בתי ספר דמוקרטיים 2

שליחת תגובה

מותר לכעוס
קוד אישור
הזן את הקוד בדיוק כפי שהוא מופיע. כל האותיות הן אותיות גדולות.
סמיילים
|יד1| |תינוק| |בלונים| |אוף| ;-) :-] |U| |נורה| |עוגה| |גזר| |אפרוח| 8-) :'( {@ :-) |L| :-D |H| ((-)) (()) |יש| |רעיון| {} |#| |>| |שקרן| >:( <:) |N| :-0 |תמר| :-S |מתנה| |<| :-( ZZZ :-| |*| :-/ :-P |עץ| |!| |-0 |Y| :-9 V :D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode פעיל
[img] פעיל
[url] פעיל
סמיילים פעילים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: בתי ספר דמוקרטיים 2

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי פלוני_אלמונית* » 06 נובמבר 2004, 15:02

אני חייבת להגיד שאני ממש יכולה להזדהות עם כל מה שאתם כותבים, אבל אז משהו מחייב אותי לחזור למציאות.
סליחה שאני נודניקית, אבל מה נראה לכם, בתכלס, שאפשר לעשות היום בלי תעודת בגרות? מה?
ויונת- אהבתי את העניין הזה של אהבה. ואהבה לילד זה לפעמים, כן, אני שונאת להגיד את זה, כפייה. מה לעשות.
אתם לא הולכים מספיק רחוק עם התאורייה כי נראה לכם שהילדים לא ילכו עם זה רחוק. הרי לא יתכן שילד לא ירצה ללמוד לקרוא, במאה 21, אתם אומרים. תתפלאו.
ואתם לא דורשים יותר מדי מילדים? אני שונאת לעשות דברים שאני שונאת, ועושה אותם רק מתוך רגש חובה. (תבואו תראו איך הכיור שלי נרהא... ). אז למה שילד יעשה את זה, כשבשבילו, מבחינה התפתחותית, כל הסיפור הזה של חובה , מה יהיה בעתיד וכו' הוא וירטואלי לחלוטין? ואז נגיד באוניברסיטה הוא חייב לעבור קורס בסטטיסטיקה. זה לא מה שהוא בחר ללמוד. הוא שונא את זה. בחייו הוא לא למד דבר-מה שהוא שנא, אף פעם. מה הוא יעשה? איך לעזאזל לומדים משהו כל כך משעמם, בלתי נחוץ וסיוטי? אולי לוותר על הקורס הזה ולהסתכן בלא לקבל את התואר?
אה סליחה שכחתי...אם תעודת בגרות זה לא משהו שבי"הס צריך לתת אז אין לילד שום סיכוי להתקבל לאוניברסיטה, אלא אם כן הוא ישלים את כל התוכנית לבד (איזו עבודה סיזיפית, וכמה כסף זה...)
אני באמת באמת מבינה ומקבלת ומתלהבת מהתאוריות של ביה''ס הדמוקרטי. אחרת לא הייתי פותחת את הדיון הזה. אני רק אומרת...אולי לפעמים הן לא מצליחות לעמוד מול המציאות. כמו שקרה לתאוריות יפות רבות...

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 04 ספטמבר 2004, 20:23

צפויה גם צפויה.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי פלוני_אלמונית* » 04 ספטמבר 2004, 09:58

אכן אינטרפטציה לא צפויה לחינוך ולפילוסופיה הדמוקרטיים... ממי שיודעת הכי טוב מה אמהות צריכות לעשות!

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 04 ספטמבר 2004, 09:41

תובנות:
ביה"ס דמוקרטיים מתעסקים בפילוסופיה של החינוך. מי שזה לא מעניין אותו אין לו מה לעשות שם.
ילדים זקוקים לסבלנות וחיבה - מי שלא יכול לתת זאת, שלא יעבוד בבי"ס דמוקרטי.
אין מה לצפות מצוות של אמהות שנוטשות את ילדיהן לטובת עבודה בבי"ס דמוקרטי. הרי אם הן היו מבינות בפילוסופיה של החינוך הן לא היו נוטשות את ילדיהן מלכתחילה.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 31 אוגוסט 2004, 07:15

שווה אלף מילים.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 29 אוגוסט 2004, 17:24

גל פרידמן זכה במדלית זהב אולימפית

גל פרידמן, בוגר בית הספר הדמוקרטי בחדרה, זכה במדלית הזהב הראשונה של מדינת ישראל.

