פעם ראשונה מתוך שלוש שאני בארקס יש מלבדי עוד זוג הולנדים , אוסטרלית אחת עם רסטות בלונדניות ואנגליה מבוגרת שהגיעה במיוחד מאנגליה לארקס עם מזוודה גדולה .(השאר תרמילאים כמוני)
כל אחד מאיתנו מוצמד לאחד העובדים המקומיים לשעות העבודה , ולא ממש נוצרו לי קשרים עם אף אחד מהם .
הצוות המקומי מנוהל על ידי ויקטור - ביולוג מקומי שגדל ולמד בקולורדו . הוא גר בעיר ומגיע כל בוקר עם הספקה של מזון ומים (כי אין מים זורמים בארקס)
הוא מחלק עבודה , וחוזר למשרד בעיר . אוסקר הוא הוטרינר המגיע מהעיר הבירה אחת לכמה ימים .
אנשי קונ"פ - הרשות להגנת הטבע הממשלתית מגיעים עם חיות שמצאו והחרימו למבריחים וציידים .

הצוות המקומי מונה ארבעה עובדים . הם עובדים 21 ימים רצוף ויוצאים לשבוע חופש לפי סבב .
פדרו , חוליו , הוגו וצ'מה .
אף אחד מהם לא דובר אנגלית .
פדרו הוא הרוח החיה . איש ערני ובעל חוש הומור נמרץ וחברותי .
חוליו הוא מה שנקרא עובד מצטיין :קם ראשון , מבשל , אחראי . אני מזהה בו משהו שלא אופייני לאינדיאנים המקומיים , איזה רוע , קוצים .
הוגו הוא איש שקט , נעים לעבוד בחברתו . הדיבור שלו דומה להמהום עם טונציה ריגשית נעימה כמו גברים אתיופיים מבוגרים פה בארץ .
צ'מה ששמו המלא חסוס-מריה הוא גבר עגלגל , בישן ומובוגר יותר . אני נבוכה כשאני נשארת איתו לבד.

בין המבנים פזורים כלובים גדולים בגובה של ארבעה מטר ובשטח גדול . רובם מקיפים מספר עצים בתוכם .
בכלובים בעיקר תוכים . עשרות תוכי מקאו ואמזונה . יש גם עופות אחרים כמו טוסים מקומיים ותרנגולות בר צבעוניות
(המקור של תרנגול ההודו לא מהודו ולא מטורקיה אלא ממרכז אמריקה)
בין היונקים יש כמה נמרים קטנים , חוטמנים , מיקולאונים , צבי לבן זנב , ובעיקר קופים - קופי עכביש ושאגנים .

אני הכי אוהבת את הקופים .
עשרות גורים המחולקים למספר כלובים .
בכל כלוב מספר גורים, יושבים חבוקים כל היום. מביטים בי בעיניים גדולות .
יש המחפשים חום ונכרכים עלי כשאני נכנסת .
יש לי חולצה לבנה ועליה ציור אדום עגול שממנו יוצאות דמויות .
בכל פעם שאני מתקרבת העיגול האדום מזכיר להם פרי או משהו והם באים לבדוק . נוגעים בו , ורואים שלא שווה הרבה . חוזרים למקומם .
אני יושבת בתוך כלוב . מחבקת גור עכביש קטן . זנבו הארוך כרוך לי על אמת היד מספר סיבובים . בפיו הוא מוצץ לי את האצבע .
ויקטור ל א מרשה להקשר לגור יותר מדי כי אחר כך משחררים אותם כשהם קצת גדלים , אבל המגע איתםמעורר בי חוויה אמהית וכמיהה .
תמיד כילדה רציתי קוף , וזה בדיוק כמו שדמיינתי .
הם רזים מאוד ובטנם עגולה וגדולה , הגפיים הארוכות כרוחות עלי , ואצבעות הרגליים שהן ארוכות כמו אצבעות הידיים מחזיקות לי את החולצה.

