חינוך חופשי
חינוך חופשי
חינוך חופשי הוא פילוסופיה חינוכית הטוענת שחינוך אפשר וצריך לעשות ללא מסגרת לימודית מובנית. המוטיבציה המרכזית של הילד היא סקרנותו הטבעית, אשר בהעדר מסגרת מובנית ניתן לה כר נרחב לביטוי והפעלה. כמו כן מדגישה פילוסופיה זו את חשיבות החופש ויכולת הבחירה של ילדים.
באופן מעשי מיושמת הפילוסופיה ב-חינוך ביתי חופשי וב-בית ספר חופשי. המסגרת – במידה שבכלל יש כזו – הינה חופשית ביותר ונתונה במידה רבה לניהולו של הילד. שיטת החינוך ברובה אינה מבוססת על הדינמיקה של מורה-תלמיד, אלא על למידת חקר או קליטה מהסביבה. בהרבה מקרים משמשים ההורים, הקרובים, החברים של המשפחה, ומבוגרים וצעירים אחרים מורים לרגע: מסבירים משהו שהילד שמע אותם אומרים, עונים לשאלה, מבצעים עם הילד פעילות מזדמנת. אך ברוב הזמן הילד לומד ממשחקים, מילדים אחרים, מחשיבה, מקריאה, מהטלוויזיה ומהמחשב.
אבל:
החינוך חופשי רק במידה שאנחנו כבני אדם חופשיים. לכן כנראה שאין חינוך חופשי לחלוטין. יתר על כן, חובתם של ההורים לקבוע את הגבולות המוסריים בתוכם ילדיהם יתפקדו. כמו כן, ילד יכול להפיק תועלת אפילו ממסגרת נוקשה, כל עוד הוא שם מבחירה בכל רגע ורגע.
לכן:
חינוך חופשי אינו זהה לחופש בחירה. החופש של הילד לבחור בצורת החינוך המועדפת עליו אינה מבטיחה חינוך חופשי: הילד יכול לבחור באופן חופשי ללמוד בבית ספר רגיל. כמו כן חינוך חופשי לא מחייב לאפשר לילד בחירה חופשית בכל דבר, ובפרט במסגרת החינוכית: ילד שהוריו אינם מאפשרים לו לבחור באיזו מסגרת ילמד יכול ללמוד בבית ולעשות חינוך חופשי.
בכל מקרה ההורים מגבילים את הילד: מעצם היותם מוגבלים (מבחינה כספית, או שכלית, או תרבותית, או כל דבר אחר), ובגלל גבולות מוסריים. יחד עם זאת גם במסגרת מגבלות אלו אפשר לקיים חינוך חופשי, ולעתים אפשר להגדיל את מידת החופש על ידי מסגרות מתאימות (בבית או בקהילה).
תרמו: יונת שרון, נעה גל, רועי שרון.
ראו גם:
באופן מעשי מיושמת הפילוסופיה ב-חינוך ביתי חופשי וב-בית ספר חופשי. המסגרת – במידה שבכלל יש כזו – הינה חופשית ביותר ונתונה במידה רבה לניהולו של הילד. שיטת החינוך ברובה אינה מבוססת על הדינמיקה של מורה-תלמיד, אלא על למידת חקר או קליטה מהסביבה. בהרבה מקרים משמשים ההורים, הקרובים, החברים של המשפחה, ומבוגרים וצעירים אחרים מורים לרגע: מסבירים משהו שהילד שמע אותם אומרים, עונים לשאלה, מבצעים עם הילד פעילות מזדמנת. אך ברוב הזמן הילד לומד ממשחקים, מילדים אחרים, מחשיבה, מקריאה, מהטלוויזיה ומהמחשב.
אבל:
החינוך חופשי רק במידה שאנחנו כבני אדם חופשיים. לכן כנראה שאין חינוך חופשי לחלוטין. יתר על כן, חובתם של ההורים לקבוע את הגבולות המוסריים בתוכם ילדיהם יתפקדו. כמו כן, ילד יכול להפיק תועלת אפילו ממסגרת נוקשה, כל עוד הוא שם מבחירה בכל רגע ורגע.
לכן:
חינוך חופשי אינו זהה לחופש בחירה. החופש של הילד לבחור בצורת החינוך המועדפת עליו אינה מבטיחה חינוך חופשי: הילד יכול לבחור באופן חופשי ללמוד בבית ספר רגיל. כמו כן חינוך חופשי לא מחייב לאפשר לילד בחירה חופשית בכל דבר, ובפרט במסגרת החינוכית: ילד שהוריו אינם מאפשרים לו לבחור באיזו מסגרת ילמד יכול ללמוד בבית ולעשות חינוך חופשי.