גל למד בבית הספר הדמוקרטי בחדרה שמונה שנים ביחד עם אחותו מעיין ואחיו יובל. משפחת פרידמן היתה מעורבת ביותר בחיי בית הספר. דגנית האם היתה פעילה מרכזית בעמותת בית הספר.

בזמן היותו תלמיד לגל היה הסכם אישי שהוא יכול לנסוע להתאמן בים במקום לבוא לביה"ס (זה היה תלוי ברוח). בתקופה זאת מספר הגולשים בבית הספר היה רב ובית הספר היה זוכה באליפות הארצית של בתי הספר בשייט.
בוגר נוסף של בית הספר - יאיר סוארי - משמש כיום מאמן הגלישה של נבחרת ישראל לנוער.

יום לאחר הנצחון פרסמה דגנית, אימו של גל, מכתב לגל בעיתון ידיעות אחרונות (יום ה' ט' באלול תשס"ד - 26.8.2004)

גל שלי, ישבתי אתמול עם אבא, מעיין, המשפחה, חברים ותקשורת וראיתי אותך זוכה במדליית זהב. עושה היסטוריה. ידעתי שאתה מסוגל לזה, שיש לך את היכולת, אבל פחדתי לדמיין את זה.
מאתמול, ובמיוחד היום אחרי הזכיה, אני לא מפסיקה לחשוב על יעקב הכט, מנהל ביה"ס הדמוקרטי בחדרה שבו למדת. הוא אמר לנו תמיד שלא חשוב מה לומדים ולא חשוב לאיזה עמוד מגיעים. חשוב להתמקד במה שרוצים ובזה להגיע לתוצאות.
זה גם היה המוטו בחינוך שנתנו לך ולאחים שלך, מעיין ויובל. גם כשהברזת מביה"ס,לא דאגתי, היה לך כיוון והתמדת בו. היום אני יודעת - מנהל בית הספר צדק. והתרומה הפעוטה שלנו, ההורים, לזכיה שלך במדליה היא החופש לבחור שהענקנו לכם, הילדים.
אני אוהבת אותך גל, מאוד גאה בך וכל כך שמחה בשבילך. עמדת במה שאמרת לאורך כל הדרך. הגשמת את החלום שלך. מאז שיצאת לאולימפידה באתונה שלחתי לך כל הזמון לבבות בדואר האלקטרוני. אתה שם עם אחיך יובל ועם החברה שלך, מיכל, ואני כבר כל-כך רוצה לחבק אתכם. אז תבואו כבר. אני מתגעגעת.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 24 יולי 2004, 22:05

המהפכה הדמוקרטית התחילה בחדרה

בית הספר הדמוקרטי שייסד יעקב הכט לפני 17 שנים נהפך לסמל של תנועת חינוך המתפשטת במהירות ברחבי העולם.

בתחילת שנות ה-90 הוזמן יעקב הכט לאנגליה, לכנס על חינוך דמוקרטי, שאליו נהרו מארצות רבות כמה מאות אנשי חינוך, מורים, מנהלים וסתם מתעניינים. כשפתח את דלתות האולם, הבין הכט באחת שנקלע למסיבת ההפתעה הגדולה של חייו. כרזת ענק מאירת עיניים לא הותירה מקום לספק: "כנס חדרה", נכתב שם, על שם העיר שבה הקים את בית הספר הדמוקרטי הראשון. "נכנסתי כמו שאני, עם הסנדלים והג´ינס, עם האנגלית הרצוצה שלי", מספר הכט. "זה היה מצחיק".


The cradle of democracy

With teachers that are called mentors, a parliament including students, educators and parents, and a lot of free choice, the Democratic School founded by Yaacov Hecht 17 years ago has become a symbol of a movement that is constantly growing - all over the world . . .

. . . It is surprising to discover that studies on democratic education, and on alternative education in general, are rare. Maybe in the universities nobody wants to deal with the truth, says Hecht . . .

"אין לחם . . . אין תורה"
משרד החינוך לא תומך . . . ולא משלם, איש לא חוקר -- זו האמת . . .
. . . וזאת תהיה התקדמותנו . . .

