על ידי רועי_שרון* » 02 יוני 2007, 15:57
כל הבג"ץ התחיל מאדם שלא השכיל להתסתדר במסגרת הנהלים הקיימים. מלבדו, לאף אחד לא הייתה בעיה לקבל אישור לחינוך ביתי
את פשוט טועה. יש מספר לא קטן של משפחות שניסו לקבל אישור ולא הצליחו. ויש גם משפחות רבות שלא מנסות בכלל לקבל אישור, כי לתפיסתן זו לא סמכותו של משרד החינוך לאשר או לא לאשר חינוך ביתי.
עובדה היא שמאז התחיל מסע הבג"ץ הרשויות התחילו ל"התלבש" באופן סדרתי על משפחות החינוך הביתי בארץ, מה שלא התבצע לפני כן, והקריטריונים הוקשחו משמעותית.
גם כאן את טועה. משרד החינוך התחיל להתלבש באופן סדרתי באזורים מסויימים בארץ עוד שנה לפני שבכלל התחיל עניין הבג"צ. הם מוסיפים כל שנה עוד כמה אזורים של אכיפה מקיפה יותר.
ולגבי הקריטריונים: הקריטריונים הוקשחו פעמיים במסגרת תקנות שקבע משרד החינוך, אחד מהם טרם תחילת עניין הבג"צ, ואחד לאחר שהתחיל אבל עוד בתקופה שבה ניסינו להגיע להדברות עם משרד החינוך, ותוך דחיית ניסיונות ההדברות הללו מצדו. וכמובן, לעתים פקיד זה או אחר מחליט לנהוג יותר בקשיחות, בעוד פקידים אחרים לא. וגם זה חלק מהבעיה.
הרבה משפחות שהצטרפו לעתירה רצו להשאר באנונימיות, מתוך ידיעה שהשמות נמצאים אצל עורכי הדין בלבד
נכון, ואף אחת מהמשפחות הללו לא הופיעו ברשימה שהופצה. הרשימה הזו כוללת רק את אלה שלא ביקשו להשאר אנונימיים.
עד כאן תיקוני טעויות. ועכשיו לגבי מטרות הבג"צ והדרך להשגתן:
העתירה לבג"צ מוגשת לאחר שמוצו ניסיונות הדברות עם משרד החינוך בנוגע להסדרת החינוך הביתי בארץ. ניסיונות אלה כללו שנתיים של פניות בכתב ובעל-פה למשרד החינוך, כולל פניות לשני מנכ"לי המשרד, שני שרים, ולוועדה שעסקה בנושא. הפניות נדחו באמירות בסגנון "מכתבכם הועבר לעיונה של היועצת המשפטית", או "עקב תקלה טכנית מכתבכם מלפני חצי שנה נמסר רק עתה למנכ"ל המשרד". עד כה לא התקבלה שום התייחסות עניינית לפניות אלה.
בינתיים הוציאה היועצת המשפטית של משרד החינוך חוות דעת שאומרת שפטורים מחוק לימוד חובה עבור חינוך ביתי יכולים להנתן רק לפי סעיף 5(ב) לחוק, המאפשר מתן פטורים לילדים עם לקויות או חסרי יכולת להגיע לבית ספר (אל תשכחי שהחוק חוקק בשנות ה-50 של המאה הקודמת, ואז לא היתה תחבורה סבירה עבור כל הילדים להגיע לבתי ספר).
העתירה טוענת שסעיף 5(ב) לא יכול להיות האכסנייה החוקית לחינוך ביתי, פשוט משום שכשחוקק חוק לימוד חובה לא העלו על הדעת את נושא החינוך הביתי, ולכן לא התייחסו אליו כלל בחוק. סעיף זה נועד למקרים חריגים אחרים, והשימוש בו לחינוך ביתי עושה עוול עם הילדים וההורים שבחינוך זה.
העתירה מבקשת מבית המשפט להכריז על התקנות שהוציא משרד החינוך בנוגע לחינוך ביתי, המסתמכות על סעיף 5(ב), כלא חוקיות, ולהורות למשרד החינוך לגבש בשיתוף העותרים וצדדים מעוניינים אחרים תיקון לחוק לימוד חובה המסדיר את החינוך הביתי. תיקון זה צריך להעשות בהתאם לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ולעגן את ריבונות ההורים על חינוך ילדיהם.
מטרת העתירה היא לגרום למשרד החינוך להכנס להדברות אמיתית עם משפחות החינוך הביתי בארץ, ולהתחיל תהליך של חיקוק שיאפשר לחנך בבית כבחירה הורית לגיטימית.
במסגרת העתירה לא מוצעים הסדרים ספציפיים לחיקוק כזה -- זה מושאר לדיון המשכי שצפוי להתקיים בעקבות הוראת בג"צ. אבל כן מוזכרים בעתירה חוקים דומים ממדיניות אחרות בעולם, כולל ההסדרים הנהוגים בהם.
אם יש לך או למישהו נוסף שאלות בנוגע לעתירה, אפשר להתקשר אלי 052-8550555. אני בשמחה אענה על שאלות בנושא זה, ומה שלא אדע אפנה לאנשים שכן ידעו.