בכל מקרה ההורים מגבילים את הילד: מעצם היותם מוגבלים (מבחינה כספית, או שכלית, או תרבותית, או כל דבר אחר), ובגלל גבולות מוסריים. יחד עם זאת גם במסגרת מגבלות אלו אפשר לקיים חינוך חופשי, ולעתים אפשר להגדיל את מידת החופש על ידי מסגרות מתאימות (בבית או בקהילה).
תרמו: יונת שרון, נעה גל, רועי שרון.
ראו גם:
-
- הודעות: 8
- הצטרפות: 03 יולי 2004, 11:54
חינוך חופשי
לאחר ההחלטה (החיובית) על חינוך ביתי, מהם הצעדים הפורמאליים שצריך לבצע בהקשר של חוק חינוך חובה?
-
- הודעות: 2302
- הצטרפות: 30 יוני 2001, 23:50
- דף אישי: הדף האישי של ענת_גביש*
חינוך חופשי
אבל האם ילד בגיל 4 יכול לבחור בין גן חופשי/דמוקרטי לבין גן רגיל? איך מסבירים לו בלי להיות משוחדים מראש לאיזשהו כיוון? ככה שבעצם זה שאדם שולח ילד לגן חופשי, הוא כבר מונע ממנו את הבחירה של ללכת לגן רגיל...
-
- הודעות: 8400
- הצטרפות: 25 יולי 2004, 19:10
חינוך חופשי
יואב, ראה (דעות בעד ונגד) בדף איך לעזור לילד שלא רוצה דמוקרטי
ילדים שרוצים ללכת לגן
הילד לא רוצה ללכת לגן
ילדים שרוצים ללכת לגן
הילד לא רוצה ללכת לגן
-
- הודעות: 8851
- הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
- דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*
חינוך חופשי
בעצם זה שאדם שולח ילד לגן חופשי, הוא כבר מונע ממנו את הבחירה של ללכת לגן רגיל...
בעצם היותי אני, אני מונעת מילדי לגדול לצד אמא שהיא אשה שונה ממני. באסה להם.
בעצם היותי אני, אני מונעת מילדי לגדול לצד אמא שהיא אשה שונה ממני. באסה להם.
-
- הודעות: 21563
- הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
- דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*
חינוך חופשי
בעצם זה שאדם שולח ילד לגן חופשי, הוא כבר מונע ממנו את הבחירה של ללכת לגן רגיל
בעצם זה שאדם שולח ילד לגן
הוא כבר מונע ממנו את הבחירה.
בעצם זה שאדם שולח ילד לגן
הוא כבר מונע ממנו את הבחירה.
-
- הודעות: 232
- הצטרפות: 20 יוני 2006, 16:57
- דף אישי: הדף האישי של רוזה_לי*
חינוך חופשי
גם באי שליחת הילד לגן שוללים את הבחירה מהילד.
לכן, בעיני (הבלתי "הוריות" עדיין), אפשר לפעמים לתת לילד את הזכות לבחור ללכת לגן.
לכן, בעיני (הבלתי "הוריות" עדיין), אפשר לפעמים לתת לילד את הזכות לבחור ללכת לגן.
-
- הודעות: 8089
- הצטרפות: 13 יוני 2001, 02:23
- דף אישי: הדף האישי של יונת_שרון*
חינוך חופשי
אם ילד בגיל 4 יכול לבחור בין גן חופשי/דמוקרטי לבין גן רגיל?
לא. כמו שתינוק בן חודש לא יכול לבחור בין מנשא קדמי למנשא גב. אבל ההורים יכולים לראות מה יותר מתאים לו לפי ההכרות שלהם איתו ואולי גם בעזרת ניסוי וטעיה.
לא. כמו שתינוק בן חודש לא יכול לבחור בין מנשא קדמי למנשא גב. אבל ההורים יכולים לראות מה יותר מתאים לו לפי ההכרות שלהם איתו ואולי גם בעזרת ניסוי וטעיה.
חינוך חופשי
_בעצם זה שאדם שולח ילד לגן
הוא כבר מונע ממנו את הבחירה._
על אותו משקל אפשר לומר:
בעצם זה שהורה מחליט על חינוך ביתי, הוא כבר מונע ממנו את הבחירה!
