על ידי בשמת_א* » 17 מאי 2008, 10:58
האם אותו רצף היסטורי מתועד של העם היהודי כאן מקנה זכויות בטאבו?
אני טענתי שלא.
סליחה שלא תרגמתי את המונח "קושאן" שפירושו תעודת בעלות על הקרקע בשלטון העותומאני.
_הארץ שייכת למדינת ישראל, כולה (אתם יודעים מה, נתמקד כרגע במערב הירדן, ואת עבר הירדן המזרחי נשאיר לשנים הבאות);
שטח ספציפי זה או אחר, במידת הצדק, לבעליו (ותהא דתו אשר תהא, כל עוד הוא לא מנסה לרצוח את שכניו או אחרים על רקע דתי), בטאבו;_
האמנם?
על סמך מה?
על סמך אותן הוכחות שמביא
עמנוא ל? האינפנטיליות התינוקית, בעיני, להגיד "אלוהים נתן לנו את הארץ, הנה זה כתוב בתנ"ך שלנו, ולכן היא שלנו"? הלו? אני מטילה ספק בשפיות של אנשים שטוענים טענות כאלה.
או אולי זה רק מתאים לדף
אי רציונאלי. אני מתלבטת.
באותה מידה אני טוען זאת כלפי "הערבים" או מה שלא יהיה הזיהוי האתני שלהם. למי יש בעלות מוסרית-חוקית?
לשני הצדדים טענות לגיטימיות זה כלפי זה.
בכלל, ברגע שמכירים קצת היסטוריה, המושגים "ערבים" ו"יהודים" מקבלים מורכבות שפשוט מזכירה לי את סירוק השיער של בתי הבכורה (שלוש שעות להוציא את כל הקשרים, בחיי, וברגע שאני חושבת שגמרתי, ומעבירה מסרק, הופ צצו להם לפתע עוד עשרים קשרים חדשים).
איזו בעלות חוקית יש ליהודים על הארץ?
- יש אדמות שהיו בבעלות יהודית דורות, במקומות שבהם היה יישוב יהודי רציף לאורך הדורות, כמו ירושלים או חברון שבה היה יישוב יהודי רציף לאורך הדורות, אבל נלקחו בכוח הזרוע על ידי ערבים. לא על כולם אפשר לשחזר תעודות, ואותן אדמות שנמצאות היום בלב האיזורים שבשטחים הכבושים, אותם שטחים שאין הסכמה בינלאומית על כך שהם שייכים למדינה שלנו וחלקם כבר בתחום "פלסטין" הרשמית, אין לנו אינטרס לחזור אליהן. כן יש לנו אינטרס לזהות אותן כדי שיהיה לנו קלף מיקוח מוסרי, פוליטי ומדיני מול אותן אדמות שבלב המדינה שלנו ונלקחו בכוח הזרוע על ידינו, ואנחנו רוצים "לעשות החלפות". בנוסח: אתם רצחתם וגם ירשתם בחברון? אנחנו רצחנו וגם ירשנו בתיז-אל-נבי? עכשיו אנחנו פיטים.
- יש אדמות שהיו בבעלות יהודית דורות, אבל נעזבו מסיבות שונות (בלי אלימות) והיום הן בכפרים ערביים. מדובר בעיקר בגליל. אני לא בטוחה למשל שכל הבתים שהיו יהודיים בפקיעין הם עדיין יהודים. יכול להיות שהיהודים מכרו אותם כשהם עברו דירה. אז למי שייכת הקרקע? למי שקנה אותה. האם זה נותן זכות? לא, זה לא נותן זכות ליהודים לקרוא למקום "שלהם". האם זאת עדות היסטורית לקיומם של יהודים בארץ, כטיעון-נגד להמצאה כאילו הגענו לפה רק ב-1948? לדעתי כן.
- יש אדמות רבות מאוד שהיהודים רכשו בכסף מלא. למשל, את אדמת רחובות, את אדמת נס ציונה, את הביצות שאחרי כן הוקמה עליהם חדרה, את עמק יזרעאל, וכן הלאה וכן הלאה. על אלה יש קושאן, יעני רישום בטאבו ("טאבו" - משרד הקרקעות העותומאני. מין מינהל מקרקעי תורכיה). חשוב להסביר, שעקב היעדרן של בירוקרטיות מסודרות בזמנים עתיקים, ועקב כיבושים בלתי פוסקים של הארץ, אי אפשר להתייחס מבחינה חוקית לשום תעודת בעלות שקודמת לתקופת הכיבוש העותומאני. לכן הרישום היחידי שרלבנטי הוא רק הטאבו התורכי.
- יש דבר שנקרא חוק בינלאומי. צריכה להיות בימינו הסכמה של מדינות על השטח של מדינה כלשהי. כמובן שלא כל המדינות שוות בפני החוק הזה P-: למשל, אם אני לא טועה, רוסיה פלשה לאפגניסטן ואף אחד לא לחץ עליה לסגת משם, כי יש ביריונים שלא מתעסקים איתם (מתי זה היה? בשנות השמונים?). לכן, לגבי השטח הרשמי של מדינת ישראל, יש שטח שמוכר רשמית כ"מדינת ישראל" בעולם.
