על ידי פלוני_אלמונית* » 26 ינואר 2014, 23:15
קצת באיחור,אבל יש לי כמה דברים להוסיף.
אנחנו נאלצנו לבקש אישור השנה,אחרי שנים של חיים מאושרים "מתחת לראדאר".
האופציה שלא לבקש את האישור,לא עמדה בפנינו,בלי קשר לעמדותינו העקרוניות.
לקראת הגשת הבקשה וההתנהלות מול הרשויות,נעזרנו בעצות טובות מהרבה אנשים,אותן אני רוצה לחלוק.חשוב לציין שההתחלה הייתה מעמדה של הרבה חשש ולחץ מהמפגש הצפוי עם המערכת,ולכן הפרוט הרב של שלבי ההתנהלות.
כשתיארתי לחברה (לא מחנ"ב) את מעללי המפקחת בביקורים אצל משפחות לפנינו- היא הקשיבה בסבלנות עד הסוף,ואז שאלה אם אני רוצה להלחם בה (מסתבר שהייתי מאד 'אנטי' כבר בשלב הצגת הדמויות...) או להשתמש בשרותיה כדי לקבל את האישור הנחוץ.
טוב,זה קל- אנחנו צריכים את האישור.
אז היא אמרה לי דבר פשוט:
המפקחת עושה את עבודתה,וזה מה שהיא יודעת. חנ"ב זה לא משהו שהיא יכולה או רוצה להתמודד אתו. מבחינתה זו עוד מטלה שעליה לבצע,והיא עושה את זה בכלים שיש לה. היא רגילה להיות מקור הסמכות,ולא מורגלת בהתמודדות עם הורים דעתניים שמתעקשים על דרכם. צריך להבין שהיא לא נגדך באופן אישי,אלא באופן כללי לא קרובה לעניין וגם לא מעוניינת להיות. אז
אם יוצאים מנקודת הנחה שלא נשכנע אותה וגם אין צורך בכך,הכל יותר פשוט.
ומכאן התחילה העבודה שלי,
לשכנע את עצמי שזה המצב
ולהתכונן בהתאם.
עוד חברה סיפרה על הביקור שהיה אצלה,ועל הטעויות בהתנהלות,שהובילו לתחושות מאד קשות. המסקנה הייתה שצריך להיות מאד מכווני מטרה, מאד מדוייקים ומאד יודעים מה לפנינו. והכי חשוב, שהכדור יהיה בידינו ולא בידי המפקחת. כל הזמן. מילות המפתח היו
להתכונן ולהכין שעורי בית.
אז ככה גם התנהלתי לקראת הביקור.
- ראשית,איסוף מידע רב ככל האפשר על המפקחת ועל התנהלותה בביקורים אצל משפחות אחרות. בבחינת 'דע את האויב'.
- מומלץ ואף חשוב מאד לצרף גורם נוסף לביקור,כדי שיהיה שם עוד זוג עיניים ואוזניים. אותו אדם לא בהכרח צריך להיות שותף פעיל,אלא פשוט להיות. זה כבר
משנה את המצב, ואולי אף תומך בתחושה שאתם לא לבד, ויש מי שתומך בכם: בן משפחה/שכן/חברה וכד'. זה ממש לא צריך להיות מישהו מהחנ"ב. אנחנו לא
בקשנו רשות ולא שאלנו,פשוט היה שם מי שהזמנו,והצגנו אותו באופן הכי טבעי ופשוט שיש.
- אפשר גם לבקש מאותו אדם לרשום נקודות לאורך המפגש,לצורך התיעוד. לפעמים עצם התיעוד הגלוי מרגיע את הרוחות.
- לתכנן ולהיות מוכנים עד לרמה של הפרטים הכי קטנים,כולל מי יישב איפה,ולנהל את הביקור מראשיתו,כך שאתם מובילים. במילים אחרות- לא להשאיר פתח
להפתעות.
