על ידי דרומית* » 11 פברואר 2003, 20:25
לנטועה. לא יודעת איך מעלים קבצים כאן אז העתקתי לך את כל המאמר. אם עדיף לך שאשלח לך במייל, תני לי כתובת.
על ריפוי במוסיקה; טכניקה לאיזון צ'אקרות באמצעות צלילים/ מאת "דרומית"
מי מאיתנו אינו אוהב מוסיקה? לכל אדם תהיה מלודיה או דיסק שאותו הוא אוהב לשמוע במיוחד, כולנו, כמעט, יודעים להנות ממוסיקה מן הבחינה האסתטית, אולם האם אנו יודעים כיצד להשתמש בצלילים בכדי לאזן את גופינו?
מוסיקה ניתנת לבחינה מהיבטים שונים, ישנה קשת רחבה של תגובות אנושיות אפשריות למוסיקה ( שתלויות בתרבות, מנטליות, רגישות האוזן ועוד). צלילים מתבטאים בתנודות ובתדירויות משתנות ( כל צליל הוא תדירות שמיוצגת על- ידי HZ – הרץ), בריפוי במוסיקה ישנה חשיבות מיוחדת לצלילים העיליים- OVERTONES ( בהפקת צליל יסודי רה, למשל, נוצרת סידרת צלילי ליווי גבוהים יותר אשר מהדהדים בחלל) אשר משמשים לריפוי הגוף על- ידי החזרתו להרמוניה טבעית. גורמים נוספים אשר משפיעים על התגובה האנושית למוסיקה; גובה הצליל, עצמה, גוון/ צבע הצליל, הפסקות, קצב/ מקצב, איכות נתפסת.
השפעות המוסיקה על האדם יהיו דרך הנפש ( מקצבים, מלודיה והרמוניה- מעוררים רגשות) ודרך התנודות/ וויבראציות; שני גופים סמוכים זה לזה מקבלים בהדרגה תנודה זהה והדבר מתבטא בפעולת- גומלין הדדית. התרבויות העתיקות הבינו את חשיבות הקול/ צליל ככלי ריפוי חשוב, פיתאגורס היווני טען שלמוסיקה יש תרומה ריפויית לגוף, המצרים השתמשו בלחנים ובכלי- נגינה ליצירת שדות אנרגיה ולהחזרת האיזון לגוף החולה, הם הבינו כי גלי- קול הם צורת אנרגיה וככאילו הם משפיעים על תאים חיים.
כאשר אדם מפיק צלילים/ תנודות מן הגוף ( הריאות הן קופסת התהודה) הן באות לידי ביטוי לא רק מן הגוף החוצה אלא גם פנימה, ההשפעה העיקרית היא על ההילה ועל מערכת העצבים האוטונומית. מכאן התפתחה שיטת הריפוי של מרכזי האנרגיה בגוף- צ'אקרות ( אני מניחה שרובכם מכירים את הצ'אקרות, מי שלא, מומלץ לקרוא חומר עליהן באתר זה), כשבעה מרכזים אנרגטיים אשר מקבילים לשבעת צלילי האוקטבה ולשבעת צבעי הספקטרום. חשוב לדבר על תרבויות, כמו סין, שבהן ישנם רק חמישה צלילי יסוד ( סולם פנטטוני)- טסו- קיו- מינג ( 500 לפנה'ס) דיבר על הקבלה בין חמשת צלילי היסוד לבין חמשת היסודות בפילוסופיה הסינית; מים, אש, עץ, מתכת, אוויר. כמו- כן, בתרבויות מסוימות קיימות רק חמש צ'אקרות כשצ'אקרות אחת ושתיים נחשבות לאחת וכך גם השישית והשביעית.
בואו ניקח לדוגמא את צליל ה- אום/ AUM שמושמע בזמן מדיטציה, צליל זה מייצג את כל הצלילים שהקול האנושי יכול להביע ולפיכך מקושר עם העיקרון היוצר בייקום ( המילה 'אמן' נגזרה מן ה- 'אום' ). המאהרישי (הודו) מגדיר את המנטרה כצליל בעל השפעה ידועה, אם נותנים לאדם את המנטרה הנכונה היא תניב השפעות חיוביות, יש חשיבות לבחירה נכונה של צליל המנטרה התואם את איכותו של כל אדם, החזרה המונוטונית על המנטרה יוצרת אוטו- היפנוזה, קצב מונוטוני פנימי, שיטת הרגעה מנטלית. הצליל משנה את הכימיה בגוף ( דרך גלי- המוח) זהו עיקרון התהודה בגוף, המנטרות מהדהדות לפי הביוריתמוס הבסיסי של מערכת העצבים המרכזית, לכן מנטרה נכונה תעורר השפעות מרגיעות ( למשל, השקטת המערכת הלימבית שמחלישה את מחסום ההדחקה) ואילו זו הלא מתאימה תעורר השפעות מפריעות.