קצת על ההיסטוריה שלו: נקודת ההתחלה שלנו היא המנדט הבריטי. שטח המנדט, שנקבע בעיקר במו"מ בין המעצמות שניצחו את תורכיה במלחמת העולם הראשונה (בריטניה, צרפת ושכחתי, אני שונאת מלחמות), לא חפף לחלוקה הקודמת של התורכים, שהאיזורים שלהם נקראו "סנג'ק". ארץ-ישראל פחות או יותר היתה קודם בתוך סנג'ק סוריה וסנג'ק פלשתין.
כל עוד היינו כאן תחת השלטון העותומאני, השקענו הרבה מאמצים וכסף ברכישת קרקעות, דבר שהתאפשר יחסית. הבעיה היתה, שבעלי הקרקע הפקיעו מחירים ברגע שקלטו כמה אנחנו רוצים לקנות. וכן, יכולנו לקנות רק מה שמישהו רצה למכור. וברוב המכריע של המקרים אלה היו האדמות שאף אחד אחר לא רצה ולא ישבו בהן:
האדמות שהיו מוצפות בביצות, האיזורים עם הקרקע שנחשבה לא פוריה, מקומות שבהן היו מחלות כמו הקדחת והבילהרציה, בדיוק כמו שבתקופת ההתנחלות בימי יהושע והשופטים עממי כנען ישבו על הקרקעות הפוריות ולשבטי ישראל נותרו איזורי ההר הצחיחים.
בעיה נוספת כתוצאה מכך היתה, שנוצרו לנו איים של התיישבות ללא רציפות גיאוגרפית. כמו כן, לא תמיד היה מספיק כוח אדם ליישב את האדמות שנקנו.
ברגע שהיה מנדט בריטי, כבר היו גבולות מאוד ברורים. אנחנו הפסקנו להתיישב בתחומים שמחוץ להם, והיה לנו שם הישג גדול שהצלחנו להכליל בתחום המנדט את אצבע הגליל. הצרפתים קיבלו את סוריה ולבנון, הבריטים את ארץ ישראל משתי גדות הירדן, ונדמה לי שהצרפתים קיבלו גם את מצריים אבל לא בטוחה במאה אחוז.
בתקופת המנדט כבר התחילה התנועה הלאומית הפלסטינית, כבר התחיל מאבק "מי יקבל את הארץ" וגם "מי יקבל
יותר". והמאבק היה גם זה בזה וגם מול הבריטים. פה אנחנו מצאנו כל מיני דרכים לנצל כל פירצה בחוק, כל חוק עותומאני שעדיין היה בתוקף, כל אי שימת לב בריטית, והקמנו יישובים באמצעות "חומה ומגדל" ועוד. לנו היה ברור שתהיה חלוקה של הארץ, ועשינו הכל לשפר עמדות.
הערבים, לעומת זאת, הלכו כל הזמן על הקו שלא תהיה חלוקה, שהכל שלהם.
מדלגת על המאורעות, על הספרים הלבנים, על מלחמת העולם השניה, קופצת דרך כ"ט בנובמבר, החלטת האו"ם שאישרה לנו הקמת מדינה, ועד ה' באייר תש"ח, 14.5.1948, בן-גוריון וחברי מועצת העם מכריזים על הקמת מדינת ישראל בגבולות החלוקה שהוכרו לנו.
התוצאה של מלחמת השיחרור היתה, שטיפה הרחבנו את הגבולות הנ"ל ויצרנו איזורים רציפים במקומות מסוימים, אך גם איבדנו איזורים אחרים (גוש עציון נפל בידי הירדנים), והחוק הבינלאומי
הכיר בגבולות שהיו תוצאת המלחמה הזאת.
השטחים שכבשנו במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים לא זכו עד היום להכרה בינלאומית. לכן הם "שטחים כבושים" מבחינה בינלאומית, ולכן הם בעצם לא שייכים לנו. יש לנו קשר אליהם, היסטורי, דתי, רגשי, לאומי, אבל הם
כבר לא שלנו מבחינה מדינית וחוקית.
זה לא שונה מתקופת התנ"ך או כל תקופה אחרת בעברנו.
כאשר היוונים כבשו אותנו, היינו כבושים. בשביל לזכות בחזרה בעצמאותנו היינו צריכים להילחם, ולנצח את היוונים הסלבקים. כמו שז'ראר כתב, בכל דור ודור, גם לפי התנ"ך, ישבנו איפה שאפשר היה, ושלטנו איפה שאפשר היה, בכל תקופה לפי תנאיה. כל תקופה קיבלה את המצב שלה הזמן, ולא טענה לבעלות על שטחים שהיו באותו רגע בבעלותו של מישהו אחר, מכל סיבה שהיא.
"גבולות ההבטחה", שגם ביניהם קשה להכריע כי יש כמדומני ארבע גירסאות שונות של גבולות אלה, הם בגדר חלום.