- אני הכנתי קלסר עם הרבה ניירת. בשיטה של כמה שיותר- יותר טוב. עבודות-יד,רשימת ספרים שקראנו,מקומות שביקרנו,הצגות,מוזיאונים,פעילויות,מפגשים-
כל מה שיכול להרשים. הכנתי טבלה מפורטת של ימי השבוע ומה אנחנו עושים בכל אחד מהימים,כדי להתמודד מראש עם השאלה הצפוייה: "אז מה אתם עושים
כל היום?". מאתר של משרד החינוך הורדתי את תכנית הלימודים במתמטיקה לאותה שנה- (וגם הדפסתי,שיראו שאנחנו בעניינים). והמון תעודות: תעודה על
השתתפות במקהלה,בחוג בלט,בשיעורי נגינה- בשיטת כל המרבה הרי זה משובח.
- הכנתי רשימה מה אנחנו רוצים להגיד ובאיזה סדר, וגם ערכתי חזרה גנרלית בערב שלפני.
- לילדה הוסבר מה בדיוק עומד לקרות,שבוודאי ישאלו אותה כמה דברים,ושמותר לה להגיד שהיא לא יודעת,מתרגשת,לחוצה,לא זוכרת,אולי אמא תוכל לעזור וכד'.
למען הסר ספק וכדי למנוע פליטות פה מיותרות,גם הבהרתי מה אסור לה להגיד,כדי שלא נחבל באפשרות להמשיך בחנ"ב.
קבענו גם סימן מוסכם מראש שעל-פיו היא עוזבת את החדר לעיסוקיה,כדי לא ליפול לבורות מיותרים.
- מהרגע שפתחנו את הדלת ובכל מהלך הביקור,למעשה אנחנו הובלנו,כשכל דבר מגובה במסמכים/ניירת (כן,גם פליירים של תערוכות במוזיאון נחשבים לצורך
העניין. העיקר זה הכמות). על כל דבר שסיפרנו- מיד נשלף החומר המתאים (כמובן,הכל מוכן לפי הסדר מראש).וברגע שהמפקחת ראתה כי טוב,נחה דעתה,והיא
הייתה פחות בעניין של לחפש אותנו,ויותר התעניינה לשמוע. אז בסדר,הגישה החינוכית שלנו שונה. היא לא תשנה אותנו,ואנחנו לא נשנה אותה,וכולנו מודעים
לזה. הרעיון הוא,לא להשאיר זמן מת,כל הזמן לספק מידע,(=ניירת) כשלעתים אפשר לשלב גם את הילד/ים. אבל רק במקומות שזה נוח.
למשל: אולי תראי ל-X את העבודות היפות שהכנת בחוג? או: את רוצה לשיר ל-X את השיר הקשה בצ'כית שלמדתם במקהלה? כולל כל התוספות
המגמתיות. כן,גם לנו יש במה להשוויץ ולמה שנפספס את ההזדמנות?
- אנחנו פתחנו בשיחה והתחלנו מתיאור שיטתי של מה אנחנו עושים כל יום (לפי הטבלה,כן?) פה ושם היו למפקחת שאלות ותהיות,והשתדלנו להניח את
דעתה,כדי שלא תהיה לה סיבה לדאגה. אם למשל העירה שבגיל הזה כבר צריך לדעת ככה וככה,אז אמרנו שבאמת התכוונו להתייחס לזה השנה,כי לא הגענו לזה
בשנה שעברה. זה בסדר,זאת רק הצהרת כוונות וממש לא התחייבות.
- הרעיון הוא,שהמפקחת באה לעשות את מה שהיא צריכה לעשות,ואנחנו נעשה הכל כדי שהיא תצא מרוצה. ולא חשוב אם זה לא בדיוק אמיתי,או אפילו לגמרי הצגה בעינינו. פה המטרה מקדשת את האמצעים, והעיקר שבסוף כולם מרוצים.