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי אלמוני* » 05 אפריל 2004, 01:52

לא יודע אבל המלך ג'ורג' - the Vth, אולי כן !!

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי פולוני* » 29 מרץ 2004, 21:32

ומעניין אם וויליאם גולדינג (בעל זבוב) ירגיש בבית............

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי אלמוני_פלוני* » 28 מרץ 2004, 20:01

. . . school opens at 8:30 in the morning, closes at 5:00 in the afternoon . . .

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי פלוני_אלמונית* » 27 מרץ 2004, 01:01

בסדברי-ואלי
לומדים מ - 0900 עד 1600 ?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 05 פברואר 2004, 11:47

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 01 דצמבר 2003, 00:51

על אף חינוך ה"חינם" שבו "מתרברבת" המדינה, בבתי-ספר דמוקרטיים ההורים משלמים לא מעט.

מה גורם לאחד לקבל אישור ולשני לא ?

הגחמה של משרד החינוך.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי ענן_בעננים* » 27 נובמבר 2003, 09:24

אני מנסה להבין משהו:
בית ספר פתוח הפועל באישור משרד החינוך מקבל מימון , ובית ספר שאינו מאושר לא? (חשבתי שכולם פועלים במסגרת פרטית וצריך לשלם)
מה גורם לאחד לקבל אישור ולשני לא?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי ענן_בעננים* » 24 נובמבר 2003, 14:45

אני מנסה להבין משהו:
בית ספר פתוח הפועל באישור משרד החינוך מקבל מימון , ובית ספר שאינו מאושר לא? (חשבתי שכולם פועלים במסגרת פרטית וצריך לשלם)
מה גורם לאחד לקבל אישור ולשני לא?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 04 נובמבר 2003, 06:00

ממשלת אוסטרליה מאיימת להסיר את רישיון ההפעלה לבית-הספר בורובין – בית-הספר הדמוקרטי היחידי באוסטרליה. http://www.booroobinschool.com.au/

תמכו בבית-הספר בורובין – חתמו על העצומה נגד הסרת הרישיון:
Maintain accreditation of The Booroobin Sudbury School, Australia's only democratic School
http://www.thepetitionsite.com/takeaction/408446208


"למען חופש הלימוד"

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 17 אוקטובר 2003, 11:30

_חבצלת (30.10.2002 03:42):
ראיתי ברשמה כאן את הישיבה התיכונית במצפה רמון בתור בית ספר דמוקרטי, ותמהני: 1. הבן של השכנם למד שם ולא הזכירו באוזניי מעולם את העובדה שזהו בית ספר דמוקרטי. 2. מישהי באמת חושב שישיבה תיכונית יכולה להיות בית ספר דמוקרטי, לא ורוצה להגיד שום דבר רע אבל- זה פשוט סתירה פנימית, לא? כלומר, ישיבה תיכונית זה עולם מאוד היררכי...(מאז נישואינו אנו גרים ועובדים באחת הישיבות התיכוניות הוותיקות והידועות בארץ אז אני חושבת שאני יודעת על זה משהו...) להבדיל מישיבות גבוהות/הסדר ששם התלמיד יכול להחליט היום כמעט על הכל- מה ילמד איך מתי וכמה ועם מי (רק שמי שיבחר לא ללמוד כלום, ינשור, כי זה לא חינוך חובה כבר) ואין שום תגמולים._



Preventing Bitul Torah
The following idea was related to me as the thoughts of Rav David Avichail on why educators should not force Torah study on children. Rav Avichail is the head of a yeshiva high school in Mitzpe Ramon that practices some of the methods of democratic education:

In Masechet Avodah Zara 19a, we find the passage: "A person does not learn Torah except from the place his heart desires." Rashi adds that the student chooses the chapter to learn and the teacher must comply with the student's wishes. The Midrash stresses that the student also chooses his teacher. When students are allowed to exercise their choice over subject matter, we prevent the Bitul Torah that could result from compelling them to engage in something that is not suitable to their level or nature.
Can a Democratic School Provide a Jewish Education ?
"The question remains whether it is possible to reconcile the rabbinic injunctions to 'teach your child' with the Democratic school's motto of 'let them be'"

"It is this trust that can produce children who study when they get bored, instead of children who get bored of their studies"


קראו מאמר מעניין:
Can a Democratic School Provide a Jewish Education ?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 15 אוקטובר 2003, 20:54

הם כ-ו-ו-ו-ל-ם לא "לא רלוונטיים", הם כ-ו-ו-ו-ל-ם מכשול !!

