מדרגות לישיבה

אנונימי

מדרגות לישיבה

שליחה על ידי אנונימי »

== דפוס 125 -- Stair Seats ==
_מתוך הספר "A Pattern Language" Amazon:0195019199 מאת כריסטופר אלכסנדר. תרגום: דגנית ב

תמונה

...ידוע לנו ששבילים ומקומות מפגש ציבוריים גדולים יותר, צריכים להיות בעלי צורה ברורה וסגורים במידת-מה כך, שאנשים יסתכלו לתוכם ולא מתוכם -- כיכרות ציבוריות קטנות (61), חוץ חיובי (106), צורת שביל (121). מדרגות סביב השוליים עושות זאת באופן מושלם; הן גם מעטרות את משפחת כניסות (102), כניסה ראשית (110), ו{{}}מדרגות פתוחות (158).

בכל מוקד פעילות, הנקודות המזמינות ביותר הן אלה שגבוהות מספיק כדי לתת לאנשים נקודת תצפית ונמוכות מספיק כדי לתת להם לקחת חלק בפעילות.

מצד אחד, אנשים מחפשים נקודת תצפית לראות את הפעילות כולה. מצד שני, הם גם רוצים לקחת חלק בפעילות; הם לא רוצים להיות צופים בלבד. אם מקום ציבורי לא ממלא את שני הרצונות האלו, רוב האנשים פשוט לא ישארו בו.

לאדם המביט באופק, שדה הראיה מתחת לאופק הרבה יותר גדול מזה שמעליו. ברור על כן שכל מי שצופה באנשים ינסה באופן טבעי להתמקם כמטר או יותר מעל להתרחשות.

הבעיה היא שמקום כזה בדרך כלל מרחיק את האדם מהפעילות. ורוב האנשים רוצים לקלוט את הפעילות אך גם להיות חלק ממנה. זאת אומרת, שכל המקומות שהם מעט מוגבהים, צריכים להיות קרובים לעוברים ושבים; כלומר, על שבילי-מעבר ועם נגישות ישירה מלמטה.

המדרגות התחתונות בגרם-מדרגות, העמודים והמעקים של המדרגות הינם סוג המקומות שעונים בצורה מדוייקת על הנטיות הללו. אנשים יושבים על שולי המדרגות התחתונות, אם הן רחבות ומזמינות מספיק, ונשענים על המעקים.

קל לראות את הכוחות המתוארים וגם את ערכו של הדפוס בחיי היום יום. אם במקומות ציבוריים יש אזורים מוגבהים מעט ונגישים מאד, אנשם נמשכים אליהם בצורה טבעית: מרפסות מדורגות בבתי קפה, מדרגות סביב כיכרות מרכזיות, מרפסות מדורגות בכניסה, מושבים ופסלים עם מדרגות, כולם דוגמאות טובות.

לכן:

בכל מקום ציבורי בו אנשים משתהים, הוסיפו מספר מדרגות רחבות בתחתית גרם-מדרגות קיים או במקום בו הגובה משתנה. דאגו שתהיה גישה קלה לאזורים המוגבהים האלה מלמטה, כך שאנשים יתאספו וישבו לצפות במתרחש.

תמונה

המדרגות לישיבה צריכות להיות באותו כיוון כמו מקומות ישיבה (241). בנו את המדרגות מעץ, אריחים, או לבנים, כדי שיתבלו עם הזמן, יראו עליהן עקבות הרגלים ותהיינה רכות למגע לאנשים היושבים עליהן -– אריחים ולבנים רכים (248); וחברו ישירות לבניינים הסמוכים –- קשר לאדמה (168)...
.מי*
הודעות: 204
הצטרפות: 07 ספטמבר 2003, 08:45

מדרגות לישיבה

שליחה על ידי .מי* »

אני רוצה לספר שגרנו בבית כזה, היו בו שני מפלסים והיו ארבע מדרגות רחבות של עץ בין מפלס למפלס, וממש הרגשנו שמדרגות שאפשר לשבת עליהן זה משהו חסר תחליף. זה לגמרי לא כמו כסא או ספה או ספסל. זה מין מקום שאפשר להתיישב עליו-כאילו-לא-ישבת, זה היה מקום נהדר לישיבות צוות שלי ושל בעלי באמצע היום, באווירה ביצועית כאילו, ממש קשה להסביר את זה, והילדים בילו, בלי גוזמה, שעות על המדרגות האלה, למרות שהיה להם חדר משלהם וחדר משחקים וחדר טלויזיה, בסוף מצאנו את עצמנו תמיד על המדרגות.
אחרי שעזבנו שם אמרנו לעצמנו, שאם נבנה פעם בית, יהיו בו מדרגות-שאפשר-לשבת-עליהן. והנה אני רואה את זה פה.
יאיר*
הודעות: 26
הצטרפות: 03 אוגוסט 2002, 22:30

מדרגות לישיבה

שליחה על ידי יאיר* »

מקום מצויין לראות מימוש של תבנית זאת הינו בפאריס, ב
Palais Omnisports de Paris-Bercy
שם המדרגות החיצוניות יוצרות עושר של ארועים

תמונה http://www.flickr.com/photos/8586443@N03/2786033753/
יונת_שרון*
הודעות: 8089
הצטרפות: 13 יוני 2001, 02:23
דף אישי: הדף האישי של יונת_שרון*

מדרגות לישיבה

שליחה על ידי יונת_שרון* »

וכמובן המדרגות הספרדיות ברומא:
+
שליחת תגובה

חזור אל “arch”