דפוסי חשיבה

אנונימי

דפוסי חשיבה

שליחה על ידי אנונימי »

דף ערך ממשפחת מדור כישורי חיים. עורך עודד לבנה.
דף הדיון המצורף: דיון בכישורי חיים

החשיבות של דפוסי חשיבה

על ההתנגדות לדפוסי חשיבה

אופנת הרדידות, ה- politically corrupt (אני מתכוון למה שרשמתי) והרוחניות שפושה היום בשיח האינטלקטואלי מתנגדת להכנסת דברים למסגרות ולתבניות, "כי זה מגביל".
התשובה היא שזה מגביל כמו שכל כלי מגביל: זה מאפשר לעשות דברים, ומגביל אם אנחנו מגבילים את עצמנו לכלי. כנראה שסולם הוא לא הכלי הנכון לקלף תפוז, אבל סכין כן. כשאין מספיק כלים ומנסים להשתמש בהם אז באמת הם מגבילים. כשיש ארגז כלים מלא של דפוסי חשיבה הם מחזקים את היכולת לחשוב.
ההתנגדות לדפוסי חשיבה אינה באה מעושר, אלא מעוני.

האדם תופס בדפוסים

קאנט קרא לזה קטגוריות.
כאשר אנחנו רואים קיר, אנחנו מזהים ראשית את הצבע שלו. זה דפוס חשיבה יסודי.
כאשר אנחנו רואים אדם, אנחנו ראשית מזהים את גילו, מינו ועוד כמה מאפיינים בסיסיים שלמדנו לזהות.
כאשר אנחנו רואים תהליך, בדרך כלל אנחנו לא תופסים את הדפוסים החשובים בתהליך, וחבל.

כאשר אדם תופס מושא לתוך דפוס, הוא יכול להעזר בכל מה שהוא יודע על הדפוס כדי להסיק על המושא.
כמובן, אם מה שהוא יודע שגוי, אז הוא יסיק מסקנות שגויות. אין ארוחות חינם, וטעויות נשארות טעויות.
לעומת זאת, אם לאדם יש דפוס מנוסח שכל מי שלובש חולצה צהובה הוא גבוה, אז דוגמא נגדית יכולה לבטל את הדפוס הזה באחת. לכן בדרך כלל עדיף שהדפוסים שלנו יהיו מנוסחים.

דפוסים הם תקשורתיים

כאשר הדפוס מנוסח אפשר גם לדבר עליו עם אנשים או לקרוא עליו, ואז אפשר לחדד את מה שאנחנו יודעים עליו, ולתקן בעזרת אנשים אחרים את השגיאות שלנו לגבי הדפוס.

דפוסים הם חסכוניים

דפוס נותן תאור נרחב ומפורט של תהליך או אפיון במלים בודדות, וחוסך מאמץ, ריכוז ותשומת לב.
לדוגמא, אם אני מתאר את היחסים בין הסיקים למוסלמים בהודו במלה "הסלמה", אז אין צורך לתאר סדרה ארוכה של פגיעות הדדיות ואת המצב שמי שקרובו נפגע – פוגע באוכלוסיה האחרת. זה מובן מתוך הדפוס של הסלמה.

על דפוסים וחכמה

מה זו חוכמה?
קשה לומר. אמא שלי נותנת משקל גדול לאחת ההגדרות האומרת "היכולת להביא קורלטים רלוונטיים מתחום נסיונו".
דפוסי אינו משנה את הנסיון, אך הוא יוצק אותו לתבניות אשר אפשר להביא כקורלטים (מקבילות)

דפוסים ניתנים ללימוד

כאשר לימדתי חשיבה היו ארבעה חוטי-שני אשר עברו לאורך כל בקורס.
אחד מחוטי השני היא דפוסי חשיבה. נראה לי שזה הדבר שנשאר הכי חזק עם התלמידים: מי שהשתלט על דפוס חשיבה יוכל להחיל אותו על מצבים רבים בעתיד. הוא רכש לעצמו כלי.

מה דפוסי חשיבה אינם כוללים

דפוסי חשיבה זה דבר חשוב, וחשוב שכל אחד ילמדו אותו. עם זאת, אין לראות בהם את חזות הכל בחינוך לחשיבה.

נתחיל ממה שאינו נכון, ונעבור למה שנכון: מתבקש (אבל לא נכון) שדפוסים מנוגדים ליצירתיות. על זה אמר אחד מגדולי המתמטיקאים ומגדולי ההוגים של החשיבה והיצירתיות, אנרי פואנקרה: "המזל נוטה חסד למח המוכן". המח המוכן הוא זה שתופס את הדברים בדפוסי החשיבה הנכונים, שואל את השאלות הנכונות וכיוצא בזה. דפוסי חשיבה אינם מנוגדים ליצירתיות. דוגמא לכך היא הדפוס של המשורר אבא קובנר, אשר תפס אוירה של שיר בתור מפגש של שני זרמים תודעתיים סותרים או לפחות נוגדים: אהבה וכעס, תשוקה ועייפות וכיוצא בזה.