יש כלוב אחד גדול עוד יותר ובו גורים בוגרים הקרובים לשחרור . הם פעילים יותר ומתרוצצים על העצים , בניגוד לגורים הצעירים שרק יושבים חבוקים זה לזה על ענף כל היום . (אין ספק שהם בדיכאון . הניסוי של הרלו ממש מתבהר מול העיניים פה )

כשאני מנקה את הכלוב ועורמת עם מגרפה עלים שנשרו ושאריות אוכל , הם קופצים מלמעלה על הערמה שלי ומפזרים אותה שוב ושוב , לפעמים חופרים בה . אחד יושב על המגרפה ומנסה להתאזן בזמן שאני מגרפת . כשהוא נופל הוא עולה שוב .יושב לי על הכתף , עוצם את העיניים שלי בידו.
אחר יושב על שפת הדלי ובודק את המים איתם אני מנקה את משטחי ההאכלה .
המים עם סבון .הוא נוגע בקצף , טועם ויורק .
קוף אחר מתיישב על שפת הדלי ומסתכל עליו בעניין .
כל בוקר אותו סיפור . אני מתישבת ומתכרבלת איתם .
איזה כיף .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

הבגדים שלי לחים ומסריחים .
אני לובשת בגדים ארוכים כי יש המוני יתושים
גם ככה כולי עקוצה .
ונועלת מגפיים בגלל הבוץ .
על יד המטבח יש כיור עם משטח לכיבוס אין טעם לכבס כי הבגדים אף פעם לא ממש מתייבשים מצד שני אני כל כך מזיעה שאחרי הכביסה הם אמנםלחים אבל פחות מסריחים .
חלק מהיתושים הם יתושי מלריה , הם נראים שונה . המקומיים מסתובבים עם מכנסיים ומגפיים אבל בלי חולצה חלק מהיום. הם נעקצים פחות .
כשמישהו הורג יתוש מלריה על גופו הוא מראה לאחרים .
אני בולעת פעם בשבוע כדורים נגד מלריה אחת מתופעות הלוואי שלהם גורמת לי לחלום המון , חלומות ברורים אותם אני זוכרת לפרטים וגם רושמת .
יש משהו חדש לי בחוויה של להיות כלכך לבד בלי אף דובר עברית בסביבה בלי קשר ממשי עם אף אחד מהאנשים סביבי . אני המון לבד , כותבת , מציירת .
גם מכבסת כל יום .
בארקס אין מים זורמים .
מי שתיה ויקטור מביא מהעיר .
מים לכביסה מביאים מהנהר שנמצא על יד הקרנטנה בתחתית הגבעה .
אסור לשחות בנהר הזה כי יש בו תנינים (קיימנים לא גדולים מאוד)
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

בשש בבוקר השמש זורחת , בשש בערב מחשיך .
אני מתקרבת לפדרו שקולע כובע .
הוא מלמד אותי ואנחנו קולעים יחד .
בערב יושבים במטבח . הוגו מבקש שאלמד אותו אנגלית ,
ואני שבצבא , רק שנה קודם עבדתי כמורה לעברית לעולים מאתיופיה מבוגרים
מלמדת באותה שיטה את הוגו, פדרו וחוליו אנגלית .

הוגו בעל רמת הפשטה נמוכה משל האחרים .
הוא קורא את המשפט :
יש לי אישה יפה .
הוא אומר לי : אבל אין לי אישה
  • לא חשוב רק תגיד בשביל התרגול .
  • לא ,לא אין לי אישה , אני לא יכול לומר את זה .
שבע וחצי בערב , נראה כמו אמצע הלילה , אני עייפה כל כך ,
עולה למעלה לבית המתנדבים עם הפנס , נזהרת לא להחליק בבוץ .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

גנרטור ומשאבה:

לא היו שם כשהייתי בארקס בשנת 1993 . מה שאומר שלא היו מים זורמים או חשמל .
אבל
המשאבה עמדה להגיע , ובזמן שהייתי שם היה צריך לבנות צריף בשבילה .