הייתי אומרת, חלום באספמיה.
אולי בעידן המשיח.
היום אין משיח. יש גבולות בינלאומיים. זאת המציאות. גם ראשי הממשלה המטורפים ביותר שלנו, כשהגיעו לתפקידם הבינו שיש מציאות בינלאומית וחוקית ולא איש הישר בעיניו יעשה. יש גבול. ועם כל המגאלומניה שלנו, אנחנו פסיק קטן בעולם מבחינת הכוחות שלנו, ודברים שאיפשרו למעצמה כמו ברית המועצות לא יאפשרו לנו. וגם ברית המועצות, אם אני לא טועה, כבר יצאה מאפגניסטן.
איזו בעלות חוקית יש לערבים על הארץ?
- יש יישובים ערביים שקיימים ברציפות כבר מאות שנים ויותר, הם פשוט חיים שם, וגם אם בתקופה העותומאנית חלק מהם היו בעצם רכושו של איזה אפנדי עשיר שישב בדמשק, הרי ברגע שהארץ נכבשה על ידי הבריטים האפנדי נותק מהכפר והפלחים זכו בעצמאות. עליהם אין עוררין שזאת אדמה ערבית.
עם זאת, אם היישובים האלה צמודים לקו הירוק, או מהווים מובלעות שפוגעות ברצף יישובי של שטחי מדינת ישראל, ישראל עושה מאמצים רבים לנשל, לגרש ולהפקיע בכל דרך, כדי לנכס לעצמה את האדמה הזאת. וזאת באטימות, באכזריות, בחוסר צדק, בסילוף דין ובשקרים. זה לעניין "האם אני חושבת ש'אנחנו' צודקים וישרי דרך בכל מצב". ממש לא.
- יש ערבים שחיים בארץ בערים מעורבות. יש להם בעלות על בתים ביפו, בחיפה ועוד. מאז ומתמיד. כמו שיהודים חיים שם מאז ומתמיד.
יחד עם זאת, אנשים רבים לא יודעים, שבמאה ה-19 הארץ כמעט לא היתה מיושבת. ערבים רבים, שנשבעים באותנטיות שלהם וקוראים לעצמם "פלשתינאים", שייכים בכלל לאחת משתי קבוצות אחרות:
- מצרים שהגיעו לכאן בשנים 1830-1840 בתקופת הכיבוש המצרי של הארץ (למשל, הכפר ג'סר א-זרקא ליד קיסריה הוא דוגמא לכפר של מצרים), ונשארו פה. הם לא היו תושבי הארץ, אבל ברובם התערו באוכלוסיה הקיימת במשך השנים ועיבו אותה.
- ערבים שהגיעו לכאן מסוריה, לבנון, ירדן ועוד, בעקבות ההתיישבות המודרנית היהודית בארץ החל בתקופת העליה הראשונה. מדובר במספרים גדולים של ערבים, שבאו בעקבות הצורך בידיים עובדות במושבות. כך נוספו כפרים ערביים שלמים שלא היו כאן קודם, ולא היו בכלל "מכאן", לאוכלוסייה לצד היהודים.
כל הערבים ה"חדשים" האלה לא היה להם קשר כלשהו לערבים שישבו בארץ. הם לא היו "אחיהם". אלה היו יכולים להיות באותה מידה "פיליפינים", כי הם באו בעקבות המודרניזציה בארץ בניסיון לשפר את תנאי חייהם בעבודה או בהשגת קרקעות שאפשר היה להשתלט עליהן מחוסר שלטון מרכזי חזק בתקופת סוף האימפריה.
לא כמו היהודים, שאצלם היה קשר בין כל היהודים, אם כי יחסים מורכבים עם הארץ (משפחות יהודיות שחיו כאן מאות שנים ירדו מהארץ, משפחות יהודיות אחרות עלו כל הזמן לארץ, מעט מאוד משפחות חיו כאן ברציפות מאז תקופת בית שני. היהודים כל הזמן התפרשו גם על הארץ וגם על הגולה).
אבל - עכשיו זו כבר היסטוריה.
נגיד, אנשי ג'סר א זרקא נמצאים כאן מהמאה התשע עשרה? אז מה. הם פה. הם חיים פה. זאת הארץ שלהם. אתה לא יכול לבטל את זכותם על הכפר שלהם היום, ולטעון שהם לא תושבים.
או, נגיד, כפר שלם בגליל הוא רק מאיזור 1905 כי הם באו והתיישבו כאן כדי לעבוד ביסוד המעלה ובראש פינה ועכשיו הם כבר פרו ורבו ועצמו עד מאוד? ככה זה בהיסטוריה. דברים משתנים. שום דבר לא קופא על השמרים. אתה לא יכול לשלוח אותם בחזרה לסוריה בטענה שהם לא "פלשתינאים אותנטיים".
