איך יש ללמד כישורי חיים

אנונימי

איך יש ללמד כישורי חיים

שליחה על ידי אנונימי »

דף מ- מדור כישורי חיים.

מבוא - גרסה ראשונה מאת עודד לבנה:

כישורי חיים לא לומדים בהרצאה

המונח "לימוד" יכול להתייחס לכמה מושגים או קטגוריות של לימוד (מהקל אל הכבד):
  1. רכישת ידע. דוגמאות: מתי פרצה מלחמת העולם השניה; כמה זה שמונה כפול שבע. ידע מתאפיין (אפיון חלש) בתשובות על השאלות "מה", "כמה", "מתי", "מי", מול ניר.
  2. רכישת מיומנות. דוגמאות: קריאה, התקנת תוכנה, פתרון משוואה, הדרכה איך להגיע ממקום למקום, קריאת מפה, הכנת עוגה לפי מרשם. מיומנויות מתאפיינות בתשובות על השאלה "איך" וביכולת להוציא את התשובה אל הפועל, לא מול ניר, אלא מול המציאות.
  3. עיצוב דפוסי תקשורת ותגובה. דוגמאות: לפני שמבקש ממישהו תשובה - לברר אם הוא פנוי, קבלת ביקורת, העברת ביקורת, לשוחח בקבוצה בלי לקטוע איש את דברי רעהו. דפוסי תקשורת מתאפיינים בקשר בין שני אנשים או יותר, בזמן אמת, לא מול ניר, אלא מול אנשים.
  4. עיצוב דפוסי תפיסה: לדוגמא - חשיבה ביקורתית, ראיית הסיטואציה מנקודת המבט של הצד השני, חשיבה חיובית, הבנה של איוודאות, זיהוי דמגוגיה או הטעיות בהגיון, להיות קשוב לשפת הגוף, לאינטונציה, למימיקה ולבחירת המלים של הזולת, ולפענחם נכון, קריאת המפה החברתית והבנת שדרים חברתיים. דפוסי תפיסה מתאפיינים בתשומת לב ביוזמת האדם, ללא שאלה מפורשת מבחוץ, ובפרשנות אפשרית אחת שהוא בוחר לסיטואציה, מבין פרשנויות רבות אפשריות.
אעיר שאת הרביעי יש רבים הקולטים מעצמם, ויש רבים מאד המפקפקים אם בכלל אפשר ללמד אותו. אין לי ספק שאפשר, אבל ---

צורת ההדרכה וההוראה שונה בין קטגוריה לקטגוריה.
רכישת ידע אפשר ללמוד ממורה המעביר את החומר פרונטלית.
רכישת מיומנות מצריכה שילוב של הדגמה והתנסות. ההתנסות יכולה להיות אינדיבידואלית. אפשר לעשות שיעורי בית, ואפשר לעבוד כל תלמיד ליד השולחן שלו. אין צורך בשיתוף פעולה.
עיצוב דפוסי תקשורת ותגובה מחייב התנסות בחברה. לפחות בזוגות (כדי לתרגל תקשורת לבד צריך כח דמיון חזק מאד, ועדיין זה יצלע).
זה אומר שדפוס העבודה הוא יותר סדנא מאשר כיתה, יותר דומה לדרמה מאשר להרצאה. אפשר לתת את המבוא בהרצאה, אבל אחר כך חייבים להתחלק לקבוצות ולעבוד על התקשורת בקבוצות.

אפשרות נוספת, אשר רבים תומכיה (ואני אינני נמנה עימהם) היא האפשרות של "הגישה המשלבת" - ללמוד את המיומנויות האלו (וגם את הקטגוריה הרביעית) אגב למידת מקצועות אחרים. אני חושב שלמידה כזו מחייבת מורים הרבה יותר טובים ממה שיש כיום, ואפילו ממה שאפשר לקוות שיהיו בכל תרחיש ריאלי.