ו . . . חבל שכך הדבר.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי שי_פ* » 15 אוקטובר 2003, 17:01

ואני חשבתי שהוא לא רלוונטי........

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 15 אוקטובר 2003, 14:39

לטענתי בית הספר המוקם בידי הורים הוא "בריחה מהמציאות" ולא התמודדות או שינוי של המציאות.

לך תתמודד עם פקידי משרד החינוך, עם הסתדרות המורים ועם הפוליטיקאים !! -- אני מעדיף להתמודד עם ערפאת. :)))

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי שי_פ* » 14 אוקטובר 2003, 07:34

חגית שלום,
מזל טוב!!!! איזה יופי. אני בטוח שהאור קורן מביתכם, תרתי משמע..........
דויד, אם זכור לך, מאז מכתבי הראשון, אז עדיין לא ניהלתי בית ספר, טענתי כי במדינה דמוקרטית על כל בתי הספר להיות דמוקרטים. כך כתבו ג'ון דיואי, קרל רוג'רס אריך פרום, ניל, ואחרים. לטענתי בית הספר המוקם בידי הורים הוא "בריחה מהמציאות" ולא התמודדות או שינוי של המציאות. כמנהל אני מבקש לשנות את המציאות. לא לאפשר למורות להמשיך להתעמר בילדים, לכעוס ולצעוק, ולאפשר להורים ולילדים שותפות אמיתית.
ומה הכוונה בעניין הפעמון?
שי

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 13 אוקטובר 2003, 11:29

טוב, אתה לא נשמע כמו אחד שצריך חיזוקים אבל התרשמתי מאוד מפעלך. לצערי התייחסות רצינית יותר ממני תתעכב כי מוחי כרגע במצב של חביתה מטיפוח קטנה בת 4 חודשים. אז שיהיה לך בהצלחה ושלא ישימו לך מקלות בגלגלים כי נראה לי שאתה נוסע בכיוון טוב. @}

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 12 אוקטובר 2003, 19:08

שי פ שלום,
כיצד אתה רוצה שיגיבו לדבריך כאשר אתה כותב בעילום שם ?
איש -- באותה מידה כמוך -- לא רוצה להסתכן.
אז עכשיו תומר לי, "מי ישים את הפעמון לחתול" ?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי שי_פ* » 12 אוקטובר 2003, 07:25

איפה? מה איפה?
חגית? בד"כ את כותבת הרבה יותר........חחחחחח
באחת מערי הלוויון הקרובות לת"א, אם הכוונה היתה למיקום בית הספר.
שי

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 11 אוקטובר 2003, 12:26

איפה?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי שי_פ* » 10 אוקטובר 2003, 21:58

כזכור לכם, תמיד טענתי כי על בתי הספר הממלכתיים להפוך לדמוקרטיים, יחד עם הצורך לעודד מעורבות הורים......והנה השנה התחלתי בתפקיד ניהול בית ספר במרכז הארץ. כמנהל נכנסתי לבית הספר, והדבר הראשון שעשיתי הוא לקבוע פגישות קבועות להנהגת ההורים איתי, בכל שבוע. בפגישות אלה אני מציג את הנעשה בבית הספר ומקשיב וחושב יחד עם ההורים מה נעשה בשבוע הבא (שקיפות ועבודה משותפת). אני מאמין כי דוקא הגברת המעורבות של ההורים בבתי הספר הממלכתיים תפחית את הרגשת ה"התערבות" אותה חשים אנשי הצוות....
בנוסף בניתי מועצת תלמידים, חברת ילדים, אשר מובילה כבר תהליך של בחירות דמוקרטיות שיתקיימו בנובמבר (שיעור חשוב בדמוקרטיה, באזרחות, בזכויות, בבחירות......ובמנהיגות). יחד עם זאת חילקתי את מועצת התלמידים לועדות (חלוקה לרשויות: מחוקקת, מבצעת ותהיה גם מגשרת ומבקרת) שעוסקות באותן נושאים שועדות מועצת ההורים עוסקות. כך ניתן יהיה להפגיש מורים הורים ותלמידים סביב נושאים משותפים ולקדמם. ......גם בתוכנית הלימודים אני מכניס שינויים, ובונה תוכנית של הוראה דיאלוגית......
ההבדל בין בית הספר הזה לדמוקרטי הוא במספר הילדים בכיתות, ובעובדה כי הוא הטרוגני, ובו לומדים ילדים מכל השכבות. הוא הרי בית ספר ממלכתי ולא רק הורים שיכולים לשלם מצויים בו........
אנא הגיבו.
שי

