תנור שמש

שליחת תגובה

במאבק בינך ובין עצמך אי אפשר לנצח, רק להפסיד.
קוד אישור
הזן את הקוד בדיוק כפי שהוא מופיע. כל האותיות הן אותיות גדולות.
סמיילים
|יד1| |תינוק| |בלונים| |אוף| ;-) :-] |U| |נורה| |עוגה| |גזר| |אפרוח| 8-) :'( {@ :-) |L| :-D |H| ((-)) (()) |יש| |רעיון| {} |#| |>| |שקרן| >:( <:) |N| :-0 |תמר| :-S |מתנה| |<| :-( ZZZ :-| |*| :-/ :-P |עץ| |!| |-0 |Y| :-9 V :D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode פעיל
[img] פעיל
[url] פעיל
סמיילים פעילים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: תנור שמש

תנור שמש

על ידי בשמת_א* » 02 אוקטובר 2019, 14:39

ששקיות קוקי מפרישות חומרים רעילים מאוד
כן, אני יודעת את זה כבר שנים רבות. לא הייתי מתקרבת לשקיות האלה ובטח לא אוכלת משהו שבושל בהן.
את רוצה להכניס את הסיר השלם הסגור לתוך שקית קוקי? כשרק הסיר במגע עם השקית? לא יודעת מה להגיד לך. לא הייתי מנסה בכל מקרה, אבל אולי במקום שקית קוקי - נייר אלומיניום (שלא יתפוצץ, ושכן משמש לפרוייקטים כאלה, כל עוד אין מגע ישיר בין האוכל לבין הנייר הזה).

תנור שמש

על ידי נמוש* » 02 אוקטובר 2019, 12:42

הרגע קראתי במחקר ממקור רציני שאני מכירה אישית, ששקיות קוקי מפרישות חומרים רעילים מאוד, כולל שיבוש הורמונלי ועוד, שחודרים למזון דרך המים והשומן שבו. מצער מאוד, ולא אשתמש בקוקי במגע ישיר עם מזון. השאלה כמובן אם זה מספיק בטוח כשהמזון בסיר - כלומר - האם יש איזה חשש שהחומרים האלה יוכלו לעבור דרך האויר שבשקית?...

עוד שאלה חשובה אל יוצרי תנורי השמש עם הקוקי - האם השקית לא עלולה להתפוצץ מהאדים? שכן, בהוראות הבישול שלהן מצויין בפירוש שיש לחורר בהן עם מזלג למניעת מצב כזה...

בתודה רבה

תנור שמש

על ידי נמוש* » 02 אוקטובר 2019, 12:31

אה, לא ציינתי בפירוש - השקית קוקי ובה הסיר השחור\פיירקס שקוף, במכונית על הדאש-בורד, בין מגן השמש לשימשה הקידמית, כשהאוטו פונה לכיוון השמש... או לכיוון האמצע של הטווח שצפוי שהשמש תעבור בשעות הבישול והעדרותנו מהאוטו.

איך משיגים שקיות קוקי בגודל כזה?...

תנור שמש

על ידי נמוש* » 02 אוקטובר 2019, 00:11

יכול לדעתי להיות מעניין לשים סתם שקית קוקי עם הסיר השחור בפנים (או - ראיתי בלינקים ובתמונות גם שיטה של כלי זכוכית פיירקס שקופה) - פשוט במכונית, עם המגן-שמש מסביבה?... גם מוגן מרוח(!), גם מחמם רק את הסיר ולא את האוטו כולו, ומינימום סחיבות - רק הסיר והשקית... אה, וגם הסינוור - אולי יותר קל להתמודדות, כי ניגשים לסיר מ א חו רי התנור... מהצד השני של המגן-שמש...

מקוה לנסות מתישהו בזמן הקרוב. ממעיטה בעיקרון בביצים אך בא לי לנסות לעשות ביצים חומות, נשמע אחלה פתרון - כי הן צריכות בישול ממושך על אש קטנה מאוד לכמה שעות, וגם חבל על הגז, וגם צריך להשגיח על האש, וגם...

