קואופ חוגים

אנונימי

קואופ חוגים

שליחה על ידי אנונימי »

דיון ברעיון מעניין שעלה בעקבות חוויותיה של רוני של 4 בבית בדפבית שלה והועתק לכאן כדי שנוכל להמשיך ולעסוק ברעיון.
רוני_של_4_בבית*
הודעות: 1
הצטרפות: 26 אוגוסט 2012, 16:48
דף אישי: הדף האישי של רוני_של_4_בבית*

קואופ חוגים

שליחה על ידי רוני_של_4_בבית* »

מה עושים בקואופ חוגים אנשים שאין להם סבלנות לילדים של אחרים?
אה, זה פשוט, קודם כל, מכירה כאלה שאפילו לילדים של עצמם אין להם סבלנות (מתנדבת להרים את ידי בימים קשים, ככה שזו לא האשמה כלפי אחרים , אלא התבוננות פנימה :-P). אבל בקואופ יש גם עבודות שלא כוללות לימוד חוג: אפשר לבצע עבודה אדמיניסטרטיבית זו או אחרת (ויש מלא), אפשר להתנדב לארגן טיולים וסיורים, אפשר לעשות עבודות נקיון וסידור המבנה בתחילת ובסוף היום, אפשר להיות משגיחה בחדר "המשחקיה" או בחצר על ילדים שלא בא להם להשתתף בחוג עכשיו, אפשר להיות סייעת בחוג (ואז את לא מלמדת, אלא רק עוזרת ובד"כ זה ענייני "תעזרי לי לאסוף את כל החישוקים" או "בואי ניקח אותם לחצר עכשיו" וכאלה), אפשר להיות אחראית מסדרון בזמן שהחוגים מתקיימים, שאז את מפטרלת ואם צריך את עוזרת לילד שמחפש דרכו לשירותים או מחפש את אמו, ומזכירה לכל החוגים המתקיימים כשיש עוד 5 דקות לסיום... הסידור הוא שכל משפחה (בד"כ האמא...) צריכה לצבור 5 נקודות. לימוד חוג זה 3 נקודות. סיוע בחוג זה 2 נקודות. נקיון וסידור בתחילת היום או בסופו של עוד 2 נקודות. אדמיניסטרציה זה בד"כ 1-2 נקודות, תלוי בתפקיד. ואז בוחרת לך תפקיד למשך כל השליש. אני ממלאת 2 תפקידים - אחד זה לימוד חוג העברית (בשליש שעבר לימדתי יחד עם עוד אמא אסטרונומיה, היה מה זה כיף!) - 3 נקודות, ואני אחראית נוכחות (שזה אומר לסמן בטבלה בבוקר מי הגיע ומי לא הגיע, ולמצוא מחליפים מתוך אלה שנמצאים לאלה שהבריזו) - 2 נקודות. :-D מאוד מסודר, כל העניין הזה!

אשמח אם תפרטי עוד לגבי הרעיון והביצוע של קואופ חוגים!
בשמחה ובששון: הקואופ נפגש מידי יום שישי, בין 10-2. טווח הגילאים של ילדי הקואופ נע בין פעוטות לגיל תיכון. החוגים מחולקים לפי קבוצות גיל: 5-9, 10-13, ותיכוניסטים. לתיכוניסטים האמהות שלהם עושות חוגים מאוד אקדמיים (ממש כמו כיתות לימוד) אבל לשאר, רוב החוגים הם חוגים חווייתיים יותר. כל שליש אורך 10-12 שבועות, שלאחריהם הפסקה קלה של שבועיים שלושה ואז מתחילים מחדש. בכל שליש בוחרים חוגים חדשים, לפעמים ממשיכים חוגים מהשליש הקודם אם היה ביקוש רב והמורה מעוניינת להמשיך.

דוגמאות לחוגים שהילדים שלי בחרו בשליש הזה: הכנת בובות יד, תפירה בלבד, עיתונאות (גיל 10 ומעלה), אמנות/ציור (10 ומעלה), חוג טבע, חוג בניה בלגו, משחקי חצר, מכונות פשוטות - בנייתן ואיך הן עובדות... בעבר הם השתתפו בחוגי ספרדית, מדעים, יוגה ורוחניות, בישול... היו המון חוגים והאמהות ממש מפתיעות עם הרעיונות המגניבים שלהן.