את הצריף בנו בשיטה האינדיאנית המסורתית , אבל אני הייתי רק בחלק הראשון אז לא יכולה לדווח על כל הבנייה .
הלכנו ביער והגברים בחרו ארבעה עצים מתאימים : דקים וארוכים .
הם כרתו אותם בעזרת המצ'טות , וסחבנו אותם חזרה .
אחר כך היה צריך לדפוק עליהם כדי להפריד את הקליפה מהגזע ולקלף אותם .
לאחר שהם התייבשו חפרו בורות עמוקים מאוד , נראה לי יותר ממטר וקיבעו אותם .

כשהגעתי ב-1994
עמדה משאבה בתוך הצריף . היא הופעלה על ידי גנרטור . היו מים זורמים למקלחת וכביסה .
הגנרטור גם סיפק חשמל לחדר האוכל לכשעתיים כל ערב.
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

ב-1994 התחילו לקחת כסף תמורת התנדבות בארקס .
נדמה לי 50 דולר לשבוע .
בכסף הזה השתמשו לצרכי שימור בעלי החיים . בנוסף העסיקו עובדת נוספת במקום:
טבחית בשם דונה חואנה .
כנראה בגלל שהמתנדבים משלמים מגיע להם אוכל מגוון ומערבי יותר ,
דונה חואנה הכינה שלוש ארוחות מגוונות ביום שכללו ירקות מבושלים , אורז , פסטה ...
מה שהמקומיים אכלים לעיתים רחוקות מאוד ובמסורה .

דונה חואנה
היא אישה מבוגרת , רזה בעלת שיער לבן .
לובשת שמלה וסינר , נעליים שטוחות להליכה , כי ביתה נמצא במרחק שעה הליכה .
ילדיה כבר עזבו את הבית אך היא מגדלת את נכדיה , כי ביתה יוצאת לעבוד
לבת אין בעל .
דונה חואנה מספרת לי על נכדיה בעיקר על הפייבוריט שלה
אחד שעיניו בצבע תכלת .
בזמן שהיא עובדת הילדים לבד בבית , הגדול דואג לקטנים .

אני מבלה איתה שעות בבירור שעועית שחורה
ובשיחה .
בימי ראשון היא לא נמצאת ואני מבשלת לכולם .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

אריקה -
סטודנטית אמריקאית לאקולוגיה
עושה תואר שני בארה"ב על הקשר בין ציפור מסויימת לזרע של דקל קטן .
הזרעים נובטים רק לאחר ששהו בקיבה של הציפור הספציפית הזו ,
הדומה שתרנגול הודו, או טווס שחור אדום .
הציפור בסכנת הכחדה , ואיתה כמובן העץ .
לדקל הקטן הזה עלים המתאימים לסידורי פרחים והאמריקאים קונים אותם לצורך זה .
נשים אינדיאניות אוספות אותם בג'ונגל -
עבור שישה צרורות שהיקפם כמפרק כף היד הן מקבלות דולר.

כנראה שהמסחר הזה מצדיק שמישהו יממן מחקר , על הציפור והעץ .

בארקס מספר ציפורים כאלה .
אריקה צריכה להעביר למעבדה באוניברסיטה שלה זרעים שיצאו מהקיבה שלה ציפור , שאספה מתוך הקקי
אך אין אפשרות להעביר זרעים מגואטמלה לארה"ב והיא לא קיבלה אישור , לכן היא מביאה מארה"ב שקיות של עדשים .
היא פותחת את השקיות ומחביא בפנים את הזרעים , ואחר כך סוגרת שוב .
מבריחה אותם מארץ לארץ .
פלונית*
הודעות: 5019
הצטרפות: 02 אוקטובר 2001, 03:13

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי פלונית* »

מקסים ומעורר השראה.
עוד..! (-:
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

מיגל -
אמריקאי יהודי .
התנדב בארקס ב 1994 . הוא עזב לפרוייקט אחר קצת לפני שהגעתי.
האו התקין מיכל מים ומתחתיו ברז .
כששואבים המים מתקבצים במיכל , וכך אפשר להתקלח .
הוא מבקר ומספר לי על הפילטר שסידר כדי שעלים נושרים לא יחסמו את המעבר .

