אם במהלך שיחה בסלון ביתך, מישהי (שנעלבה נניח) תאמר לבת שיחתה "את מגעילה אותי" ותגיב בתוקפנות שלא היתה בשיחה קודם - האם גם אז תתעלמי ותמשיכי כאילו לא קרה כלום?
קודם כל נראה לי די משעשע שהעלית את השאלה הזאת בדיוק אחרי ש
ציל צול הדגימה הדגמה חיה איך היא מתייחסת לתוקפנית (אני בהחלט הרגשתי שהיתה פה התנהגות גם חברית כלפי כמותקפת וגם פשוט אובייקטיבית והגיונית כי ההתקפה התבססה על כשל לוגי).
אבל האמת, הדילמה הזאת היא מה שמציק לי.
ממשיכה בציטוט:
לדעתי התעלמות בסיטואציה שכזו היא ודאי לא טבעית.
מה זה "טבעית"? בואי נגיד שאם בחברה שלנו זה קורה הרבה, אז אולי זו האופציה שבה יבחרו רוב האנשים בדרך כלל ואז אולי זה אומר שהיא ה"טבעית" והאופציה האחרת קשה ודורשת מאמץ ולא טבעית?
אני שמה פה סימן שאלה, כן? כלומר זו לא האשמה או תלונה, אני מתבוננת בסוגיה מנקודת המבט של מחקר התרבות ותוהה אם המודל התרבותי הנפוץ יותר הוא לא דווקא השתיקה במצב כזה...
_יותר מזה, היא נקיטת עמדה. ככה או ככה את לא יוצאת אובייקטיבית גם אם תמשיכי לנהוג ולדבר באדיבות כלפי שתי המשתתפות.
לדעתי ההתעלמות בסיטואציה שכזו, לא רק שאינה אמפטית, אלא היא ממש לא חברית כלפי המותקפת.
ואילו אצל המתקיפה ההתעלמות עשויה ליצור תחושה של גיבוי. (או לפחות הסכמה בשתיקה)_
לזה אני כל כך מסכימה.
זה מתחבר אצלי למשל עם הסוגיה של "מה היית עושה אילו אתה היית בתקופת הנאצים". איך הייתי אני נוהגת אילו הייתי נוצרייה וקלגס נאצי או סתם שכן גרמני היה פוגע ביהודי לידי? האם הייתי מדברת? האם הייתי מגינה על היהודי? האם הייתי משמיעה את קולי, פועלת? זו שאלה לא רק לגבי "מה היית חושבת בסיטואציה", "האם היה ברור לך שנעשה פה משהו לא תקין" (שהרי אנשים רבים שנכחו בסיטואציה כזאת תמכו בקלגס והריעו לו, ולמה ללכת רחוק לנאצים, רק מפני שיום השואה היה השבוע. אה, אוקיי, הלכתי רחוק כדי להמנע מלהביא דוגמאות מהכאן והעכשיו במדינה שלנו P-: )
הנוכחות שלך בסיטואציה הופכת אותך לעדה, ואיך שאת מגיבה /לא מגיבה, הוא היחס שאת נותנת לנוכחות בסיטואציה. (גם כשאי התגובה היא התגובה המועילה ביותר)
בדיוק. בדיוק.
ואותי זה מטריד כי אני אדם שנוהג להיזעק מול עוול, והאידיאולוגיה המוסרית שלי אומרת שאני חייבת להגיב בסיטואציה אחרת נתתי לקלגס לצאת "חלק" ולא הגנתי על הקורבן.
אבל במציאות, כולל הוירטואלית - יש מצבים מסוימים שבהם אני מוצאת את עצמי שותקת!
במיוחד במצבים שבהם התוקפנות הכניסה אותי להלם.
אני לא יודעת מה לעשות. איך להגיב. ולפעמים אני מרגישה מנועה מלדבר פשוט מפני שאני המותקפת.