הוא כבר מונע ממנו את הבחירה._
על אותו משקל אפשר לומר:
בעצם זה שהורה מחליט על חינוך ביתי, הוא כבר מונע ממנו את הבחירה!
-
- הודעות: 2560
- הצטרפות: 23 דצמבר 2002, 00:39
- דף אישי: הדף האישי של אמא_של_יונת*
חינוך חופשי
בעצם זה שהורה מחליט על חינוך ביתי, הוא כבר מונע ממנו את הבחירה!
נכון מאוד.
וגם: בעצם זה שהורה שולח את ילדו לבית הספר, הוא כבר מונע ממנו את הבחירה.
וגם: עצם הבחירה של ההורה איזה חינוך לתת לילדו (חילוני או דתי, קשוח או גמיש, חינוך ממוסד או חינוך ביתי - וכיו"ב אפשרויות שונות) מונעת מהילד את הבחירה.
והמסקנות:
כל בחירה היא ויתור על כל האפשרויות האחרות. לא רק בחינוך. גם בחירת מקצוע, בן זוג, מקום מגורים, שם לילד.
לא כל בחירה נעשית על סמך הכרות מקיפה של כל האפשרויות.
לא בכל דבר יש אפשרות לתת לילדים את הבחירה.
נכון מאוד.
וגם: בעצם זה שהורה שולח את ילדו לבית הספר, הוא כבר מונע ממנו את הבחירה.
וגם: עצם הבחירה של ההורה איזה חינוך לתת לילדו (חילוני או דתי, קשוח או גמיש, חינוך ממוסד או חינוך ביתי - וכיו"ב אפשרויות שונות) מונעת מהילד את הבחירה.
והמסקנות:
כל בחירה היא ויתור על כל האפשרויות האחרות. לא רק בחינוך. גם בחירת מקצוע, בן זוג, מקום מגורים, שם לילד.
לא כל בחירה נעשית על סמך הכרות מקיפה של כל האפשרויות.
לא בכל דבר יש אפשרות לתת לילדים את הבחירה.
-
- הודעות: 1600
- הצטרפות: 20 יולי 2006, 13:10
- דף אישי: הדף האישי של with_passion*
חינוך חופשי
מחייה את הדף עם ציטוט שהגיע אליי של אברהם היקס:
The children desire freedom! And every particle of their being from their Source says, "You are free. You are so free, that every thought you offer, the entire Universe jumps to respond to it." And so, to take that kind of knowledge and try to confine it in any way, defies the Laws of the Universe. You must allow your children to be free, because the entire Universe is set up to accommodate that. And anything you do to the contrary will only bring you regret. You cannot contain those that cannot be contained. It defies Law.
Excerpted from a workshop in Atlanta, GA on Sunday, September 19th, 1999
The children desire freedom! And every particle of their being from their Source says, "You are free. You are so free, that every thought you offer, the entire Universe jumps to respond to it." And so, to take that kind of knowledge and try to confine it in any way, defies the Laws of the Universe. You must allow your children to be free, because the entire Universe is set up to accommodate that. And anything you do to the contrary will only bring you regret. You cannot contain those that cannot be contained. It defies Law.
Excerpted from a workshop in Atlanta, GA on Sunday, September 19th, 1999
-
- הודעות: 1
- הצטרפות: 28 ינואר 2009, 17:54
חינוך חופשי
"באר" - "חנוך לנער על פי דרכו" נפתח בירושלים בי"ס אלטרנטיבי, יהודי ודמוקרטי, הפועל לפי עקרונות של פיתוח אישי של הילד (חונכות וקידום פרויקטים אישיים) ואחווה קהילתית (חיזוק הסביבה החברתית ויצירת קהילה עצמאית ותומכת(.