מיגל עובד כרגע בפרוייקט אחר של שימור ,
הוא מזמין אותי ואת פדרו לבקר .

נסיעה ארוכה באוטובוס מביאה אותנו לכפר קטן מאוד ועמוק מאוד בג'ונגל: וושאקטון .
שונה מהכפר של פדרו הנמצא על צומת חשוב קורב לגבול עם בליז .
כל מקום בגואטמלה מלא עתיקות מתקופת המיה , פירמידות קטנות , צלמיות , אבנים ענקיות עם ציורים .
ראינו גם מזבח שם הוקרבו קורבנות אדם , כניראה שבויי מלחמה פדרו אמר .
האדם שארח אותנו העיד על עצמו שהוא מיה טהור .
פדרו הסביר לי שיש כל מיני גזעים , הוא עצמו שייך לשבט בדרום גואטמלה .
האיש באמת דומה יותר לציורים שעל האבנים , אף גדול ונשרי , מצח מצל על העיניים .
ארינו גם עצי גומי עם חריצים ודלי . מישהו שם רדה גומי שהוא השרף של עץ הגומי .
היו שם כמה סטודנטים אמריקאים החוקרים את השפעת שרפת חלקות הג'ונגל לצרכי זריעת תירס על הצמחייה ועל טיב האדמה .
הדבר שהכי זכור לי מהטיול הזה הוא ששתינו כמויות של לימונדה שהמארחת שלנו הכינה .
זה היה מתוק , ואחרי תקופה ארוכה של אוכל מקומי (גם אם מגוון יותר בזכותה של דונה חואנה)
המתיקות הזו חסרה לי ואני מאושרת .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

טמאלס
מאכל חגיגי :
במרכז הטאמלס יש בשר עוף טחון מבושל ברוטב .
הבשר הטחון עטוף בעיסת תירס
וזה עטוף בעלה גדול ,עיתים של בננה שעיתים של קלח התירס .
הכל קשור בסיב , גם הוא מעטיפות קלח התירס .
הטמאלס מבושלים בסיר המכיל את אותו הרוטב של הבשר .
זה נורא טעים , חבל שבשנים האלה הייתי צמחונית ואכלתי רק טמאלס צמחוני, כלומר בלי הבשר .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

איסקו
וטרינרית מיפן .
הגיעה אחרי ואנחנו מתיידדות ומבלות את כל הזמן יחד .
מדי פעם נוסעות עם ויקטור לעיר .
פתאום יש לי חברה , מישהי לדבר איתה אנגלית , אחרי כל הספרדית אני מרגישה תחושת בית
הרגשתי כנראה בודדה קודם ולא שמתי לב.

איסקו שאלה אותי :
אם החיים הם יממה , באיזה שעה את עכשיו ?
עניתי 3 אחה"צ .

אחרי שנים שאלתי את עצמי את אותה השאלה כשכבר הייתי אמא והרגשתי 11 בבוקר
מעניין איך דברים משתנים .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

גם עכשיו אני מרגישה צהריים .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

דון קונחו .
קונחו בספרדית זה ארנב .
דון קונחו הוא אדם לא צעיר , ממוצא גרמני שגר בכפר סנטה אנה במרחק 11 ק"מ מארקס .
ללדון קונחו דרך משלו לעזור בשימור חיות הג'ונגל :
הוא מגדל ארנבות ונותן אותן לנשות הכפרים לבישול כדי שלא יצאו לצוד חיות בג'ונגל .