מה כן חסר בדפוסי חשיבה? במקרים רבים חסרה בהם יצירה של דפוסים חדשים.
זה אולי המקום לציית את הספר the meaning of leef (ויתקן את האיות שלי רק מי שמכיר את הספר). leef זו מלה שהומצאה עבור מושגים שחסרים להם מונחים (מושג הוא בתודעה, מונח הוא בלשון). הדפוס החשיבתי של leef מתייחס ליצירת דפוסים חדשים, אך הוא עצמו אינו יצירת דפוס חדש.

תחום נוסף בחשיבה שדפוסים נוגעים אליו, אך אינם ממצים אותו, זה מתודולוגיות חשיבה. לא יורחב עליהן כאן.

גם התחום הרגשי, ובפרט נטיות חשיבה – תחום אשר הפך לפופולרי בקרב ההוגים של חינוך החשיבה בשנים האחרונות, הוא חיצוני לדפוסי חשיבה.

יכולות התמקדות והחלפת ההתמקדות – גם הן אינן דפוסים במובן הרגיל, והן חשובות מאד לחשיבה.

לעומת זאת, דווקא התחום של סובלנות לעמימות, אשר במבט ראשון נראה רחוק ביותר מהתחום המובנה של דפוסי חשיבה ומונחים, דווקא הוא מחובר חזק לדפוסי חשיבה, בפרט לדפוסים של מטא-חשיבה (חשיבה אודות החשיבה), כמו הקף הידיעה שלנו, ולדפוסים של סטטיסטיקה והסתברות; מעטים האנשים אשר באמת חושבים בהסתברויות, גם מבין אלה שלמדו הסתברות (וישראלי אחד קיבל פרס נובל על ההוכחה של זה ועל ניתוח ההשלכות הכלכליות של זה. המחקר הוא של כהנמן וטברסקי, אחד מהם נפטר, וכיוון שלא נותנים פרס נובל לאנשים מתים – אז רק בן-זוגו למחקר זכה בפרס).

מסמר בלי ראש

דפוס החשיבה הראשון הוא מסמר בלי ראש. הכוונה היא לפעולה שאם עושים אותה – אי אפשר להחזיר.

דוגמאות

משאל השופטים של לשכת עורכי הדין: בין אם המשאל הזה מוצדק ובין אם לא, היום כבר אי אפשר לבטל אותו, מסיבות פוליטיות. אף יושב ראש של לשכת עורכי הדין לא יעיז לבטל אותו, כי אז יגידו עליו שהוא מתחנף לשופטים, שהוא מוותר על חיזוק עורכי הדין וכיוצא בזה.

מפלגות באגודות הסטודנטים: באוניברסיטאות רבות אגודות הסטודנטים הן מפלגתיות. בטכניון – לא. ברגע שאגודת סטודנטים הופכת למפלגתית (כאשר הרשימות בה מצורפות למפלגות), בין אם זה טוב ובין אם לא, קשה מאד להחזיר את הגלגל אחורה: המפלגות מתחילות להיות מעורבות בתהליך הבחירות ומקצות לו משאבים כדי לנצח באוניברסיטאות, ואז מתחרים עצמאיים יתקשו מאד להתמודד מולן.

מקור המונח: המונח נולד ככל הנראה בהנדסת תוכנה: נניח שאתה מפתח ספריה גנרית מסויימת. נניח גם שהוספת לספריה פונקציה שלא היית צריך להוסיף, ושיחררת את הספריה לציבור, כך שכל אחד יכול להשתמש בפונקציה הזו. מרגע זה ואילך, אז בכל גירסה עתידית של הספריה אשר תתמוך בתאימות אחורה (כלומר, מי שעבד עם הספריה הקודמת יוכל לעבוד גם עם זו), תצטרך לתמוך בפונקציה המיותרת הזו. הפונקציה היא מסמר בלי ראש.
במקרים רבים, גם בפרוייקטים פנימיים פונקציה הופכת באופן מעשי למסמר בלי ראש.

אהבת_עולם*
הודעות: 5866
הצטרפות: 12 ספטמבר 2008, 01:17
דף אישי: הדף האישי של אהבת_עולם*

דפוסי חשיבה

שליחה על ידי אהבת_עולם* »

לא הבנתי למה זה דף ערך?
למה הוא צריך להיות בנפרד?

