על ידי תזמורת_הים* » 27 דצמבר 2003, 00:35
דוד,
אני מסכימה עם יפעת. כשאתה שולל את האוניברסיטה, או כל מוסד לימודים רשמי, באופן אוטומטי וגורף, בלי לבחון באופן פרטני את היתרונות והחסרונות שלו, אתה שופך את המים עם התינוק.
כשאתה לומד לבד מספר אתה מפסיד את האינטראקציה עם אנשים- מרצים וסטודנטים אחרים. אין לך משוב על ההתקדמות שלך, על איכות העבודות שאתה כותב והמחקרים שאתה מבצע. אני לא מדברת על ציונים. אני מדברת על הערות, על תקשורת בינך ובין המרצה.
לא כל מקצוע אפשר ללמוד לבד מספרים. יש תחומים שיש בהם אספקטים מעשיים, שדרושה בהם עבודת צוות, שהם מורכבים מאד. האם אתה מסוגל להבין כל מושג שהוא בכוחות עצמך ללא עזרה? ליישם כל ידע שהוא ללא הדרכה? לפתור אינטגרלים כפולים? להבין את תורת היחסות? לחקור את המכניזם שמשנה את צבעם המקורי של ציורי קיר, או הופך שיש לגבס? לייצר חליפת חלל?
כאשר אני "נורא רוצה ללמוד", אין "אבל-ים", אני לומד לבד, בעצמי ובכוחות עצמי היא אמירה יומרנית ומתנשאת. אשריך וטוב לך, אם אתה מסוגל ללמוד בכוחות עצמך כל דבר שאתה רוצה ללמוד; אבל אי אפשר להחיל אותה על כל אדם ועל כל תחום.
שאלת איך אנשים שבוחרים חינוך ביתי עבור ילדיהם בוחרים בעצמם ללמוד באוניברסיטה. יש הבדל גדול בין מה שילדים לומדים ביסודי ובתיכון, ובין מה שנלמד באוניברסיטה. גם המטרה של לימודים בבית הספר שונה מהמטרה של לימודים גבוהים: בית הספר אמור לספק ידע כללי בסיסי וכלים חברתיים מסוימים. את שני הדברים אפשר להשיג גם מחוץ לבית הספר. לימודים גבוהים אמורים לספק רמת ידע גבוהה והכרה אקדמית. לא תמיד אפשר להגיע לאותה רמת ידע ע"י לימוד עצמי- כאמור, זה תלוי בתחום הנלמד, ובאדם עצמו. לגבי ההכרה- בתור מישהי שנכון לעכשיו אין לה תואר אקדמי, אני יכולה להגיד לך שזה בפירוש משפיע על האפשרויות שפתוחות בפני. לא הייתי מקצועית יותר אם היה לי תואר, אבל הייתי יכולה לעשות דברים שהיום אני לא יכולה לעשות. שוב, הכל תלוי בתחום שבו אתה עוסק.
לגבי ענין המשמעת העצמית. לא כל אחד הוא אוטודידקט. זה דבר ראשון. אני מכירה היטב כמה אוטודידקטים, ואני יודעת בפירוש שאני לא כזאת. שנית, כשמה שאתה רוצה ללמוד הוא תחום רחב ומורכב, לא מספיק לפתוח ספר ולקרוא. צריך לבנות תכנית לימודים, להתחיל מהבסיס ולהתקדם הלאה, להתמצא בשפה המקצועית של התחום, להבחין בין מחקרים רציניים ולא רציניים. קל מאד לקרוא ערב-רב של ספרים ומאמרים ולמצוא את עצמך עם ידע חלקי ולא מגובש. עוד יותר קל לקרוא קצת מזה וקצת מההוא, לא לקרוא כלום במשך חודשים כי לא יצא, או לא היה לך חשק, ולאט לאט לאבד ענין, לשכוח מה קראת פעם, ולרדת מכל הענין.
לגבי ענין ה"השתעבדות". מי שנרשם לאוניברסיטה באופן אוטומטי כי זה מה שאמא רוצה, זה מה שכל החברים שלו עושים ובכלל "ככה צריך", אפשר לומר עליו שהוא מבזבז את כספו ואת זמנו, ו"משתעבד". אבל מי שקיבל החלטה מודעת ומנומקת, מי שמודע לאפשרויות אחרות שעמדו בפניו ובחר בזו שהתאימה לו יותר מכל אחת אחרת, למרות שהוא מודע לחסרונותיה, בהחלט לא מעניש את עצמו ולא משתעבד, אלא עושה את מה שהכי מתאים לו ולצרכיו בנקודה מסוימת של חייו. מי אתה שתזלזל בבחירה של אדם כזה, בלי לדעת את הנימוקים שעומדים מאחוריה?