קיימות הרבה גישות ושיטות ריפוי שמבוססות על מוסיקה, אחת מהן היא ה- "נאדה- יוגה", היוגה של הצליל, אשר עוסקת בעיקר בצליל מנטרות שנהגות בזמן ריכוז בצ'אקרות, השיטה משתמשת בצליל כגורם מופשט המעורר ריכוז מרבי ( שיטות נוספות הן ה- TONING ו- המעגל הסטנדרטי של הרגשות על- פי ד'ר מנפרד קליינס).
בבואנו לטפל באמצעות צלילים ולפתוח חסימות בגוף, עלינו להבין את הקשר בין הצ'אקרות, הצבעים, הצלילים ואברי- הגוף:
צ'אקרת השורש- דו- אדום- שחלות- ריפוי עבור חוסר דם ואנרגיה, מחזור דם לקוי.
צ'אקרת המין/ עצי- רה- כתום- טחול וכבד- לחץ דם נמוך, עצבנות, חרדה.
צ'אקרת הטבור- מי- צהוב- לבלב והאדרנלים- עיוות קיבה, דיכאון ועצבנות, קשיי למידה.
צ'אקרת הלב- פה- ירוק- תימוס- לב, מחזור דם, כיבים, חוסר איזון.
צ'אקרת הגרון- סול- כחול- בלוטת התריס- לחץ דם גבוה, חום, מתח, בעיות עור, דלקות פנימיות, סרטן.
צ'אקרת העין השלישית- לה- אינדיגו- בלוטת יתרת המוח- בעיות עצבים, חוסר מוטיבציה, מחלות עצבים ונפש.
צ'אקרת הכתר- סי- סגול- פיניאל- הרגשת נחיתות, מחלות עצבים ונפש.
קיימת מספר שיטות אשר עושות שימוש שימוש בצלילי תנועות כדי לתהד את הצ'אקרות, ההבדלים בין השיטות הם דקים ומתבטאים באופן הגיית הצלילים, לפניכם מוצגת "שיטת- גולדמן", בתרגיל זה מעבירים אנרגיה במעלה הגוף, כל אחד מכם יכול לנסות באופן עצמאי, רצוי לעבוד עם כלי- נגינה ( עדיף מקלדת) שייתן לנו את גובה הצליל הנכון. כמה הנחיות לפני שמתחילים; התמקמו בתנוחת ישיבה נוחה, רצוי להניח יד על אותו חלק בגוף שאותו אתם רוצים לתהד, רצוי לשמור על התארכות של עמוד השדרה ככל שניתן, חשוב לנשום נשימה סרעפתית ועמוקה ( בדומה למדיטציה), בכל הפקת צליל יש לכוון מודעות לצ'אקרה המתאימה, רצוי לעצום עיניים, אין צורך להפיק צלילים בקול- רם, הצליל תמיד יתהד בגרון אבל חשוב להפעיל מודעות וכוונה לגבי הצ'אקרה שאותה יתהד הצליל. הפיקו כל צליל בין דקה לחמש דקות ( לא יותר), סך- הכל לתרגיל הוא בין עשר לעשרים דקות, בסיום עשויים לחוש סחרחורת, מומלץ לשבת במדיטציה ולשים- לב לדימויים ולמחשבות שעולים.
שורש- UH ( הו)
מין- OOO ( או, שורוק)
טבור- OH ( או)
לב- AH (אה)
גרון- EYE (אי, עם קמץ)
עין שלישית- AYE (אי, עם סגול)
כתר- EEE (אי)
בסיום, ניתן להשמיע שוב את צליל ה- UH , בכדי להחזיר אנרגיה לצ'אקרות הבסיס.
זוהי רק ההתחלה, נפתח לפניכם עולם ומלואו של אפשרויות להתרגעות ולריפוי- עצמי, מקווה שתהנו!
נועה, BA במוסיקולוגיה, מורה ומטפלת באמצעות מוסיקה.