תנור שמש

על ידי הילה* » 29 יולי 2016, 19:26

יש איזה כימאי בסביבה?
משהוא יודע אם הדבק הפלסטי הלבן שכתוב עליו לא רעיל ממשיך להיות לא רעיל גם ב 150-160 מעלות? (אני אופטימית)
מה בקשר לסילוטפ דק ושקוף או סילוטפ מחוזק שכתוב עליהם solvent free עם ציור של עלה ירוק? יש בסילוטפ עוד חומרים שירעילו לי את תנור השמש?
אני רוצא לעשות תנור שמש מקרטונים, ויש חורים בקרטונים שלי שצריך לאטום, ואני לא חושבת שדבק קמח יאטום אותם.
חוץ מזה חם מדי לבשל דבק קמח בבית. אין לנו מזגן.
יש למשהו הצעות ספציפיות על דבק שנימכר בארץ והוא לא רעיל בחום? "דבק נגרים" זה כללי מדי- יש הרבה סוגים.
וההמלצות באתרים באנגלית הם לברנדים שנמכרים שם.
תודה!

תנור שמש

על ידי אבא_שמואל_אב_ליוסי_ותמר_בן_ליעקוב_ושרה* » 17 מאי 2016, 11:13

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

מה זה תנור בכלל

תנור שמש

על ידי פלוני_אלמונית* » 25 יולי 2012, 02:11

האם לדעתכם התנור יחמם תבשיל כאשר הוא מונח על המזגן בגובה חלון, יש שם שמש רק חלק משעות היום.מתכוונת בשלב ראשון להתקין תנור מקרטון עם רפלקטורים.
שווה לנסות?

תנור שמש

על ידי דן* » 13 אפריל 2012, 19:29

תנור שמש

על ידי דן* » 13 אפריל 2012, 19:27

מישהו מכיר מתכונים לבישול בתנור שמש?
בניתי אחד כזה משתי תיבות עץ אצלי בחצר ברמת גן ואני רוצה להתמחות בבישול ואפייה בו.

אשמח לשמוע הצעות

תנור שמש

על ידי פלוני_אלמונית* » 17 ינואר 2012, 00:32

במסדרת הלימודים אני מעצבת תנור שמש למטיילים ורציתי לדעת אם הסיר השחור עשוי מתכת יהיה בעל שכבת ציפוי פלסטיק שקוף זה יעשה את העבודה כמו סיר בתוך שקית פלסטיק??

תנור שמש

על ידי עינת_ש* » 13 מאי 2010, 20:56

גם אני מצטרפת...
תנור קופסה עם 4 רפלקטורים
תנור פארבולי עם 12 צדדים
שאלות ותשובות על תנור שמש - מסמך מתורגם ברור וידידותי

סירופ מייפל{{}}, איך הנסיונות?
ומה עושים עם הכלבים המופרעים?

עוד לא החלטתי איזה תנור להכין.. חשוב לי שזה יהיה תנור מהיר יחסית. אבל הבהילו אותי הפגיעות בעיניים.
ועוד משהו, אני מתכננת להדביק את האלומיניום עם דבק ביתי ממים וקמח. מישהו ניסה?

תנור שמש

על ידי צוויליך* » 18 אפריל 2010, 12:19

ממממ...
למה לא בעצם? הוא כהה, שזה יתרון...
סליחה! בבקשה ללכת לנסות ולספר לנו!
מיד (כשבא לך) ! את לא יכולה להשאיר אותנו בכזה מתח.

צוויל

תנור שמש

על ידי סירופ_מייפל* » 17 אפריל 2010, 20:38

ושאלה,
האם פוייקה מתאים ל תנור שמש ?

תנור שמש

על ידי סירופ_מייפל* » 16 אפריל 2010, 21:17

אביב הגיע ומרפסתי לוהטת. מתחילה בניסיונות.
חלק מהקישורים קצת חלודים, (טיפה) אז הינה החדשים:
http://solarcooking.org/windshield-cooker-he.htm
http://solarcooking.wikia.com/wiki/[po]Windshield Shade Solar Cooker[/po]

תנור שמש

על ידי לירון* » 20 אפריל 2009, 07:27

ולמי שלא מרחיק לכת עד שחרות.. תנור השמש המ-ד-ה-ים של זמיר הגיע אלינו לנסיונות בחצר בחוף הכרמל. מרתיח, מבשל ואופה במהירות מפליאה, ואפילו מדליק מדורה בשניות. פשוט כל כך וגאוני כל כך. למי שמתעניין- נשמח להדגים.
ניתן ליצור קשר ב-0523794926

תנור שמש

על ידי נ_ע_מ_ה* » 23 ינואר 2009, 08:01

אתמול ביקרנו בשחרות וראינו תנור שמש מדהים שבונה זמיר,אומן שממחזר צלחות לווין. תוך 2 דקות רתח תה בקומקום. לא יאומן ממש.
הייתי שמחה לשים תמונה ,אבל לא יודעת איך לעשות את זה
אם מישהוא רוצה לעזור-כתבו לי כתובת מייל, כי אני כן יודעת להעביר קישור דרך המייל (היום למדתי...), ואז תזינו אתם את התמונה