כמובן שלא כל מקצוע ולא לכל אחד עדיף ללמוד דווקא באוניברסיטה. הנקודה היא שאין כלל אחד שמתאים לכולם- תלוי מי לומד מה. אין בכוונתי לשיר שירי הלל לאוניברסיטה, או להתכחש לחסרונותיה, אבל לא כל הסטודנטים נמצאים שם כדי לאסוף תארים ולשבת בקפיטריות, ולא כל המרצים נמצאים שם בגלל המשכורות היפות והשעות הנוחות.
לסיום אני רוצה לצטט את דבריה היפים של
רותי קליין:
_שמעתי שבמושב מתנהלים דיונים מה עדיף – חינוך ביתי או מסגרת חינוכית. כך אמר לי אחד מהשכנים כשישבנו יחדיו בסוכה.
מעניין למה אנשים לא דנים במה עדיף - להיות צייר או מתכנת, אדריכל או מורה, לגור ביעד או בתל אביב, בפתח תקווה או באשקלון. ברור שלכל אחד יש את הצרכים וההעדפות שלו.
אין דיונים לגבי מה יותר טעים – אבטיח או גויאבה.
מזל שלא כולם עובדים באותו מקצוע וגרים באותו ישוב.
אז למה כשזה מגיע לחינוך אמורה להיות אמת אחת?
למה כל ההורים וכל הילדים צריכים ללכת לבית ספר (זה או אחר) או להשאר בבית?
למה בנוגע לחינוך קשה לאנשים לראות שיש מקום לכל מיני סוגי מסגרות ושיש גם אנשים שמתאים להם בלי מסגרת בכלל?
ואין כאן נכון יותר או טוב יותר באופן גורף לכולם. כי כולנו שונים זה מזה ולכולנו צרכים אחרים._
דוד,
אני מסכימה עם יפעת. כשאתה שולל את האוניברסיטה, או כל מוסד לימודים רשמי, באופן אוטומטי וגורף, בלי לבחון באופן פרטני את היתרונות והחסרונות שלו, אתה שופך את המים עם התינוק.
כשאתה לומד לבד מספר אתה מפסיד את האינטראקציה עם אנשים- מרצים וסטודנטים אחרים. אין לך משוב על ההתקדמות שלך, על איכות העבודות שאתה כותב והמחקרים שאתה מבצע. אני לא מדברת על ציונים. אני מדברת על הערות, על תקשורת בינך ובין המרצה.
לא כל מקצוע אפשר ללמוד לבד מספרים. יש תחומים שיש בהם אספקטים מעשיים, שדרושה בהם עבודת צוות, שהם מורכבים מאד. האם אתה מסוגל להבין כל מושג שהוא בכוחות עצמך ללא עזרה? ליישם כל ידע שהוא ללא הדרכה? לפתור אינטגרלים כפולים? להבין את תורת היחסות? לחקור את המכניזם שמשנה את צבעם המקורי של ציורי קיר, או הופך שיש לגבס? לייצר חליפת חלל? [u]כאשר אני "נורא רוצה ללמוד", אין "אבל-ים", אני לומד לבד, בעצמי ובכוחות עצמי[/u] היא אמירה יומרנית ומתנשאת. אשריך וטוב לך, אם אתה מסוגל ללמוד בכוחות עצמך כל דבר שאתה רוצה ללמוד; אבל אי אפשר להחיל אותה על כל אדם ועל כל תחום.