אני אסכם את הקטגוריה השלישית במסקנה:
אי אפשר ללמד מיומנויות תקשורת ותגובה בלי נתח גדול של פעילות בסגנון סדנא

אשר לעיצוב דפוסי תפיסה - זה שינוי ענק באישיות. כאן הייתי מציע לשלב סדרה של כלים:
  1. הקדמה עיונית-תיאורטית בסגנון הרצאה.
  2. סיפורים ודוגמאות ליצירת מוטיבציה והזדהות ולגיבוש תמונה מלאה וחיה יותר בדמיון (בדומה לסיפורי הצדיקים אצל החרדים).
  3. קישור לנסיון (יצירת רלוונטיות לתלמידים) על ידי שיחה על דוגמאות מחיי היומיום של התלמידים.
  4. התנסות בסדנא.
  5. משוב אינטנסיבי הן על הצלחה והן תיקון הטעון תיקון (ותרגול נוסף).
  6. ולשים דגש גדול על הטפה וכריזמה: כדי לשנות את הגישה, כדאי שהמורה יהיה דמות הזדהות. אחרת תלמידים לא יטרחו לעשות את הויתור הכואב על הדפוסים שהתקבעו ולחקות את דרכיו ותפיסותיו.
אהבת_עולם*
הודעות: 5866
הצטרפות: 12 ספטמבר 2008, 01:17
דף אישי: הדף האישי של אהבת_עולם*

איך יש ללמד כישורי חיים

שליחה על ידי אהבת_עולם* »

אין לי מושג למה זה מתויג כדף ערך.
האם הוא צריך להיות בנפרד?

לדעתי לאיחוד עם כישורי חיים.
(אפשר בטקסט נפרש בראש הדף, לפני הדיון)

ואם כן, אז דף לאיחוד ואח"כ דף למחיקה.
ע_ע_ע*
הודעות: 745
הצטרפות: 07 מרץ 2008, 17:36
דף אישי: הדף האישי של ע_ע_ע*

איך יש ללמד כישורי חיים

שליחה על ידי ע_ע_ע* »

זה מתויג ככה כי עודד תייג אותו ככה. גם לי אין מושג למה.
מציעה לדחות את החשיבה המחודשת על דפי הערך למועד אחר.
(מזכירה שדפי העלון מחכים שיעשו בהם סדר)
עפרה_שחר*
הודעות: 593
הצטרפות: 11 אוקטובר 2007, 23:10
דף אישי: הדף האישי של עפרה_שחר*

איך יש ללמד כישורי חיים

שליחה על ידי עפרה_שחר* »

איך ללמד כל דבר בעולם? בעזרת החושים.
איך ללמד כישורי חיים? בהמחשה מאתגרת שתסקרן לנסות ולשאול.
לדוגמא: לימדתי במתקן כליאה נערים מאריטריאה וסודן- עברית וכישורי חיים. את הכיסאות בכיתה סידרתי בשני טורים כמו באוטובוס (מעניין ואחר)
עשיתי שלטים לתחנה מרכזית חדרה, לשרותים, מודיעין אגד, מוניות, כניסה וביציאה שלטים ענקיים של "בהצלחה" עם נצנצים ופרחים ססגוניים.
תחת השלט "מזנון" כתבתי שמות של משקאות ומאכלים נפוצים עם מחירים אמיתיים.
חילקתי ארנקים שהכנותי במקרה מראש בבית ויצרנו כסף מזוייף (נורא כייף, תנסו לבד בבית!) תוך כדי שאנחנו סופרים יחד עד עשר בכל השפות שמישהו בחדר יודע (ערבית, עברית, טיגריניאה, אנגלית, איטלקית, גרמנית, ספרדית וצרפתית)- ככה שכולם למעשה לומדים מכולם.
עשיתי משחק תפקידים: אחד היה הנהג המשופם, אחד מוכר במזנון, אחד צריך לשאול איך מגיעים לשרותים (ולא לשכוח להגיד בבקשה) ואני הייתי האשה במודיעין שענתה על שאלת מיליון הדולר: איך מגיעים לתל- אביב... בכוונה התלבשתי מצחיק ועשיתי דיבור של פוסטמה (יושב עלי בול) ורשמתי מילים חדשות על הלוח: מתי? איפה? כמה? לאן? וכו...
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

איך יש ללמד כישורי חיים

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

אין לי מושג למה זה מתויג כדף ערך.

מסכים.
ביטלתי את הסיווג.


לדעתי לאיחוד עם כישורי חיים ... ואח"כ דף למחיקה.

אני מעדיף להפריד בין התוכן (כישורי חיים) לבין הדידקטיקה (הדף הנוכחי).

בדף התוכן יש לדון האם נכון לשים יותר את הדגש על היכולת של אדם להנות כאשר הוא בגפו, או על היכולת להתחבר ולהתחבב במהירות, והאם בחברה חדשה וזמנית (אוטובוס) נשים את הדגש על המיומנות לקשור שיחה עם זר או לפתוח ספר ולהתעלם משאר העולם. כמו כן נדון שם בשאלה איך מתאימים את המיומנויות לתכונות האופי והכישורים של הילד.

