על ידי חינוך_ביתי_א* » 03 מאי 2009, 19:09
מאז שהתחלנו בחינוך הביתי אני מאד נהנית להגג עם עצמי (ועם בעלי היקר) על חינוך ביתי ועל חינוך בכלל. היו לי מספר מחשבות מעניינות. שמתי לב שהרבה בתי ספר מיוחדים (דמוקרטיים נניח) מציעים משנה סדורה ומרשימה עד גילאי 7 או 8, ואז איפשהו מאבדים כיוון ומיישרים קו עם מה שנקרא "משרד החינוך". חשבתי והרהרתי, והגעתי למין מסקנה מעניינת: עד גיל 6 או 7 או 8 נורא ברור מה צריך שהילד ילמד: הילד אמור ללמוד לקרוא, לכתוב ואת פעולות החשבון הבסיסיות. זה מין משהו טבעי כזה שקורה בדרך כלל מתישהו בסביבות הגילאים האלה (למרות שהטווח יכול להיות כמובן גם בגילאים 3 עד 10 אפילו), וזה בעיניי המשך ישיר וטבעי לזה שהילד לומד לדבר, לזחול, ללכת, לצייר ציורים פשוטים..... ואז לקרוא, לכתוב, מספרים, חיבור וחיסור.... זה קורא באופן טבעי (ובקצב משתנה ובצורה משתנה) בין אם אתה בבית ספר רגיל או בית ספר ייחודי או חינוך ביתי. בחינוך הביתי ובבתי ספר מיוחדים זה כנראה קורה בצורה יותר קסומה וטבעית וכיפית. אבל אז בגילאי 6 או 7 או 8, המחנך עומד בפני איזושהי שוקת שבורה. הילד כבר יודע לקרוא ולכתוב וחיבור וחיסור בסיסיים, ופתאום המחנך כבר לא במצב שקיים משהו "טבעי ונכון" שהילד באמת רוצה מתוך עצמו ללמוד. כלומר, לא משהו ברור. אז מה נשאר? להתחיל "לדחוס חומר". לכן לדעתי בסביבות כיתות ב' או ג' מתרחש מעין משבר בבתי הספר הייחודיים, והמחנכים לא ממש יודעים מה לעשות עם הילדים.
האמת, לא נראה לי שאני ממש מצליחה להסביר את עצמי כמו שצריך, אבל אמשיך לנסות: עד גיל 6, 7, 8, קיימת איזושהי "הסכמה" בין הילד לבין ההורה לבין המורה הייחודי (ואולי אפילו המורה הרגיל) לגבי מה הילד "אמור לעשות עכשיו". ממה שאני אישית ראיתי והבחנתי, ילדים בגיל הזה מאד צמאים לדעת לקרוא ולכתוב וחשבון ולצייר ולשיר וכולי, וזה בדיוק הדברים שרוב המורים וההורים מסכימים שצריך לדעת בגיל הזה.
אבל אז מגיע גיל 7 או 8, ופתאום כבר המיומנויות הבסיסיות קיימות, ועכשיו (לדעתי ולפי מה שהבחנתי) מגיעה נקודה שבה כל ילד תופס כיוון מיוחד משלו. אני מכירה ילדים בגיל הזה שמה שחשוב להם ומעניין אותם זה כדורגל. הם מוכנים בכל שעות הערות שלהם לשחק כדורגל. הבן שלי, למשל, ממש לא. הוא מוכן לבלות כמעט את כל שעות הערות בקריאת ספרים. אני מכירה ילדה בגיל הזה שאוהבת לצייר ולצייר ולצייר.
המצחיק הוא שדווקא בגיל שבו כל ילד תופס כיוון מאד מאד ייחודי משלו, דווקא בגיל הזה ה"מערכת" חושבת שזה הזמן "להתחיל להתמסד". דווקא בגיל הזה המערכת דורשת ש"עכשיו הגיע הזמן להתחיל לעבוד ברצינות" והיא מתחילה לדחוס חומר זהה לכל ילד וילד.
זה לא שלפני כן אין לכל ילד ייחוד משלו. כמובן שיש. אבל לפני כן רוב הילדים (אלה שהכרתי לפחות) מתעניינים התעניינות כנה ואמיתית בדיוק בדבר שהמורה רוצה ללמד אותם (קריאה וכתיבה), ולכן יש איזושהי רמה גבוהה יותר של הרמוניה בגילאים האלה.
כמובן שאותו כיוון אישי שדברתי עליו יכול להשתנות המון לאורך הדרך, אך יכול גם להיות עקבי במשך שנים. תלוי בילד כמובן.
לכן אני מאמינה שאין מקום ללימוד קבוצתי כלשהו מעל גיל 6, 7, 8. אני לא מדברת על חוג, שבו כולם בחרו יחד במה לעסוק. ברור שזה טוב ורצוי. אני מדברת על לימודים של כיתה יחד.
אם בגילאי 4, 5, 6 זה עדיין אפשרי איכשהו ללמוד בקבוצה, כי יש אצל הילדים (רובם, לא כולם) צמא חזק לדעת לקרוא, הרי שלאחר מכן זה כמעט מטורף.
הבן שלי מאד מאד נהנה בגן חובה וסיים חוברות עבודה של כיתה ב' בגן חובה בהתלהבות רבה. עשה את זה ממש מתוך עצמו ובחשק רב. אח"כ בכיתה א' ב' ג' התחיל ממש לסבול, ולדעתי זה בגלל שאז מתחיל תהליך "הדחיסה". כבר אין באמת מה ללמד. עכשיו כבר כל אחד צריך לבחור לעצמו, וכשזה לא קרה, בני סבל.
