תזונת האם המניקה

שליחת תגובה

יחסי הגומלין כולם שכל ישר, מה טעם יש בפגיעה?
קוד אישור
הזן את הקוד בדיוק כפי שהוא מופיע. כל האותיות הן אותיות גדולות.
סמיילים
|יד1| |תינוק| |בלונים| |אוף| ;-) :-] |U| |נורה| |עוגה| |גזר| |אפרוח| 8-) :'( {@ :-) |L| :-D |H| ((-)) (()) |יש| |רעיון| {} |#| |>| |שקרן| >:( <:) |N| :-0 |תמר| :-S |מתנה| |<| :-( ZZZ :-| |*| :-/ :-P |עץ| |!| |-0 |Y| :-9 V :D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode פעיל
[img] פעיל
[url] פעיל
סמיילים פעילים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: תזונת האם המניקה

תזונת האם המניקה

על ידי פלונית_אחרת* » 27 נובמבר 2018, 07:10

חוץ מזה, מזל טוב {@

תזונת האם המניקה

על ידי פלונית_אחרת* » 27 נובמבר 2018, 07:09

האם את מניקה?

תזונת האם המניקה

על ידי שירה* » 27 נובמבר 2018, 01:50

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

שלום. שמי שירה.ילדתי לפני 3 שבועות,אני מנסה לשאוב חלב ויוצא כמות של כ- 10 מ"ל בכל פעם אחרי חצי שעה של שאיבה אינסטנסיבית 3 פעמים ביום. כמות החלב לא מתגברת עם השאיבות. מה עושים?

תזונת האם המניקה

על ידי פלוני_אלמונית* » 06 פברואר 2018, 11:15

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

למה שלא תשאלי רוקח

תזונת האם המניקה

על ידי ולדה* » 06 פברואר 2018, 00:20

שלום,
רציתי לשאול אם מותר לקחת תוסף תזונה של ויטמין c בהנקה?
תודה

תזונת האם המניקה

על ידי תמרוש_רוש » 13 ספטמבר 2016, 04:35

לפעמים כן ולפעמים לא, תלוי באלרגיה.
אני הייתי מנסה לאכול שומשום ולראות אם יש תגובה כלשהי. אם יש תגובה שלילית כשאת אוכלת ו/או כמה ימים אחרי, ואין תגובה כשאת מפסיקה לאכול - אז להפסיק, ולנסות שוב כעבור כמה חודשים.

תזונת האם המניקה

על ידי פלוני_אלמונית* » 12 ספטמבר 2016, 14:54

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

אם התינוקת שלי אלרגית לשומשום ואני מניקה זה אומר שגם לי אסור לאכול

תזונת האם המניקה

על ידי אילנית* » 22 פברואר 2014, 19:10

הבנתי! אני נסיתי במשך שבוע לתת לה רק הנקה כל שעתיים ולפעמים שלוש .. בתחילת השבוע ראיתי שיש לי הרבה .. לקראת סוף שבוע ראיתי שבקושי יוצא לי והיא לא הייתה הכי רגועה .. ולקחתי לשקול אותה וראיתי שהיא ירדה במשקל .. אני חושבת שפשוט עד שהיא נרגעת אחרי ההנקה היא צריכה לאכול שוב ואני לא מספיקה בעצמי לאכול כמו שצריך ..

תזונת האם המניקה

על ידי פלוני_אלמונית* » 21 פברואר 2014, 18:45

אילנית, אני גם התחלתי לשאוב קצת עכשיו (בתי בת חצי שנה), סתם כדי לתת לאבא גם להאכיל קצת, ושאוכל ללכת ליוגה.
רק רציתי לספר שאין, ממש אין מצב, שמה שיוצא לי בשאיבה זה כל החלב שיש לי בציצי. כשבתי יונקת החלב יוצא הרבה יותר מהר והשד מרגיש ריק אח"כ, מה שלא קורה בשאיבה.
אם הכמות שאני רואה בבקבוק היא אכן הכמות שיש לי בציצי, התינוקת בהחלט לא הייתה כזו שמנמנה ומדושנת.
אז זו היא דעתי- שאיבה היא בהחלט לא מדד לכמה חלב יש לך.
בהצלחה!

תזונת האם המניקה

על ידי תמרוש_רוש » 21 פברואר 2014, 10:58

אילנית,
יש בשאלה שלך המון דברים...
א. מבחינת ריפלוקס - חלב אם עדיף לתינוקות עם ריפלוקס יותר מאשר תמ"ל (כולל התמ"לים הייעודיים לריפלוקס, מכמה סיבות: הוא מתעכל יותר בקלות, פחות צורב כשהוא עולה למעלה בוושט, ויש בו חומרים שמסייעים לריפוי והחלמה, אם הוושט של התינוק מגורה. כמו כן אם התינוקת שואפת חלב למערכת הנשימה (מה שעשוי לקרות כשיש ריפלוקס), עדיף תשאף חלב אם מאשר תמ"ל. כך שאם את רוצה להמשיך להניק - עדיף.

ב. אין מספיק חלב - כדאי לך לקרוא את תחילת הדף אין מספיק חלב. כעיקרון יש שני דברים עיקריים ששווה לך לדעת: אחד זה שככל שאת מיניקה יותר כך הגוף מייצר יותר חלב. השני הוא - מה זה סימן של מחסור בחלב ומה לא. למשל, איך הגעת למסקנה שאין לך מספיק חלב? האם מזה ששאבת וראית כמה יוצא? כי זה לא ממש אינדיקציה... ראי אין מספיק חלב.

מה היית רוצה לעשות ביחס להנקה? מה היית רוצה שיקרה? (())

תזונת האם המניקה

על ידי יונת_שרון* » 21 פברואר 2014, 07:25

״אין מספיק חלב״ זה מצב שמתקן את עצמו אם מניקים ימיים-שלושה באופן אינטנסיבי -- כמות החלב שאת מייצרת מתאימה את עצמה לדרישה מצד התינוקת.

לגבי מה אפשר לאכול ומהיר להכין: ביצה וירקות, אגוזים למיניהם ופירות, שאריות מהמקרר, גבינות, פירות יבשים -- מה את אוהבת?

לגבי להפסיק להניק: חבל להפסיד גם את ההזנה המיטבית וגם את ההגנה החיסונית שמגיעה עם ההנקה.
למה את חושבת להפסיק? מה את מקווה שיקרה אם תפסיקי?

תזונת האם המניקה

על ידי אילנית* » 21 פברואר 2014, 02:40

היי אני מניקה ונותנת תוספת מההתחלה לא ממש הסתדרתי עם ההנקה .. ולא מזמן החלטתי לשאוב ולתת מסתבר שאין לי מספיק חלב .. אני משתדלת לשאוב כרגע כל שלוש או 4 שעות .. לפני שאני הולכת לישון סביבות 11 או 12 בלילה אני שואבת וכשהיא קמה בסביבות 6 אני מניקה אותה לפעמים ונותנת תוספת ולפעמים ישר נותנת תמל. יש ימים שאני אוכלת ממש טוב ויש ימים שלא.. הילדה בכלל לא רגועה כנראה בגלל הריפלוקס .. רציתי לשאול מה אפשר לאכול שלא צריך זמן הכנה ארוך מה מומלץ לי לא לאכול וא. ואם רב חלב של רפאל באמת עוזר או חילבה? כדאי לי לתת לה רק תמל סמיך כמו אינפמיל ולהפסיק להניק? כרגע מניקה ונותנת תמל רגיל

תזונת האם המניקה

על ידי פלוני_אלמונית* » 10 אוקטובר 2012, 12:59

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

לפני שהשתחררתי מהבית חולים לאחר לידה הומלץ לי לא לאכול פטרוזיליה וכוסברה חסה וברוב אבל לא נאמר לי מדוע?????????וכרוב

תזונת האם המניקה

על ידי קרן_שמש_מאוחרת* » 30 אפריל 2012, 14:37

תודה. החכמתי.

תזונת האם המניקה

על ידי עדי_יותם* » 30 אפריל 2012, 09:45

לא בדיוק טעות. שומר נחשב למגביר חלב ברפואה העממית, אם כי כנראה הוא מקל על השחרור ולא מגביר את הכמות. כך הוא ישפיע על חלק מן הנשים. אבל בגלל שיש בו פיטו-אסטרוגנים - אסטרוגן ממקור צמחי - על חלק מהנשים הוא ישפיע בצורה של הפחתת הייצור. ראיתי את זה קורה המון. ממליצים עליו לנשים גם להגברת חלב וגם להקלה על הגזים אצל התינוק, ואז הן שותות המון ממנו, וטרח, כמויות יורדות.

תזונת האם המניקה

על ידי קרן_שמש_מאוחרת* » 28 אפריל 2012, 12:34

עדי, את מפתיעה אותי. משום מה חשבתי שתה שומר דווקא מעודד ייצור חלב. על מרווה ונענע ידעתי שהם מייבשים. טעות שלי?

תזונת האם המניקה

על ידי עדי_יותם* » 27 אפריל 2012, 14:44

כן, בהחלט כדאי להימנע. וגם ממרווה ושומר. יש נשים שיוכלו לשתות חליטות מהם בלי בעיה, ויש כאלה שההשפעה עליהן תהיה דרמטית. כדאי לחכות לפחות כמה שבועות עד שההנקה תתבסס לפני שמנסים.

תזונת האם המניקה

על ידי אלמונית* » 26 אפריל 2012, 09:36

האם יש המלצה להימנע ממנטה ונענע בהנקה?

תזונת האם המניקה

על ידי פלוני_אלמונית* » 26 פברואר 2012, 12:08

אם אני לא אוכלת אוכל בריא, אבל דואגת לויטמינים, החלב שלי יהיה איכותי מספיק? פעוט שאוכל בעיקר מוצק, האם חשוב לדאוג לאיכות החלב?

תזונת האם המניקה

על ידי מנסה_לעזור* » 24 פברואר 2012, 17:42

ייתכן שאכילה מוגזמת תגרום לתינוק להיות יותר עירני ופעיל אבל לא על כל תינוק זה משפיע. תנסי להתנזר לתקופה ותבדקי.

תזונת האם המניקה

על ידי פלוני_אלמונית* » 24 פברואר 2012, 10:06

האם יש קשר בין אכילת שוקולד מופרזת (כ2 חפיסות ביום) להתנהגות התינוק? כמה המקסימום המומלץ? או שאולי ראוי להתנזר לחלוטין?

תזונת האם המניקה

על ידי אמא_של_נוקי* » 03 ספטמבר 2011, 11:19

אפשר להפסיק לצרוך מוצרי חלב לשבועיים ולבדוק את ההשפעה על התינוק.

תזונת האם המניקה

על ידי פלוני_אלמונית* » 03 ספטמבר 2011, 11:13

יש תינוקות שעוזר להם אם האמא נמנעת ממוצרי חלב לחלוטין.
היה כתוב על זה בדף על הריפלוקס.

תזונת האם המניקה

על ידי תבשיל_קדרה* » 03 ספטמבר 2011, 08:19

ריפלוקס?
אני לא מכירה קשר חד משמעי לתשונה, בטח לא משהו שתקף לכל האמהות/תינוקות.
אני כן יכולה לעזור לכם לחשוב יחד מה אולי משפיע.
בן כמה התינוק? מתי התחיל הריפלוקס? הםא יש הבדל בין שעות שונות ביממה?