אבל נגיד שמישהו אחר מותקף, ואני נכנסת לשיתוק ולא מגיבה - זה ממש מציק לי, כי אני מאמינה שחובה עלי להגיב. שכך או אחרת, ברגע שאני שותקת, כאילו נתתי חותמת כשרות להתקפה, וכאילו הפקרתי את המותקף לנפשו.
בכלל, בסיטואציות מסוג זה, לעתים נדירות המותקף הוא זה שיכול להגן על עצמו.
תמיד מי שיכול לפעול הוא העד.
אני בהחלט עובדת על הרחבת היכולות שלי בתחום הזה. כמו
חלוקית נחל (שכמובן התענגתי על כל מה שכתבה), גם אני עובדת מצד אחד להשתפר בתחום הביטוי כדי להגיע למצב שאני ארגיש שכל מה שאמרתי, אמרתי לא רק נכון ומדוייק מבחינתי, אלא גם בצורה שאני יכולה לעמוד מאחוריה, בצורה מכובדת ומכבדת, בצורה שהיא הגונה, ראויה, מתחשבת, רגישה לזולת וכו' וכו', אבל גם מובנת ובהירה.
וגם משתדלת לעבוד על השאלה: מתי להגיב?
ואיך להגיב.
כל כך חשוב, איך להגיב.
אני זוכרת פעם אחת שדיברתי עם
חני בונה על סיטואציה כזאת. "יואו חני איך אני מגיבה לאקט התוקפני הזה?!" והמסקנה בתום השיחה היתה - לא מגיבה... לפעמים באמת זו דרך הפעולה היחידה הרלבנטית...
אבל זה משום שהתוקפנות היתה מופנית כלפי. זה לא אותו דבר כמו להיות עדה לתוקפנות שמתקיימת כנגד מישהו אחר.
תוקפנות בהחלט מהווה נקודת תורפה אצלי וזו אחת הסיבות שאני לומדת - ומשקיעה מאמצים לעזור - איך מזהים ואיך מתמודדים עם אנשים תוקפנים. ובמיוחד עם הצורות היותר מוסוות ומתעתעות שלה.
[u]אם במהלך שיחה בסלון ביתך, מישהי (שנעלבה נניח) תאמר לבת שיחתה "את מגעילה אותי" ותגיב בתוקפנות שלא היתה בשיחה קודם - האם גם אז תתעלמי ותמשיכי כאילו לא קרה כלום?[/u]
קודם כל נראה לי די משעשע שהעלית את השאלה הזאת בדיוק אחרי ש [po]ציל צול[/po] הדגימה הדגמה חיה איך היא מתייחסת לתוקפנית (אני בהחלט הרגשתי שהיתה פה התנהגות גם חברית כלפי כמותקפת וגם פשוט אובייקטיבית והגיונית כי ההתקפה התבססה על כשל לוגי).
אבל האמת, הדילמה הזאת היא מה שמציק לי.
ממשיכה בציטוט:
[u]לדעתי התעלמות בסיטואציה שכזו היא ודאי לא טבעית.[/u]
מה זה "טבעית"? בואי נגיד שאם בחברה שלנו זה קורה הרבה, אז אולי זו האופציה שבה יבחרו רוב האנשים בדרך כלל ואז אולי זה אומר שהיא ה"טבעית" והאופציה האחרת קשה ודורשת מאמץ ולא טבעית?
אני שמה פה סימן שאלה, כן? כלומר זו לא האשמה או תלונה, אני מתבוננת בסוגיה מנקודת המבט של מחקר התרבות ותוהה אם המודל התרבותי הנפוץ יותר הוא לא דווקא השתיקה במצב כזה...
_יותר מזה, היא נקיטת עמדה. ככה או ככה את לא יוצאת אובייקטיבית גם אם תמשיכי לנהוג ולדבר באדיבות כלפי שתי המשתתפות.
לדעתי ההתעלמות בסיטואציה שכזו, לא רק שאינה אמפטית, אלא היא ממש לא חברית כלפי המותקפת.
ואילו אצל המתקיפה ההתעלמות עשויה ליצור תחושה של גיבוי. (או לפחות הסכמה בשתיקה)_
לזה אני כל כך מסכימה.