מאז שהתחלנו בחינוך הביתי אני מאד נהנית להגג עם עצמי (ועם בעלי היקר) על חינוך ביתי ועל חינוך בכלל. היו לי מספר מחשבות מעניינות. שמתי לב שהרבה בתי ספר מיוחדים (דמוקרטיים נניח) מציעים משנה סדורה ומרשימה עד גילאי 7 או 8, ואז איפשהו מאבדים כיוון ומיישרים קו עם מה שנקרא "משרד החינוך". חשבתי והרהרתי, והגעתי למין מסקנה מעניינת: עד גיל 6 או 7 או 8 נורא ברור מה צריך שהילד ילמד: הילד אמור ללמוד לקרוא, לכתוב ואת פעולות החשבון הבסיסיות. זה מין משהו טבעי כזה שקורה בדרך כלל מתישהו בסביבות הגילאים האלה (למרות שהטווח יכול להיות כמובן גם בגילאים 3 עד 10 אפילו), וזה בעיניי המשך ישיר וטבעי לזה שהילד לומד לדבר, לזחול, ללכת, לצייר ציורים פשוטים..... ואז לקרוא, לכתוב, מספרים, חיבור וחיסור.... זה קורא באופן טבעי (ובקצב משתנה ובצורה משתנה) בין אם אתה בבית ספר רגיל או בית ספר ייחודי או חינוך ביתי. בחינוך הביתי ובבתי ספר מיוחדים זה כנראה קורה בצורה יותר קסומה וטבעית וכיפית. אבל אז בגילאי 6 או 7 או 8, המחנך עומד בפני איזושהי שוקת שבורה. הילד כבר יודע לקרוא ולכתוב וחיבור וחיסור בסיסיים, ופתאום המחנך כבר לא במצב שקיים משהו "טבעי ונכון" שהילד באמת רוצה מתוך עצמו ללמוד. כלומר, לא משהו ברור. אז מה נשאר? להתחיל "לדחוס חומר". לכן לדעתי בסביבות כיתות ב' או ג' מתרחש מעין משבר בבתי הספר הייחודיים, והמחנכים לא ממש יודעים מה לעשות עם הילדים.
האמת, לא נראה לי שאני ממש מצליחה להסביר את עצמי כמו שצריך, אבל אמשיך לנסות: עד גיל 6, 7, 8, קיימת איזושהי "הסכמה" בין הילד לבין ההורה לבין המורה הייחודי (ואולי אפילו המורה הרגיל) לגבי מה הילד "אמור לעשות עכשיו". ממה שאני אישית ראיתי והבחנתי, ילדים בגיל הזה מאד צמאים לדעת לקרוא ולכתוב וחשבון ולצייר ולשיר וכולי, וזה בדיוק הדברים שרוב המורים וההורים מסכימים שצריך לדעת בגיל הזה.
אבל אז מגיע גיל 7 או 8, ופתאום כבר המיומנויות הבסיסיות קיימות, ועכשיו (לדעתי ולפי מה שהבחנתי) מגיעה נקודה שבה כל ילד תופס כיוון מיוחד משלו. אני מכירה ילדים בגיל הזה שמה שחשוב להם ומעניין אותם זה כדורגל. הם מוכנים בכל שעות הערות שלהם לשחק כדורגל. הבן שלי, למשל, ממש לא. הוא מוכן לבלות כמעט את כל שעות הערות בקריאת ספרים. אני מכירה ילדה בגיל הזה שאוהבת לצייר ולצייר ולצייר.
המצחיק הוא שדווקא בגיל שבו כל ילד תופס כיוון מאד מאד ייחודי משלו, דווקא בגיל הזה ה"מערכת" חושבת שזה הזמן "להתחיל להתמסד". דווקא בגיל הזה המערכת דורשת ש"עכשיו הגיע הזמן להתחיל לעבוד ברצינות" והיא מתחילה לדחוס חומר זהה לכל ילד וילד.
זה לא שלפני כן אין לכל ילד ייחוד משלו. כמובן שיש. אבל לפני כן רוב הילדים (אלה שהכרתי לפחות) מתעניינים התעניינות כנה ואמיתית בדיוק בדבר שהמורה רוצה ללמד אותם (קריאה וכתיבה), ולכן יש איזושהי רמה גבוהה יותר של הרמוניה בגילאים האלה.
כמובן שאותו כיוון אישי שדברתי עליו יכול להשתנות המון לאורך הדרך, אך יכול גם להיות עקבי במשך שנים. תלוי בילד כמובן.
לכן אני מאמינה שאין מקום ללימוד קבוצתי כלשהו מעל גיל 6, 7, 8. אני לא מדברת על חוג, שבו כולם בחרו יחד במה לעסוק. ברור שזה טוב ורצוי. אני מדברת על לימודים של כיתה יחד.
אם בגילאי 4, 5, 6 זה עדיין אפשרי איכשהו ללמוד בקבוצה, כי יש אצל הילדים (רובם, לא כולם) צמא חזק לדעת לקרוא, הרי שלאחר מכן זה כמעט מטורף.
הבן שלי מאד מאד נהנה בגן חובה וסיים חוברות עבודה של כיתה ב' בגן חובה בהתלהבות רבה. עשה את זה ממש מתוך עצמו ובחשק רב. אח"כ בכיתה א' ב' ג' התחיל ממש לסבול, ולדעתי זה בגלל שאז מתחיל תהליך "הדחיסה". כבר אין באמת מה ללמד. עכשיו כבר כל אחד צריך לבחור לעצמו, וכשזה לא קרה, בני סבל.