תשובה מעודד לבנה:
דף ערך הוא דף שמטרתו להיות דומה לערך באנציקלופדיה: לא דיון אלא נושא אחד מסודר. הדיון עליו צריך להתנהל בדף הדיון המצורף, לא בדף הערך עצמו

אני מציעה לאחד אותו עם דף מתאים (איזה?).
ואז דף למחיקה.
אהבת_עולם*
הודעות: 5866
הצטרפות: 12 ספטמבר 2008, 01:17
דף אישי: הדף האישי של אהבת_עולם*

דפוסי חשיבה

שליחה על ידי אהבת_עולם* »

דף הדיון המצורף: דיון בכישורי חיים

אם זה באמת קשור לכישורי חיים, אז אפשר לאחד את הדף הזה עם כישורי חיים.

<דף לאיחוד>

תשובה מעודד לבנה:
כישורי חיים כוללים הרבה כישורים בינאישיים, כמו העברת ביקורת, קבלת ביקורת ועוד.
הם כוללים גם הרבה כישורים תוך-אישיים שאינם דפוסי חשיבה, כמו ארגון, משמעת עצמית ועוד.
לדעתי יש מקום לדף הזה כנושא בפני עצמו.
ע_ע_ע*
הודעות: 745
הצטרפות: 07 מרץ 2008, 17:36
דף אישי: הדף האישי של ע_ע_ע*

דפוסי חשיבה

שליחה על ידי ע_ע_ע* »

אני לא בטוחה שהייתי שומרת את הדף הזה בכלל.

יונת, האם תוכלי לשאול את עודד אם הדף חשוב לו?

תשובה מעודד לבנה:
כן, חשוב.
(אהבת, את הולכת להעמיד עכשיו בסימן שאלה את דפי הערך?
...
אולי בשבוע הבא...?)
אהבת_עולם*
הודעות: 5866
הצטרפות: 12 ספטמבר 2008, 01:17
דף אישי: הדף האישי של אהבת_עולם*

דפוסי חשיבה

שליחה על ידי אהבת_עולם* »

אהבת, את הולכת להעמיד עכשיו בסימן שאלה את דפי הערך?

האמת לא זאת הייתה כוונתי הראשונית.
במקרה הגעתי לדפים הספציפיים האלה בגלל שחיפשתי לאן לשלב דפים על חשיבה חיובית.

מה שכן, דווקא נראה לי בהחלט רעיון טוב לעבור על דפי הערך !
אולי תרשמי את זה איפשהו? כי אני כבר איבדתי את הידיים והרגליים...
אהבת_עולם*
הודעות: 5866
הצטרפות: 12 ספטמבר 2008, 01:17
דף אישי: הדף האישי של אהבת_עולם*

דפוסי חשיבה

שליחה על ידי אהבת_עולם* »

אולי בשבוע הבא...?

האם שמעתי נימה של תחינה? ;-)
אם כן, מבינה אותך. גם אני כבר מתחרפנת.
אולי תנוחו כמה ימים כדי שאספיק לעבור על כל מה שהיה עד עכשיו? :-P
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

דפוסי חשיבה

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

מה שכן, דווקא נראה לי בהחלט רעיון טוב לעבור על דפי הערך

מצוין.
דף ערך צריך להיות כמו ערך באנציקלופדיה,
וכל הדיון צריך לעבור לדף הדיון המצורף.

(הערות נוספות נמצאות בתוך תחומי הפוסטים המתאימים).
אהבת_עולם*
הודעות: 5866
הצטרפות: 12 ספטמבר 2008, 01:17
דף אישי: הדף האישי של אהבת_עולם*

דפוסי חשיבה

שליחה על ידי אהבת_עולם* »

דף ערך צריך להיות כמו ערך באנציקלופדיה,
בשביל מה צריך את זה?
מנסים כאן לצמצם בדפים - אז למה שלכל 'ערך' יהיה דף בפני עצמו? מה זה נותן?

וכל הדיון צריך לעבור לדף הדיון המצורף.
גם זה מעמיס דפים.
בשביל מה?

למה באופן צריכה להיראות כמו אנציקלופדיה?
אהבת_עולם*
הודעות: 5866
הצטרפות: 12 ספטמבר 2008, 01:17
דף אישי: הדף האישי של אהבת_עולם*

דפוסי חשיבה

שליחה על ידי אהבת_עולם* »

זה כאילו שאני אחליט שיש לי איזה ערך מאוד חשוב להעביר לציבור - ואקדיש לו דף שלם, ואקרא לו 'דף ערך' ואז הוא יהיה מקודש ואי אפשר יהיה לגעת בו. לא למחוק ולא להוסיף הודעות.

מי מחליט שאיזה נושא הוא מספיק חשוב שכל הציבור צריך לדעת אותו, כדי שיהפוך לדף ערך שאסור לגעת בו?
שליחת תגובה

חזור אל “תגובות של הסביבה”