שאלת איך אנשים שבוחרים חינוך ביתי עבור ילדיהם בוחרים בעצמם ללמוד באוניברסיטה. יש הבדל גדול בין מה שילדים לומדים ביסודי ובתיכון, ובין מה שנלמד באוניברסיטה. גם המטרה של לימודים בבית הספר שונה מהמטרה של לימודים גבוהים: בית הספר אמור לספק ידע כללי בסיסי וכלים חברתיים מסוימים. את שני הדברים אפשר להשיג גם מחוץ לבית הספר. לימודים גבוהים אמורים לספק רמת ידע גבוהה והכרה אקדמית. לא תמיד אפשר להגיע לאותה רמת ידע ע"י לימוד עצמי- כאמור, זה תלוי בתחום הנלמד, ובאדם עצמו. לגבי ההכרה- בתור מישהי שנכון לעכשיו אין לה תואר אקדמי, אני יכולה להגיד לך שזה בפירוש משפיע על האפשרויות שפתוחות בפני. לא הייתי מקצועית יותר אם היה לי תואר, אבל הייתי יכולה לעשות דברים שהיום אני לא יכולה לעשות. שוב, הכל תלוי בתחום שבו אתה עוסק.
לגבי ענין המשמעת העצמית. לא כל אחד הוא אוטודידקט. זה דבר ראשון. אני מכירה היטב כמה אוטודידקטים, ואני יודעת בפירוש שאני לא כזאת. שנית, כשמה שאתה רוצה ללמוד הוא תחום רחב ומורכב, לא מספיק לפתוח ספר ולקרוא. צריך לבנות תכנית לימודים, להתחיל מהבסיס ולהתקדם הלאה, להתמצא בשפה המקצועית של התחום, להבחין בין מחקרים רציניים ולא רציניים. קל מאד לקרוא ערב-רב של ספרים ומאמרים ולמצוא את עצמך עם ידע חלקי ולא מגובש. עוד יותר קל לקרוא קצת מזה וקצת מההוא, לא לקרוא כלום במשך חודשים כי לא יצא, או לא היה לך חשק, ולאט לאט לאבד ענין, לשכוח מה קראת פעם, ולרדת מכל הענין.
לגבי ענין ה"השתעבדות". מי שנרשם לאוניברסיטה באופן אוטומטי כי זה מה שאמא רוצה, זה מה שכל החברים שלו עושים ובכלל "ככה צריך", אפשר לומר עליו שהוא מבזבז את כספו ואת זמנו, ו"משתעבד". אבל מי שקיבל החלטה מודעת ומנומקת, מי שמודע לאפשרויות אחרות שעמדו בפניו ובחר בזו שהתאימה לו יותר מכל אחת אחרת, למרות שהוא מודע לחסרונותיה, בהחלט לא מעניש את עצמו ולא משתעבד, אלא עושה את מה שהכי מתאים לו ולצרכיו בנקודה מסוימת של חייו. מי אתה שתזלזל בבחירה של אדם כזה, בלי לדעת את הנימוקים שעומדים מאחוריה?
כמובן שלא כל מקצוע ולא לכל אחד עדיף ללמוד דווקא באוניברסיטה. הנקודה היא שאין כלל אחד שמתאים לכולם- תלוי מי לומד מה. אין בכוונתי לשיר שירי הלל לאוניברסיטה, או להתכחש לחסרונותיה, אבל לא כל הסטודנטים נמצאים שם כדי לאסוף תארים ולשבת בקפיטריות, ולא כל המרצים נמצאים שם בגלל המשכורות היפות והשעות הנוחות.
לסיום אני רוצה לצטט את דבריה היפים של [po]רותי קליין[/po]:
_שמעתי שבמושב מתנהלים דיונים מה עדיף – חינוך ביתי או מסגרת חינוכית. כך אמר לי אחד מהשכנים כשישבנו יחדיו בסוכה.
מעניין למה אנשים לא דנים במה עדיף - להיות צייר או מתכנת, אדריכל או מורה, לגור ביעד או בתל אביב, בפתח תקווה או באשקלון. ברור שלכל אחד יש את הצרכים וההעדפות שלו.
אין דיונים לגבי מה יותר טעים – אבטיח או גויאבה.
מזל שלא כולם עובדים באותו מקצוע וגרים באותו ישוב.
אז למה כשזה מגיע לחינוך אמורה להיות אמת אחת?
למה כל ההורים וכל הילדים צריכים ללכת לבית ספר (זה או אחר) או להשאר בבית?
למה בנוגע לחינוך קשה לאנשים לראות שיש מקום לכל מיני סוגי מסגרות ושיש גם אנשים שמתאים להם בלי מסגרת בכלל?
ואין כאן נכון יותר או טוב יותר באופן גורף לכולם. כי כולנו שונים זה מזה ולכולנו צרכים אחרים._