בעקרון היום שלנו מחולק ל-4 פרקי זמן, ובכל אחד מפרקי הזמן ניתן לבחור בין כמה אפשרויות. כלומר, לא כל ילדי הקואופ משתתפים באותו החוג, וזה מאפשר קיום חוגים עם מעט משתתפים יחסית (בקו אופ משתתפות 23 משפחות, לא כולל התיכוניסטים, שלכל משפחה בין 2-4 ילדים, אז יש הרבה ילדודס...). אנחנו שוכרים מבנה שצמוד לכנסיה, שפעם היה גן הילדים של הכנסיה, ככה שיש שם כמה וכמה כיתות ופינות לימוד, יש אולם מרכזי גדול שאפשר לקיים בו חוג שדורש יותר תנועה במידה וגשום או קר מידי בחוץ, יש חדר אחד מאובזר לחלוטין כמו גן ילדים (להלן "המשחקיה"), יש חצר גדולה עם מתקנים ומדשאה גדולה בקדמת המבנה, יש חדרי שירותים ומטבח אחד ענק. אנחנו משלמים שכירות שיוצאת בערך 30 דולר למשפחה לשליש, וצריך גם לשלם ביטוח על כל המשתתפים. על החוגים כמובן לא משלמים כי ההורים מעבירים אותם וזו הפעלה משותפת, אלא אם כן החוג מצריך רכישת ציוד (אבל גם אז, זה יוצא לא יותר משניים שלושה דולר לילד לכל השליש).

הילדים לא מחוייבים להשתתף בחוגים - הם יכולים לבחור לשחק כל היום או מידי פעם אם לא מתחשק להם להיות בחוג שלהם, או לבחור שעה אחת שהם לא רוצים להיות בחוג. הם יכולים להירשם לחוג ולהתחרט, או להחליף או לבחור לא להיות בכלל. אבל אם נמצאים בחוג, צריך לכבד את המורה ושאר הילדים ולא לעשות בלגנים, ולא לצאת ולהכנס מאתיים פעם כי זה מפריע. הילדים וההורים משתפים מאוד יפה פעולה עם העניין הזה. מרבית המשתתפים בקואופ הם משפחות שנוטות לכיוון האנסקולרי של הסקאלה, או לחינוך זורם ורגוע והוליסטי, שזה מאוד נחמד לנו כי מבינים אותנו ולא מפרצפים לנו |יש|. אחת האמהות בשליש שעבר ממש התנצלה כשדיברנו על מה אנחנו עושים (או לא עושים :-P) בבית, כי היא ציינה שהיא כן משתדלת לעשות שעת לימוד אחת ביום... (מה שגרר כמובן, שלל נזיפות-חיבה על מה היא בכלל מתנצלת, כל אחד בוחר מה מתאים לו, וכו'...). מה שעוד נחמד זה המודעות התזונתית של שאר ההורים, כך שנדיר שתראו ילדים מביאים ג'אנק פוד לארוחת צהריים וחולקים אותו עם שאר הילדים, וכשאנחנו עושים מסיבות שכל אחד מביא מנה, המנות תמיד באות עם תיוג מה זה מכיל, ובד"כ המזון הוא נא/נטול גלוטן/טבעוני/בריאותי :-P למורת רוחם של הילדים, ולצהלת ההורים, כמובן (טוב, מידי פעם מישהו עובר ומביא כמה דונאטס... לא ביג דיל).