לנטועה. לא יודעת איך מעלים קבצים כאן אז העתקתי לך את כל המאמר. אם עדיף לך שאשלח לך במייל, תני לי כתובת.
על ריפוי במוסיקה; טכניקה לאיזון צ'אקרות באמצעות צלילים/ מאת "דרומית"
מי מאיתנו אינו אוהב מוסיקה? לכל אדם תהיה מלודיה או דיסק שאותו הוא אוהב לשמוע במיוחד, כולנו, כמעט, יודעים להנות ממוסיקה מן הבחינה האסתטית, אולם האם אנו יודעים כיצד להשתמש בצלילים בכדי לאזן את גופינו?
מוסיקה ניתנת לבחינה מהיבטים שונים, ישנה קשת רחבה של תגובות אנושיות אפשריות למוסיקה ( שתלויות בתרבות, מנטליות, רגישות האוזן ועוד). צלילים מתבטאים בתנודות ובתדירויות משתנות ( כל צליל הוא תדירות שמיוצגת על- ידי HZ – הרץ), בריפוי במוסיקה ישנה חשיבות מיוחדת לצלילים העיליים- OVERTONES ( בהפקת צליל יסודי רה, למשל, נוצרת סידרת צלילי ליווי גבוהים יותר אשר מהדהדים בחלל) אשר משמשים לריפוי הגוף על- ידי החזרתו להרמוניה טבעית. גורמים נוספים אשר משפיעים על התגובה האנושית למוסיקה; גובה הצליל, עצמה, גוון/ צבע הצליל, הפסקות, קצב/ מקצב, איכות נתפסת.
השפעות המוסיקה על האדם יהיו דרך הנפש ( מקצבים, מלודיה והרמוניה- מעוררים רגשות) ודרך התנודות/ וויבראציות; שני גופים סמוכים זה לזה מקבלים בהדרגה תנודה זהה והדבר מתבטא בפעולת- גומלין הדדית. התרבויות העתיקות הבינו את חשיבות הקול/ צליל ככלי ריפוי חשוב, פיתאגורס היווני טען שלמוסיקה יש תרומה ריפויית לגוף, המצרים השתמשו בלחנים ובכלי- נגינה ליצירת שדות אנרגיה ולהחזרת האיזון לגוף החולה, הם הבינו כי גלי- קול הם צורת אנרגיה וככאילו הם משפיעים על תאים חיים.
כאשר אדם מפיק צלילים/ תנודות מן הגוף ( הריאות הן קופסת התהודה) הן באות לידי ביטוי לא רק מן הגוף החוצה אלא גם פנימה, ההשפעה העיקרית היא על ההילה ועל מערכת העצבים האוטונומית. מכאן התפתחה שיטת הריפוי של מרכזי האנרגיה בגוף- צ'אקרות ( אני מניחה שרובכם מכירים את הצ'אקרות, מי שלא, מומלץ לקרוא חומר עליהן באתר זה), כשבעה מרכזים אנרגטיים אשר מקבילים לשבעת צלילי האוקטבה ולשבעת צבעי הספקטרום. חשוב לדבר על תרבויות, כמו סין, שבהן ישנם רק חמישה צלילי יסוד ( סולם פנטטוני)- טסו- קיו- מינג ( 500 לפנה'ס) דיבר על הקבלה בין חמשת צלילי היסוד לבין חמשת היסודות בפילוסופיה הסינית; מים, אש, עץ, מתכת, אוויר. כמו- כן, בתרבויות מסוימות קיימות רק חמש צ'אקרות כשצ'אקרות אחת ושתיים נחשבות לאחת וכך גם השישית והשביעית.
בואו ניקח לדוגמא את צליל ה- אום/ AUM שמושמע בזמן מדיטציה, צליל זה מייצג את כל הצלילים שהקול האנושי יכול להביע ולפיכך מקושר עם העיקרון היוצר בייקום ( המילה 'אמן' נגזרה מן ה- 'אום' ). המאהרישי (הודו) מגדיר את המנטרה כצליל בעל השפעה ידועה, אם נותנים לאדם את המנטרה הנכונה היא תניב השפעות חיוביות, יש חשיבות לבחירה נכונה של צליל המנטרה התואם את איכותו של כל אדם, החזרה המונוטונית על המנטרה יוצרת אוטו- היפנוזה, קצב מונוטוני פנימי, שיטת הרגעה מנטלית. הצליל משנה את הכימיה בגוף ( דרך גלי- המוח) זהו עיקרון התהודה בגוף, המנטרות מהדהדות לפי הביוריתמוס הבסיסי של מערכת העצבים המרכזית, לכן מנטרה נכונה תעורר השפעות מרגיעות ( למשל, השקטת המערכת הלימבית שמחלישה את מחסום ההדחקה) ואילו זו הלא מתאימה תעורר השפעות מפריעות.