אנחנו נמצאים על הגבול בין חינוך ביתי לקהילה מעצימה, וכעת יש לנו קבוצה מקסימה של כ-10 ילדים מגילאי 6-11. הבי"ס פועל כבר מתחילת השנה, עבר תהליכים שונים וכעת אנחנו פתוחים ומחפשים ילדים והורים נוספים לתהליך של צמיחה וגדילה. הורים מוזמנים לבוא לבקר, לשוחח ולהכיר, בתיאום מראש עם אריאל – 0545664980 או ציפי 0524332429
אנחנו נמצאים על הגבול בין חינוך ביתי לקהילה מעצימה, וכעת יש לנו קבוצה מקסימה של כ-10 ילדים מגילאי 6-11. הבי"ס פועל כבר מתחילת השנה, עבר תהליכים שונים וכעת אנחנו פתוחים ומחפשים ילדים והורים נוספים לתהליך של צמיחה וגדילה. הורים מוזמנים לבוא לבקר, לשוחח ולהכיר, בתיאום מראש עם אריאל – 0545664980 או ציפי 0524332429
חינוך חופשי
אני אמא בדמוקרטי בערד. קודם כל חשוב לי לציין שכל בית ספר דמוקרטי הוא שונה, אין שניים זהים והשונות לפעמים היא גדולה במיוחד. בית הספר שלנו, כפי שאני רואה את זה, הוא חינוך חופשי, פתוח ויש בו הרבה מהרעיונות של החינוך הבייתי החופשי. ילד יכול לבלות הרבה שנים בבית הספר מבלי להשתתף באף שיעור פורמלי, להרגיש טוב מאד וללמוד המון. לאחרונה הבנתי שהדבר החשוב ביותר בסוג החינוך שבחרנו לילדינו, היא ההרגשה שאנחנו מרגישים בתוכינו. זה לא מה שיש או מה שאין בבית הספר. זה בעיקר מה שאנחנו מקרינים להם. מה הציפיות שלנו מהם. ולדעתי הבסיס לחינוך מהסוג הזה היא האמונה שהילד יודע מה נכון לו. האמונה שהוא יודע מה מתאים לו בכל שעה ושעה, בכל יום ויום ובכל שלב בחייו. היכולת שלנו לשחרר אותו- היא מהות החינוך בעיני.
-
- הודעות: 1
- הצטרפות: 22 יולי 2009, 00:51
חינוך חופשי
האם ניתן לשחרר בלי ללמד את הילד מהי מהות החופש?
לדעתי, מידת החופש של אדם תלויה במידת האחריות שהוא לוקח על עצמו.
אני לא מאמין שאם ניתן לכל האנשים חופש לא יהיו פשעים שכן "יצר האדם רע מנעוריו".
חופש הוא משהו שילד או אדם צריכים להרוויח אותו בתום תהליך חינוכי.
חופש הוא מתנה שרק מי שיודע להשתמש בה נכון ראוי לה.
לדוגמה, גם אנשים שלומדים למשל ג'ודו יכולים להרוג אדם במכת יד אחת.
אולם לפני שנותנים להם את החופש להרוג מלמדים אותם שהחופש הזה כרוך באחריות עמוקה.
ילד שגדל לחופש מוחלט יטעה בעולם הזה וקרוב לוודאי שיפול גם למלכודות המתוחכמות או הפשוטות שלו.
לדעתי, מידת החופש של אדם תלויה במידת האחריות שהוא לוקח על עצמו.
אני לא מאמין שאם ניתן לכל האנשים חופש לא יהיו פשעים שכן "יצר האדם רע מנעוריו".
חופש הוא משהו שילד או אדם צריכים להרוויח אותו בתום תהליך חינוכי.
חופש הוא מתנה שרק מי שיודע להשתמש בה נכון ראוי לה.
לדוגמה, גם אנשים שלומדים למשל ג'ודו יכולים להרוג אדם במכת יד אחת.
אולם לפני שנותנים להם את החופש להרוג מלמדים אותם שהחופש הזה כרוך באחריות עמוקה.
ילד שגדל לחופש מוחלט יטעה בעולם הזה וקרוב לוודאי שיפול גם למלכודות המתוחכמות או הפשוטות שלו.
חינוך חופשי
השאלה איך מגדירים חופש. חופש מבחינתי (כך בבית שלנו וכך בבית הספר) הוא לא חינוך ללא גבולות. להיפך הוא כולל גבולות מאד ברורים, ולדעתי ברורים יותר מאשר בכל מסגרת אחרת שאני מכירה. החופש הוא מה שהילד עושה בתוך הגבולות. כשהילד חופשי לבחור את פעולותיו והוא עושה אותן מתוך רצון ותחושת מוכנות, הן נעשות במצב של למידה. הילד לומד לקחת אחריות במידה המתאימה לו כשזה נכון לו וכשהוא פנוי לזה, הוא לומד התמדה כנ"ל, חברות, מנהיגות, התחשבות.... כאנחנו מחריכים אותו ללמוד (כל דבר) בזמן שאנחנו מחליטים ובדרך שאנחנו מחליטים, זה נעשה בשבילנו, לפעמים עם התנגדות, לפעמים מתוך ריצוי, העומק והחוזק של הלמידה היא ברמה שונה לגמרי.