באותה מידה יש שטוענים הרי אותו הדבר לגבי משפחות יהודיות שהגיעו באותן שנים בדיוק מרוסיה, ליטא או תימן: שהם כאילו זרים, שאין להם כאילו קשר לארץ. שכאילו אין שום קשר בין הקהילה היהודית ברוסיה לקהילה היהודית בליטא לקהילה היהודית בתימן, לקהילה היהודית בירושלים, טבריה, יפו, חברון או צפת, ליהודי פקיעין, ובין כל אלה לאיזושהי תקופה קדומה של ממלכה יהודית פה.
לדעתי זו טענה לא נכונה, אבל - וזה אבל גדול - אכן יש פה בעייתיות.
אם מדברים על אדמות בטאבו, ועל יישוב האדמות, אז מה אנחנו רוצים? "אנחנו" פה זה אנחנו דוברי העברית שרואים את עצמנו כעם אחד, אבל אני לא בטוחה אם אני מדברת על הישראלים שבינינו או על העם היהודי כולו (כנראה על הישראלים, כי העם היהודי כולו אין לו שום הנהגה, אין לו רצון אחד, ולא כולו מסכים איתי) -
מה אנחנו רוצים? אכן עזבנו את הארץ ברובנו, אכן רובנו הגדול חיינו בכל רחבי העולם ולא פה, עברנו, נדדנו, התפשטנו, וכאשר חזרנו לפה והתחלנו לקבוע עובדות בשטח, זה כבר היה בתקופה בעייתית! בואו נגיד, שאילו היינו עושים את זה מאה שנה
קודם, ככה שהיו כפרים יהודים בכל רחבי הגליל, השרון, איזור ההר, מישור החוף והשפלה עד בואכה נגב כבר בתקופת הכיבוש המצרי של הארץ, וכפרים של יהודים שחיים פה כתושבים ולא כפרים של יהודים שבשביל לחיות צריכים ערבים שיעשו את העבודה האמיתית בשבילם - אז באמת לא היה ויכוח.
אבל אלה שבאו לכאן במאה ה-18 עדיין באו והתיישבו רק בארבע ערי הקודש, רק מעטים הלכו לעבד אדמות (אבל היו, זה מיתוס שכולם היו תלמידי ישיבה פה, הם בנו תעשייה וחקלאות וכו' וכו' כבר בראשית המאה ה-19, הרבה לפני העליה הראשונה).
אז היהודים כל הזמן
היו פה -
אבל רק מאוחר הם נזכרו להתפשט לכיוון
בעלות על אדמות.
אז עכשיו יש ריב גדול, "מי היה פה קודם" ולפי מה קובעים. מיהו יהודי, מיהו ערבי, מיהו פלשתינאי, אלה לא שאלות קלות.
לשני הצדדים טענות זה נגד זה, והכי מעצבן, שאת המריבות עושים בעיקר אנשים שאין להם מושג ירוק בהיסטוריה והם פשוט לא יודעים דברים.
ויש לנו היום מספיק מידע פרטני, בשביל הדיונים.
אנחנו יודעים על כל יישוב ויישוב, מיהו מהו כמה היו בו, האם ברחו, האם גורשו, האם נכבשו, האם עזבו ביוזמת מנהיגיהם, האם הם טבחו בנו, האם אנחנו טבחנו בהם, מתי איפה ואיך.
אבל כשעוברים לכאן ועכשיו יש גם שאלות גדולות כמו: אם אנחנו יוצרים פה שתי מדינות לשני עמים, אז האם הוגן לאפשר את זכות השיבה לתוך שטחה של מדינת ישראל? הרי גם גרמניה לא החזירה ליהודים את הבעלות על הבתים שלהם בהמבורג או בפרנקפורט או בקלן. פיצו אותנו בכסף על האדמות ועל הרכוש שנגזל, ופה זה היה חד צדדי. במקרה של הערבים והיהודים, זה לא היה חד צדדי. היו מלחמות. ואם היו חלקים חד צדדיים, אז הערבים הם שיזמו "מאורעות" שבהם התנפלו ורצחו. לא אנחנו פתחנו בהתקפות רצחניות על ערבים (אם כי חלק מאיתנו, "הפורשים", החליטו במאוחר להצטרף ולהגיב באותה צורה כלפי הערבים). לא אנחנו פתחנו במלחמה נגד ירדן ב-1948 כדי לכבוש את עבר הירדן המזרחי. הירדנים פתחו במלחמה נגדנו, כדי לכבוש את מדינת ישראל.
יש איזה הבדל בין זכות הפיצוי של קורבן שהותקף על לא עוול בכפו, לבין קורבן של התוקפנות של עצמו.
ועם זאת, גם מאז חלפו כמה עשרות שנים. מחנות הפליטים הם לא באמת תוצאה של מלחמת השיחרור - הם תוצאה של אינטרסים כלל ערביים חזקים להשאיר אותם במצב הזה! הרי אפשר היה מזמן לשקם את האנשים. פשוט מי שיכול היה, לא רצה. מאינטרסים.
עצוב.
[u]האם אותו רצף היסטורי מתועד של העם היהודי כאן מקנה זכויות בטאבו?[/u]
אני טענתי שלא.