בעצם, אני צריכה להוסיף הסתייגות/רקע:
בריפלוקס מתיחסים בד"כ לתפקוד השריר (שסתום?) שסוגר את הקיבה מלמעלה.
דומה אבל שונה, ואולי שונה רק בעוצמה, הן פליטות מרובות.
פליטות, מנסיוני, כן יכולות להיות קשורות למה האמא המיניקה אוכלת, ונמצאות בקורלציה עם דברים שרואים בקקי (קקי קצפי, קקי רירי, גזים, כאבי בטן לקראת קקי, תינוק שמנסה לעשות קקי ולא מצליח).
בהנחה שלפחות חלק מהפעמים "ריפלוקס" הוא למעשה "פליטות מרובות" בעוצמה גבוהה,
יש, לדעתי (דעתי האישית שרבים יחלקו עליה, בפרט רופאים), טעם לבדוק את תזונת האמא.
בהנתן כל הרקע הזה, אתה/ם מוזמן לחקירה לשיפור התזונה. אפשר להתחיל מהשאלות שכתבתי למעלה.

אחרי שאמרתי את כל זה, אני יכולה גם לספר שיש אנשי מקצוע שמומחים בבדיקות כח שרירים של האמא/תינוק, למציאת סוגי מזון שעדיף להמנע מהם.

תזונת האם המניקה

על ידי אורי* » 03 ספטמבר 2011, 04:03

שלום לכולן,
אולי למישהי יש תובנות לגבי תזונה נכונה למניקה שתינוקה הפעוט סובל מריפלוקס? מה מומלץ לאכול?

תזונת האם המניקה

על ידי דינה* » 09 מאי 2011, 15:39

:-)
זה לא סותר בכלל את מה שכתבתי
נכון..

תזונת האם המניקה

על ידי ענבל_נתן_בר* » 09 מאי 2011, 09:12

_למבוגר לוקח עד שעתיים לפנות מנת אלכוהול אחת, מחלב אם לוקח בין שעתיים לשלוש.
רמות השיא של האלכוהול בדם - 30-6- דקות לאחר השתיה.
תופעות לוואי אצל תינוק יונק - סדציה, חוסר רוגע, מציצה חלשה, ירידה בכמות חלב, עליה בריח חלב, מוריד שחרור אוקסיטוצין ועלול למנוע רפלקס שחרור חלב.
עובר בקלות לחלב, ספיגה אוראלית, מגיע מיד לתינוק.
תלוי ב- גיל התינוק, האם האם אכלה, תחושת האם._

זה לא סותר בכלל את מה שכתבתי (-: ומכל הסיבות האלה, ההמלצה היא לא להיניק במצב של שכרות. לא כל שתיה של אלכוהול מביאה למצב של שכרות, ולהתנזר מאלכוהול לאורך כל תקופת ההנקה זה קצת מוגזם (בכל זאת, יש כאן נשים שמיניקות 10 שנים ברציפות).

תזונת האם המניקה

על ידי דינה* » 08 מאי 2011, 09:54

בשבוע 36 בהחלט מותר לשתות כוס יין
אני בכלל לא בטוחה, לעובר אין BBB', זה אומר שהאלכוהול מגיע לו למוח ללא שום מחסומים. אולי זה לא גורם נזק שאפשר לראות. אבל אני אישית לא הייתי נותנת לתינוק שלי כוס יין....

תזונת האם המניקה

על ידי אילה_א* » 07 מאי 2011, 22:35

מצד שני בשבוע 36 בהחלט מותר לשתות כוס יין
ולגבי הנקה אני חושבת שזה גם קשור לגיל היונק

תזונת האם המניקה

על ידי דינה* » 07 מאי 2011, 12:22

אז ברשותך קצת מחומר הלימוד שלי-
למבוגר לוקח עד שעתיים לפנות מנת אלכוהול אחת, מחלב אם לוקח בין שעתיים לשלוש.
רמות השיא של האלכוהול בדם - 30-6- דקות לאחר השתיה.
תופעות לוואי אצל תינוק יונק - סדציה, חוסר רוגע, מציצה חלשה, ירידה בכמות חלב, עליה בריח חלב, מוריד שחרור אוקסיטוצין ועלול למנוע רפלקס שחרור חלב.
עובר בקלות לחלב, ספיגה אוראלית, מגיע מיד לתינוק.
תלוי ב- גיל התינוק, האם האם אכלה, תחושת האם.
אני לא מוצאת את הנתון לגבי ריכוז האלכוהול בדם ובחלב, אבל אמשיך לחפש מאוחר יותר, בכל זאת שבת היום :-)

תזונת האם המניקה

על ידי ענבל_נתן_בר* » 07 מאי 2011, 09:02

דינה- היחס בין ריכוז האלכוהול בדם ובחלב הוא זהה, לא גבוה יותר. אני מעתיקה לך מעבודת הגמר שלי בתזונה (יש קישור בראש הדף אם את רוצה להעמיק).
"היחס בין חלב/פלאזמה הוא 1, כלומר: הריכוז של האלכוהול בדם האם זהה לריכוז שלו בחלב האם.
צריכת אלכוהול מתונה בזמן ההנקה (1-2 כוסות) ככל הנראה לא משפיעה על התינוק. יהיה זה בטוח להניק כאשר תחושת השכרות מתפוגגת (Hale, 2004). צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה לגרום לתינוק לישנוניות, פגיעה בהתפתחות ובגדילה . כמויות גבוהות יותר יחסמו לחלוטין את שחרור האוקסיטוצין. (Mohrbacher & Stock, 2003)

תזונת האם המניקה

על ידי דינה* » 06 מאי 2011, 22:05

הריכוז של האלכוהול בחלב יותר גבוה אפילו מאשר בדם, מה שאומר שהתינוק גם "משתכר".
יש שיגידו שכוס יין זה לא נורא. מבחינה מדעית האלכוהול עובר.
ולכן זו החלטה אישית שלך...
במידה ואת מחליטה לשתות, רצוי להניק, ורק לאחר מכן לשתות - מה שמגדיל את המרווח עד ההנקה הבאה, וריכוז האלכוהול בדם ובחלב יהיה נמוך יותר, מדברים בערך על שעתיים אחרי שתית כוס יין.
עוד אפשרות היא לשאוב, ובמידה ושותים- והתינוק פתאום רוצה לינוק, לתת לו את החלב השאוב.
בהצלחה!

תזונת האם המניקה

על ידי ניקי* » 26 אפריל 2011, 23:05

אני בשבוע 36 ובהחלט מתכננת להניק.
הדבר שהיה הכי חסר לי במהלך ההריון הוא האלכוהול... לא שאני אלכוהוליסטית, אבל בהחלט נהנית מכוס יין או שתיים בערב, או איזה קוקטייל כשיוצאים, אבל מן הסתם בזמן ההריון אני נמנעת לחלוטין...
מה לגבי ההנקה? האם אפשר קצת לשחרר את הרסן?

תזונת האם המניקה

על ידי הילה* » 07 דצמבר 2010, 14:51

נועה, מאוד יכול להיות שזה קשור להנקה. בזמן ההנקה הגוף צורך יותר אנרגיה וקלוריות.
ואני לא מבינה גדולה בעניין בכלל, פשוט עונה מנסיון אישי. אז לדעתי אם הגוף צורך את זה אז למה לא לספק את מה שהוא זקוק לו? ממילא חלק נכבד של האוכל שאנו אוכלות נשרף,הולך בהנקה למזלינו...

תזונת האם המניקה

על ידי הילה* » 07 דצמבר 2010, 14:50

נועה, מאוד יכול להיות שזה קשור להנקה. בזמן ההנקה הגוף צורך יותר אנרגיה וקלוריות.
ואני לא מבינה גדולה בעניין בכלל, פשוט עונה מנסיון אישי. אז לדעתי אם הגוף צורך את זה אז למה לא לספק את מה שהוא זקוק לו? ממילא חלק גדול של האוכל שאנו אוכלות נשרף,הולך בהנקה למזלינו...

תזונת האם המניקה

על ידי נועה* » 07 דצמבר 2010, 14:01

וואו הילה, רק עכשיו ראיתי שמשהי ענתה לי,
את גם מרגישה ככה? כי אני ממש בסרטים מזה שפיתחתי איזה סוג של הפרעת אכילה.
לא מצליחה להבין למה אני כל הזמן רוצה לאכול, ואני מאוד מקפידה על תזונה בריאה,
וקשה לי עם מחשבות שאני מכבידה על הגוף שלי,
אז את חושבת שזה קשור בהנקה, ואני צריכה לזרום עם זה...?

תזונת האם המניקה

על ידי הילה* » 04 דצמבר 2010, 21:40

נועה, ממש מזדהה עם כל מה שכתבת, התינוק שלי גם בן 10 חדשים בהנקה מלאה לא מוכן לטעום שום דבר, ואני מרגישה בדיוק את מה שתארת..

תזונת האם המניקה

על ידי נועה* » 04 דצמבר 2010, 12:06

שלום,
רציתי לשאול, להתייעץ בעניין התזונה שלי,
אני מניקה הנקה מלאה תינוק נפלא בן 9 חודשים, שטועם דברים להנאתו אך התזונה שלו ממש מבוססת הנקה.
בערך בחודשיים האחרונים אני מרגישה צורך חזק באכילה שמלווה אותי ממש כל היום , אני מרגישה כאילו משהו השתבש עם מנגנון השובע שלי.
לפעמים אני מרגישה מלאה, אבל לא שבעה, אני לא ממש יודעת להגדיר את התחושה. נדדתי במחשבותי להבין מאיזה צורך נפשי זה מגיע,
כשחשבתי שאולי זה באמת צורך גופני? בגלל שאני מזינה תינוק חזק ופעלתני הגוף שלי זקוק להרבה אוכל?
רציתי לבדוק אם עוד משהי חוותה משהו דומה?ובכלל מה נראה לכן...?
תודה

תזונת האם המניקה

על ידי פלונית_מחמת_הבושה* » 13 אפריל 2010, 07:15

בטח זה לא מנחם למרות שזו צרת רבים: גם אני סובלת מאוד מהפלצות יתר מאז שהתחלתי להניק לפני 4 שנים...
הגעתי למסקנה שקמח מלא מאוד מחריף את הבעיה.

תזונת האם המניקה

על ידי גלי_לבנדר* » 12 אפריל 2010, 20:27

לא יודעת מה בד"כ אבל אצלי זה גם היה ככה ונחלש אחרכך...

תזונת האם המניקה

על ידי איילה* » 12 אפריל 2010, 20:08

רציתי לשאול האם גזים (אצל האם המניקה) יכולים להיגרם כתוצאה מהנקה?
ילדתי לפני כשבועיים וחצי, אני מניקה ומאז סובלת מאוד מגזים, בעיקר בשעות הערב. לשמחתי התינוק עדין לא מראה סימנים של סבל מגזים ואני מתפללת שכך ימשיך.
אני אוכלת מאוד בריא ומאוזן (קמח מלא, הרבה יקרות ופרות, סיבים וכו') ולאחרונה ממעיטה במוצרי חלב ולמרות זאת סובלת מגזים.
יש לציין שהתזונה שלי לא השתנתה ולפני הלידה לא סבלתי מגזים עם תזנה דומה.
שני השינויים היחידים שאני יכולה לקשור לעניין הם ההנקה והעובדה שלאחר הלידה אני סובלת מטחורים (אבל ללא עצירות, היציאות שלי סדירות ויומיות).
יש למישהו מושג מה קורה לי? מה אני יכולה לעשות כדי להפסיק את התופעה?
המון תודה....

תזונת האם המניקה

על ידי פרח* » 07 פברואר 2010, 10:50

רוני, ממש ממש תודה!
אני אעביר אליה את כל המידע, אם זה יימשך אולי היא באמת תפנה ליועצת הנקה.