גם פדרו רוצה לאמץ את הרעיון בכפר שלו שהוא מרוחק יותר . הוא מספר לי שבנה מכלאה
ואנחנו הולכים לדבר עם דון קונחו .
הדרך ארוכה וחמה ולא עוברת שום מכונית .
פתאום אנחנו רואים אגם קטן ומזמין וקופצים למים להתרענן . בדיוק אז אנחנו שומעים מכונית ורצים חזרה לכביש ,
אבל אין סיכוי שמישהו יקח אותנו טרמפ , עכשיו כשאנחנו רטובים ...

בכלמיקרה הדרך לסנטה אנה כל כך ארוכה שעד שהגענו לשם הספיקו הבגדים להתייבש לגמרי .

בבית של דון קונחו יש טלויזיה והיא דלוקה .
בזמן שפדרו מדבר איתו אני מתנדנדת בערסל וצופה .
(באף בית בגואטמלה לא ראיתי ספות . בחדר ההסבה תלויים בדרך כלל שניים או שלושה ערסלים )
כנראה יש בדיוק איזה תחרות כדורגל גדולה , אולי מונדיאל .
פתאום יש חדשות ורואים את שמעון פרס .
אני לא ממש מבינה מה אומרים אבל כנראה יש איזה הסכם חשוב , לישראל עם ירדן , אולי שלום ?
אני כל כך מנותקת ממה שקורה בעולם ,
בשיחות הקצרות עם ההורים שלי אני עסוקה מדי להתעדכן מה נשמע איתם ולעדכן לגבי , ולא שומעת על הסכמי אוסלו עד שאני חוזרת הביתה .
חוחית*
הודעות: 470
הצטרפות: 24 ינואר 2008, 14:06

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי חוחית* »

וואוו ארני, כל כך כיף לקרוא.
איפה נמצא המקום? קרוב לפלורס?
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

כן זה קרוב לפלורס.
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

ארקס 1998
בין 1994 ל- 1998 עבר מהפך תרבותי -חברתי על תרבות התרמילאות :
דבר ראשון האינטרנט תפס תאוצה בין השנים האלה .
דבר שני התחילה אופנה של התנדבות למען הקהילה או הסביבה כחלק המדברים שהם כמעט must בטיול .
ואחרון - ארקס מוזכר בלונלי-פלנט כמקום להתנדבות .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

ב-1998 אני , אחותי ושני בני הזוג שלנו , לימים הבעלים שלנו , שלשניהם קוראים חגי הגענו יחד לארקס .
כל זוג טייל בנפרד , אך נפגשנו לקראת ארקס.
כשהגענו המקום המה כל כך מתנדבים שלא היה מקום . החלטנו לנפוש בחווה שנקראת פינקה -אישובל כמה ימים ולחזור לנסות את מזלנו .

עוד שינויים בארקס :
עקב חשיפה בנשיונל גאוגרפיק , ארקס זכתה לתרומות רבות , הם בונים מרכז חדש , באתר אחר , גדול ומשוכלל יותר (לא הייתי בו אבל חגי עבד שם כמה ימים )
הצוות הבכיר התחלף , וכלל עכשיו וטרינר אחד שגר בסביבה והגיע כל יום . איתו בת זוגו , היפנית שניהלה את עבודת המתנדבים .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

גרעין רביה של תוכי מקאו :
תוכים חיים בזוגות קבועים כל החיים .
הםלא יוצרים זיווג עם אחים .
קשה להרבות תוכי מקאו בשבי כיוון שבדרך כלל אם יש יותר מפרט אחד , מדובר באחים שנלקחו מאותו הקן .
בארקס היו 8 תוכי מקאו בוגרים שהושארו לצורך גרעין רביה .
אני רואה באתר שלהם גוזלי מקאו , סימן שזה הצליח להם .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

חגי ואני פורשים על הרצפה בבית המתנדבים את אוהל הכילה שלנו וגרים בתוכו .
יש כל כך הרבה יתושים. כל שעות היום סובב אותנו ענן יתושים . בעיקר בשעות הזריחה והשקיעה .
לי זה לא מפריע נורא ,אבל חגי ואחותי סובלים ועוזבים אחרי יומיים .
חגי ואני נשארים שבועיים או שלושה .

