התפתחות ה"שמיים" בציורי ילדים :
הכי חשוב להבין את הדינמיקה של שלבי ההתפתחות .
ההתפתחות מבוססת על שלבים ,
המעבר משלב לשלב מבוסס על בשילות השלב הקודם .
גם כאן , "השמיים" לא מופיעים מתוך חלל ריק .
ראשית "שמיים" ו"אדמה" יופיעו תמיד ביחד . כי הגדרתם קשורה לסיום מלא של תקופת ההזדקפות .
מודעות מלאה ל: רגליים על האדמה וראש בשמיים .
יש ביניכם שיגידו שהילד זקוף כבר מרגע שמתחיל ללכת .
זה לא נכון במובן ההוליסטי של הדבר .
הזדקפות מלאה קשורה לבשילות של כל האספקטים של הגופ-נפש.
הליכה , שליטה מלאה על הסוגרים , קשר עין ויד , שיווי משקל ,
יכולת סבירה של שירות עצמי,מודעות לכיוונים למעלה למטה ימין שמאל ,רמה סבירה של מודעות ל"אני" ו"לא אני" , ועוד..
אם התינוק בן השלוש עסק במיון של השרבוטים היסודיים והגיע לשרבוט של פקעות , קוים מעוגלים סגורים פחות או יותר , קוים מטיילים וקוים ישרים פחות או יותר ,
הפעוט בן הארבע עושה חיבורים בין האלמנטים אשר בודד אותם מקודם ועושה מה שנקרא 'דיאגרמות' .
הילד בן החמש עושה סלקציה בדיאגרמות .
מתוך מודעות חזקה לקיומו ,
הוא מרוכז במרכז , מסוגל להקיף את 'עצמו' בקו תוחם , מסוגל לשלוח קרניים לסביבה , מסוגל לבודד קרניים כדי שייצגו ידיים , רגליים , שערות ...
והנה ההתקרבות לקראת השמיים :
בגיל חמש-שש הקו התוחם מתרחב ומייצג את הסביבה , זאת אחרי ששימש גם כקו תוחם שמייצג את הגוף.
עכשיו הוא סביבה המתרחבת והקו התוחם מתחיל להיראות כמו מסגרת . המודעות לזקיפות מעניקה חשיבות גדולה לקו התחתון כי הוא המעניק משמעות של יציבות .ובמהרה הופך לקו ירוק או חום או אדום .
עכשיו כשאני יציב , מסוגל להביט למעלה ולחוש את הגבוה ממני ,במהרה יופיע קו כחול בצד העליון של הקו התוחם אשר התפתח לדרגת מסגרת .
ומה קורה עם שארית הקו התוחם ? שארית ה'מסגרת' ?
שארית המסגרת נשארת תקופה מסויימת ואין לה הסבר 'הגיוני'
ההסבר נמצא בהיסטוריה האנושית .
שארית המסגרת קשורה להסברים מיתיים שהקדמונים נתנו לעצמם אודות השאלה :מה מחזיק את השמיים?
האגדות מספרות על עמודי ענק אשר תומכים בשמיים ויש לכך סימוכין גם מציורים עתיקים פרסיים בעיקר .
כנראה שזה גם ההסבר התת מודע שהילד נותן לעצמו בתהליך של הצורך להבין את המציאות , או שזהו פשוט שארית גרפית אשר נטועה בשלבי ההתפתחות של הציור בדיוק כפי שהשלבים היותר מוקדמים דומים לציורי סלע פרה היסטוריים.
חשוב להגיד כאן כי גם המשך הפתרונות הגרפיים בגילאי 8,9,10 ,יהיו מתואמים לצורת החשיבה שמאפיינת את אמנות מצריים העתיקה .. 11,12,13 ימי הביניים 14,15,16 רנסנס ...
לא שכחתי את יוון העתיקה גילאי 8,9,10 יתאפיינו בעליונות הפיסול על הציור...
- טוב קשה לי כי היריעה מאוד רחבה והתיאור שנתתי הוא בקוים ממש גסים ביותר.
@}דברי איתי לבירור כל נקודה שמעסיקה אותך.