תזונת האם המניקה

על ידי רוני_של_4* » 07 פברואר 2010, 08:28

_האם יש לתוספות אלו אפקט ספציפי כלשהו על ההנקה? מעבר ליתרונות ה'רגילים' שלהם (הויטמינים וכו') במילים אחרות, זה שווה את ההשקעה?
ואותו כנ"ל טיפות שנקראות 'חלב רב' של רפאל (נפוץ בעיקר אצל נשים דתיות)._

תלוי את מי את שואלת... אם את מסתכלת על מה שנבדק ו"הוכח" מחקרית אז לא - אין לתוספות הללו שום השפעה על החלב. לטיפות חלב רב אולי יכולה להיות השפעה כל שהיא משום שהן מכילות חילבה - החילבה עוזרת להגביר ייצור חלב, אבל לא משפיעה על איכותו. לעומת זאת יהיו מטפלים בצמחים ובתזונה שיגידו לך שזה כן קשור... אני באופן אישי כיועצת הנקה לא מאמינה שיש השפעה מרחיקת לכת לתזונה של האם, אם באמת יש בעיה כל שהיא.

תינוק שיונק לעתים תכופות, קצר, עצבני - יכול להיות כל מיני דברים ובשביל לדעת אם זה קשור לחלב שלה זה מצריך בדיקה קצת יותר מעמיקה. גם תינוקות שלאמותיהם יש יותר מידי חלב מתנהגים ככה, גם תינוקות שיש להם ריפלוקס, גם תינוקות שעוברים איזו קפיצת גדילה, גם תינוקות שיש להם לשון קשורה, או שבדיוק עברו דירה והם קצת מפחדים ולא מכירים את הסביבה החדשה, או שהאם במצב נפשי מסויים והתינוק חש אותה, או שמוציאים שיניים, ועוד מיליון דברים... בקיצור, באמת אי אפשר לדעת. אם היא ממש חוששת - למה באמת שלא תפנה ליועצת הנקה?

תזונת האם המניקה

על ידי פרח* » 07 פברואר 2010, 01:35

למה היא חושבת שאין לה מספיק חלב? האם התינוק לא עולה במשקל?
כי בימים האחרונים לא מעט פעמים התינוק יונק 5 דקות ומפסיק ולא רגוע וכל שעה רוצה שוב לאכול.
עד לפני כשבועים הוא עלה במשקל בסדר גמור והיתה שגרה טובה יחסית. אבל מלפני שבועים בערך בעקבות איזושהי נסיעה ועוד דברים זה השתנה ונוצר המצב הזה של ה-5 דקות כל שעה.
אחותי עצמה אומרת שבשבוע שבועיים האחרונים היא לא אכלה ושתתה כמו קודם. יכול להיות שבגלל זה קישרו בין התזונה שלה לאיכות החלב.
אני מסכימה שזה נשמע מופרך, גם אני חשבתי ככה ובגלל זה נכנסתי לכאן לשאול, כי בכל זאת זה מה שאמרו לה בטיפת חלב...
בכל מקרה הרי לא יזיק לה לאכול טוב ובריא כי גם ככה היא מאד רזה ועם נטיה לאנמיה אבל מענין אותי לדעת האם כדאי לה להוסיף למזון פשתן טחון, נבט חיטה, שמרי בירה? (מה שהמליצו לה) האם יש לתוספות אלו אפקט ספציפי כלשהו על ההנקה? מעבר ליתרונות ה'רגילים' שלהם (הויטמינים וכו') במילים אחרות, זה שווה את ההשקעה?
ואותו כנ"ל טיפות שנקראות 'חלב רב' של רפאל (נפוץ בעיקר אצל נשים דתיות).

תודה.

תזונת האם המניקה

על ידי רוני_של_4* » 05 פברואר 2010, 13:51

למה היא חושבת שאין לה מספיק חלב? האם התינוק לא עולה במשקל?

בטיפת חלב אמרו לה שאולי החלב לא מספיק איכותי
כמאמר אברי גלעד - מה זה הבולשיט הזה!!! אין חיה כזאת. פשוט לא קיים. זה לא קשור למשקל האם או לנטיותיה - היא צריכה שיהיו אצלה חוסרים מאוד מאוד חמורים (והכוונה היא לחוסר של ממש, כמו למשל אצל אנשים שסובלים מתת תזונה חריפה עד כדי כך שהשיער שלהם כבר נושר, והציפורניים, מרוב חוסר) ורק אז אולי ניתן לחשוב שיש סיכוי כלשהוא שמשהו יחסר בחלב. החוסרים לרוב הם אצל האם עצמה, משום שהגוף "נותן" את הכל לחלב. אז בחלב יהיה מספיק, אבל זה יבוא על חשבונה. ככה שהיא צריכה לטפל בעצמה, אבל החלב שלה תמיד יהיה מצויין עבור תינוקה. תחשבי על זה, שאפילו בשבטים נידחים שבהם אין מזון בשפע כמו אצלנו, וצריך ללכת ממש רחוק כדי לשאוב מים, ולחלוק בהם עם כולם, ולפעמים לא אוכלים כל יום כי עדיין לא היה מספיק ציד - גם שם ובעיקר שם נשים מיניקות.... שווי לנגד עינייך את התמונות בנשיונל ג'אוגרפיק עם התינוקות השמנמנים והיפיפיים האלה על הגב של אמא :-) גם האמהות שם רזות בד"כ. אז מה? זה לא אומר כלום.

לתזונת האם יש השפעה מאוד מעטה ושולית על איכות החלב, וגם על כמותו. היא יכולה בעזרת נגיד אומגה 3 לשנות קצת את הרכב השומנים בחלב, אבל לא את כמותם. צריך בעיקר לראות האם התינוק מתפתח כמו שצריך (עליה במשקל וכן הלאה) ולוודא שניהול ההנקה תקין, שטכניקת ההנקה תקינה, שאין שום בעיה אנטומית כמו לשון קשורה או חך גבוה שגורמים ליניקה פחות יעילה, שאין נסיונות "למשוך אותו" במקום להיניק, וכד'. ואם הכל בעצם תקין והעליה במשקל יפה, ומדובר רק בשעות של הנקות תכופות יותר, או בתינוק עצבני - כדאי גם להבין שיש שעות כאלה ושלתינוקות אין שעון, וגם בזמנים העצבניים אולי לנסות להבין ממה נובעת העצבנות כי זה לא תמיד בגלל רעב. דוגמאות: עייפות, עודף גרויים, צריך פיפי/קקי...

תזונת האם המניקה

על ידי פרח* » 05 פברואר 2010, 13:17

אולי מישהי מהמלומדות כאן תוכל לעזור:
לאחותי תינוקי מתוק בין חודשיים וחצי, היא מניקה.
היא חושבת שלא תמיד יש לה מספיק חלב ובטיפת חלב אמרו לה שאולי החלב לא מספיק איכותי.
המליצו לה לאכול פשתן, אגוזים, מזונות בריאים עתירי קלוריות לשפר את איכות החלב.
אין ספק שהיא צריכה לאכול טוב והרבה כי היא מאד רזה ועם נטיה לאנמיה, היא גם לוקחת ברזל, מולטיויטמין ואומגה 3
אבל האם זה נכון שאם היא תשפר את התזונה החלב ישתפר? מדובר על איכות ולא (רק?) על כמות..
כמו כן מישהי יודעת משהו על טיפות של רפאלי שנועדו בדיוק למטרה זו, זה שווה משהו?

תזונת האם המניקה

על ידי אמא_מתוקה_לי* » 25 יולי 2009, 22:59

תודה רבה, אנסה סלט ירוק גדול

תזונת האם המניקה

על ידי ורד_לב* » 13 יולי 2009, 08:07

אפשר להתחיל בקטן ולא ישר לקפוץ ל"בישולים" :-)
כך זה יהיה איטי ומדורג וישתלב לך בסדר יום יותר בקלות.
נגיד כל יום-יומיים להכין רק משהו אחד. בינתיים.
רעיון נוסף, סלטים כבסיס עם תוספות למיניהן שזה בהחלט מתבקש בקיץ. כי חם ואין לנו חשק (ואולי אף צורך) לאכול ממש מבושל.
למשל, סלט ירוק גדול עם עדשים שחורים/ חומוסים/ קינואה צבעונית/ אורז מלא/ דוחן/ קוביות טופו/ טמפה וכו'.
עם תיבול כייפי, אגוזים, נבטים.

תזונת האם המניקה

על ידי ענבל_נתן_בר* » 12 יולי 2009, 19:51

כל מה שתזמורת אמרה, בתנאי שהסנדויצ'ים מקמח מלא (עדיף קמח שאינו חיטה). כל מיני פשטידות מהירות ומזון שאת מקפיאה: לבשל יום בשבוע ולהקפיא מנות מוכנות...

תזונת האם המניקה

על ידי תזמורת_הים* » 12 יולי 2009, 12:26

להזמין אוכל מוכן בריא? מאמא שלך או בתשלום?
לאכול הרבה אוכל טרי? שזה ממש מתבקש בקיץ? פירות וירקות ככה כמו שהם, אגוזים לסוגיהם, אפילו סנדוויצ'ים וסלטים יכולים להיות בריאים ומזינים בלי הרבה עבודה ובלי יותר מדי יצירתיות.

תזונת האם המניקה

על ידי אמא_טריה* » 12 יולי 2009, 12:22

מה לעשות שאני נורא רוצה לאכול בריא אבל ממש גרועה באוכל? נורא רוצה לבשל בצורה מסודרת אבל
נורא קשה לי ליצור סדר בחיים? יש איזה טיפים לתזונה בריאה וקלה להכנה? כי נהיה לי משעמם מהאוכל שלי
אבל אני לא ממש מוצאת זמן לחפש ולבשל מתכונים חדשים, אבוי!

תזונת האם המניקה

על ידי אנונימי » 12 יולי 2009, 12:22

מאמר על תזונת נשים מניקות

כיום ידוע מעל לכל ספק שחלב אם הוא התזונה הטובה ביותר לתינוקות ופעוטות, לא משנה מה תזונתה של האם. כשאנו יוצאות מנקודת הנחה זו, אנחנו מזינות את ילדינו בשמחה, באהבה ובשלווה- שלווה של הידיעה כי הילד שלנו זוכה לדבר הטוב, המזין והבריא ביותר. גם מתוך השקט הנפשי הזה, עולות שאלות של נשים מניקות שרוצות לדעת עוד- האם אני יכולה לשפר את איכות החלב (שהוא מעולה גם ככה), האם חוסר בתזונה שלי יביא למחסור, כמה מים לשתות והאם יש מזונות שיש להימנע מהם בהנקה..

נשים מניקות צריכות לאכול ולשתות בהתאם למנגנוני הרעב והצמא שלהן, ולהזין את עצמן במזון מלא, טרי, חי, מגוון, אורגני אם אפשר. להפחית את צריכת המזון המעובד, המטוגן, המהיר, הסינטטי. כמו כל אדם אחר, למעשה, אלא שנשים מניקות, כמו נשים הרות, מזינות את עצמן ואת תינוקן בו זמנית, ומה לעשות, תמיד קל יותר להקפיד על הבריאות שלנו 'בשביל התינוק'..
אין מניעה לספק את צרכי ההנקה בתזונה טבעית נבונה: מזון מלא, אגוזים וזרעים, ירקות ופירות טריים, מוצרי בשר ועוף, ביצים ומוצרי חלב צאן יספקו את הנדרש. (ענבל נתן בר)

בעיקרון, אפשר ורצוי לאכול הכל בזמן ההנקה.
רק אם מתברר שוב ושוב שהתינוק רגיש למשהו במזונך - דבר נדיר ביותר - אז מומלץ להוציא את המזון החשוד מהתפריט ולבדוק אם אמנם הוא גרם לבעייה.
לא מומלץ לאם המיניקה להגביל את מזונה. גם אין בכך שום צורך, כאמור למעט מקרים נדירים עד מאוד.
גזים וכדומה נובעים רק לעתים נדירות ביותר מהמזון של האם. לרוב הסיבות הן בשלות מערכת העיכול (הגדילה תתקן את זה, ואפשר גם עיסוי ועוד) או ניהול ההנקה: תנוחה, אחיזה, צדדים וכו'. (בשמת א)


התזונה שלי גרועה. האם עדיף שאאכיל את ילדי בתמ"ל?
בכל מקרה, לא משנה כמה גרועה וחסרה תזונת האם, התינוק יצא נשכר יותר מההנקה מאשר מתחליפים סינטטיים. ההוכחות לכך הם אחוזי התמותה והתחלואה הגבוהים אצל תינוקות שניזונים מפורמולות, מול תינוקות הניזונים מחלב אם (והמחקרים האלה נערכו אצל נשים הניזונות בתזונה מערבית, לא אצל נשים המקפידות על תזונתן.. ), המחקרים הרבים המראים התפתחות קוגניטיבית טובה יותר בתינוקות יונקים וכו'. (ענבל נתן בר)
.