יתכן שבמקרה הזה עם רני, צריך היה לשאול למה זה כל-כך מפריע לה, ולוותר על ההזדמנות "לחנך" אותה,כי נשמע שגם ככה היא הייתה מאוימת ולחוצה וצריך לזכור שגם היא רק בן אדם כמונו בדיוק,ואין לה שום דבר אישי נגד מי מאיתנו. זאת בסך הכל העבודה שלה,והיא רק רוצה לחזור הביתה בשלום.
אז נכון,אין לה זכות,וזה מעצבן,וזאת היא שעובדת בשבילנו,וזאת ממש לא התנהגות סבירה וכו'. אבל אולי כדאי לחשוב על זה שגם היא היתה בלחץ,ושגם היא מאוימת,ובמצבים כאלה כולנו עלולים לנהוג שלא בחכמה.
ושוב,זאת כמובן חכמה שלאחר מעשה,אבל אפשר ללמוד מזה לפעמים אחרות.
מי שצריך את האישור,ולא משנה מה הסיבות,צריך ליישר קו עם המערכת וללכת לפי המצופה. את הוויכוחים והמלחמות אולי שווה לשמור לפעמים אחרות.
מצד שני,
לבוא מאד מוכנים ולעמוד על שלנו בלי להתבלבל.
מישהי ספרה לי,שכשהמפקחת הודיעה לה מתי היא באה,מבלי לתאם או לבדוק אם מתאים,היא מיד אמרה: אני מצטערת,זה לא מתאים לנו (בלי הסברים ובלי התנצלויות) אנחנו יכולים בימים אלו ואלו בשעות כך וכך.
כשאנחנו "סגורים" עם עצמנו על משהו,זה גם עובר ככה למי שמולנו,בלי שאלות מיותרות.
אז על זה צריך לעבוד,ובזה להשקיע.
בהצלחה לכולנו!
קצת באיחור,אבל יש לי כמה דברים להוסיף.
אנחנו נאלצנו לבקש אישור השנה,אחרי שנים של חיים מאושרים "מתחת לראדאר".
האופציה שלא לבקש את האישור,לא עמדה בפנינו,בלי קשר לעמדותינו העקרוניות.
לקראת הגשת הבקשה וההתנהלות מול הרשויות,נעזרנו בעצות טובות מהרבה אנשים,אותן אני רוצה לחלוק.חשוב לציין שההתחלה הייתה מעמדה של הרבה חשש ולחץ מהמפגש הצפוי עם המערכת,ולכן הפרוט הרב של שלבי ההתנהלות.
כשתיארתי לחברה (לא מחנ"ב) את מעללי המפקחת בביקורים אצל משפחות לפנינו- היא הקשיבה בסבלנות עד הסוף,ואז שאלה אם אני רוצה להלחם בה (מסתבר שהייתי מאד 'אנטי' כבר בשלב הצגת הדמויות...) או להשתמש בשרותיה כדי לקבל את האישור הנחוץ.
טוב,זה קל- אנחנו צריכים את האישור.
אז היא אמרה לי דבר פשוט: [b]המפקחת עושה את עבודתה[/b],וזה מה שהיא יודעת. חנ"ב זה לא משהו שהיא יכולה או רוצה להתמודד אתו. מבחינתה זו עוד מטלה שעליה לבצע,והיא עושה את זה בכלים שיש לה. היא רגילה להיות מקור הסמכות,ולא מורגלת בהתמודדות עם הורים דעתניים שמתעקשים על דרכם. צריך להבין שהיא לא נגדך באופן אישי,אלא באופן כללי לא קרובה לעניין וגם לא מעוניינת להיות. אז [b]אם יוצאים מנקודת הנחה שלא נשכנע אותה וגם אין צורך בכך,הכל יותר פשוט[/b].
ומכאן התחילה העבודה שלי,[b]לשכנע את עצמי[/b] שזה המצב [b]ולהתכונן בהתאם[/b].
