שיטת ורדי היא שיטת טיפול במגוון לקויות תפקודיות. בסיס השיטה הוא הקשר בין תפקודי המוח לתפקודי הגוף.
את יכולה לקרוא על השיטה באתר של מרכז ורדי:
www.vardicenter.co.il
ובאתר שלי
www.metaplim.co.il/adi-strasman
מה יכול להיות הגורם לקושי במערכת השיווי משקל? האם יש דרך לבדוק את זה? ולטפל בזה? לאיזה תחום זה שייך? (פיזיותרפיה\ ריפוי בעיסוק\ נוירולוגיה?)
נוירולוגיה - אם הסיבה לכך היא נוירולוגית.
ובכל מקרה צריך ללמד את הגוף להעביר משקל מצד לצד, גם אם הסיבה נוירולוגית וגם אם לא. ריפוי בעיסוק - אין לי מושג, נדמה לי שלא.
פיזיותרפיה - כן. וגם שיטת ורדי. ולמען ההגינות אומר שגם כל מי שעוסק בפלדנקרייז לתינוקות (שלהב, צעד ראשון).
בפיזיותרפיה לפעמים פועלים בדרכים מנוגדות לשתי השיטות האחרות, ולפעמים באופן משלים.
כדי לבחור בשיטת הטיפול את צריכה להחליט איזו שיטה (פיזיו' או כל דבר אחר) מדברת אל ההיגיון שלך. מה עומד מאחוריה.
טוב שאמרת, כי אני עושה את זה. למה זה לא טוב?
כדי לתת לו לפתח בעצמו את היכולת. כמו שאי אפשר להזחיל תינוק כדי שיגיע ממקום למקום, ולא הופכים אותו כשהוא קטנטן אלא אם הוא מבקש, כך לא מוליכים אותו. כשהוא יוכל, הוא ילך בעצמו. עם זאת, יש תינוקות שבהחלט מבקשים יד בתחילת שלב ההליכה, וזה בסדר. סביר להניח שהם עושים זאת מתוך סיבה רגשית. אם הם לא יהיו מוכנים לשלב מבחינה תנועתית, הם לא יבקשו יד.
בכל מקרה, גם אם נותנים יד, חשוב לתת בכל פעם יד אחרת (פעם ימין שלו, פעם שמאל) ולהשתדל להחזיקה נמוך ככל האפשר, בצורה שתדמה הליכה עצמאית, לא למעלה ולא למשוך אותה לאחור.
מעבר לזה, וזו כבר דעתי האישית, כשנותנים לתינוק יד כדי להוליך אותו בזמן שהוא עוד לא ממש מוכן להליכה, אני מאמינה שהדבר משדר לו "אני מצפה שתדע ללכת" ומניחה שזה מלחיץ.
מה זה הפרדות תנועה?
זו מערכת שמתפתחת ממש מהתחלת החיים. תינוק שנולד מניע את 4 גפיו ביחד בלי שליטה. כעבור זמן קצר, הוא מפריד בין תנועת הידיים לתנועת הרגליים. אח"כ יצליח להפריד רגל ימין משמאל (כמו בתרגיל אופניים כשהוא שוכב על הגב) ואח"כ יפריד את תנועות ידיו עד שיצליח למשל לאחוז חפץ ביד אחת ולעשות משהו אחר עם היד השניה.
המערכת הזאת ממשיכה להתפתח ולהיות מורכבת עם השנים.
בבגרותנו אנו יכולים לעשות כמה פעולות במקביל (חלקן רצוניות כמו מחשבה, כתיבה וכד', חלקן לא, כמו נשימה).
פעוט שיש לו קושי בהפרדות יתקשה ללכת (לעתים, ממש לא תמיד, זו רק אופציה לקושי). כשהגוף נע כמקשה אחת קשה לתכנן פעולה מורכבת כמו הליכה.
ממש מגילה כתבתי כאן.
לילה טוב והנקה נעימה.