מה לאכול, או:חסרים תזונתיים
רצוי להקפיד על צריכה מספקת של ויטמין C (פירות וירקות טריים, ובמיוחד גויאבה, גמבה), סלניום (שני אגוזי ברזיל ליום), אומגה שלוש (זרעי פשתן שנטחנו במקום ואגוזי מלך טריים), יוד (אצות,מוצרי חלב), ויטמיני B (דגנים מלאים) ואבץ (בשר, זרעים ואגוזים). ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן שונות אשר נמצאים בחסר במרבית בני האדם בעולם המתועש עלולים להיות חסרים גם אצל האם המניקה. (ענבל נתן בר)

חשוב לציין כי קיימת השפעה מעטה בלבד למצב התזונתי של האם על נפח החלב שהיא מייצרת, אלא אם האם מצויה בתת-תזונה קיצוני ומאבדת משקל בתקופת ההנקה. אמנם ריכוז השומן בחלב אם של אמהות רזות נמוך יותר, אולם התינוקות מסתגלים ע"י כך שהם צורכים נפח חלב גדול יותר, כאשר ההנקה הניתנת להם אינה מוגבלת – עוד סיבה להניק לפי דרישה.(ענבל נתן בר)


האם יש מזונות שיש להימנע מהם בהנקה?
אין מזון מסויים שיש להימנע ממנו בהנקה, אלא אם ידוע שהתינוק רגיש אליו, וזה קורה במקרים נדירים (בשמת א)
איילת שלו שמאבחנת תינוקות הסובלים מקוליק מספרת כי ברוב המקרים הורדה של סויה, בננות ואורז מתפריטן סייעה מאוד בהפחתת הגזים.
מזונות שמייבשים חלב אם: פטרוזיליה, נענע, מנטה, שיבא (אם אוהבת)


שתיה
שתיית מים עדיפה לכל אדם וכמובן לאשה מניקה משתיית נוזלים אחרים. יש לשתות מים על פי תחושת הצמא, בהנקה ולכל אדם. מדד אפשרי לניטור כמות השתיה הוא צבע השתן, שבהיותו צהוב הדבר מעיד על חסר בנוזלים ובהיותו שקוף מעיד על עודף בנוזלים. על צבע השתן להיות שקוף- צהבהב בהיר. בהנקה יש להקפיד על זמינות של מים ליד האם המניקה, כך שבעת הצורך תשתה כפי צרכה. אין לשתות יתר על המידה, מעבר לצמא הטבעי, כיוון ששתיית מים מופרזת מתקשרת לירידה ביצור החלב (ענבל נתן בר)







רעלים בהנקה
על אמהות מניקות ועל בני האדם באשר הם ולפעול לצמצום כמויות הרעלים שאנו נחשפים אליהם - הן ברמה האישית (הימנעות ממוצרי קוסמטיקה שאינם טבעיים, דאודורנטים המכילים אלומיניום, תזונה אורגנית ככל הניתן..), ברמה הביתית (שימוש בחמרי ניקוי אקולוגיים או ביתיים מן הטבע, צבעים ידידותיים, צעצועים בטיחותיים וכו') וכמובן ברמה הסביבתית (מיחזור, צרכנות נבונה ועוד). לנשים מניקות והרות חשובה במיוחד תשומת לב לחמרים אליהם הן נחשפות, עקב השפעתם על ילדיהן. כספית למשל יכולה להגיע לחלב אם במגוון דרכים, העיקריות הן סתימות אמלגם, צריכת דגים והרעלות ספיציפיות שהתרחשו בזמן ההנקה וגם שנים לפניה, מאחר והכספית היא מתכת שכמעט ואינה מתפנה מן הגוף. כדאי מאוד לקרוא ב הרעלת כספית . (ענבל נתן בר)
טיפים של נשים מניקות
ענת גביש
אני אוכלת דייסת קוואקר עם פשתן טחון ויש לי הרגשה שזה ישר זורם לציצי ונהיה חלב. (-: (אם בא לך לאמץ את זה אז כדאי שתדעי שפשתן טחון קנוי הוא פחות טוב כי הוא מאבד מהערך שלו מאד מהר,אז עדיף להשקיע במטחנת קפה קטנה ולטחון לבד כל פעם קצת לפני האכילה.אפשר גם לטחון בזה שומשום קלוי,וקמח ללחם...(יוצא יותר זול וטרי לקנות חיטה ולטחון אותה מאשר לקנות קמח מלא,במיוחד אורגני.)
בקשר לתוספי מזון אני חושבת שמומלץ להמשיך עם ויטמינים וברזל מזמן ההריון לפחות כמה שבועות .(למשל פרנטל של סולגר).

אילנה קל
הפטנט שמצליח לי: ארוחות קטנות מפוזרות במשך כל היום.
שש ארוחות כל יום + נישנושים משביעים כמו קרקר עם פרוסות אבוקדו, אגוזים עם צימוקים וכדומה.

אתי אורן
המלצה שלי לשפע של חלב זה אוכל על כל סוגיו -והרבה.
מאנצ'יז של הנקה
יפעת גת
מאחר ולא הנקתי כחודש לפני שמיכאל נולד וזו כבר הפעם שלישית, יכולתי לזהות בברור את המעבר מתזונה מבוקרת שהיא נחלתי בדר"כ או בזמן ההריון (בעיקר) לתזונה שאני מכנה אותה, מאנצ'יז של הנקה, מעין צורך בטעמים חזקים או מתוקים להעלאת הערנות

ברונית
בייחוד אחרי הנקה ארוכה במיוחד, כשאני והקטנטון מנקרים יחדיו, אני יכולה לרדת על חבילת שוקולד כמעט שלמה במין צורך פיזי חזק. ואז, אחרי שכל הסוכר הזה שט לי בדם אני פתאום מתעוררת. דחף דומה נצפה גם עם מלוח, למשל קבנוס. כל זה חוץ ממרכיבים בריאותיים שאני אוכלת מתוך כוונה לשיפור החלב (השופע, טפו טפו).

ענת גביש
גם אני... חפיסות שוקולד פרה מריר וסנדביצ'ים עם לחם לבן ונקניק. מאנצ'יז של הנקה,תודה על המינוח המצויין (-:

אתי אורן
גם אני ניתקפת במאנצ'יזים היסטריים אחרי הנקה במיוחד עם היא נימשכת שעות (וזה קורה לעיתים קרובות). ואז אני צריכה את המתוק ביותר והרבה. זה לא יאמן איזה רעב וצמאון הנקה יכולה לגרום.

חבצלת
שמתי לב שמזונות עם כמות שומן (בלתי רווי, מין הצומח) גדולה קצת עוזרים להתגבר על המשיכה למתוק. כלומר, כשבא לי בטירוף איזו עוגייה/בננה אני אוכלת חצי אבוקדו, או טחינה, או סלט עם הרבה שמן זית, ומרגישה שזה קצת עוזר.


ורד לב
הרפואה הסינית מתייחסת מאד לטעמים השונים של המזונות ועפי"ה כל טעם מחזק מרידיאנים או אלמנטים מסויימים.
לפי גישה זו הגיוני הצורך במתוק, המחזק את אלמנט האדמה העובד קשה מאד מאד בכל תקופת ההריון, לידה והנקה. הוא האלמנט ה"אמהי" הקשור בהזנה ובשמירה של האיברים במקומם, אחראי באופן ישיר על ייצור הדם (עפ"י הרפואה הסינית, משהו קצת שונה מהייצור בגישה הקונבנציונלית) ועוד.
הצורך במלוח הגיוני אף הוא, כי הוא מחזק את אלמנט המים הנותן את הפוטנציאל להיווצרות החיים והאחראי ל"תמצית החיים" של כל אחד מאיתנו ומן הסתם תהליך של הריון- לידה- הנקה "לוקח" מהאם אנרגיה במקומות הללו.
גם הקטע של המלפפונים החמוצים הגיוני עפ"י הרפואה הסינית והוא קשור באלמנט העץ האחראי (דרך מרידיאן הכבד) על הפצת הדם ובייחוד על האיזור היורו-גניטלי.
יש עוד כמובן, אבל מהמעט הזה ברור לכולכם שהקומבינציות הן רבות מאד ושלכל אישה יהיו צרכים שונים בהתחשב בקונסטיטוציה הבסיסית שלה, באורח חייה מלפני ההריון, בתקופת ילדותה שלה עצמה, במערכת החיסון שלה ובכל מה שהביאה איתה גם מבחינת המטענים הרגשיים- אנרגטיים וגם הצד של האב חשוב פה... לא לשכוח, גם הוא תורם חומר, אבל זה כבר קשור לתינוק עצמו ולא לנו העמלות בהנאה בהנקה.
כדאי להתייעץ עם יועצ/ת תזונתי/ת אם יש צורך. אפשר כמובן לקרוא לבד חומר על הנושא (ולא חסר באינטרנט) ולהחליט לבד על תפריט מתאים.
החשוב ביותר, לטעמי, הוא הדגש על ההזנה של האם. לא להזניח!!! וכאן דגש על מזונות מלאים (לעומת חסרים ומחולקים ומפורקים), שפע ירקות חיים/ מבושלים / מאודים / אפויים, פירות לפי העונות, אגוזים וזרעים לא קלויים, מוצרים מהחי (למי שאוכלת- על פי בחירה אישית, כמובן).
האם ההנקה מרזה או דווקא מונעת את הירידה במשקל
מיץ פטל
הנקתי עד גיל שנה וחצי ועד גיל שנה הכל ירד וגם ירדתי יותר ממה שהייתי.מלבד זאת ע"י ספורט הכל גם היה מחוטב ושרירי.....

יונת שרון
לא שמעתי על משקל שיורד דווקא בתום ההנקה ולא חוויתי את זה עם שני הילדים. לא נראה לי שהירידה במשקל קשורה דווקא בהנקה - אני מכירה אמהות מיניקות שחזרו למשקל לפני גיל שנה, ולא מניקות שלא חזרו אף פעם למה שהיה קודם. (למעשה, הנקה לוקחת הרבה קלוריות ככה שאני לא רואה איך זה יכול לגרום לעודף משקל.)

חגית ו
גם מנסיוני – עודף משקל בגלל הנקה הוא מיתוס. אחרי הלידה הורדתי, תוך פחות מחצי שנה, את כל מה שהעלתי בהריון .
(מה שעוללתי לעצמי אח"כ זה כבר סיפור אחר... )

וממש הרגשתי כשהנקתי שאני מרזה. אם הנקתי אחרי ארוחה היתה לי תחושה רעה כמו זו של פעילות גופנית אחרי האוכל.