[list]
[*] 2-
[/list]
קיימות הרבה גישות ושיטות ריפוי שמבוססות על מוסיקה, אחת מהן היא ה- "נאדה- יוגה", היוגה של הצליל, אשר עוסקת בעיקר בצליל מנטרות שנהגות בזמן ריכוז בצ'אקרות, השיטה משתמשת בצליל כגורם מופשט המעורר ריכוז מרבי ( שיטות נוספות הן ה- TONING ו- המעגל הסטנדרטי של הרגשות על- פי ד'ר מנפרד קליינס).
בבואנו לטפל באמצעות צלילים ולפתוח חסימות בגוף, עלינו להבין את הקשר בין הצ'אקרות, הצבעים, הצלילים ואברי- הגוף:
צ'אקרת השורש- דו- אדום- שחלות- ריפוי עבור חוסר דם ואנרגיה, מחזור דם לקוי.
צ'אקרת המין/ עצי- רה- כתום- טחול וכבד- לחץ דם נמוך, עצבנות, חרדה.
צ'אקרת הטבור- מי- צהוב- לבלב והאדרנלים- עיוות קיבה, דיכאון ועצבנות, קשיי למידה.
צ'אקרת הלב- פה- ירוק- תימוס- לב, מחזור דם, כיבים, חוסר איזון.
צ'אקרת הגרון- סול- כחול- בלוטת התריס- לחץ דם גבוה, חום, מתח, בעיות עור, דלקות פנימיות, סרטן.
צ'אקרת העין השלישית- לה- אינדיגו- בלוטת יתרת המוח- בעיות עצבים, חוסר מוטיבציה, מחלות עצבים ונפש.
צ'אקרת הכתר- סי- סגול- פיניאל- הרגשת נחיתות, מחלות עצבים ונפש.
קיימת מספר שיטות אשר עושות שימוש שימוש בצלילי תנועות כדי לתהד את הצ'אקרות, ההבדלים בין השיטות הם דקים ומתבטאים באופן הגיית הצלילים, לפניכם מוצגת "שיטת- גולדמן", בתרגיל זה מעבירים אנרגיה במעלה הגוף, כל אחד מכם יכול לנסות באופן עצמאי, רצוי לעבוד עם כלי- נגינה ( עדיף מקלדת) שייתן לנו את גובה הצליל הנכון. כמה הנחיות לפני שמתחילים; התמקמו בתנוחת ישיבה נוחה, רצוי להניח יד על אותו חלק בגוף שאותו אתם רוצים לתהד, רצוי לשמור על התארכות של עמוד השדרה ככל שניתן, חשוב לנשום נשימה סרעפתית ועמוקה ( בדומה למדיטציה), בכל הפקת צליל יש לכוון מודעות לצ'אקרה המתאימה, רצוי לעצום עיניים, אין צורך להפיק צלילים בקול- רם, הצליל תמיד יתהד בגרון אבל חשוב להפעיל מודעות וכוונה לגבי הצ'אקרה שאותה יתהד הצליל. הפיקו כל צליל בין דקה לחמש דקות ( לא יותר), סך- הכל לתרגיל הוא בין עשר לעשרים דקות, בסיום עשויים לחוש סחרחורת, מומלץ לשבת במדיטציה ולשים- לב לדימויים ולמחשבות שעולים.
שורש- UH ( הו)
מין- OOO ( או, שורוק)
טבור- OH ( או)
לב- AH (אה)
גרון- EYE (אי, עם קמץ)
עין שלישית- AYE (אי, עם סגול)
כתר- EEE (אי)
בסיום, ניתן להשמיע שוב את צליל ה- UH , בכדי להחזיר אנרגיה לצ'אקרות הבסיס.
[list]
[*] 3-
[/list]
זוהי רק ההתחלה, נפתח לפניכם עולם ומלואו של אפשרויות להתרגעות ולריפוי- עצמי, מקווה שתהנו!
נועה, BA במוסיקולוגיה, מורה ומטפלת באמצעות מוסיקה.