עוד חברה סיפרה על הביקור שהיה אצלה,ועל הטעויות בהתנהלות,שהובילו לתחושות מאד קשות. המסקנה הייתה שצריך להיות מאד מכווני מטרה, מאד מדוייקים ומאד יודעים מה לפנינו. והכי חשוב, שהכדור יהיה בידינו ולא בידי המפקחת. כל הזמן. מילות המפתח היו [b]להתכונן ולהכין שעורי בית[/b].
אז ככה גם התנהלתי לקראת הביקור.
[list=1]
[*] ראשית,איסוף מידע רב ככל האפשר על המפקחת ועל התנהלותה בביקורים אצל משפחות אחרות. בבחינת 'דע את האויב'.
[*] מומלץ ואף חשוב מאד לצרף גורם נוסף לביקור,כדי שיהיה שם עוד זוג עיניים ואוזניים. אותו אדם לא בהכרח צריך להיות שותף פעיל,אלא פשוט להיות. זה כבר
[/list]
משנה את המצב, ואולי אף תומך בתחושה שאתם לא לבד, ויש מי שתומך בכם: בן משפחה/שכן/חברה וכד'. זה ממש לא צריך להיות מישהו מהחנ"ב. אנחנו לא
בקשנו רשות ולא שאלנו,פשוט היה שם מי שהזמנו,והצגנו אותו באופן הכי טבעי ופשוט שיש.
[list=1]
[*] אפשר גם לבקש מאותו אדם לרשום נקודות לאורך המפגש,לצורך התיעוד. לפעמים עצם התיעוד הגלוי מרגיע את הרוחות.
[*] לתכנן ולהיות מוכנים עד לרמה של הפרטים הכי קטנים,כולל מי יישב איפה,ולנהל את הביקור מראשיתו,כך שאתם מובילים. במילים אחרות- לא להשאיר פתח
[/list]
להפתעות.
[list=1]
[*] אני הכנתי קלסר עם הרבה ניירת. בשיטה של כמה שיותר- יותר טוב. עבודות-יד,רשימת ספרים שקראנו,מקומות שביקרנו,הצגות,מוזיאונים,פעילויות,מפגשים-
[/list]
כל מה שיכול להרשים. הכנתי טבלה מפורטת של ימי השבוע ומה אנחנו עושים בכל אחד מהימים,כדי להתמודד מראש עם השאלה הצפוייה: "אז מה אתם עושים
כל היום?". מאתר של משרד החינוך הורדתי את תכנית הלימודים במתמטיקה לאותה שנה- (וגם הדפסתי,שיראו שאנחנו בעניינים). והמון תעודות: תעודה על
השתתפות במקהלה,בחוג בלט,בשיעורי נגינה- בשיטת כל המרבה הרי זה משובח.
[list=1]
[*] הכנתי רשימה מה אנחנו רוצים להגיד ובאיזה סדר, וגם ערכתי חזרה גנרלית בערב שלפני.
[*] לילדה הוסבר מה בדיוק עומד לקרות,שבוודאי ישאלו אותה כמה דברים,ושמותר לה להגיד שהיא לא יודעת,מתרגשת,לחוצה,לא זוכרת,אולי אמא תוכל לעזור וכד'.
[/list]
למען הסר ספק וכדי למנוע פליטות פה מיותרות,גם הבהרתי מה אסור לה להגיד,כדי שלא נחבל באפשרות להמשיך בחנ"ב.
קבענו גם סימן מוסכם מראש שעל-פיו היא עוזבת את החדר לעיסוקיה,כדי לא ליפול לבורות מיותרים.