רותי
לדעתי זה לא מיתוס.
  1. אני מכירה כמה בחורות שסיפרו לי איך אחרי הגמילה נשרו בקלות קג' שקודם לכן נדבקו.
  2. אני עצמי מרגישה שהרבה יותר קשה לי לרזות. יכול להיות שזה קשור לשינויים שנבעו מהלידה (לפני שנה וחצי) אבל לדעתי זה קשור להנקה וירד אחרי שאפסיק להניק.
  3. גם ההגיון אומר שהגוף בתקופת ההנקה ישמור על רזרבה.
אני חושבת שבתחילת ההנקה, ההנקה תורמת לירידה במשקל, ואח"כ עוצרת את הירידה.
וככה בתוך שאני כותבת אני מבינה שכמו כל עניין הנטיה להשמנה, אולי גם זה אינדיבידואלי ושונה אצל כל אחת.

גברת פלפלת
לי ההנקה גרמה לרזות. ולרזות. ואז לרדת עוד קצת במשקל. אחר כך השלתי כמה קילוגרמים שיהיה קצת גיוון. הגעתי לבסוף ל- 45 ק"ג, שזה 2-3 קילו ממה ששקלתי רוב חיי, ו שבינתיים לא זזים כבר יותר מחצי שנה. ואני כל כך פחדתי שלא אצליח להשיל את 14 הקילו העלובים שהעליתי בהריון! (דרך אגב, אם אפשר להשאיר פה הודעה לכל הדודות/שכנות/אנשים אלמונים בבנק: כן, אני אוכלת. לא, אני לא בדיאטה.)

אמא של אופק
אני עליתי 20 ק"ג בהריון והורדתי אותם תוך 10 חודשים, עכשיו אני במשקל פחות 4 ק"ג ממה שהתחלתי את ההריון 0(מניקה רצוף כבר שנתיים), כך שלא נראה לי שיש קשר בהכרח, לא צריך לחשוב על מה אוכלים וכמה קלוריות אלא להנות מהאוכל.
עצות להורדה במשקל בזמן הנקה
פלונית אלמונית
כולם מדברים על מה לאכול ומה לא כדי להפחית גזים, אבל השאלה היא האם אפשר לעשות דיאטה למטרת הרזיה תו"כ הנקה?
אני כבר שלושה חודשים אחרי לידה ומניקה הנקה מלאה. מאז שאני בבית בחופשת הלידה עליתי במשקל במקום לרדת. אני ממש אובדות עיצות.

רותם מקציר
קודם כל אני מבינה מדוע, עצם השהייה בבית גורמת לפתוח את המקרר 20 פעם ביום.. אז דיאטה זה לא הזמן אבל אני ממליצה לך ללכת לפעיליות עם הקטנצ'יק כמו סיבוב בעגלה או המנשא, בייבי יוגה, בריכה כל דבר נכמד שיסיח את הדעת מהאוכל וכמובן להרבות בהמון ירקות , תשתדלי שלא יהיו הרבה פיתויים בבית מהסוג החום שבא באריזות יפות..

תבשיל קדירה
כן, אפשר לעשות דיאטה למטרת הרזיה.
אבל, כשמחליטים כמה קלוריות ביום, צריך לזכור שאת מוציאה בהנקה 500 קק"ל ביום, ובהתאם, צריכה לאכול כמות כזו בנוסף לאוכל הרגיל (או הדיאטתי) שלך (זה, אגב, מסביר את הרעב העצום של מיניקות).

אמא של אופיר
אני נשארתי עם עודף של 8 קילו אחרי הלידה (זו התוצאה של עמידה על המשמר במשך שנים ושחרור כל רסן במהלך ההריון....). עכשיו אני יורדת בקצב של קילו לחודש, ולדעתי זה הקצב הרצוי כדי לא לדלדל את הגוף מהר מדי ולפגוע בהנקה. אני פשוט אוכלת אוכל בריא, בלי שטויות למיניהן בכלל, ויוצאת להליכה יומית עם העגלה של 35 דקות בערך. אגב, אם בא לי לנשנש, אני הולכת (בזהירות) על אגוזים, פירות יבשים, פריכיות אורז עם שוקולד (20 קלוריות לחתיכה) וגלידת יוגורט - יש עכשיו גלידות אישיות חדשות של קרמריה, נורא טעים ורק 120 קלוריות לגביע בערך. מאוד מתאים לקיץ.

נטע
שלום לכולכן, אני חודשיים אחרי לידה ומניקה. עם זאת אני מאוד מאוד רוצה לרדת במשקל ( לפחות 10 קילו) האם מישהי יכולה להמליץ לי על תפריט מאוזן פלוס כמויות שיכול לעזור ולא ליפגום בהנקה? אשמח לקרוא תגובות מניסיון אישי.......

רוקדת לאור ירח
רק ילדת. קחי את הזמן. לחזור למשקל הקודם יכול לקחת בסביבות שנה. היית 9 חודשים בהריון? קחי 9 חודשים לפחות כדי לחזור לעצמך. אני רזה, ממש רזה כמעט תת משקל, יותר רזה מאשר התחלתי את ההריון וגם אז הייתי רזה. בכל זאת לקח לי כמה חודשים טובים אחרי הלידה, משהו כמו חצי שנה, כדי להוריד הכל.
בינתיים ההנקה מתגלה כדרך מאד טובה לשרוף קלוריות והרבה.


בשמת א
מסכימה עם רוקדת, ומוסיפה:
מספיק שתימנעי עד כמה שאפשר מממתקים וחטיפים - עוגות, עוגיות, שוקולד, צ'יפס, משקאות קלים, משקאות עם סוכר -
ותאכלי לתיאבון מזון בריא - חלבונים (כגון בשר, עוף, דגים, ביצים), דגנים עד כמה שאפשר מלאים (קמח מלא, אורז מלא), וכמובן הרבה פירות וירקות, שקדים ואגוזים, טחינה וקטניות, וכולי וכולי,
ותשתי מים כשאת צמאה -
וכבר, כשאוכלים אוכל בריא ומפחיתים את הג'אנק, הגוף ייקח את הויטמינים ואת האנרגיה שהוא צריך, וההנקה צורכת כ-500 קלוריות ביום בשלב זה.
בהצלחה!

(נ.ב. לגבי החלבונים: מעניין שאם אוכלים מספיק חלבונים, החשק למתוק יורד).
האם יש קשר בין הרזיה לאחר הלידה לבין הרכב החלב?

ירח לבן
הקטן שלי בן 4 חודשים, ולאחר שהיה ישן לילה כמעט שלם (מתעורר פעם אחת ב -3,4), לפני כחודש התחיל להתעורר כל שעתיים שלוש. אני יודעת שיכולות להיות המון סיבות לכך (גזים, חיסון...) אבל חברה אמרה לי שכשהיא רזתה זה השפיע על החלב שלה, והבן שלה התחיל להתעורר לעתים יותר תכופות בלילה ואז שמתי לב שבאמת ירדתי המון במשקל ואולי זה הגורם.

החלטתי להשקיע יותר תשומת לב בתזונה שלי. האם יש מזונות שכדאי לאכול במיוחד? שמעשירים את החלב? (שהופכים אותו ליציקה כמו מטרנה ;-))

אום אל קיצקיצ
אוי, מצחיקה חברה שלך. עוד לא שמעתי על תינוק שזה לא היה ככה אצלו (יותר התעוררויות אחרי גיל שלושה חודשים) ולכן זה גם מה שקרה אצל חברתך לדעתי.

חלב אם יותר קל לעיכול והשינה איתו יותר קלה. בין השאר ההתעורריות שומרות על התינוק מפני מוות בעריסה. אני חושבת שנכתב כבר בדף הזה (או בדף דומה) שנמצאו מעט מאוד הבדלים במרכיבי חלב האם בין אמהות שניזונו מתפריטים שונים. אין לך דרך להשפיע על המרכיבים שלו, למיטב הבנתי. המרכיבים משתנים עם הגיל של התינוק היונק וזהים בחלב אם של אמהות המניקות תינוקות בגילאים דומים.
ועדיין, להשקיע בתזונה זה דבר חשוב, בהנקה ובכלל.


ירח לבן
בטח הרבה אמהות יורדות באופן משמעותי במשקל תוך 3-4 חודשים אז אולי בעצם יש קשר?

ורד לב
אכן, זהו גיל בו יש הרבה שינויי דפוסים.
הם אינם קשורים כלל לתזונת האם, אלא ל...התפתחות התינוק, לגדילתו, להפיכתו לפעיל יותר בעולם, בחיים, ביומיום.
אני יודעת שזה קשה מאד לאמהות רבות שחשבו ש...הנה, הכל בסדר, הילד שלי לא כמו בסיפורים האלה על הילדים שלא ישנים בכלל. שלי דווקא ישן טוב, אני נהנית ממנו.
זה נפלא, זה מצויין- כל עוד זה מה ש הוא עושה. כשזה משתנה, זה בהתאם לצורך שלו בשלב בו הוא נמצא!

לגבי אוכל- אין ספק שירידה מסיבית במשקל אינה מיטיבה עם האם, על התינוק סביר להניח שהיא לא תשפיע, אלא אם כן האם תהיה במצב של הרעבה עמוקה. מה שבד"כ קורה באזורים מוכי בצורת ורעב. לא בישראל 2008, עם כל הכבוד.
מה שכן מושפע משמעותית מתזונת האם הוא הרכב השומנים בחלב שלה. אם האם אינה אוכלת מספיק שומן ואין לה הרבה רזרבות של שומן בגוף, ייתכן והתינוק ירצה לינוק לעתים קרובות יותר, כדי בכ"ז לקבל את מה שהוא זקוק לו.
שומן הוא חלק חיוני ביותר בתפריט שלנו, גם אם מפחידים אותנו כ"כ לגביו. חשוב שזה יהיה שומן איכותי ממקורות של אגוזים וזרעים שאינם קלויים, שמן זית, מוצרים מהחי (עדיף אורגניים, כמובן, עזים וכבשים אם מדובר בחלב ומוצריו וכו'), דגי ים צפוני וכיוצ'.

כך שאינני חושבת שבנך מתעורר הרבה בלילות כי החלב שלך אינו מספיק לו ואני כן אומרת שאם את שמה לב שירדת הרבה במשקל, אולי כדאי שתפני עכשיו יותר משאבים ואנרגיה לטיפול בעצמך! זה חשוב לא רק בגלל התינוק בטווח הקצר, אלא יותר בטווח הרחוק יותר- כדי שתהיה שם אמא מספיק חזקה, ערנית ושמחה לעשות איתו דברים, ללוות אותו בהתפתחות שלו, להביא לו עוד אחים (בע"ה) וכן הלאה.

מיצי החתולה
מתחיל הגוף לייצר הורמון כלשהו (מלטונין?), שאחראי בין היתר על ההבדלה בין הלילה לבין היום, והתינוק מתחיל להתעורר לאחר כל מחזור שינה בערך (שעה וחצי-שעתיים). זאת הסביר לי הרופא, כשבכורי הגיע לגיל 4 חודשים, וחשבתי שהוא חולה, כי הפסיק לישון שש שעות ברצף והחל להתעורר כל הזמן.
תזונה יכולה מן הסתם להשפיע על תפוקת החלב,אם את אוכלת רע או אם את בדיאטה, אבל "סתם" הרזיה נורמלית שלאחר הלידה, לא נראה לי שאמורה להשפיע (אני לא מומחית, כמובן, אבל מן הסתם רוב הנשים מרזות וחוזרות למשקל טרום-לידה או קרוב לכך בחודשים הראשונים שאחרי הלידה).