הטלפון שלו:
זמיר:052-8346112

תנור שמש

על ידי עודד_המחפש* » 24 יולי 2008, 09:31

מחר אני מתכוון לנסות תבשיל דלעות
זה דוקא הצליח לי יופי לפני כמה ימים, עם דלורית.
המתכון: דלורית קצוצה, בצל קצוץ, רסק עגניות, מעט מיום (מעט!), תבלינים (מלח פלפל, פלפל אנגלי, ואולי עוד משהו, אני לא ממש זוכר).
הכל מעורבב בתוך סיר שחור.

תנור שמש

על ידי נ_ע_מ_ה* » 23 יולי 2008, 23:46

כן,גם אני מבקשת המלצות
עשינו כמה נסיונות ובינתיים לא משהו,למרות נתוני הפתיחה הטובים (גרים ליד אילת...)
אשמח לשמוע איך זה עובד לכם

תנור שמש

על ידי טרה_רוסה* » 23 יולי 2008, 21:48

וואו , נשמע טוב!
רוני, אתה יכול להעלות צילום של התנור שלך? איך בנית אותו?

תנור שמש

על ידי רוני_חרובים* » 23 יולי 2008, 19:28

אני הצלחתי לפני כמה ימים. ואפילו לא לקח כל היום. שמתי אותם שלמים (בגודל בינוני) בסיר שחור עם מכסה שחור. בין 3 לארבע שעות והתפודים היו צלוייםרכים ומהבילים. מחר אני מתכוון לנסות תבשיל דלעות.

תנור שמש

על ידי עודד_המחפש* » 23 יולי 2008, 08:34

מישהו הצליח להכין תפוחי אדמה צלויים בתנור שמש?
ניסיתי פעמיים אבל למרות שזה היה המון שעות הם לא נאפו. פרסתי אותם לפרוסות דקות ושמתי בתבנית שחורה, אבל לא מכוסה. הם גם לא היו בשכבה אחת או אפילו שתיים (התבנית לא מאוד גדולה).
(היום מעונן אז אי אפשר לנסות שוב :-()

תנור שמש

על ידי קר_שינדו* » 27 אוקטובר 2007, 02:19

תנור שמש

על ידי ליליה* » 18 אוגוסט 2005, 15:45

ב עמק הטל מתקיימת סדנא לבניית תנור שמש מקצועי שאחרי הסדנא לוקחים הביתה. 15.09.05 נרשמים אצלי: 08-9492380 , באתר שלנו יש עוד דברים מעניינים: www.123emilio.com/field

תנור שמש

על ידי פלוני_אלמונית* » 03 יולי 2005, 17:33

מה לגבי מתכונים? עשיתי כמה הנסיונות בשימוש בתנור סולרי עם רפלקטור מהשמשה הקדמית של האוטו ויצא מבושל אבל לא מי יודע מה טעים. יש למישהו מתכונים מומלצים.?

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 01 אוגוסט 2004, 09:00

גילה - עדיין לא ניסיתי שוב. בקרוב...

תנור שמש

על ידי תבשיל_קדרה* » 31 יולי 2004, 13:30

אז תספרי - איך היה? כמה זמן? היה טעים?

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 31 יולי 2004, 13:28

הטעות שלי היתה שלא הבנתי שצריך לעטוף במשהו שישמור את רוב החום בפנים (שקית קוקי). הסיר היה שחור ומט.

תנור שמש

על ידי גיל_ו* » 31 יולי 2004, 09:48

אביב חדש, אם השתמשת בסיר שבתמונה - אז הסיר הוא אחד הגורמים לחוסר ההצלחה - פשוט מחזיר את מרבית הקרינה...
זאת הסיבה שרצוי להשתמש בסיר שחור (רצוי מט) ובנוסף ליצור את "אפקט החממה" כפי שגילה ואילן כתבו.

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 27 יוני 2004, 10:25

פיסטור - איכשהו הקישור למעלה לא עובד דרך הדף. הכניסה היא דרך www.britannica.com ואז לרשום pasteurization.