חגי מטפל בבעלי חיים שלא הכרתי בפעמים קודמות שהייתי כאן :
טפיר - חיה ענקית עם חדק קצר ושימושי ,
טפסקווינטלה שהוא יונק בגודל כלב קטן שנראה כמו מומין עם פרוה חומה ונקודות לבנות .

אני ממשיכה כהרגלי לעבוד בעיקר עם קופים , הפעם באיזור הבידוד שם הגורים הצעירים נמצאים .

היה גם חזיר בר תינוק , בגודל של קופת חיסכון שפרוותו סמיכה וקוצנית משהו .
בגלל שהוא היה לבד הוטרינר הרשה להוציא אותו מהכלוב .
והוא היה יושב איתנו בשעות שלא היינו מסתובבים בתוך הכלובים .

הפעם יש יותר מתנדבים, יש גם חשמל .
השהיה בארקס דומה יותר לחוויה תרמילאית.
בערב משחקים קלפים בחדר האוכל , האוכל מערבי ומגוון (עדיין דונה חואנה מבשלת)

תרמילאים באים והולכים אחרי יומיים , כבר לא מחוייבים להשאר שבועיים , העיקר ששלמו את חמישים הדולר שלהם ...

למרות המסחור , האפשרות להיות בכזו קרבה לחיות בר , ומתוך ידיעה שהן יחזרו לחופשי - מרגשת .
למרות השדרוג במזון ומתנאים הג'ונגל הוא עדיין ג'ונגל , על קשיו ונפלאותיו .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

אני מצטטת מהספר של אווה איבוטסון ' מסע אל ים הנהר ':

"מי שסבור כי יער הגשם הוא גהינום ירוק
מביא עמו אל ארץ פלאות זו את הפחדים והדעות הקדומות שלו בלבד ,
שהרי השאלה אם מקום הוא גיהנום או גן עדן תלויה בשואל ,
ומי שנכנס באומץ ובלב פתוח, עשוי למצוא עצמו בגן עדן ."
חוחית*
הודעות: 470
הצטרפות: 24 ינואר 2008, 14:06

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי חוחית* »

החלטנו לנפוש בחווה שנקראת פינקה -אישובל אוי כמה התאכזבנו מהמקום הזה )-:
ארני את עושה לי פרפרים בלב כמו לפני טיול לחו"ל.
לוטם_מרווני*
הודעות: 3987
הצטרפות: 27 דצמבר 2003, 21:55
דף אישי: הדף האישי של לוטם_מרווני*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי לוטם_מרווני* »

ארני, אני קוראת את הבלוג הטרי הזה כמוצאת שלל רב. מתענגת על המיקצב, התרבויות, הלחות והקופים. גם אני תמיד רציתי קוף קטן כשהייתי ילדה. כשבגרתי הבנתי מה זה אומר מבחינת הקוף ואימו וחיות הבר.
מרגשת אותי. את עושה לי פרפרים בלב תודה@}
תזמורת_הים*
הודעות: 2900
הצטרפות: 22 אוגוסט 2003, 11:13
דף אישי: הדף האישי של תזמורת_הים*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי תזמורת_הים* »

טפסקווינטלה שהוא יונק בגודל כלב קטן שנראה כמו מומין עם פרוה חומה ונקודות לבנות .
תמונה בבקשה :-)
לילה_טוב*
הודעות: 1543
הצטרפות: 24 נובמבר 2002, 23:01
דף אישי: הדף האישי של לילה_טוב*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי לילה_טוב* »

גם עכשיו אני מרגישה צהריים
אני אוהבת אותך.
שאק_טי*
הודעות: 183
הצטרפות: 12 מרץ 2006, 16:37
דף אישי: הדף האישי של שאק_טי*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי שאק_טי* »

איזה יופי את מספרת ארני!
לוטם_מרווני*
הודעות: 3987
הצטרפות: 27 דצמבר 2003, 21:55
דף אישי: הדף האישי של לוטם_מרווני*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי לוטם_מרווני* »

עוד, ניכנסת ומחכה להמשכים...|תמר|
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

תחושת משמעות .
זה משהו אחר לגמרי לטפל בקופים בגן חיות , לעומת טיפול בקופים שאני יודעת שיחזרו לחופש , לבית שלהם.
זה משהו אחר לגמרי ללמד אנגלית בחוגים לילדים בארץ
לעומת ללמד אנגלית בגואטמלה כשהתלמידים יוכלו להתפרנס בעזרתה .