קפה בהנקה:
לילך
האם כוס קפה ביום היא נזק בלתי הפיך לתינוק? אני זקוקה לה נואשות כדי לשמור על העירנות והשפיות.

ענת גביש
לא שאני דוגמא למשהו אבל אני שותה קפה שחור עם חלב כל בוקר בלי גרם אחד של יסורי מצפון.(כוס מים או שתיים ואז קפה.)ולפעמים גם בהמשך היום. אמא שמחה זה גם חשוב לעירנות ולתינוק ולשפיות..(-:

יונת שרון
מחסור בעירנות ושפיות של האם עלול לגרום לנזק לתינוק...
אם קפה הוא בעייתי לדעתך (אני באמת לא יודעת עד כמה זה נורא), כדאי לחפש משהו אחר שיעזור לך לשמור על עירנות ושפיות - התעמלות בוקר, מקלחת קרה, טיול בחוץ, וכו'.

בשמת א
למיטב ידיעתי, כוס קפה אחת שתשתה האם המיניקה ביום לא תגרום שום נזק לתינוק, הפיך או לא הפיך.
הקפה עלול לגרום לעצבנות, לעירנות מוגברת של התינוק וכדומה.
בבוקר גם זה לא נראה לי בעיה, אז פשוט תשתי ותבדקי במשך כמה ימים אם אין איזו תגובה מוגזמת, ואם אין - אז אין בעיה.

ועוד קצת על קפה

אוהבת קפה
התחלתי לשתת נס קפה
התמכרות חדשה
מעולם לא נהנתי מקפה או משתייה חמה בכלל בשבוע האחרון כוס כמעט כל יום ולפעמים 2
היום אני כבר בשלישית.
לעצור את ההתמכרות או לתמוך בה?
פיצי בן 4 חודשים ויונק (כמובן, אחרת בעצם לא הייתי מתייעצת ב- תזונת האם המניקה :-) )
זה משפיע עליו? איך ? ואם לא אז כמה מותר לשתות עד ש...?


בשמת א
עד כמה שזכור לי, עד 5 כוסות ביום לא אמורה להיות בעייה.
לגבי ההנקה - את זאת שצריכה לשים לב אם זה משפיע עליו (-:
יש כאלה שזה גורם להם לעצבנות, מפריע להם בשינה.
יש כאלה שזה גורם לשינוי אחר. פשוט תהיי בתשומת לב, אם הוא יונק פחות או יותר, אם יש שינוי בעלייה במשקל או ביציאות או בדפוסי השינה. אם הכל בסדר - אז הכל בסדר.
מעניין למה את זקוקה לקפה.
אולי גם זה משהו בשבילך לבדוק - אולי פשוט יש חוסר תזונתי ואת מנסה להחזיר אותו באמצעות קפה?
בכל מקרה, אם את מזהה מצב של התמכרות, הייתי שמה על זה סימן שאלה. למה את צריכה יותר כל יום? מה קורה פה? אולי כדאי להתייעץ ברפואה סינית או הומיאופתית או כל טיפול אחר שנשמע לך מתאים (ואולי אפילו רופאת המשפחה שלך תזהה מה קורה).

עדי ל
קראתי איפושהו שצריכת קפאין פוגעת בספיגת הברזל בגוף (שלך) ואם זה נכון אז זו פגיעה קודם כל בך ובעקיפין בתינוק.

קרוטונית מהמרק הגדול
לעצור את ההתמכרות או לתמוך בה?
לשים אותה על "הולד" - לקבוע לעצמך גבול של כוס אחת או שתיים, שאותו לא תעברי.
או למצוא תחליף: קפה נטול קפאין הוא לא אופציה טובה, כי יש בו חומרים מזיקים. אולי קפה עולש (לא דומה לדבר האמיתי, אבל יש לו טעם לא רע).
_מעניין למה את זקוקה לקפה.
אולי גם זה משהו בשבילך לבדוק - אולי פשוט יש חוסר תזונתי ואת מנסה להחזיר אותו באמצעות קפה?_
עייפות אולי? :-) כדאי לאכול במקום זה תפוח או גרנולה.


ורד לב
גמני הייתי ממליצה לעצור את ההתמכרות רגע לפני.
כל התמכרות אינה טובה וצריך לברר איזה צורך היא משרתת.
עם ילד בן 4 חודשים הייתי מהמרת על עייפות, חוסר מרץ ו...שעמום אולי?
אכן קפאין מעכב ספיגת ברזל (ועוד מינרלים) מהדם.
ואם כבר קפה עדיף בצורתו הנקייה יותר- שחור או אספרסו- כמה שפחות מעובד וגם ללא חלב (ואפילו בלי סוכר).
מה יכול להגביר את כמות החלב?
יונת שרון
קודם כל: הנקה מגבירה את כמות החלב. תניקי כמה שיותר. חוץ מזה, כדאי מאוד לפנות ליעצת הנקה כדי שתוודא שהאחיזה של הפטמה טובה. יש טלפונים בדף יועצות הנקה. ומעבר לזה, את יכולה להציץ בדף הגברת ייצור החלב (אם כי סביר שאת לא באמת צריכה את מה שכתוב שם).
יש ימים כאלה שבקושי יוצא לי לאכול ואני חוששת שהחלב לא יכיל את מה שהתינוק זקוק לו. אולי עדיף שאשתמש בתמ"ל?

ורד לב
אנא הסירי דאגה מלבבך: במחקרים מצאו שלא משנה מה האם אוכלת, היא תייצר חלב פחות או יותר דומה. בדקו את זה על נשים במקומות שונים בעולם, עם תזונה שונה בכל מקום גם מבחינה מסורתית וגם מבחינת מזון בריא וג'אנק פוד. היו כמעט אותן קלוריות ותכולת אבות מזון.
בפועל זה עובד כמו שהגוף שלך עובד ביום בו את כמעט ולא אוכלת. את הרי לא מיד בסוף היום קורסת ונופלת, נכון? יש לנו מאגרים אנרגטיים (קלוריים) בגוף בכבד, ברקמות שומן ואפילו, כמוצא אחרון, הגוף יכול לפרק רקמות חלבוניות ולהפיק מהם אנרגיה (זה קורה רק כמפלט אחרון, במצבי רעב ).
כך שכל עוד הגוף שלך לא במצב רעב כבד (תזכרי בכמה תמונות מאפריקה שודאי ראית פעם) את יכולה לחלוטין להמשיך חלב. בנך יקבל את מה שהוא יזדקק לו. לך אולי תהיה פחות אנרגיה, אבל לך גם קל יותר להשלים את זה ביום שאחרי, נגיד. נכון?
בתחליף חלב (תמ"ל) יש אמנם תמיד את אותו הדבר, אבל למה שילד בן חודש וילד בן 6 חודשים יקבלו את אותו הדבר בדיוק? למה שתינוק לא יקבל את המזון המתאים לו בדיוק ככל שהוא גדל ומשתנה וצרכיו משתנים בהתאם. גופך מסוגל להתאים את עצמו אליו בדיוק. זה יתרון עצום! וזכות גדולה (אם אני יכולה להוסיף משהו אישי שלי ).
אז זכרי שיש לנו ימים טובים יותר ופחות, זה לא בהכרח קשור לאוכל... ואם הוא לא היה יונק, הוא לא היה מרגיש אותך פחות מפוקסת היום?
ועצות פרקטיות יותר: בימים כאלה (אם את מזהה אותם) נסי להכין לך חטיפים קטנים, ארוחות מהירות כמו: פירות טריים ויבשים, אגוזים וזרעים לא קלויים, פריכיות אורז, קרקרים, יוגורט, לבשל יותר אוכל ביום הקודם, חטיף אנרגיה, לחם עם ממרח (צ'יק צ'קי כזה). דברים כאלה! או להזמין טייק אווי או לבקש מחברים שיביאו לך.
אין ספק שזמנים קשים יותר באים לבחון אותנו ולעזור לנו לברר מה הדברים שאנו בוחרים בהם שוב.
שיהיה בהצלחה!
אומגה שלוש
גל
אני מניקה בת שנתיים ושלושה חד' ומקווה להכנס שוב להריון (למרות שהמחזור עוד לא שב...אבל זה בדיון אחר...)
ולשאלה: אני מעוניינת לקחת תוסף מזון של אומגה 3 6 9, וראיתי שבין היצרניות השונות יש הבדלים גדולים בכמויות ה-EPA (שמן דגים) ולחלק גם מתווסף- GLA וחומרים נוספים.
האם יש כמות אפא מומלצת למצבי? (לגבי אפא בכלל הבנתי שממולץ במצבי- תקנו אותי אם לא...)
האם מותר גלא במצבי?

ורד לב
גלי, אני מקשרת לך ShowDoc]מאמר Section Baby5[/po].asp?SectionID=22&DocID=1106 בנושא. הוא מסביר על חשיבות האומגה 3 ועל הסוגים השונים ואף מפרט את הסוגים המומלצים ע"י הכותב.
אני צורכת את הסוג שהוא מייבא שהוא ה- top מבחינתי ועליו אני יכולה להמליץ לך.

כמה קלוריות להוסיף בזמן ההנקה, וגם טיפים לעליה במשקל

טלי פ
אני מניקה תאומים בני שלושה וחצי חודשים. חזרתי די מהר למשקל שלפני ההריון. ועדיין אני ממשיכה לרדת במשקל. אני עושה פעילות גופנית ומשתדלת לא להגזים עם זה (שלוש פעמים בשבוע, עיצוב, יוגה או סתם הליכה). אני אוכלת המון, ומשתדלת שזה יהיה בריא ומאוזן. אני כבר לא יודעת מה עוד (וכמה) להוסיף לתפריט, ומפחדת שאני לא אוכלת מספיק. אולי כדאי לי להפסיק עם ההתעמלות? חשבתי שבשלב מסוים, כשההנקה מתבססת, כבר לא מרגישים שזה גוזל כל כך הרבה אנרגיה, אבל עדיין אני מרגישה די סמרטוטה לפעמים (אבל זה בעצם יכול להיות קשור גם לדברים אחרים, לא? נגיד לשנת הלילה המקוצרת, לכביסות וכו'...).
כמה קלוריות בערך אני צריכה להוסיף לתפריט? בשום מקום לא ראיתי התייחסות לגיל התינוק ונראה לי מוזר שתינוק בן אפס צורך אותה כמות קלוריות כמו תינוק בן שלושה חודשים וכמו תינוק בן חצי שנה.
נראה לי שכל כמה שהרחם שלי התכווץ אחרי הלידה – הקיבה התרחבה :-)

תבשיל קדירה
אם את מרגישה עייפה וסמרטוטית כדאי לעשות בדיקה של ברזל ו- B12

בשמת א
אבל זה בעצם יכול להיות קשור גם לדברים אחרים, לא?
כמובן. להיות אמא לתאומים מספיק מתיש, עם או בלי הנקה...
אבל בחודשים הראשונים לפעמים מחשבים שתפוקת החלב לתינוק אחד "עולה" לאמא כ-500 קלוריות, אז אולי 1000 לתאומים?
עם זאת, התברר שאי אפשר באמת לעשות חישוב כזה. אי אפשר לשקלל את המטאבוליזם של הגוף שלך עם כמות החלב עם כמות האנרגיה שנדרשת בכלל לגדל תינוק וכו' וכו'...

השורה התחתונה היא:
את יורדת במשקל, סימן שצריכת האנרגיה שלך יותר גבוהה ממה שאת מכניסה.

להוריד את ההתעמלות ממש לא הייתי ממליצה, מה גם שאת לא מתארת דברים מאוד גוזלי קלוריות. ההתעמלות חשובה ביותר, וזה הרגל שטוב לחזק.