סליחה שלא תרגמתי את המונח "קושאן" שפירושו תעודת בעלות על הקרקע בשלטון העותומאני.
_הארץ שייכת למדינת ישראל, כולה (אתם יודעים מה, נתמקד כרגע במערב הירדן, ואת עבר הירדן המזרחי נשאיר לשנים הבאות);
שטח ספציפי זה או אחר, במידת הצדק, לבעליו (ותהא דתו אשר תהא, כל עוד הוא לא מנסה לרצוח את שכניו או אחרים על רקע דתי), בטאבו;_
האמנם?
על סמך מה?
על סמך אותן הוכחות שמביא [po]עמנוא ל[/po]? האינפנטיליות התינוקית, בעיני, להגיד "אלוהים נתן לנו את הארץ, הנה זה כתוב בתנ"ך שלנו, ולכן היא שלנו"? הלו? אני מטילה ספק בשפיות של אנשים שטוענים טענות כאלה.
או אולי זה רק מתאים לדף [po]אי רציונאלי[/po]. אני מתלבטת.
[u]באותה מידה אני טוען זאת כלפי "הערבים" או מה שלא יהיה הזיהוי האתני שלהם. למי יש בעלות מוסרית-חוקית?[/u]
לשני הצדדים טענות לגיטימיות זה כלפי זה.
בכלל, ברגע שמכירים קצת היסטוריה, המושגים "ערבים" ו"יהודים" מקבלים מורכבות שפשוט מזכירה לי את סירוק השיער של בתי הבכורה (שלוש שעות להוציא את כל הקשרים, בחיי, וברגע שאני חושבת שגמרתי, ומעבירה מסרק, הופ צצו להם לפתע עוד עשרים קשרים חדשים).
איזו בעלות חוקית יש ליהודים על הארץ?
[list]
[*] יש אדמות שהיו בבעלות יהודית דורות, במקומות שבהם היה יישוב יהודי רציף לאורך הדורות, כמו ירושלים או חברון שבה היה יישוב יהודי רציף לאורך הדורות, אבל נלקחו בכוח הזרוע על ידי ערבים. לא על כולם אפשר לשחזר תעודות, ואותן אדמות שנמצאות היום בלב האיזורים שבשטחים הכבושים, אותם שטחים שאין הסכמה בינלאומית על כך שהם שייכים למדינה שלנו וחלקם כבר בתחום "פלסטין" הרשמית, אין לנו אינטרס לחזור אליהן. כן יש לנו אינטרס לזהות אותן כדי שיהיה לנו קלף מיקוח מוסרי, פוליטי ומדיני מול אותן אדמות שבלב המדינה שלנו ונלקחו בכוח הזרוע על ידינו, ואנחנו רוצים "לעשות החלפות". בנוסח: אתם רצחתם וגם ירשתם בחברון? אנחנו רצחנו וגם ירשנו בתיז-אל-נבי? עכשיו אנחנו פיטים.
[/list]
[list]
[*] יש אדמות שהיו בבעלות יהודית דורות, אבל נעזבו מסיבות שונות (בלי אלימות) והיום הן בכפרים ערביים. מדובר בעיקר בגליל. אני לא בטוחה למשל שכל הבתים שהיו יהודיים בפקיעין הם עדיין יהודים. יכול להיות שהיהודים מכרו אותם כשהם עברו דירה. אז למי שייכת הקרקע? למי שקנה אותה. האם זה נותן זכות? לא, זה לא נותן זכות ליהודים לקרוא למקום "שלהם". האם זאת עדות היסטורית לקיומם של יהודים בארץ, כטיעון-נגד להמצאה כאילו הגענו לפה רק ב-1948? לדעתי כן.
[/list]
[list]
[*] יש אדמות רבות מאוד שהיהודים רכשו בכסף מלא. למשל, את אדמת רחובות, את אדמת נס ציונה, את הביצות שאחרי כן הוקמה עליהם חדרה, את עמק יזרעאל, וכן הלאה וכן הלאה. על אלה יש קושאן, יעני רישום בטאבו ("טאבו" - משרד הקרקעות העותומאני. מין מינהל מקרקעי תורכיה). חשוב להסביר, שעקב היעדרן של בירוקרטיות מסודרות בזמנים עתיקים, ועקב כיבושים בלתי פוסקים של הארץ, אי אפשר להתייחס מבחינה חוקית לשום תעודת בעלות שקודמת לתקופת הכיבוש העותומאני. לכן הרישום היחידי שרלבנטי הוא רק הטאבו התורכי.
[/list]
[list]
[*] יש דבר שנקרא חוק בינלאומי. צריכה להיות בימינו הסכמה של מדינות על השטח של מדינה כלשהי. כמובן שלא כל המדינות שוות בפני החוק הזה P-: למשל, אם אני לא טועה, רוסיה פלשה לאפגניסטן ואף אחד לא לחץ עליה לסגת משם, כי יש ביריונים שלא מתעסקים איתם (מתי זה היה? בשנות השמונים?). לכן, לגבי השטח הרשמי של מדינת ישראל, יש שטח שמוכר רשמית כ"מדינת ישראל" בעולם.