זה מתחבר אצלי למשל עם הסוגיה של "מה היית עושה אילו אתה היית בתקופת הנאצים". איך הייתי אני נוהגת אילו הייתי נוצרייה וקלגס נאצי או סתם שכן גרמני היה פוגע ביהודי לידי? האם הייתי מדברת? האם הייתי מגינה על היהודי? האם הייתי משמיעה את קולי, פועלת? זו שאלה לא רק לגבי "מה היית חושבת בסיטואציה", "האם היה ברור לך שנעשה פה משהו לא תקין" (שהרי אנשים רבים שנכחו בסיטואציה כזאת תמכו בקלגס והריעו לו, ולמה ללכת רחוק לנאצים, רק מפני שיום השואה היה השבוע. אה, אוקיי, הלכתי רחוק כדי להמנע מלהביא דוגמאות מהכאן והעכשיו במדינה שלנו P-: )
[u]הנוכחות שלך בסיטואציה הופכת אותך לעדה, ואיך שאת מגיבה /לא מגיבה, הוא היחס שאת נותנת לנוכחות בסיטואציה. (גם כשאי התגובה היא התגובה המועילה ביותר)[/u]
בדיוק. בדיוק.
ואותי זה מטריד כי אני אדם שנוהג להיזעק מול עוול, והאידיאולוגיה המוסרית שלי אומרת שאני חייבת להגיב בסיטואציה אחרת נתתי לקלגס לצאת "חלק" ולא הגנתי על הקורבן.
אבל במציאות, כולל הוירטואלית - יש מצבים מסוימים שבהם אני מוצאת את עצמי שותקת!
במיוחד במצבים שבהם התוקפנות הכניסה אותי להלם.
אני לא יודעת מה לעשות. איך להגיב. ולפעמים אני מרגישה מנועה מלדבר פשוט מפני שאני המותקפת.
אבל נגיד שמישהו אחר מותקף, ואני נכנסת לשיתוק ולא מגיבה - זה ממש מציק לי, כי אני מאמינה שחובה עלי להגיב. שכך או אחרת, ברגע שאני שותקת, כאילו נתתי חותמת כשרות להתקפה, וכאילו הפקרתי את המותקף לנפשו.
בכלל, בסיטואציות מסוג זה, לעתים נדירות המותקף הוא זה שיכול להגן על עצמו. [b]תמיד[/b] מי שיכול לפעול הוא העד.
אני בהחלט עובדת על הרחבת היכולות שלי בתחום הזה. כמו [po]חלוקית נחל[/po] (שכמובן התענגתי על כל מה שכתבה), גם אני עובדת מצד אחד להשתפר בתחום הביטוי כדי להגיע למצב שאני ארגיש שכל מה שאמרתי, אמרתי לא רק נכון ומדוייק מבחינתי, אלא גם בצורה שאני יכולה לעמוד מאחוריה, בצורה מכובדת ומכבדת, בצורה שהיא הגונה, ראויה, מתחשבת, רגישה לזולת וכו' וכו', אבל גם מובנת ובהירה.
וגם משתדלת לעבוד על השאלה: מתי להגיב?
ואיך להגיב.
כל כך חשוב, איך להגיב.
אני זוכרת פעם אחת שדיברתי עם [po]חני בונה[/po] על סיטואציה כזאת. "יואו חני איך אני מגיבה לאקט התוקפני הזה?!" והמסקנה בתום השיחה היתה - לא מגיבה... לפעמים באמת זו דרך הפעולה היחידה הרלבנטית...
אבל זה משום שהתוקפנות היתה מופנית כלפי. זה לא אותו דבר כמו להיות עדה לתוקפנות שמתקיימת כנגד מישהו אחר.
תוקפנות בהחלט מהווה נקודת תורפה אצלי וזו אחת הסיבות שאני לומדת - ומשקיעה מאמצים לעזור - איך מזהים ואיך מתמודדים עם אנשים תוקפנים. ובמיוחד עם הצורות היותר מוסוות ומתעתעות שלה.