אל תלכי לפי "קלוריות", חבל על הזמן שלך ועל המאמצים - אני ארשום לך כמה הצעות לדברים בריאים ועתירי קלוריות שאפשר להוסיף לתפריט, וכשתגיעי לתפריט ששומר על המשקל שלך (כלומר, כשתראי שאת מתחילה לעלות חזרה ואז לשמור פחות או יותר על המשקל שלך - רצוי בעיקרון להיות עם טיפה עודפים אם יש לך נטייה לרדת - אז תוכלי לדעת שזה פחות או יותר התפריט בשבילך).
הצעות:
  • שקדיה (טחינת שקדים) וטחינה גולמית, להוסיף לסלט או ללחם או כל מה שנראה לך מתאים (אני הייתי שופכת טחינה על האורז המלא, זה צירוף טעים מאוד). גם עתיר קלוריות וגם שופע ויטמינים ומינרלים חיוניים.
  • פירות יבשים אורגניים (כלומר, בשום אופן לא אלה שעברו ייבוש כימי, רק כאלה שיובשו בשמש, אפילו אם הפירות עצמם לא לגמרי אורגניים - יש בחנויות הטבע), כגון תמרים, דבלים, צימוקים. עתירי קלוריות, ויטמינים ומינרלים (לא שזיפים מיובשים, כי את עלולה לשלשל...).
  • אגוזים ושקדים למיניהם, וכן זרעונים - גרעיני חמניות ודלעת (גרעינים שחורים, גרעינים לבנים). לא קלויים הכי טוב, אבל גם הקלויים. בכמות קטנה הרבה קלוריות, וגם מינרלים חשובים.
  • טריקים של רזים: אם את אוכלת לחם עם משהו (נגיד גבינה לבנה או אבוקדו), למרוח מתחת חמאה או שקדיה או טחינה (מה שמתאים. למשל, אני הייתי מורחת שקדיה מתחת למעדן פרי - מין ריבה ללא סוכר וכימיקלים - וחמאה מתחת לגבינה ואבוקדו, וטחינה עם ירקות.
  • להוסיף שמן זית כתית מעולה בנדיבות. כל כפית 9 קלוריות, וגם בריא-בריא.
  • אני הצלחתי לעלות במשקל עכשיו (לראשונה בחיי הבוגרים) בין השאר בזכות שמנת "של פעם" 27%. אכלתי מרק עם שמנת (הולך עם גולאש, מרק עדשים ועוד), שמנת עם גרנולה ופרי, שמנת עם סלט ירקות (על תקן גבינה, אבל הרבה יותר שמן).
מה שטוב במיוחד בפירות יבשים ובאגוזים ופיצוחים למיניהם, שגם לאמא מיניקה עם שני תינוקות קטנטנים יש אפשרות לנשנש אותם בקלות (-:
סויה בהנקה
ענבל נתן בר
לא מומלץ בכלל. יש אלמנטים הורמונליים (פיטואסטרוגנים) של הסויה שעלולים להיות בעייתיים בכלל בגיל הפוריות ובעיקר בהריון והנקה. האסטרוגן הוא הורמון נשי, והפיטואסטרוגן דומה לו מבחינת מבנה, מה שאומר (באופן מאוד פשטני) שהוא יכול להיות בעל השפעה הורמונלית. עד כמה שידוע לי לא נערכו מחקרים על סויה והנקה, אבל כשמבינים את המנגנונים של הפיטואסטרוגנים אפשר להסיק שלא מומלץ לצרוך סויה באופן יומיומי בהריון/ הנקה/ לילדים/ בכלל בגיל הפוריות. כמו שאמרה תבשיל קדירה, יש בהמון מזונות סויה (ואנחנו בכלל לא חושבים על זה.. כמו בכל השניצל טבעול, נקניקיות, כל הבשרים המעובדים, חטיפים למיניהם, ממרחים...) אז אנחנו מקבלים גם ככה מינון די גבוה שלה.. אני באופן אישי לא ממליצה לצרוך סויה בתקופות אלה, אבל אם פעם ב- בא לך חלב סויה, זה בסדר.
תנסי חלב שקדים, הוא נהדר (אפשר גם להכין משקדיה מעורבבת במים) או חלב אורז או חלב שיבולת שועל.

תבשיל קדרה
לדעתי לא מומלץ לאף אחד, בוודאי לא בהתחשב בעובדה שממילא באוכל מתועש יש ים סויה.

ורד לב
חשוב לזכור שזה רק עוד סוג מזון אחד ולא כדאי להתבסס עליו, או לצרוך ממנו הרבה.
במידה!

שומר בהנקה
ארני ש (2005-04-11T10:00:32):
מה אתן יודעות על אכילת שומר .
אני יודעת שתכשירים למניעת גזים של תנוקות עשויים מזרעי שומר , וראיתי נשים ערביות שאוכלות שומר בזמן הנקה .
גם אני קונה ואוכלת כל יום 3-4 שומרים , ולתנוק אין גזים (אני אוכלת הכל )
נראה לכן שיש קשר ?

בשמת א
האמת: אין שום אפשרות לדעת.
השומר - ירק מצויין ובריא. תאכלי בתאבון.
לעניין הגזים - או שכן או שלא, מה שבטוח אולי. בכל אופן, התברר שמה שמשפיע קודם כל על הגזים הם שני דברים מרכזיים:
א. ניהול ההנקה (כל מה שקשור באיך מניקים, באיזו תדירות, באילו תנוחות, היצמדות נכונה לשד-היצמדות נכונה לשד-היצמדות נכונה לשד [אי אפשר להדגיש את זה יותר מדי פעמים, זה ממש הכי הכי חשוב).
ב. בשלות של מערכת העיכול...

ורד לב
באופן עקרוני, בזרעים יש חומרים מעט אחרים מאלו שבפקעת.

כמובן שאם הדברים עובדים עבורך ואין לבנך גזים זה סבבה! בכלל לא אומר שזו הסיבה. ייתכן שאת פשוט בחורה בריאה והוא תינוק בריא...? גזים אינה תופעה נורמלית שצריכה להיות לתינוקות. זה שלהרבה יש...נו, טוב, אנחנו כבר יודעים איך זה לגבי כ"כ הרבה דברים..

ענבל נתן בר
גם השומר וגם זרעיו מכילים את החומר הקארמינטיבי (סופח הגזים) , אם כי בזרעים הוא נמצא במינון הרבה הרבה יותר גבוה. באכילת 3 שומר ליום יכול להיות שאת מגיעה למינון מספיק שמונע גזים (אבל אולי סתם אין לו...)
דיון שהועבר מהדף בשמת א לגבי תזונה טבעונית בהנקה
חני תה (2007-12-01T14:36:49):
הי בשמת,
לאחר ההמלצות שלך על תזונה וקריאה, קראתי המון (יחסית לזמן שבידי) ותודה. (אני עדיין קוראת)
אני מתכננת לעשות מספר שינויים בתזונתי כעת, אך מפחדת לפגוע בהנקה, כמותה ואיכותה (גור שלי בן חדשיים וחצי).
האם את יודעת מה לא כדאי לי לעשות ומה חשוב להקפיד?

בשמת א (2007-12-01T22:42:42):
_אני מתכננת לעשות מספר שינויים בתזונתי כעת, אך מפחדת לפגוע בהנקה, כמותה ואיכותה (גור שלי בן חדשיים וחצי).
האם את יודעת מה לא כדאי לי לעשות ומה חשוב להקפיד?_
האמת, נורא תלוי איזה שינויים את מתכננת. אם מדובר רק בסילוק מזון מעובד וממתקים, אז ממש אין סיבה שזה ישפיע לרעה בהנקה (-:
מה חשוב:
  • שתייה מספקת של מים (אין שום צורך בשתייה אחרת, ובהנקה חשוב לשתות לפי הצמא. לא יותר מדי ולא פחות מדי. זה כמובן לא אומר שאסור לשתות תה או קפה אם בא לך. אני מתייחסת יותר למיתוסים כמו חלב או בירה שחורה, שממש לא נחוצים בהנקה).
  • לא לרדת מ-2000 קלוריות ליממה לפחות. או בכלל - לא לעשות דיאטת הרזייה. זמן כה קצר אחרי הלידה, ההנקה עדיין "עולה" לך כ-500 קלוריות ביום, ואת זקוקה לכוחות שלך גם להחלמה מהלידה.
הורדת מזון זבל איננה דיאטת הרזייה (-:
  • חשוב לאכול מזון מגוון וטרי, רצוי בצורה הקרובה ככל האפשר לצורתו הטבעית.
ואם תפרטי טיפה על הכיוון של השינויים, אפשר יהיה לראות אם זה רלבנטי להנקה או לא, כי בטח לא חשבתי על כל דבר.

חני תה (2007-12-04T03:35:54):
ואם תפרטי טיפה על הכיוון של השינויים, אפשר יהיה לראות אם זה רלבנטי להנקה

חשבתי לנסות ללכת עד הסוף... כלומר, טבעוני, כמה שיותר נא וכמה שפחות דגנים וקטניות.

עד עכשיו אכלתי הכל ובריא יחסית. אני לא אוכלת ממתקים, לא ממתיקה בסוכר, לא אוכלת מזון מעובד מאד (אני כן אוכלת טחינה גולמית מלאה, שהיא מעובדת כמובן. אני אוכלת הרבה מאד אגוזים וגרעינים וזרעים מכל המינים. אכלתי דג סלמון נורווגי פעם בשבוע. וביצים אורגניות כמה פעמים בשבוע. לא אוכלת מוצרי חלב. לא אוכלת בשר ועוף.
בנוסף אני אוכלת הרבה דגנים (שיבולת שועל, אורז מלא, קינואה, בורגול, גריסי פנינה) עם קטניות (עדשים, שעועית, מש) וירקות מבושלים. אה ולחם מלא מחיטה ושיפון שאני אופה לבד.
להבהרה: אנחנו לא קונים אוכל מוכן בכלל. תמיד מכינים בבית.
שותים רק מים ותה צמחים.

השינוי המשמעותי שאני חשבתי לעשות הוא להוריד את הדגנים והקטניות (לא ראיתי שהומלץ גם להוריד קטניות אצל מרקולה. אבל שיערתי שהם לא מתאימות למערכת העיכול שלנו מאותה סיבה). ולהעלות את צריכת הירקות והפירות הטריים שאני אוכלת.
ניסיתי גם להוריד את הביצים והדג. כיוון שלפני ההחלטה על השינוי הם ממש הגעילו אותי ואכלתי אותם רק בשביל התינוק.
אבל ברגע שהורדתי את צריכת הדגנים שלי נעשיתי כל כך רעבה שהם כבר לא הגעילו אותי יותר.

אני לא ממש מבינה את התאוריה על הלקטים שתומכת בדעה שדגנים לא מתאימים למערכת העיכול שלנו. האם הם לא ליקטו דגני בר? האם לא ליקטו אפונה, תרמילים של קטניות, תירס בר, שורשים כמו תפוחי אדמה?

תבשיל קדרה (2007-12-04T08:20:10):
אני לא ממש מבינה את התאוריה על הלקטים שתומכת בדעה שדגנים לא מתאימים למערכת העיכול שלנו. האם הם לא ליקטו דגני בר? האם לא ליקטו אפונה, תרמילים של קטניות, תירס בר, שורשים כמו תפוחי אדמה?
אני מנחשת שליקטו כאלה, אבל לא כמו שאנחנו פוגשים אותם היום:
לא קילו שלם יבש.
בעונה בה החיטה (ודגנים אחרים) עוד לא התייבשה, ליקטו ואכלו גרגר-גרגר.
תרמילים של קטניות - כנ"ל- קוטפים ואוכלים כשהם עוד ירוקים ורכים.