אשמח לפרט עוד אם מישהו מעוניין, זה באמת סידור מאוד נחמד הקואופ הזה. אנחנו ממש מרוצים.
ריש_גלית*
הודעות: 2367
הצטרפות: 14 יולי 2007, 01:22
דף אישי: הדף האישי של ריש_גלית*

קואופ חוגים

שליחה על ידי ריש_גלית* »

שאלת הבהרה לגבי הקואופ: כשיש לך 5 נקודות זה נותן לך זכות ל...? השתתפות בכמה חוגים? כל ילד בחוג אחד? בחירה חופשית בהתאם לגיל? אנא פרטי, זה כל כך מעניין!
ה_עוגיה*
הודעות: 3541
הצטרפות: 15 יוני 2003, 00:44
דף אישי: הדף האישי של ה_עוגיה*

קואופ חוגים

שליחה על ידי ה_עוגיה* »

כן. בבקשה ספרי עוד על הקואופ. זה נשמע לי כמו סידור מעולה!
רוני.של.4*
הודעות: 457
הצטרפות: 04 יולי 2010, 10:13

קואופ חוגים

שליחה על ידי רוני.של.4* »

שיש לך 5 נקודות זה נותן לך זכות ל...

זה לא בדיוק זכות, זה פשוט סידור כזה שמאפשר לכמת פחות או יותר את התרומה של כל הורה לקואופ. נניח, אם יש אמא אחת שמלמדת שני חוגים, זה לא יהיה הוגן שאותה האמא תצטרך גם לנקות ולסדר ולקחת על עצמה עוד תפקידים... אז מצאנו את השיטה הזאת של הנקודות וזה מסתדר לא רע.

לכל הילדים בקואופ הזכות להירשם ל-4 חוגים (אחד בכל פרק זמן או "שיעור") וכמובן הזכות לא להיות בחוגים ופשוט לשחק ולהיות ביחד עם הילדים והמבוגרים האחרים. הבחירה היא חופשית, כמובן בהתאם לגיל (אבל זה לא שרירותי, נניח אם יש ילד שיכולותיו מתאימות לקבוצת גיל אחרת והחוג המדובר אינו מלא). אם ילדים רבים מידי בחרו בחוג מסויים, והחוג כבר מלא עד אפס מקום, ההחלטה היא שעושים הגרלה. בינתיים לא היה צורך בכך וכל הילדים בשנה האחרונה קיבלו את החוגים שרצו. הילדים שלי כעת רשומים כל אחת ואחד ל-4 חוגים, חוץ ממאיה (בת 9) שבחרה מרצונה להיות רק בשלושה, ושתהיה לה שעה חופשית אחת. הצפי שלי הוא שגם שני קטניי (6 ו-3 וחצי) יהיו ב"שעה חופשית" יותר מאשר בחוגים, כמו שהיה עד כה - הם בחרו חוגים אבל כמעט ולא השתתפו, ואני יכולה להבין את זה, הם עוד קטנים... והבכורה (בת 11) תמיד הולכת לכל החוגים בהנאה ובשמחה.

מידי פעם אנחנו גם מארגנים סיורים, טיולים משותפים, טיולי קמפינג קבוצתי בסופ"ש, הצגות וכד'. זה ממש נחמד, תחושה של קהילה אמיתית ולא רק מפגש חד שבועי שלאחריו לא שומעים ולא רואים אחד את השני.

עוד דבר שלא ציינתי זה, שכל כמה שבועות (חודשיים ככה, אבל זה לא מדוייק) אנחנו עושות אסיפת הורים בערב (מי שלא מצליחה למצוא סידור, מביאה את הילדים איתה והם משחקים במשחקיה או בחצר בינתיים) ואז אנחנו מעלות כל מיני נושאים שונים - אופרציוניים, אדמיניסטרטיביים, וכד' - וכולם רשאים להביע דיעה ולהציע רעיונות ולהגיד את אשר על לבם. הכוונה היא שהקבוצה תפעל בשיטה קואופרטיבית, כמובן עם חלוקת תפקידים כי אי אפשר שיהיה בלגן שלם אבל עדיין שלא רק קומץ יחליטו עבור כולם, אלא שלכל אחד תהיה הזכות להשמיע את קולו. זה עובד נפלא לפי דעתי, בעיקר בגלל הקבוצה הנהדרת שמורכבת ממשפחות עם ראש די דומה מבחינה חינוכית ומבחינת אורח חיים.