בדף המתודולוגיה / הדידקטיקה יש לדון האם כישורי חיים יש להקנות בהתנסות, במופת, דרך החושים או בהדרכה ואימון, ויש לדון בשאלות כמו מה המתודולוגיה המתאימה לגילאים שונים, לטיפוסים שונים, איך יודעים לחנוך לנער על פי דרכו, ואיך מלמדים ילד מיומנות שאין להוריו, בלי קשר לתוכן הספציפי.

לכן אני מעדיף להשאיר אתה דף הזה נפרד.
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

איך יש ללמד כישורי חיים

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

איך ללמד כל דבר בעולם? בעזרת החושים.

למעשה הדוגמה מדברת על לימוד בעזרת סימולציה.
סימולציה בדרך כלל יכולה להיות חלק מהלימוד, ובמקרים רבים כדאי לצרף אליה הנחיה והדרכה.

ההכללה והדוגמה מתאימים לכישורים בין-אישיים. כישורים תוך-אישיים יש ללמד כנראה באופן אחר, אם כי בהחלט ראוי שהתנסות מאיזשהו סוג תהיה חלק מהקניית הכישורים.
לדוגמא, הכישור לחפש מידע כאשר נתקלים בנושא חדש הוא כישור שחלקו הגדול (חיפוש באינטרנט) אינו בין-אישי.
סבטקסט_כפול*
הודעות: 1210
הצטרפות: 09 יוני 2005, 18:20
דף אישי: הדף האישי של סבטקסט_כפול*

איך יש ללמד כישורי חיים

שליחה על ידי סבטקסט_כפול* »

  1. יכולות ניהול משאבים
לקיחת אחריות על זיהוי, ארגון תכנון והקצאת משאבים באשר לפרמטרים האלה:
זמן – הכנת לוחות זמנים ועמידה ביעדים
כסף – תכנון תקציב ועמידה במסגרת התקציב
חומרים – הקצאת משאבים חומריים
כוח אדם – גיוס כוח אדם מתאים וחלוקת תפקידים בין חברי הצוות
  1. יכולות ניהול ידע
א. למידה של הידע הנחוץ לצורך ביצוע העבודה ויישום של הידע
ב. זיהוי ואיתור המידע הרלוונטי
ג. הטמעה ושילוב מידע ממקורות אנושיים, כתובים ואחרים
ד. הצגת המידע בצורה יעילה לשותפים לעבודה
ה. המרה של המידע מפורמט אחד לאחר
ו. בנייה, ניתוח ותחזוקה של בסיסי מידע כמותיים ולא כמותיים
  1. יכולות לתקשורת חברתית
א. עבודה בצוות
ב. למידה בקבוצה
ג. לימוד עמיתים
ד. השפעה על קבוצה או על פרטים
ה. קבלת החלטות
ו. יצירת קשר עם מגוון רחב של אנשים
ז. נתינה ושירות לקוחות
ח. זיהוי והבנה של המערך החברתי בארגון
  1. יכולות להתנהגות ארגונית
א. יכולת להבין כיצד פועלים רכיבים שונים במערכת ארגונית, ויכולת להפעיל את המערכת להשגת המטרה
ב. יכולת לנתח להסיק מסקנות ולפעול על פיהן
ג. יכולת לפקח על ביצוע עבודה, זיהוי חריגות ותיקון בהתאם
ד. יכול לעשות אינטגרציה של מצבים שונים
  1. יכולות למידה
א. מוטיבציה ללמידה ולהתפתחות מקצועית מתמשכת
ב. יכולת לתכנן ולקבוע מטרות ללמידה ולהתפתחות מקצועית ולהשיגן
ג. יכולת לזהות ולהעריך אפשרויות והזדמנויות ללמידה
  1. יכולת הסתגלות למצבים משתנים
א. יכולת לעבוד עצמאית או כחלק מצוות
ב. יכולת ליזום ולקדם את היוזמות שהועלו
ג. יכולת לזהות ולהציע דרכים שונות להשגת מטרות או לביצוע העבודה
ד. יכולת לגלות פתיחות והבנה כלפי שינויים שמתרחשים בארגון
ה. יכולת ללמוד מטעויות ולדעת לקבל משוב
ו. יכולת להתמודד עם מצבים של חוסר ודאות
שליחת תגובה

חזור אל “דיונים/ויכוחים על עריכות והתנהלות באתר”