בשמת א (2007-12-04T12:25:47):
אני לא ממש מבינה את התאוריה על הלקטים שתומכת בדעה שדגנים לא מתאימים למערכת העיכול שלנו
ראשית, זאת לאו דווקא "תיאוריה על לקטים". היא מבוססת לחלוטין על תצפיות על אוכלוסיות חיות (לא רק תיאוריה המבוססת על ממצאים ארכיאולוגיים וכו').
מה ש-תבשיל קדירה אמרה.

האם הם לא ליקטו דגני בר?
לא ממש. בכמויות פיצפוניות. הדגנים היו בעיקר מאכל לבהמות.

האם לא ליקטו אפונה, תרמילים של קטניות, תירס בר, שורשים כמו תפוחי אדמה?
אז ככה: אפונה ירוקה ותרמילים אחרים - הם ירקות. אכלו אותם, כמובן.
כאשר התחילו לבשל, יכלו לנצל אותם גם מיובשים.
עכשיו צריך גם להבדיל בין אוכלוסיות:
התירס ותפוחי האדמה מקורם באמריקה. לפני גילוי אמריקה, לא אכלו תירס ותפוחי אדמה בכל שאר העולם, והם אכן עלולים להיות בעייתיים לאוכלוסיות מסוימות, זה תלוי בגנים שלך.
את התירס אכלו צעיר וטרי, שוב - כירק.
כאשר התחילו לבשל, יכלו לנצל את התירס מיובש, טחון, כקמח, וגם את תפוחי האדמה.

השינוי המשמעותי שאני חשבתי לעשות הוא להוריד את הדגנים והקטניות (לא ראיתי שהומלץ גם להוריד קטניות אצל מרקולה. אבל שיערתי שהם לא מתאימות למערכת העיכול שלנו מאותה סיבה). ולהעלות את צריכת הירקות והפירות הטריים שאני אוכלת.
כמה הערות:
א. אין שום סיבה להוריד קטניות. הן לא באותה קטגוריה של דגנים. איזה קטניות בכלל את אוכלת, והאם יש לך גנטיקה מובהקת בנושא הזה או שאת כל כך מעורבת גנטית שאי אפשר לדעת למה מערכת העיכול שלך אולי מותאמת?
ב. לגבי דגנים, אם תקראי בתשומת לב את ד"ר מרקולה, תראי שהוא טוען שקיימים כמה טיפוסים מבחינת התזונה. יש כאלה שדגנים רעים להם מאוד. כל הדגנים, לחלוטין. לא חיטה, לא שיפון, לא שעורה, לא שיבולת שועל, לא אורז, לא תירס, מה שכחתי? לעומתם יש אחרים, שמערכת העיכול שלהם כן זקוקה לכמות מסוימת של דגנים. אוכלוסיית מרכז וצפון אירופה, אגב, מותאמת לשיפון ושיבולת שועל. אוכלוסיות באסיה - לאורז. אוכלוסיות אמריקה, בעיקר דרום אמריקה - לתירס. וחוץ מזה יש גווני ביניים. האם את בטוחה לחלוטין שאת מאלה שדגנים לגמרי מיותרים להם? האם את שמה לב להבדלים בין דגנים? למשל, האם אורז עושה לך טוב, אבל חיטה טחונה עושה לך רע? (סתם המצאה, אני מחדדת את השאלות שעוזרות להבדיל).
ג. להעלות את צריכת הירקות והפירות הטריים שלך - נשמע טוב. אבל תקשיבי לגוף שלך בתשומת לב. האם זה טוב לך? האם את מרגישה טוב? האם כל הפירות והירקות עושים לך טוב? גם פה, לטיפוסים שונים לא מתאימים ירקות או פירות מסוימים, הם לא מעכלים אותם טוב.

לא אוכלת בשר ועוף
למה? האם מפני שלא טעים לך?
אגב, דגים הם סוג של בשר, אבל אני חוששת שהסלמון הנורבגי שמוכרים פה הוא סלמון מבריכות דגים לא טבעיות, כך שהוא די מורעל בכספית ובמזהמים אחרים. אבל אין לי מידע מבוסס.
את תזונה ללידת תינוק בריא קראת? שימי לב לקטעים שעוסקים בבשר.

חשבתי לנסות ללכת עד הסוף... כלומר, טבעוני, כמה שיותר נא וכמה שפחות דגנים וקטניות.
מעניין שאת קוראת לזה "עד הסוף".
אני תוהה: למה את רוצה טבעוני? למה את לא אוכלת בשר ועוף? פה יש חששות שיהיה לך חסר תזונתי. ושוב, זה תלוי לאיזו תזונה את מותאמת.
בנושא התזונה וההנקה, יש פה שני חששות עיקריים:
א. שתעברי לתזונה דלה מדי מבחינה קלורית. זה מאוד לא מומלץ. הייתי דוחה לפחות בכמה חודשים כל שינוי תזונתי שעלול לגרום לך לרזות. על הדיאטה של אופק אפשר להגיע בקלות לתת תזונה... (והוא, אגב, די אוכל בשר נא, כי הוא לא מנקה את הירקות והפירות מכל מיני חיות קטנות שמסתתרות בהן (-: ולפי המחקרים שנעשו על תזונת הקופים, זה יכול להגיע לכמויות די מרשימות ביום).
ב. שיהיו לך חוסרים תזונתיים במינרלים וויטמינים.

אם נסתכל על המזון הזמין לך, כמה ממנו את מגדלת בעצמך?
אם את תלויה בסופרמרקט ובספקים אחרים, כמו רובנו, אז הסיכוי שכל הירקות והפירות שאת אוכלת טריים וחיים - קלוש. כמו כן, עקב הידלדלות הקרקע והזיהום החמור - אפילו בירקות ופירות אורגניים שגדלו בחקלאות בת-קיימא (פרמקלצ'ר) יש פחות ויטמינים ומינרלים ממה שהיו אמורים להיות בהם, ממה שאכלו רק לפני 100 שנה.
כמו כן, אין חברה אנושית אחת שתזונתה לא היתה מבוססת על מזון מן החי, והרבה. או מגוון גדול מן הים, או חיות שהם גידלו בעצמם (פרות, כבשים, עיזים, חזירים, תרנגולות, סוסים, למה, גמלים ועוד), או חיות שצדו, ולרוב - שילוב של שני סוגים.
לכן, יש בעיני בעיה עקרונית עם תזונה טבעונית גמורה. בהכרח היא תיצור חוסרים מסוימים.
אבל, במידה דומה יש בעיה עם רוב סוגי החיות שיש לנו לאכילה, כי גם הם ברובם עתירי רעלים ולכן יוצרים גם הם בעיות.
כלומר, אנחנו חיים בעולם מורעל. מה התזונה הכי טובה לכל אחד מאיתנו לנווט בה בין החוסרים המובנים והרעלים, כך שכל אחד מאיתנו יזכה לתזונה כמה שיותר קרובה למה שהוא בנוי לאכול, אילו עוד היה בעולם המזון שלנו?

חני תה (2007-12-06T00:28:16):
הי תודה על התשובה.
<חניתה קוראת הרבה בנושא>
אכתוב ואשאל עוד לאחר שאלמד יותר

חני תה (2007-12-16T00:24:51):
היי בשמת,
רציתי להודות לך שענית לי על השאלה שלי (כבר מזמן),
זה היה חשוב, כיון שאופק לא טורח לענות לי )-;
למדתי משהו ממך.

בשמת א (2007-12-16T05:51:55):
_רציתי להודות לך שענית לי על השאלה שלי (כבר מזמן),
זה היה חשוב, כיון שאופק לא טורח לענות לי )-;
למדתי משהו ממך_
תודה תודה (-:
דיון בנושא תזונה בהנקה

ורד לב
ממחקרים שבדקו את הנושאים הללו נמצא שייצור החלב נפגע רק במצבים קיצוניים של הרעבה, לא רק מ"סתם" אכילת ג'אנק פוד וכו'.
ברור שאם האם אינה אוכלת מסודר ומזין היא זו שתפגע קודם כל וחלבה יחסר אולי ויטמינים מסויימים וחומצות שומן מסויימות, אולם הרכב החלב הבסיסי לא ייפגע.
זה מידע חשוב, כי ישנן אמהות שחושבות שאם אינן אוכלות כמו שצריך, אולי לא כדאי שהן יניקו. וזה ממש לא נכון!

ענבל נתן בר
קצת קשה לי עם ההנחות האלה שעושים לאמהות כדי שיניקו. טוב, ברור שחלב אם עדיף על כל סימילאק ודומיו, גם אם האמא אוכלת ארוחת בוקר במקדונלדס, צהריים בפיצה האט וארוחת ערב בשווארמה הקרובה למקום מגוריה.
אבל אם את מניקה, ויש לך מודעות, אפשר ורצוי לשפר את התזונה, כי רעלים בתזונה מגיעים לחלב (ועדיין, הם לא מזיקים כמו תחליפי החלב) וחסרים בתזונה ישפיעו על החלב (שוב...... עדיין עדיף מתמ"לים).

סתם לדוגמה- כשאני עוברת יום כזה, שבמקום לאכול אני 'חוטפת' פה ושם נישנושים, ולא אוכלת מסודר, הקטן סובל מגזים.
אז זה לא גורם לי להגיד- אוי, הוא סובל מגזים כי לא אכלתי טוב, עדיף לו סימילאק (כי ברור שעם סימילאק גזים יהיו הבעיה הקטנה שלנו),
אני אשתדל להקפיד יותר על התזונה שלי. וגם אם לא יצא- אני לא אלקה את עצמי כי עדיין אני עושה משהו טוב עשרות מונים מאשר לתת לו תחליפים.

ובדרך שעובר החלב עד שיצורו ממש נפגע יש עוד רמות משתנות של 'איכות'. אני לעולם לא אשתכנע שהתינוק שלי מקבל את אותו החלב כשאני אוכלת טוב, מזין ובריא- וכשאני מעבירה יום לחוץ של נישנושים.

ורד לב
ענבל נתן בר אני מסכימה איתך עקרונית, אולם לצערי לא כל המניקות הן במצב המודעות שלך.
יש בהחלט אמהות רבות שחושבות שאם הן לא תאכלנה טוב עדיף שהתינוק יאכל סימילאק, כי אין להן כוח להתמודד עם שינויי תזונה במשפחה ועבור עצמן, מכל מיני סיבות.
הלוואי וכל אמא הייתה לוקחת את ההזדמנות לשפר את התזונה שלה, את אורח חייה, את דפוסי החשיבה שלה, את הבחירות שלה בחיים וכו'. בפועל, זה תהליך ארוך ויכול לקחת- אם בכלל- שנים רבות.
אז בהחלט עדיף לי אישית שאמהות תמשכנה להניק גם אם הן לא במקום בו הן מוכנות ויכולות לעשות שינוי כזה או אחר.

ענבל נתן בר
ודאי!
בגלל זה חזרתי והדגשתי:

טוב, ברור שחלב אם עדיף על כל סימילאק ודומיו, גם אם האמא אוכלת ארוחת בוקר במקדונלדס, צהריים בפיצה האט וארוחת ערב בשווארמה הקרובה למקום מגוריה.

אני אשתדל להקפיד יותר על התזונה שלי. וגם אם לא יצא - אני לא אלקה את עצמי כי עדיין אני עושה משהו טוב עשרות מונים מאשר לתת לו תחליפים.


וכשמציגים את זה בצורה כזאת, זה מאפשר למי שכן מוכנה לעשות שינוי - לעשות אותו, ולמי שלא מוכנה- להמשיך להניק בשמחה.

חזרה למעלה