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי נאוה_פרנס* » 22 אוגוסט 2003, 17:04

א ילת
הילדים שהולכים לביה"ס הדמוקרטי נמצאים במסגרת
גם אם מעשית ביה"ס לא קיבל אישור ממשרד החינוך,
קל יותר לפקידונים "לחיות עם זה" - הילדים במסגרת, יש איזה גורם חיצוני שמעורב.
חוץ מזה, סביר שהאישור לא ניתן כדי שלא יופרשו תקציבים (הקיצוצים... הקיצוצים...)

ילדי החינוך הביתי נמצאים לחלוטין מחוץ לידי כל אדם שאינו ההורים שלהם
זה מפחיד ומאיים על הפקידונים - כאילו חייהם תלויים בזה.

הדבר השני, הם מאוגדים תחת עניין משותף.
אנחנו (אנשי החינוך הביתי) עומדים מול המערכת כיחידים
כל אחד מאיתנו עם נקודת התורפה שלו.
אילו באנו מאוגדים תחת העניין המשותף שלנו (האפשרות לרשום את הילדים לחינוך ביתי כמו לכל מקום אחר)
אולי גם לנו היה כוח - אולי אז הפקידונים היו מפחדים מאיתנו יותר.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי א_ילת* » 22 אוגוסט 2003, 14:37

ביה"ס הדמוקרטי במעגן מיכאל, שפעל שנה שעברה לא קיבל אישור גם השנה.
את ההורים זה לא כ"כ מעניין. הם ממשיכים השנה. הצרה היחידה, שזה עולה יותר כסף.
שאלה לגבי החוק: האם דינם של הורים אלו כדין הורי החינוך הביתי?
הרי ילדיהם לומדים במוסד "לא מוכר" (נדמה לי שזו ההגדרה).
למה נראה שהורי החינוך הביתי בכסאח עם הרשויות וההורים הללו כלל לא בעניין?
כדי להסיר ספק: מדובר בבית ספר מצוין. אני מכירה ומעריכה את המנהלת ואת ההורים. יתכן שאף אשלח את ילדיי לשם.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 23 יוני 2003, 10:21

הי שי, אני לא כ"כ יכולה לפרט כי מדובר באנשים. מה שאני יכולה לספר זה שנרשמו 55 ילדים, הצוות כלל 2 מורות, מורה בן ומנהלת שגם לימדה ו-2 גננות בגן.
נוצר מצב שההנהלה החליטה שהיא יודעת מה צריך - למרות שזה לא היה נכון, ההורים - שהם אלה שהקימו ושהיה להם חזון מסויים - סומנו כמתערבים מדי כשהיה להם מה להעיר ונתבקשו פשוט לא להיות חלק מהעניין. מורה שפעל במשך חודשים בדרכים לא הולמות קיבל גיבוי מההנהלה ולהורים לא נודע כלום עד שנהיה מאוחר מדי מכיוון שלא קויים בכלל ערך השקיפות שעליו קם ביה"ס - דברים לא דווחו לקהילה ולהורים, הכל היה מצויין ונהדר - עד שהתגלה שזה בכלל לא ככה.
הבעייה המרכזית ביותר, מעבר לחוסר השקיפות וחוסר החזון, היא חוסר הטיפול באלימות מאוד גדולה שנוצרה - אם בגלל השנים הקודמות במערכת הרגילה או בגלל הלחצים בבית. הטיפול הסתכם ברוב המקרים ב- 'תחפשו את מחברת המשמעת' - ולא ניגשו לא לפוגע ולא לנפגע - ממש מחדלים איומים.
אפשר להוסיף גם אווירה של גישה לילדים, כשקורה משהו - במקום לפתור את העניין בשיחה, בחיבוק וכאלה היו צעקות, איומים ודברים שבגללם הקמנו את ביה"ס מלכתחילה, שיהיה אחרת.
בקיצור - אכזבה איומה.
לשנה הבאה: ממשיכים. מחליפים הנהלה, מחפשים דרך ומקום. הפעם בהחלטה לא להתפשר על עניינים מהותיים. למדנו את השיעור היטב, לצערינו על גבם של ילדנו.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי שי_פ* » 22 יוני 2003, 23:51