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 27 יוני 2004, 10:20

אדמה טובה, אני מניח שמה שכתבת קשור לנושא הפיסטור.
כמה מילים, הרתחת מים היא המצב היחידי שבו אנו מזהים טמפ" של מים, רובנו לא מחזיקים מד חום צמוד, ומסורתית זו השיטה לודא שאחנו בתחום הבטוח. השיטה של הרתחה ואח"כ הנמכת האש קשורה במשהו אחר, פיזיקלית כדי להביא מים לרתיחה יש צורך בהרבה אנרגיה (אש גדולה), ברגע שהמים רותחים מספיקה כמות אנרגיה קטנה כדי לשמור על הטמפ' (אש קטנה). אבל כל זה לא בעצם קשור לצד הבריאותי, כלומר השמדת חיידקים.
עיקור חלקי של מים או חלב, או בשם היותר נפוץ פיסטור - מתבצע סביב 65 מעלות צלסיוס למשך דקות אחדות. - כלומר מים טובים ובטוחים לשתיה. ההרתחה - 100 מעלות, היא דרך מסורתית וללא ספק בטוחה לזהות טמפ' אבל גבוהה בעשרות מעלות מהנדרש.
כדי לחזק את דברי אני מוסיף קישור מהאנציקלופדיה בריטניקה: http://www.britannica.com/search?query= ... zation&ct=
שמסביר שפיסטור מתבצע ב-63 מעלות לחצי שעה או טמפ' גבוהות יותר לזמן קצר יותר, כמו כן בקישור הזה מצויין, ההפיסטור משמיד את כל גורמי המחלה כולל אלו הגורמים לקילקול המזון.

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 27 יוני 2004, 09:53

הי אביב חדש, אני מסכים לגמרי עם תבשיל קדרה, עיקר הפטנט הוא שקית הקוקי הסגורה. בתמונה שלך במקום השקית קוקי הסיר יושב בתוך קערת זכוכית שמתאימה בדיוק לסיר והיא יוצרת את אפקט החממה. אני מעדיף את שיטת הקוקי. ההבדל עם או בלי השקית הוא עצום.
ירקות לנסיון הבא הוא רעיון טוב, תוסיפי ביצים (שלמות), זה תמיד מצליח ואם הן מספיק זמן הן גם יוצאות חומות.
בהצלחה.

תנור שמש

על ידי תבשיל_קדרה* » 26 יוני 2004, 17:45

לא עטפת?
אבל המבנה כמו בתמונה בכלל לא יוצר אפקט חממה.
ז"א - חייב להיות חלל שהאור נכנס אליו (גם בעזרת הרפלקטורים) ולא יוצא כ"כ, והאוויר החם בו לא יכול לצאת.
הסברתי את עצמי טוב?
(אם לא - בטלפון)

בעצם - דוגמה:
אוטו. יום שמש חם.
חלונות פתוחים/סגורים. איך יהיה חם יותר?
סיגרי את החלון של התנור שלך (-:

> גילה תיאורטיקנית של מה שהיא לא ניסתה אףפעם <

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 26 יוני 2004, 17:19

לא לשניהם. אני אנסה מחר משהו עם ירקות, נראה אם יצליח.

תנור שמש

על ידי תבשיל_קדרה* » 26 יוני 2004, 15:20

מוזר...
עטפת את הסיר בקוקי? יש אצלכם רוח היום?

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 26 יוני 2004, 14:20

רגיל. כמו כשאני מבשלת על הגז 1:2. השריתי קצת את האורז לפני כן. האורז לא שינה את מצב הצבירה שלו...

תנור שמש

על ידי תבשיל_קדרה* » 26 יוני 2004, 14:09

כמה אורז שמת? כמה מים?

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 26 יוני 2004, 14:07

איזו בעסה. לא הצליח האורז. עשיתי אורז לבן כדי שיהיה פשוט. העמדתי את הסיר ב 9:30 ושום דבר לא קרה. עכשיו 14:00 ועדיין שום דבר לא קרה. הסיר (שחור) וחם, אבל האורז נשאר אותו הדבר...

תנור שמש

על ידי אדמה_טובה* » 26 יוני 2004, 01:48

מדוע לא שמעתי את הטענה הזו בהקשר של בישול בבית בסיר בישול איטי?
כי בסיר בישול איטי קודם מביאים לרתיחה ב100 מעלות או 105, ורק אחר כך עוברים לחום הנמוך. אחרי רתיחה, החיידקים מושמדים - וחום נמוך לא אמור ליצור בעיה. אבל אם אוכל עם חיידקים (אפילו מבושל, שעבר קירור) מחומם שוב ל-60-70 מעלות בלי הרתחה, הוא ממש מסוכן.
בקיצור - כל אוכל מבושל צריך לעבור הרתחה לפני שאוכלים אותו, ולא סתם חימום. או לאכול קר.