ההבדל הוא תחושת המשמעות , שהמעשה שלי ישנה למישהו את החיים לטובה .
אבל , בפרספקטיבה של 15 שנה לאחור אני לא בטוחה שהתערבות , כל התערבות תורמת .

אני קוראת עכשיו ספר על אפגניסטן שנקרא
בית הספר ליופי של קבול .
מסופר על אמריקאית שהקימה בית ספר למקצועות היופי (ספרות , קוסמטיקה , איפור)בקאבול
מתוך מחשבה לספק לנשות אפגניסטן אפשרות לפתוח עסקים ולהיות עצמאיות , כיוון שהן כל כך תלויות בגברים .

היא מתעסקת שם בסוגיות שונות של העצמה ,
ומנסה לעזור לנשים שונות , בעיקר כאלה שהבעל ממש מתאכזר אליהן .

אני שואלת את עצמי לאור הנסיון שלי בהתנדבות בגואטמלה ולאור הספר
האם זה נכון ומוסרי לבוא עם מערכת הערכים שלנו , המערבית
ולפעול על פיה במדינות בהן סולם ערכים אחר .
בגלל חוסר ידע וחוסר הכרהש ל התרבות המקומית
אפשר לערוך יותר נזק מתועלת ,
כפי שמצטייר מהספר שאני קוראת .
ארני_ש*
הודעות: 961
הצטרפות: 21 ספטמבר 2003, 07:18
דף אישי: הדף האישי של ארני_ש*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי ארני_ש* »

לתת להם חכות במקום דגים ...
אימרה נכונה , אך מאוד פטרונית .

מה אנחנו באמת יודעים ?

האם הכי נכון לא להתערב ?
אום_שלום*
הודעות: 1134
הצטרפות: 15 ינואר 2006, 19:11
דף אישי: הדף האישי של אום_שלום*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי אום_שלום* »

_אני שואלת את עצמי לאור הנסיון שלי בהתנדבות בגואטמלה ולאור הספר
האם זה נכון ומוסרי לבוא עם מערכת הערכים שלנו , המערבית
ולפעול על פיה במדינות בהן סולם ערכים אחר ._
שאלה טובה מאוד.
גם אני חושבת על זה לא פעם.
צפרדע_ית
הודעות: 1677
הצטרפות: 03 מאי 2006, 05:13
דף אישי: הדף האישי של צפרדע_ית

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי צפרדע_ית »

יההההה תראו מה מצאתי!!!!!
איך לא סיפרת איך?!
רק סודות אה?
אני נהנית מאוד, תודה.
ץ
שמש_בחורף*
הודעות: 646
הצטרפות: 25 מרץ 2008, 11:03

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי שמש_בחורף* »

קראתי עכשיו הכל ברצף.
והתענגתי עד מאד.
הרגע_שלפני*
הודעות: 598
הצטרפות: 19 דצמבר 2006, 22:04
דף אישי: הדף האישי של הרגע_שלפני*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי הרגע_שלפני* »

_קראתי עכשיו הכל ברצף.
והתענגתי עד מאד._
אלה_לי_לה*
הודעות: 1080
הצטרפות: 07 נובמבר 2007, 10:20
דף אישי: הדף האישי של אלה_לי_לה*

ארקס הצלת בע''ח בגואטמלה בלוג

שליחה על ידי אלה_לי_לה* »

מצתרפת להילולים

קראתי בעבר, והיה נפלא לקרוא שוב היום
שליחת תגובה

חזור אל “דפים למיון”