[list=1]
[*] מהרגע שפתחנו את הדלת ובכל מהלך הביקור,למעשה אנחנו הובלנו,כשכל דבר מגובה במסמכים/ניירת (כן,גם פליירים של תערוכות במוזיאון נחשבים לצורך
[/list]
העניין. העיקר זה הכמות). על כל דבר שסיפרנו- מיד נשלף החומר המתאים (כמובן,הכל מוכן לפי הסדר מראש).וברגע שהמפקחת ראתה כי טוב,נחה דעתה,והיא
הייתה פחות בעניין של לחפש אותנו,ויותר התעניינה לשמוע. אז בסדר,הגישה החינוכית שלנו שונה. היא לא תשנה אותנו,ואנחנו לא נשנה אותה,וכולנו מודעים
לזה. הרעיון הוא,לא להשאיר זמן מת,כל הזמן לספק מידע,(=ניירת) כשלעתים אפשר לשלב גם את הילד/ים. אבל רק במקומות שזה נוח.
למשל: אולי תראי ל-X את העבודות היפות שהכנת בחוג? או: את רוצה לשיר ל-X את השיר הקשה בצ'כית שלמדתם במקהלה? כולל כל התוספות
המגמתיות. כן,גם לנו יש במה להשוויץ ולמה שנפספס את ההזדמנות?
[list=1]
[*] אנחנו פתחנו בשיחה והתחלנו מתיאור שיטתי של מה אנחנו עושים כל יום (לפי הטבלה,כן?) פה ושם היו למפקחת שאלות ותהיות,והשתדלנו להניח את
[/list]
דעתה,כדי שלא תהיה לה סיבה לדאגה. אם למשל העירה שבגיל הזה כבר צריך לדעת ככה וככה,אז אמרנו שבאמת התכוונו להתייחס לזה השנה,כי לא הגענו לזה
בשנה שעברה. זה בסדר,זאת רק הצהרת כוונות וממש לא התחייבות.
[list=1]
[*] הרעיון הוא,שהמפקחת באה לעשות את מה שהיא צריכה לעשות,ואנחנו נעשה הכל כדי שהיא תצא מרוצה. ולא חשוב אם זה לא בדיוק אמיתי,או אפילו לגמרי הצגה בעינינו. פה המטרה מקדשת את האמצעים, והעיקר שבסוף כולם מרוצים.
[/list]
יתכן שבמקרה הזה עם רני, צריך היה לשאול למה זה כל-כך מפריע לה, ולוותר על ההזדמנות "לחנך" אותה,כי נשמע שגם ככה היא הייתה מאוימת ולחוצה וצריך לזכור שגם היא רק בן אדם כמונו בדיוק,ואין לה שום דבר אישי נגד מי מאיתנו. זאת בסך הכל העבודה שלה,והיא רק רוצה לחזור הביתה בשלום.
אז נכון,אין לה זכות,וזה מעצבן,וזאת היא שעובדת בשבילנו,וזאת ממש לא התנהגות סבירה וכו'. אבל אולי כדאי לחשוב על זה שגם היא היתה בלחץ,ושגם היא מאוימת,ובמצבים כאלה כולנו עלולים לנהוג שלא בחכמה.
ושוב,זאת כמובן חכמה שלאחר מעשה,אבל אפשר ללמוד מזה לפעמים אחרות.
מי שצריך את האישור,ולא משנה מה הסיבות,צריך ליישר קו עם המערכת וללכת לפי המצופה. את הוויכוחים והמלחמות אולי שווה לשמור לפעמים אחרות.
מצד שני,[b]לבוא מאד מוכנים[/b] ולעמוד על שלנו בלי להתבלבל.
מישהי ספרה לי,שכשהמפקחת הודיעה לה מתי היא באה,מבלי לתאם או לבדוק אם מתאים,היא מיד אמרה: אני מצטערת,זה לא מתאים לנו (בלי הסברים ובלי התנצלויות) אנחנו יכולים בימים אלו ואלו בשעות כך וכך.
כשאנחנו "סגורים" עם עצמנו על משהו,זה גם עובר ככה למי שמולנו,בלי שאלות מיותרות.
אז על זה צריך לעבוד,ובזה להשקיע.
בהצלחה לכולנו!