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 25 יוני 2004, 15:08

לאורז אנחנו שמים קצת פחות מים מהרגיל. אורז מלא, משרים לילה (גם מעדן את טעמו של האורז המלא).

קישור לטיפים על בישול http://solarcooking.org/cooking-hints.htm

בהצלחה!

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 25 יוני 2004, 13:52

אילן - חשבתי על בישול אורז (שיתאים לתבשיל עוף עם עדשים שאעשה בבית).

מכיוון שהתחלתי לעשות את התנור רק ב 9 בבוקר, ועד שהגעתי למסקנה שהתנור בסדר, והחלטתי מה צריך לבשל כבר נהיה מאוחר וכמובן מעונן, אני דוחה למחר.

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 25 יוני 2004, 12:45

אביב חדש, יישר כח, מה את מתכוונת לבשל?
ד"א גם ביום חצי מעונן אפשר לבשל אבל עדיף כמובן מהבוקר כי זה יארך יותר זמן.

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 25 יוני 2004, 11:50

היום בניתי בבוקר תנור שמש כזה:
http://solarcooking.org/images/thumbnails/[po]rob1 small[/po].jpg
דווקא היום מעונן ואני לא אנסה, אבל מחר כנראה כן.
זמן בנייה ברוטו (תו"כ התעסקות עם הילדים ועזרה בבניות שלהם עם שאריות הקרטון) 1/2 שעה.

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 25 יוני 2004, 01:06

אורית, לגבי איזורים מוכי אסון, פשוט סיפקו את האמצעים בדומה לתנור (מסוג פאנל) שאנחנו עשינו, אבל מבוסס על קרטון מצופה ניר אלומיניום + סיר שחור + שקית מתאימה, פשוט חילקו סטים כאלו + הדרכה.
אבל הגישה של העוסקים בתחום מתמקדת בלהביא את השיטה הזו משיקולים הומניים ואקולוגיים לכל מקום כאשר סוג התנור משתנה בהתאם לאמצעים המקומיים.
ברוב האיזורים משתמשים (ששם הצורך עולה בשל מחסור בעץ הסקה או עלות חומרי בעירה) בסוג אחר של תנור שמש מסוג קופסא שבו אין צורך בשקית קוקי אלא, כל יריעת ניילון שקוף תתאים.
בתנור מסוג קופסא אפשר לשים מספר סירים, אין צורך לכוון אותו לשמש פעם בכמה זמן. קל מאוד לייצר אותו משתי קופסאות קרטון ומספר אביזרים פשוטים נוספים.
אפילו ראיתי על עיקרון זה תנור שמש מעץ שמחובר לקיר עם פתח לתוך המטבח, כך שמכניסים את הסירים מתוך המטבח לתנור שבעצם נמצא מחוץ לבית.
בסוג תנור שאנחנו משתמשים הסיר כל כך חם שאני בטוח שבעלי החיים מרגישים את זה, בכל אופן הם מעולם לא התקרבו. (ויש לנו גם כלב וגם חתולים). בתנור מסוג קופסא נראה לי ששימוש בזכוכית במקום ניילון תמנע מחתולים חוצפנים לקרוע את הניילון לפני שהם יגלו שהסירים רותחים.
לגבי הילדים, הם שותפים מלאים להכנות, לגדולים אני מרשה לשים יד כדי להרגיש עד כמה הסיר התחמם. מה שמטריד אותי יותר הוא שילדים לא יסתכלו לתוך הרפלקטור בלי משקפי שמש. תנור מסוג קופסא בטוח יותר מהבחינה הזו.

תנור שמש

על ידי ש_מים_וארץ* » 24 יוני 2004, 22:27

כמו כן השתמשו בבישול סולרי במחנות פליטים באיזורי אסון, ע"י אולכוסיות עניות בהודו אפריקה סין ועוד
מעניין כיצד יצרו שם את אפקט החממה, סביר להניח ששקיות קוקי לא היו להם...
ועוד עניין טכני שחשבתי עליו, איך יתנהגו החתולים והכלבים בסביבה אם אנחנו לא משגיחים מקרוב? ואם אנחנו קרובים, האם אין סכנה לעיניים סקרניות של ילדים צעירים? איך פתרתם את שתי הבעיות האלה?

תנור שמש

על ידי ש_מים_וארץ* » 24 יוני 2004, 21:36

וואו- תודה רבה!@}

תנור שמש

על ידי טרה_רוסה* » 24 יוני 2004, 20:21

תודה ! |Y|

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 24 יוני 2004, 20:14

מצורף קישור עם הסברים רבים בעברית! http://solarcooking.org/solarcooking-faq-he.htm

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 23 יוני 2004, 22:14

אני משתמש בזה בדיוק ככה, http://www.solarcooking.org/images/wind ... [po]cooker files[/po]/image004.jpg אבל בלי הדלי, פשוט בשקע קטן באדמה.