שלום חגית.
אבקש ממך לפרט: מה התפספס? מאיזה סיבות?
ספרי על בית הספר.....כמה ילדים, כמה מורים וכו'.....האם באמת אין שם בירוקרטיה, כפי שאת ביקשת?
על מה נסובו הדיונים שהתפספסו? מי יצר את האוירה הכוחנית? ומה התוכניות לשנה הבאה?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 22 יוני 2003, 22:56

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 12 יוני 2003, 09:31

האמת - התפספס לנו. מלכתחילה לא היינו נעולים על הרעיון של הדמוקרטי דווקא, ונתנו את הכותרת הזו כדי שנוכל לפתוח את השנה כי היינו מאוד לחוצים בזמן. היינו אמורים להמשיך לברר את מהות ביה"ס במשך השנה אבל מסיבות שלא אפרט כאן זה לא נעשה ויש לנו בעיות מאוד קשות שנובעות מחוסר ההבנה של המהות הבסיסית של ביה"ס - הגישה לילד, הכבוד לילד והדיאלוג עם הילד. נוצרה אוירה מאוד כוחנית הילדים סובלים והקבוצה שהקימה את ביה"ס מבואסת קשות.
ברור לנו כבר עכשיו שהשנה הבאה תהיה אחרת לגמרי.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי פלונית* » 11 יוני 2003, 08:20

חגית ל, את יכולה לעדכן במצבו של בית הספר שהקמתם? הבנתי שקשה עכשיו.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי פלוני_אלמונית* » 13 מאי 2003, 23:29

_ישנו ליד בית שמש בית ספר חילוני/דתי פתוח מנוהל על ידי משה פלאם
ביקרתי שם לפני שנתיים התרשמתי לטובה

רצ"ב לינק לאתר של מיתר אשר בו ישנו תאור של ביה"ס באר
http://www.makom.org.il/beir/
http://www.makom.org.il/_
  • "האומץ להזדהות" ???

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 03 מאי 2003, 19:19

חגית,
הכי קרוב לבית-ספר דמוקרטי שהוא דתי (??):
בית-הספר קשת - זכרון יעקב
ו- מצפה רמון – ישיבה תיכונית – 6588882 - 08 – 6588882 - 08

ראי רשימת בתי-ספר דמוקרטיים בדף הזה.
או:
בתי ספר דמוקרטיים בישראל

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 03 מאי 2003, 19:05

----- Original Message -----
From: "Carol Hughes" <[email protected]>
To: <[email protected]>
Sent: Saturday, February 22, 2003 9:01 PM
Subject: Re: [Discuss-sudbury-model] intro


> Hi Sue,
> I homeschooled my two boys until they were eight and ten. Then it became
> clear to me that I was going to be a chauffer all over the place and that
> their world was demanding more more more. While in theory I know that I
> could have done that, I realized that maybe I wanted some help with the job
> of raising my children to be responsible, aware, conscious beings. Oh yeah,
> and maybe I would like to have a life too. Add to that, that I was being
> harassed endlessly by the local school superintedent to test my boys,
> provide curriculum and generally assure him that I was teaching my children
> the same way as in the public schools (which is incredibly ironic to me, why
> in heaven's name would I want to do that?). He even sent me a letter
> threatening me with the care and protection act if I didn't test them with
> someone who had their Phd. (mind you he never set eyes on my boys) Having
> heard about SVS, we went for a visit and within minutes my boys were running
> around the campus with great joy and excitement. I started the
> Massachusetts Home School Association newsletter a jillion years ago. My
> oldest son was on the evening news once. Homeschooling used to be news. It
> still is occasionally considered "news". It was so wonderful to me when the
> boys started SVS, that there was exactly zero adjustment. I found, as you
> say, that SVS was close to what we were doing already. But now there were
> all these relationships they had the opportunity to manifest on their own.
> The staff and the students were a wealth of education. And after all, isn't
> that how we learn all our lives, from each other? I also have a daughter
> who is in her last year there who was four when she started. I am an
> unabashed fan of SVS and currently a trustee and sending our kids to SVS has
> turned out fabulously. Ask anything you like.
> Regards,
> Carol Hughes
>
> Hello
> >
> > I am a homeschooling mother of three, who came upon the Sudbury website by
> > way of John Gatto's writings. I'm rethinking/revamping how we educate our
> > kids at this point. The Sudbury/unschooling concept is pretty close to how
> > we do things already, so it has struck a chord with me, clicking around at
> > the website and reading up on it.
> >
> > Anyway. Hoping to gain more understanding and with it, a trust in my
> > kids...I'll follow with a few questions I have.
> >
> > thanks
> >
> > Sue
> > _
> > Discuss-sudbury-model mailing list
> > [email protected]
> > http://www.sudval.org/mailman/listinfo. ... bury-model