[/list]
קצת על ההיסטוריה שלו: נקודת ההתחלה שלנו היא המנדט הבריטי. שטח המנדט, שנקבע בעיקר במו"מ בין המעצמות שניצחו את תורכיה במלחמת העולם הראשונה (בריטניה, צרפת ושכחתי, אני שונאת מלחמות), לא חפף לחלוקה הקודמת של התורכים, שהאיזורים שלהם נקראו "סנג'ק". ארץ-ישראל פחות או יותר היתה קודם בתוך סנג'ק סוריה וסנג'ק פלשתין.
כל עוד היינו כאן תחת השלטון העותומאני, השקענו הרבה מאמצים וכסף ברכישת קרקעות, דבר שהתאפשר יחסית. הבעיה היתה, שבעלי הקרקע הפקיעו מחירים ברגע שקלטו כמה אנחנו רוצים לקנות. וכן, יכולנו לקנות רק מה שמישהו רצה למכור. וברוב המכריע של המקרים אלה היו האדמות שאף אחד אחר לא רצה ולא ישבו בהן:
האדמות שהיו מוצפות בביצות, האיזורים עם הקרקע שנחשבה לא פוריה, מקומות שבהן היו מחלות כמו הקדחת והבילהרציה, בדיוק כמו שבתקופת ההתנחלות בימי יהושע והשופטים עממי כנען ישבו על הקרקעות הפוריות ולשבטי ישראל נותרו איזורי ההר הצחיחים.
בעיה נוספת כתוצאה מכך היתה, שנוצרו לנו איים של התיישבות ללא רציפות גיאוגרפית. כמו כן, לא תמיד היה מספיק כוח אדם ליישב את האדמות שנקנו.
ברגע שהיה מנדט בריטי, כבר היו גבולות מאוד ברורים. אנחנו הפסקנו להתיישב בתחומים שמחוץ להם, והיה לנו שם הישג גדול שהצלחנו להכליל בתחום המנדט את אצבע הגליל. הצרפתים קיבלו את סוריה ולבנון, הבריטים את ארץ ישראל משתי גדות הירדן, ונדמה לי שהצרפתים קיבלו גם את מצריים אבל לא בטוחה במאה אחוז.
בתקופת המנדט כבר התחילה התנועה הלאומית הפלסטינית, כבר התחיל מאבק "מי יקבל את הארץ" וגם "מי יקבל [b]יותר[/b]". והמאבק היה גם זה בזה וגם מול הבריטים. פה אנחנו מצאנו כל מיני דרכים לנצל כל פירצה בחוק, כל חוק עותומאני שעדיין היה בתוקף, כל אי שימת לב בריטית, והקמנו יישובים באמצעות "חומה ומגדל" ועוד. לנו היה ברור שתהיה חלוקה של הארץ, ועשינו הכל לשפר עמדות.
הערבים, לעומת זאת, הלכו כל הזמן על הקו שלא תהיה חלוקה, שהכל שלהם.
מדלגת על המאורעות, על הספרים הלבנים, על מלחמת העולם השניה, קופצת דרך כ"ט בנובמבר, החלטת האו"ם שאישרה לנו הקמת מדינה, ועד ה' באייר תש"ח, 14.5.1948, בן-גוריון וחברי מועצת העם מכריזים על הקמת מדינת ישראל בגבולות החלוקה שהוכרו לנו.
התוצאה של מלחמת השיחרור היתה, שטיפה הרחבנו את הגבולות הנ"ל ויצרנו איזורים רציפים במקומות מסוימים, אך גם איבדנו איזורים אחרים (גוש עציון נפל בידי הירדנים), והחוק הבינלאומי [b]הכיר[/b] בגבולות שהיו תוצאת המלחמה הזאת.
השטחים שכבשנו במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים לא זכו עד היום להכרה בינלאומית. לכן הם "שטחים כבושים" מבחינה בינלאומית, ולכן הם בעצם לא שייכים לנו. יש לנו קשר אליהם, היסטורי, דתי, רגשי, לאומי, אבל הם [b]כבר לא שלנו[/b] מבחינה מדינית וחוקית.
זה לא שונה מתקופת התנ"ך או כל תקופה אחרת בעברנו.
כאשר היוונים כבשו אותנו, היינו כבושים. בשביל לזכות בחזרה בעצמאותנו היינו צריכים להילחם, ולנצח את היוונים הסלבקים. כמו שז'ראר כתב, בכל דור ודור, גם לפי התנ"ך, ישבנו איפה שאפשר היה, ושלטנו איפה שאפשר היה, בכל תקופה לפי תנאיה. כל תקופה קיבלה את המצב שלה הזמן, ולא טענה לבעלות על שטחים שהיו באותו רגע בבעלותו של מישהו אחר, מכל סיבה שהיא.
"גבולות ההבטחה", שגם ביניהם קשה להכריע כי יש כמדומני ארבע גירסאות שונות של גבולות אלה, הם בגדר חלום.