הקישור ששלחת הוא סיגנון שונה של תנור שמש, "תנור קופסא" הייתרון שלו שאפשר לשים בו יותר מסיר אחד, אבל מחמם לאט יותר וקשה לסחוב אותו בתרמיל (-:

תנור שמש

על ידי אמא_אדמה* » 23 יוני 2004, 21:31

תנור שמש

על ידי תבשיל_קדרה* » 23 יוני 2004, 20:59

היום הגיע הביתה לוח זכוכית בשביל לעשות תנור שמש כמו שמואר למעלה.

תנור שמש

על ידי אמא_אדמה* » 23 יוני 2004, 20:53

וסתם העמדת את הסיר על דלי?

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 23 יוני 2004, 12:03

תנור שמש - עקרון הפעולה.

כמה מילים על איך עושים ומה הרעיון.
מכינים רפלקטור - כדי לרכז את קרני השמש על הסיר הכהה, מומלץ שחור. (בעצם מקפלים את מגן השמש המלבני לצורת קונוס, זה הכל).
את הסיר עוטפים בשקית קוקי (כזו שמחזיקה מעמד בחום) וסוגרים. את הסיר העטוף בשקית מניחים במרכז הרפלקטור לקליטה מירבית של קרני שמש.
ומניחים מול השמש, פעם בשעה שעה וחצי אני יוצא ומכוון יותר מדוייק לכיוון השמש שזזה לה בנתיים (אבל לא קריטי).

השקית יוצרת "אפקט החממה" כלומר קרני השמש חודרות דרך השקית , אבל "קשה להן לצאת" (סליחה על התיאור המאוד לא פיזיקלי) כך שהחום מצטבר, הסיר הכהה פשוט סופג וצובר את החום.

מילה של אזהרה: לא מומלץ להסתכל לתוך הרפלקטור (מגן השמש) הוא מרכז קרניים מסנוורות שעשויות לגרום נזק לעין, אז לא בוהים לתוך המתקן או מוטב משקפי שמש.

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 23 יוני 2004, 11:51

חברים אני מאוד שמח על השאלות, כי אני אישית התלהבתי, ואני שמח לשתף.

אורית, לגבי המגן שמש (שגם הוא עשוי מאלומיניום) - אין שום מגע בין האוכל למגן השמש שמשמש כ"רכז" קרני שמש. אני מצרף קישור מתאים http://www.solarcooking.org/windshield-cooker.htm , יש תמונות של כל השלבים.

אדמה טובה, לגבי טמפ, הבישול, ועכשיו אני מספר רק מידע שקראתי באתר, התנור שמש מהסוג הזה מגיע ל 90-165! מעלות צלזיוס.
לגבי נוזלים, 60-70 מעלות זו הטמפ' לפיסטור (לא להתרבות חידקים ורעים קטנים אחרים), כלומר אין צורך להרתיח מים אלא מספיק 6 דקות בטמפ' 65 מעלות, כדי להכשיר מים לשתיה.

לגבי הטמפ' - לא הפעלתי אמצעי מדידה, אחרי 10 דקות אי אפשר להניח את היד על הסיר ליותר מחלקיק שניה, כדי להכניס את הסיר הביתה אני חייב להשתמש במגבת, הוא לוהט.

בתנור שמש משתמשים במים לבישול רק עם קטניות, ביצים בשר ירקות - ללא נוזלים בכלל! הביצים יוצאות קשות ולעיתים קרובות חומות (כמו בחמין). את הירקות פשוט מניחים בסיר הסגור והם מתבשלים (נאפים) בלחות שלהם עצמם.
בשר אנחנו עושים לעיתים רחוקות, אבל לעיתים מכניסים בשר שהיה כבר מוכן לחימום. שעועית לוקח המון זמן (שלוש שעות) ונראה לי שמוטב להשרות את השעועית קודם כדי לרכך אותה.

אביב חדש, ספר קצת מתכונים, אנחנו לא ניסינו שום דבר מיוחד כמו תבשילי קדרה מתוחכמים. ניסיון נחמד היה להמיס גבינה צהובה על פרוסות לחם עם עגבניה - מעין פיצת שדה.