ה עוגיה, מה עוד את רוצה לדעת? אשמח לפרט, אבל אני צריכה הכוונה קצת יותר ספציפית :-P

איזה נחמד שזה מעניין אתכם!
גלילית*
הודעות: 7
הצטרפות: 08 אוגוסט 2007, 16:30

קואופ חוגים

שליחה על ידי גלילית* »

תודה עשית לי חשק להתחיל פה גם! ייבדק אחרי פארק הירדן.
ה_עוגיה*
הודעות: 3541
הצטרפות: 15 יוני 2003, 00:44
דף אישי: הדף האישי של ה_עוגיה*

קואופ חוגים

שליחה על ידי ה_עוגיה* »

מה שכתבת מספק אותי לעת עתה. אם יהיה רצון להקים אחד פה ויעלו שאלות - ארים טלפון.

רק עוד שאלה: הילדים נרשמים לחוג ומתחייבים לכל התקופה או שבכל יום מגיעים וממלאים רשימה?
ה_עוגיה*
הודעות: 3541
הצטרפות: 15 יוני 2003, 00:44
דף אישי: הדף האישי של ה_עוגיה*

קואופ חוגים

שליחה על ידי ה_עוגיה* »

ותודה על הפירוט עד כה @}
רוני.של.4*
הודעות: 457
הצטרפות: 04 יולי 2010, 10:13

קואופ חוגים

שליחה על ידי רוני.של.4* »

הילדים נרשמים לחוג ומתחייבים לכל התקופה או שבכל יום מגיעים וממלאים רשימה?
נרשמים למשך השליש (10-12 שבועות) וזה יום אחד מרוכז בשבוע, לא כל יום. מכיוון שההתחייבות היא לא רק של הילדים, אלא בעיקר של ההורים, זה לא לעניין להבריז הרבה (כי כל אחד ממלא איזשהוא תפקיד וכשלא מגיעים אז התפקיד שלך נופל על אחרים). אבל כמובן שאם חולים או יש חופשה או משהו, אפשר ליידע וזה בסדר. הילדים לא חייבים להיות בחוג שבחרו, הם יכולים גם לשחק בינתיים במשחקיה או בחצר - לא מכריחים את הילדים להכנס. אבל מבקשים שלא יכנסו כל פעם לחוג אחר כי זה משגע את מי שמעביר את החוג, ויוצר בלגן בקרב הילדים, וגם יש המשכיות בד"כ לחוג (למשל בחוג העברית שלי, סביר להניח שמפעם אחת לא יזכרו או יבינו כלום אבל מי שמגיע כל שבוע כבר יידע מילים שחוזרתו על עצמן, שירים ומשחקים קבועים, וכד')
רוני.של.4*
הודעות: 457
הצטרפות: 04 יולי 2010, 10:13

קואופ חוגים

שליחה על ידי רוני.של.4* »

עשית לי חשק להתחיל פה גם!
בהצלחה! אשמח לעזור עם כל שאלה!
חלוקית_נחל*
הודעות: 1626
הצטרפות: 15 אוגוסט 2007, 08:01
דף אישי: הדף האישי של חלוקית_נחל*

קואופ חוגים

שליחה על ידי חלוקית_נחל* »

אפשר לדבר עם אירית לן. במשך שנתיים הופעל יום חוגים שכזה ברחובות.
אתי*
הודעות: 293
הצטרפות: 15 פברואר 2004, 01:37

קואופ חוגים

שליחה על ידי אתי* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

שלום לכן,
אני אמא לילדה בת 6 פלוס ואני מקיימת בבית שלי, הוד-השרון, חוג אחת לשבוע בימי חמישי 17:30-19:00 (עלות למפגש 35 ש"ח)
חוג לבנות , כיתות א-ב משהו מאוד נחמד וחם, התכנים קשורים ליום השבת ועוד.
אנחנו עושות ביחד יצירה, אופות חלה (לשם החויה שלקראת יום השבת, ) מדברות (תכנים של כבוד האחת לשנייה, נתינה,פירגון ועוד..תתפלאו או שלא כמה תכנים עולים...), סיפור ושירה.
מסגרת ביתית בביתנו הצנוע והחם

אם מעניין אתכן לתת לבנות שלכן חוויה קצת אחרת והיכרות עם גרעין של בנות מקסימות וחדשות
אתי, אמא של מיכל 0545-677003
עד 7 בנות לקבוצה.
שליחת תגובה

חזור אל “בלוגים”