-
- הודעות: 17
- הצטרפות: 13 ספטמבר 2008, 22:40
- דף אישי: הדף האישי של ניצן_רייס*
חינוך חופשי
שרון - מה שכתבת מזכיר לי את מה שאני עושה (עשיתי) באמפרוביזציה בתנועה: יש את החופש ליצור - לרקוד- לנוע - לבטא , אבל כשיש מיקוד כלשהוא (לאו דוקא מוכתב) , כמו שכתבת - מסגרת, דווקא שם נפתחת דלת. הדלת הזאת היא הפנימיות של כל אחד. רק הוא יכול ויודע לפתוח אותה אל עולמו הקסום.
אומנם יש לי תהיות בקשר לחופש בחינוך פתוח, אבל מה שאני מבינה הוא שמה שניראה לנו מבחוץ חסר מסגרת הוא רק הפרוש שלנו. זאת הבעיה, לדעתי, בחינוך הרגיל: דואגים שהכל יראה מבחוץ ממוסגר (ולעיתים ממוסמר) עם כותרת שכולם (כל המבוגרים, לא בטוח שכל הילדים) מבינים ומהנהנים בהסכמה כשבעצם הכל כל- כך נעול עד שאי אפשר לפתוח שום דלת ולהגיע למחוזות קסומים של ביטוי, יצירה, התבוננות אישית.
השהיה שלי בבה"ס הפתוח (מקום מיוחד בערד) לימדה אותי הרבה בעיניין הזה: זה כמו למצוא איזה סדר מופתי באי סדר. כמו הרבה מסגרות שמתקיימות זו לצד זו במקום מסגרת אחת לכולם. כשהגעתי לבה"ס הפתוח בערד, על אף שבאתי מחינוך ביתי ובחרתי בחינוך מאד פתוח לילדי, עדין היה לי קשה עם זה שהמסגרת כל- כך רחבה והילדים לומדים בעצם ליצור לעצמם את מסגרת המיחדת שלהם. מסגרת מוכתבת היא עוגן גדול מאד בהתחלה עד שהיא מתחילה לחנוק אותך
אומנם יש לי תהיות בקשר לחופש בחינוך פתוח, אבל מה שאני מבינה הוא שמה שניראה לנו מבחוץ חסר מסגרת הוא רק הפרוש שלנו. זאת הבעיה, לדעתי, בחינוך הרגיל: דואגים שהכל יראה מבחוץ ממוסגר (ולעיתים ממוסמר) עם כותרת שכולם (כל המבוגרים, לא בטוח שכל הילדים) מבינים ומהנהנים בהסכמה כשבעצם הכל כל- כך נעול עד שאי אפשר לפתוח שום דלת ולהגיע למחוזות קסומים של ביטוי, יצירה, התבוננות אישית.
השהיה שלי בבה"ס הפתוח (מקום מיוחד בערד) לימדה אותי הרבה בעיניין הזה: זה כמו למצוא איזה סדר מופתי באי סדר. כמו הרבה מסגרות שמתקיימות זו לצד זו במקום מסגרת אחת לכולם. כשהגעתי לבה"ס הפתוח בערד, על אף שבאתי מחינוך ביתי ובחרתי בחינוך מאד פתוח לילדי, עדין היה לי קשה עם זה שהמסגרת כל- כך רחבה והילדים לומדים בעצם ליצור לעצמם את מסגרת המיחדת שלהם. מסגרת מוכתבת היא עוגן גדול מאד בהתחלה עד שהיא מתחילה לחנוק אותך
-
- הודעות: 43441
- הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
- דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*
חינוך חופשי
Hello, everyone, I don't have a Hebrew keyboard sorry...
My main issue (and it's nothing, really), is that I can't find enough Jewish and Israeli unschoolers and homeschoolers in my area. I searched in google... do any of you over there in Israel have any Miami-area friends who are home/unschooling? Thanks for the help
My main issue (and it's nothing, really), is that I can't find enough Jewish and Israeli unschoolers and homeschoolers in my area. I searched in google... do any of you over there in Israel have any Miami-area friends who are home/unschooling? Thanks for the help
חינוך חופשי
פלונית - אפשר לשאול למה דווקא חשוב למצוא סביבכם ישראלים או יהודים בחינוך הביתי? אפשר להנות מחברת אלה גם בלי קשר לחינוך ביתי ולחינוך חופשי בפרט. אנחנו משפחה שחיה אמנם במדינה אחרת בארה"ב, אך רוב מי שסביבנו אינם יהודים. והיהודים שכן בחינוך ביתי, כמעט אף פעם לא בגישת אנסקולינג.