תנור שמש

על ידי טרה_רוסה* » 23 יוני 2004, 09:40

אם מכינים תנור שמש טוב, אולי כן מגיע לרתיחה? ואם לא, אולי אפשר להרתיח בבית על הגז ולהכניס לתנור שמש לבישול איטי? מדוע לא שמעתי את הטענה הזו בהקשר של בישול בבית בסיר בישול איטי?

תנור שמש

על ידי אדמה_טובה* » 23 יוני 2004, 09:27

הלהיב אותי מאוד הרעיון, בהתחלה.
הזכיר לי איך כשהייתי ילדה היינו משאירים בבוקר בכוונה תפוח ברכב, מונח חשוף לשמש, כדי לאסוף תפוח אפוי בצהריים.

אבל מחשבה נוספת, מעלה שאלות על ענייני תברואה. אם אני זוכרת נכון מה שלמדתי בתדמור, תנור שמש כזה יכול לגרום למצב די מסוכן, של חימום האוכל לטמפרטורה של 60-70 מעלות, אידאלית להתרבות חיידקים. אם לא מרתיחים ממש את האוכל - לא רק שהוא לא מתבשל, אלא שגם החיידקים לא מושמדים.
אז אולי פירות וירקות נקיים אפשר לבשל ככה. אבל עם בשר וביצים הייתי מאוד נזהרת.

תנור שמש

על ידי כובע_נזיר* » 23 יוני 2004, 02:19

שתף אותנו.

תנור שמש

על ידי ש_מים_וארץ* » 22 יוני 2004, 20:45

אילן, אני לא קוראת אנגלית והעניין עם המגן שמש של האוטו נשמע לי יותר מוצלח מנייר אלומיניום (שככל הידוע לי לא בריא כל-כך בחיבור עם חום ואוכל), מוכן לפרט קצת יותר, איך בדיוק עשיתם את זה?

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 22 יוני 2004, 16:20

איזה קישור מצויין.
יש לי כמה מתכונים

תנור שמש

על ידי אילן_פרז* » 22 יוני 2004, 15:34

חשבתי לשתף אתכם ברעיון מבריק לדעתי. נתקלתי בו במקרה לפני שנה ומאז הספקנו בבית לנסות אותו כמה וכמה פעמים.
הרעיון במקור היה לאפשר אלטרנטיבה במקומות בהם משתמשים בעץ לבישול והנשים נאלצות פעמיים בשבוע לנדוד קילומטרים כדי לקושש עצים.
כמו כן השתמשו בבישול סולרי במחנות פליטים באיזורי אסון, ע"י אולכוסיות עניות בהודו אפריקה סין ועוד.
הרעיון הוא ליצור ריכוז קרני שמש (נייר כסף וקרטון), אני משתמש במגן השמש של החלון הקידמי של הרכב.
סיר בישול כהה, ושקית עמידה בחום (קוקי).
בחודשים האחרונים ובקיץ הקודם בישלנו ירקות (ת"א, כרובית, גזר, ברוקולי ...) ביצים, בשר עוף וקטניות (אורז ושעועית).
תמיד בהצלחה ובטעם מיוחד.
הבישול אורך בין שעה וחצי לשלוש שעות, אבל למי אכפת כאשר מניחים את הסיר בבוקר בחוץ ואוספים אותו בצהריים לארוחה. (האוכל לא יכול להשרף).
השתמשנו בשיטה הזו בחוף הים ובטיול מחנאות ותמיד זה היה עיסוק מהנה ומעניין לילדים, וכל פעם זה נראה כמו קסם שהביצים קשות והירקות מבושלים ורכים וכל זה בעזרת השמש בלבד.
הרבה מידע באתר: http://solarcooking.org

תנור שמש

על ידי טרה_רוסה* » 03 יוני 2004, 21:38

אה, חשבתי שהקישורים לא עובדים :-)

תנור שמש

על ידי אמא_אדמה* » 03 יוני 2004, 20:58

כן , ראיתי, אבל קישורים כאלה עם המון ציורים גרפיים כאלה מסבכים אותי.
אני עשיתי תנור ממישמש של 2 אתרים (שכרגע אני לא מוצאת) שהיו בהם ממש תמונות ברורות.

תנור שמש

על ידי טרה_רוסה* » 03 יוני 2004, 19:47

:-( דווקא אצלי כן.
בכל מקרה, אפשר להיכנס לאתר www.motherearthnews.com, ובתיבת החיפוש להקליד solar oven.

תנור שמש

על ידי ה_עוגיה* » 03 יוני 2004, 16:36

לי הם לא עובדים (רק לי?)