הייתי אומרת, חלום באספמיה.
אולי בעידן המשיח.
היום אין משיח. יש גבולות בינלאומיים. זאת המציאות. גם ראשי הממשלה המטורפים ביותר שלנו, כשהגיעו לתפקידם הבינו שיש מציאות בינלאומית וחוקית ולא איש הישר בעיניו יעשה. יש גבול. ועם כל המגאלומניה שלנו, אנחנו פסיק קטן בעולם מבחינת הכוחות שלנו, ודברים שאיפשרו למעצמה כמו ברית המועצות לא יאפשרו לנו. וגם ברית המועצות, אם אני לא טועה, כבר יצאה מאפגניסטן.
איזו בעלות חוקית יש לערבים על הארץ?
[list]
[*] יש יישובים ערביים שקיימים ברציפות כבר מאות שנים ויותר, הם פשוט חיים שם, וגם אם בתקופה העותומאנית חלק מהם היו בעצם רכושו של איזה אפנדי עשיר שישב בדמשק, הרי ברגע שהארץ נכבשה על ידי הבריטים האפנדי נותק מהכפר והפלחים זכו בעצמאות. עליהם אין עוררין שזאת אדמה ערבית.
[/list]
עם זאת, אם היישובים האלה צמודים לקו הירוק, או מהווים מובלעות שפוגעות ברצף יישובי של שטחי מדינת ישראל, ישראל עושה מאמצים רבים לנשל, לגרש ולהפקיע בכל דרך, כדי לנכס לעצמה את האדמה הזאת. וזאת באטימות, באכזריות, בחוסר צדק, בסילוף דין ובשקרים. זה לעניין "האם אני חושבת ש'אנחנו' צודקים וישרי דרך בכל מצב". ממש לא.
[list]
[*] יש ערבים שחיים בארץ בערים מעורבות. יש להם בעלות על בתים ביפו, בחיפה ועוד. מאז ומתמיד. כמו שיהודים חיים שם מאז ומתמיד.
[/list]
יחד עם זאת, אנשים רבים לא יודעים, שבמאה ה-19 הארץ כמעט לא היתה מיושבת. ערבים רבים, שנשבעים באותנטיות שלהם וקוראים לעצמם "פלשתינאים", שייכים בכלל לאחת משתי קבוצות אחרות:
[list]
[*] מצרים שהגיעו לכאן בשנים 1830-1840 בתקופת הכיבוש המצרי של הארץ (למשל, הכפר ג'סר א-זרקא ליד קיסריה הוא דוגמא לכפר של מצרים), ונשארו פה. הם לא היו תושבי הארץ, אבל ברובם התערו באוכלוסיה הקיימת במשך השנים ועיבו אותה.
[*] ערבים שהגיעו לכאן מסוריה, לבנון, ירדן ועוד, בעקבות ההתיישבות המודרנית היהודית בארץ החל בתקופת העליה הראשונה. מדובר במספרים גדולים של ערבים, שבאו בעקבות הצורך בידיים עובדות במושבות. כך נוספו כפרים ערביים שלמים שלא היו כאן קודם, ולא היו בכלל "מכאן", לאוכלוסייה לצד היהודים.
[/list]
כל הערבים ה"חדשים" האלה לא היה להם קשר כלשהו לערבים שישבו בארץ. הם לא היו "אחיהם". אלה היו יכולים להיות באותה מידה "פיליפינים", כי הם באו בעקבות המודרניזציה בארץ בניסיון לשפר את תנאי חייהם בעבודה או בהשגת קרקעות שאפשר היה להשתלט עליהן מחוסר שלטון מרכזי חזק בתקופת סוף האימפריה.
לא כמו היהודים, שאצלם היה קשר בין כל היהודים, אם כי יחסים מורכבים עם הארץ (משפחות יהודיות שחיו כאן מאות שנים ירדו מהארץ, משפחות יהודיות אחרות עלו כל הזמן לארץ, מעט מאוד משפחות חיו כאן ברציפות מאז תקופת בית שני. היהודים כל הזמן התפרשו גם על הארץ וגם על הגולה).
אבל - עכשיו זו כבר היסטוריה.
נגיד, אנשי ג'סר א זרקא נמצאים כאן מהמאה התשע עשרה? אז מה. הם פה. הם חיים פה. זאת הארץ שלהם. אתה לא יכול לבטל את זכותם על הכפר שלהם היום, ולטעון שהם לא תושבים.
או, נגיד, כפר שלם בגליל הוא רק מאיזור 1905 כי הם באו והתיישבו כאן כדי לעבוד ביסוד המעלה ובראש פינה ועכשיו הם כבר פרו ורבו ועצמו עד מאוד? ככה זה בהיסטוריה. דברים משתנים. שום דבר לא קופא על השמרים. אתה לא יכול לשלוח אותם בחזרה לסוריה בטענה שהם לא "פלשתינאים אותנטיים".