[u]כל הבג"ץ התחיל מאדם שלא השכיל להתסתדר במסגרת הנהלים הקיימים. מלבדו, לאף אחד לא הייתה בעיה לקבל אישור לחינוך ביתי[/u]
את פשוט טועה. יש מספר לא קטן של משפחות שניסו לקבל אישור ולא הצליחו. ויש גם משפחות רבות שלא מנסות בכלל לקבל אישור, כי לתפיסתן זו לא סמכותו של משרד החינוך לאשר או לא לאשר חינוך ביתי.
[u]עובדה היא שמאז התחיל מסע הבג"ץ הרשויות התחילו ל"התלבש" באופן סדרתי על משפחות החינוך הביתי בארץ, מה שלא התבצע לפני כן, והקריטריונים הוקשחו משמעותית.[/u]
גם כאן את טועה. משרד החינוך התחיל להתלבש באופן סדרתי באזורים מסויימים בארץ עוד שנה לפני שבכלל התחיל עניין הבג"צ. הם מוסיפים כל שנה עוד כמה אזורים של אכיפה מקיפה יותר.
ולגבי הקריטריונים: הקריטריונים הוקשחו פעמיים במסגרת תקנות שקבע משרד החינוך, אחד מהם טרם תחילת עניין הבג"צ, ואחד לאחר שהתחיל אבל עוד בתקופה שבה ניסינו להגיע להדברות עם משרד החינוך, ותוך דחיית ניסיונות ההדברות הללו מצדו. וכמובן, לעתים פקיד זה או אחר מחליט לנהוג יותר בקשיחות, בעוד פקידים אחרים לא. וגם זה חלק מהבעיה.
[u]הרבה משפחות שהצטרפו לעתירה רצו להשאר באנונימיות, מתוך ידיעה שהשמות נמצאים אצל עורכי הדין בלבד[/u]
נכון, ואף אחת מהמשפחות הללו לא הופיעו ברשימה שהופצה. הרשימה הזו כוללת רק את אלה שלא ביקשו להשאר אנונימיים.
[hr]
עד כאן תיקוני טעויות. ועכשיו לגבי מטרות הבג"צ והדרך להשגתן:
העתירה לבג"צ מוגשת לאחר שמוצו ניסיונות הדברות עם משרד החינוך בנוגע להסדרת החינוך הביתי בארץ. ניסיונות אלה כללו שנתיים של פניות בכתב ובעל-פה למשרד החינוך, כולל פניות לשני מנכ"לי המשרד, שני שרים, ולוועדה שעסקה בנושא. הפניות נדחו באמירות בסגנון "מכתבכם הועבר לעיונה של היועצת המשפטית", או "עקב תקלה טכנית מכתבכם מלפני חצי שנה נמסר רק עתה למנכ"ל המשרד". עד כה לא התקבלה שום התייחסות עניינית לפניות אלה.
בינתיים הוציאה היועצת המשפטית של משרד החינוך חוות דעת שאומרת שפטורים מחוק לימוד חובה עבור חינוך ביתי יכולים להנתן רק לפי סעיף 5(ב) לחוק, המאפשר מתן פטורים לילדים עם לקויות או חסרי יכולת להגיע לבית ספר (אל תשכחי שהחוק חוקק בשנות ה-50 של המאה הקודמת, ואז לא היתה תחבורה סבירה עבור כל הילדים להגיע לבתי ספר).
העתירה טוענת שסעיף 5(ב) לא יכול להיות האכסנייה החוקית לחינוך ביתי, פשוט משום שכשחוקק חוק לימוד חובה לא העלו על הדעת את נושא החינוך הביתי, ולכן לא התייחסו אליו כלל בחוק. סעיף זה נועד למקרים חריגים אחרים, והשימוש בו לחינוך ביתי עושה עוול עם הילדים וההורים שבחינוך זה.
העתירה מבקשת מבית המשפט להכריז על התקנות שהוציא משרד החינוך בנוגע לחינוך ביתי, המסתמכות על סעיף 5(ב), כלא חוקיות, ולהורות למשרד החינוך לגבש בשיתוף העותרים וצדדים מעוניינים אחרים תיקון לחוק לימוד חובה המסדיר את החינוך הביתי. תיקון זה צריך להעשות בהתאם לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ולעגן את ריבונות ההורים על חינוך ילדיהם.
מטרת העתירה היא לגרום למשרד החינוך להכנס להדברות אמיתית עם משפחות החינוך הביתי בארץ, ולהתחיל תהליך של חיקוק שיאפשר לחנך בבית כבחירה הורית לגיטימית.
במסגרת העתירה לא מוצעים הסדרים ספציפיים לחיקוק כזה -- זה מושאר לדיון המשכי שצפוי להתקיים בעקבות הוראת בג"צ. אבל כן מוזכרים בעתירה חוקים דומים ממדיניות אחרות בעולם, כולל ההסדרים הנהוגים בהם.
[hr]
אם יש לך או למישהו נוסף שאלות בנוגע לעתירה, אפשר להתקשר אלי 052-8550555. אני בשמחה אענה על שאלות בנושא זה, ומה שלא אדע אפנה לאנשים שכן ידעו.