תנור שמש

על ידי טרה_רוסה* » 03 יוני 2004, 16:07

אמא, ראית את הקישורים בראש הדף ?

תנור שמש

על ידי אמא_אדמה* » 03 יוני 2004, 16:01

לפי זה שלא כתבתי עד עכשיו , אתם מבינים שהתוצאות לא היו משהו.
הכל התחמם אבל לא הגיע לרתיחה.
לפי דעתי זה בגלל שלא עשינו איטום טוב של הקרטון הפנימי והחום ברח לו החוצה.

בינתיים ההתלהבות ירדה ואנחנו מחכים ליום טוב שלנו שבו נשדרג את התנור...

תנור שמש

על ידי טרה_רוסה* » 03 יוני 2004, 09:40

לכל החולמים, הנה קישורים לשני מאמרים המראים בהסברים ובאיורים כיצד לבנות תנור שמש.
בתיאבון!

לבשל בחינם
כיצד לבנות ולהשתמש בתנור שמש

תנור שמש

על ידי אמא_אדמה* » 14 מאי 2004, 20:34

ובכן, אחרי כמה ימי בישול בראש של הרעיון הזה, היום בנינו תנור שמש מופלא!
נקווה שגם התוצאות יהיו בהתאם.
אני כבר משרה מש ורק שהשמש תפציע מחר...

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 08 מאי 2004, 11:46

הממממממממ. חשבתי על זה......... ונכון, נו, שוב צדקת!

תנור שמש

על ידי תבשיל_קדרה* » 08 מאי 2004, 11:30

קצת לא פרקטי אם רוצים לשים תבנית.
למה? תבנית מרובעת (קשיחה) תחזיק שם יופי (יש משפט על מלבנים שחסומים בתוך מעגל), שלא לדבר על קדרה עגולה.

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 08 מאי 2004, 09:21

נשאר רק לארגן ארגז עם צורה של צלחת לווין.
קצת לא פרקטי אם רוצים לשים תבנית.

תנור שמש

על ידי אמא_אדמה* » 08 מאי 2004, 09:11

ארגז עם צורה של צלחת לווין

בדפדופיי בגוגל ראיתי הרבה תנורים שאכן בנויים ככה.
ראיתי גם שממליצים להשתמש בשני ארגזים אחד בתוך השני ולא רק בארגז אחד.
מעניין לראות הבדלים בתוצאות.

תנור שמש

על ידי תבשיל_קדרה* » 08 מאי 2004, 08:37

אולי לשמש כמו מראה, לקליטת קרני השמש?. הגברת קליטת הקרניים והגברת החום.
אתמול קצת חשבתי על זה, וזה נשמע לי סביר.
נשאר רק לארגן ארגז עם צורה של צלחת לווין.

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 08 מאי 2004, 02:28

אולי לשמש כמו מראה, לקליטת קרני השמש?. הגברת קליטת הקרניים והגברת החום.

תנור שמש

על ידי אמא_אדמה* » 07 מאי 2004, 20:00

אולי לשמש כמו מראה, לקליטת קרני השמש?.

תנור שמש

על ידי תבשיל_קדרה* » 07 מאי 2004, 19:55

ומצופה מבפנים בנייר אלומיניום
מה תפקידו של ניר האלומיניום?

תנור שמש

על ידי אביב_חדש* » 07 מאי 2004, 13:21

תנור שמש מכינים ממש בקלות (עוד לא עשיתי אבל עוד ביוני כשהשמש כבר מספיק חזקה יש לי כוונה כזו).
תיבה (עץ/קרטון) צבועה בשחור מבחוץ ומצופה מבפנים בנייר אלומיניום ולה מכסה תואם מזכוכית. זה כל מה שצריך! כן, וכמובן |H|

תנור שמש

על ידי טרה_רוסה* » 07 מאי 2004, 10:13

אפשר בקלות לעשות זאת ב תנור שמש.
תבשילי קדירה מתאימים במיוחד לבישול בתנור כזה. אני לא התנסיתי בכך, אבל אחי הסביר לי שצריך בבוקר להכין את הקדירה, לשים בתנור, והיא מוכנה בדיוק לארוחת צהריים. זה נראה לי נהדר לבשל בלי שום גז או חשמל, וגם פרויקט נחמד לעשות עם ילדים.
אם יש מי שמעוניין, אני אחפש קישורים להוראות בניה. זה לא מסובך בכלל. בסה"כ צריך להכניס את הסיר לתיבה שמצופה מבפנים בנייר אלומיניום, ופונה לשמש.

חזרה למעלה