באותה מידה יש שטוענים הרי אותו הדבר לגבי משפחות יהודיות שהגיעו באותן שנים בדיוק מרוסיה, ליטא או תימן: שהם כאילו זרים, שאין להם כאילו קשר לארץ. שכאילו אין שום קשר בין הקהילה היהודית ברוסיה לקהילה היהודית בליטא לקהילה היהודית בתימן, לקהילה היהודית בירושלים, טבריה, יפו, חברון או צפת, ליהודי פקיעין, ובין כל אלה לאיזושהי תקופה קדומה של ממלכה יהודית פה.
לדעתי זו טענה לא נכונה, אבל - וזה אבל גדול - אכן יש פה בעייתיות.
אם מדברים על אדמות בטאבו, ועל יישוב האדמות, אז מה אנחנו רוצים? "אנחנו" פה זה אנחנו דוברי העברית שרואים את עצמנו כעם אחד, אבל אני לא בטוחה אם אני מדברת על הישראלים שבינינו או על העם היהודי כולו (כנראה על הישראלים, כי העם היהודי כולו אין לו שום הנהגה, אין לו רצון אחד, ולא כולו מסכים איתי) -
מה אנחנו רוצים? אכן עזבנו את הארץ ברובנו, אכן רובנו הגדול חיינו בכל רחבי העולם ולא פה, עברנו, נדדנו, התפשטנו, וכאשר חזרנו לפה והתחלנו לקבוע עובדות בשטח, זה כבר היה בתקופה בעייתית! בואו נגיד, שאילו היינו עושים את זה מאה שנה [b]קודם[/b], ככה שהיו כפרים יהודים בכל רחבי הגליל, השרון, איזור ההר, מישור החוף והשפלה עד בואכה נגב כבר בתקופת הכיבוש המצרי של הארץ, וכפרים של יהודים שחיים פה כתושבים ולא כפרים של יהודים שבשביל לחיות צריכים ערבים שיעשו את העבודה האמיתית בשבילם - אז באמת לא היה ויכוח.
אבל אלה שבאו לכאן במאה ה-18 עדיין באו והתיישבו רק בארבע ערי הקודש, רק מעטים הלכו לעבד אדמות (אבל היו, זה מיתוס שכולם היו תלמידי ישיבה פה, הם בנו תעשייה וחקלאות וכו' וכו' כבר בראשית המאה ה-19, הרבה לפני העליה הראשונה).
אז היהודים כל הזמן [b]היו[/b] פה -
אבל רק מאוחר הם נזכרו להתפשט לכיוון [b]בעלות על אדמות[/b].
אז עכשיו יש ריב גדול, "מי היה פה קודם" ולפי מה קובעים. מיהו יהודי, מיהו ערבי, מיהו פלשתינאי, אלה לא שאלות קלות.
לשני הצדדים טענות זה נגד זה, והכי מעצבן, שאת המריבות עושים בעיקר אנשים שאין להם מושג ירוק בהיסטוריה והם פשוט לא יודעים דברים.
ויש לנו היום מספיק מידע פרטני, בשביל הדיונים.
אנחנו יודעים על כל יישוב ויישוב, מיהו מהו כמה היו בו, האם ברחו, האם גורשו, האם נכבשו, האם עזבו ביוזמת מנהיגיהם, האם הם טבחו בנו, האם אנחנו טבחנו בהם, מתי איפה ואיך.
אבל כשעוברים לכאן ועכשיו יש גם שאלות גדולות כמו: אם אנחנו יוצרים פה שתי מדינות לשני עמים, אז האם הוגן לאפשר את זכות השיבה לתוך שטחה של מדינת ישראל? הרי גם גרמניה לא החזירה ליהודים את הבעלות על הבתים שלהם בהמבורג או בפרנקפורט או בקלן. פיצו אותנו בכסף על האדמות ועל הרכוש שנגזל, ופה זה היה חד צדדי. במקרה של הערבים והיהודים, זה לא היה חד צדדי. היו מלחמות. ואם היו חלקים חד צדדיים, אז הערבים הם שיזמו "מאורעות" שבהם התנפלו ורצחו. לא אנחנו פתחנו בהתקפות רצחניות על ערבים (אם כי חלק מאיתנו, "הפורשים", החליטו במאוחר להצטרף ולהגיב באותה צורה כלפי הערבים). לא אנחנו פתחנו במלחמה נגד ירדן ב-1948 כדי לכבוש את עבר הירדן המזרחי. הירדנים פתחו במלחמה נגדנו, כדי לכבוש את מדינת ישראל.
יש איזה הבדל בין זכות הפיצוי של קורבן שהותקף על לא עוול בכפו, לבין קורבן של התוקפנות של עצמו.
ועם זאת, גם מאז חלפו כמה עשרות שנים. מחנות הפליטים הם לא באמת תוצאה של מלחמת השיחרור - הם תוצאה של אינטרסים כלל ערביים חזקים להשאיר אותם במצב הזה! הרי אפשר היה מזמן לשקם את האנשים. פשוט מי שיכול היה, לא רצה. מאינטרסים.
עצוב.