חשיבותו של ה"חינוך החברתי" בבית הספר
אמנון כהן
(מתוך "
באופן 36" - אוגוסט-ספטמבר 2001)
דף עלון
לא מעט מאמרים נכתבו בדבר החינוך הביתי לילדים, חלקם בעד חלקם נגד, אך באף מאמר לא מצאתי התייחסות לנושא החשוב והמכריע ביותר לדעתי, המעמיד את כל נושא החינוך הביתי למבחן.
סוגיית "איכות הלימוד" של החינוך בבית אינה רלוונטית לטעמי. אין לי ספק שמבחינה עניינית ניתן להקנות ידע והשכלה נאותים לילד בחינוך הביתי.
אינני מודאג מכך שילד אשר יחונך בבית ידע יותר או פחות לפתור משוואה במתמטיקה.
הנושא העיקרי והמהותי ביותר בסוגיה זו הנו "החינוך החברתי".
עיקרן של 12 שנות הלימוד לטעמי מתמקד בעיצובו של הילד והתמודדותו בחברה - "השכלתו החברתית", או אם תרצו למידתו להישרד ולמקם עצמו בין האחרים חשובה לאין ערוך מהתכנים הפדגוגים.
מי לא מכיר את ה"פרא האדם" שבמשך כל התיכון היה בים ולא סיים בגרות, ולאחר שרות צבאי תפס את עצמו, שיפר ציוניו ומצא עצמו בטכניון או בכל מוסד אקדמאי אחר?
יש אלפי דוגמאות שכאלו.
ילד שיחונך בבית, אולי השכלתו תהיה מצוינת, אך יכולתו להתמודד עם אנשים תהיה נמוכה.
אני מניח שסניגורי הרעיון של החינוך הביתי יאמרו שאותו ילד שיחונך בבית ימצא את חבריו בשכונה אחר הצהרים. לא כך יהיה! כולנו זוכרים כי חברנו הטובים אחר-הצהריים תמיד היו אלה מהכיתה, ושלא לדבר על הפעילות החשובה חברתית כעשיית שעורי בית ביחד, חוויות שילד המחונך בבית לא יזכה להם.
לפן החברתי שנותן בית ספר אין תחליף.
בעולם אכזר ואלים כשלנו מחובתנו לאפשר לילדנו )גם אם זה לא נראה לנו( להתמודד ולעצב את אופיו בקרב חבריו, וליחס לתכנים הפדגוגים משמעות שולית בלבד.
ראו גם:
תגובות לגליון 36.