עדי
שיטת ורדי היא שיטת טיפול במגוון לקויות תפקודיות. בסיס השיטה הוא הקשר בין תפקודי המוח לתפקודי הגוף.
את יכולה לקרוא על השיטה באתר של מרכז ורדי:
www.vardicenter.co.il
ובאתר שלי
www.metaplim.co.il/adi-strasman
[u]מה יכול להיות הגורם לקושי במערכת השיווי משקל? האם יש דרך לבדוק את זה? ולטפל בזה? לאיזה תחום זה שייך? (פיזיותרפיה\ ריפוי בעיסוק\ נוירולוגיה?)[/u]
נוירולוגיה - אם הסיבה לכך היא נוירולוגית.
ובכל מקרה צריך ללמד את הגוף להעביר משקל מצד לצד, גם אם הסיבה נוירולוגית וגם אם לא. ריפוי בעיסוק - אין לי מושג, נדמה לי שלא.
פיזיותרפיה - כן. וגם שיטת ורדי. ולמען ההגינות אומר שגם כל מי שעוסק בפלדנקרייז לתינוקות (שלהב, צעד ראשון).
בפיזיותרפיה לפעמים פועלים בדרכים מנוגדות לשתי השיטות האחרות, ולפעמים באופן משלים.
כדי לבחור בשיטת הטיפול את צריכה להחליט איזו שיטה (פיזיו' או כל דבר אחר) מדברת אל ההיגיון שלך. מה עומד מאחוריה.
[u]טוב שאמרת, כי אני עושה את זה. למה זה לא טוב?[/u]
כדי לתת לו לפתח בעצמו את היכולת. כמו שאי אפשר להזחיל תינוק כדי שיגיע ממקום למקום, ולא הופכים אותו כשהוא קטנטן אלא אם הוא מבקש, כך לא מוליכים אותו. כשהוא יוכל, הוא ילך בעצמו. עם זאת, יש תינוקות שבהחלט מבקשים יד בתחילת שלב ההליכה, וזה בסדר. סביר להניח שהם עושים זאת מתוך סיבה רגשית. אם הם לא יהיו מוכנים לשלב מבחינה תנועתית, הם לא יבקשו יד.
בכל מקרה, גם אם נותנים יד, חשוב לתת בכל פעם יד אחרת (פעם ימין שלו, פעם שמאל) ולהשתדל להחזיקה נמוך ככל האפשר, בצורה שתדמה הליכה עצמאית, לא למעלה ולא למשוך אותה לאחור.
מעבר לזה, וזו כבר דעתי האישית, כשנותנים לתינוק יד כדי להוליך אותו בזמן שהוא עוד לא ממש מוכן להליכה, אני מאמינה שהדבר משדר לו "אני מצפה שתדע ללכת" ומניחה שזה מלחיץ.
[u]מה זה הפרדות תנועה?[/u]
זו מערכת שמתפתחת ממש מהתחלת החיים. תינוק שנולד מניע את 4 גפיו ביחד בלי שליטה. כעבור זמן קצר, הוא מפריד בין תנועת הידיים לתנועת הרגליים. אח"כ יצליח להפריד רגל ימין משמאל (כמו בתרגיל אופניים כשהוא שוכב על הגב) ואח"כ יפריד את תנועות ידיו עד שיצליח למשל לאחוז חפץ ביד אחת ולעשות משהו אחר עם היד השניה.
המערכת הזאת ממשיכה להתפתח ולהיות מורכבת עם השנים.
בבגרותנו אנו יכולים לעשות כמה פעולות במקביל (חלקן רצוניות כמו מחשבה, כתיבה וכד', חלקן לא, כמו נשימה).
פעוט שיש לו קושי בהפרדות יתקשה ללכת (לעתים, ממש לא תמיד, זו רק אופציה לקושי). כשהגוף נע כמקשה אחת קשה לתכנן פעולה מורכבת כמו הליכה.
ממש מגילה כתבתי כאן.
לילה טוב והנקה נעימה.
עדי