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי רני_בירק* » 01 אפריל 2003, 22:07

ישנו ליד בית שמש בית ספר חילוני/דתי פתוח מנוהל על ידי משה פלאם
ביקרתי שם לפני שנתיים התרשמתי לטובה
רצ"ב לינק לאתר של מיתר אשר בו ישנו תאור של ביה"ס באר

http://www.makom.org.il/beir/

http://www.makom.org.il/

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ו* » 30 מרץ 2003, 22:20

מישהו יודע אם יש בית ספר מוקרטי/פתוח וכו' שהוא דתי???

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי יוליה* » 12 פברואר 2003, 09:28

מסעדה,
בית הספר שכר חלק ממבנה של בית-ספר-שדה צמוד לקיבוץ מעגן מיכאל. (מרחק יריקה משמורת נחל תנינים)
רוב התלמידים מזיכרון יעקב, בינימינה ופרדס חנה.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי עדי_יותם* » 10 פברואר 2003, 23:50

איפה הוא נמצא?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי יוליה* » 10 פברואר 2003, 23:05

אמא של אופק,
הבן שלי לומד בבית ספר קשת והייתי בעמותה שהקימה אותה.
הוא החל לפעול השנה ב1.9.02,
כמובן שהשנה הראשונה היא שנה מאוד תוססת ומלאת תהפוכות, למרות זאת, בית הספר מתפקד הרבה מעבר לציפיותיי.
אנשי הצוות שנבחרו מקסימים, מעמיקים, מנוסים, רגישים, ובכלל ברמה גבוהה במיוחד.
הבן שלי ממש פורח שם.
אשמח לענות על כל שאלה שיש לך בקשר לקשת.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי אמא_של_אופק* » 10 פברואר 2003, 12:28

דוד רובנר, תוכל להוסיף פרטים על ביה"ס קשת? האם הוא פועל, כמה זמן? הוא נשמע כמעט אוטופי....

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי שושנה_לונדון_ספיר* » 10 פברואר 2003, 10:28

שלום. רציתי לבשר לכם כי בית הספר הדמוקרטי בירושלים, על פי מודל סאדברי ואלי, נפתח בספטמבר 2002. אין תכנית לימודים, אין הפרדת גילים, גילאי 5-18 חפשיים לחבור זה לזה כרצונם. החובות הן הגעה לבית הספר וציות לחוקיו אשר נחקקים על ידי אסיפת בית הספר, הכוללת את כל התלמידים ואנשי הצוות. בקרו באתר שלנו: http://jdemschool.tripod.com

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי ''אין_נביא_בעירו''_דוד_רובנר* » 20 ינואר 2003, 21:48

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 04 דצמבר 2002, 23:04

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 04 דצמבר 2002, 22:45

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 30 אוקטובר 2002, 14:29

הילדים כאן לא מבדילים מיהו דתי ומיהו חילוני

בית-הספר קשת , שהוקם בידי עמותת הורים מזכרון יעקב, הוא ניסיון ראשון להחיל את רעיון החינוך הדמוקרטי על אוכלוסייה מעורבת, חילונית-דתית. המתח המובנה ביוזמה החדשה, וכן ניסיונות משרד החינוך לבלום אותה, לא מצליחים לערער את ביטחון המייסדים בצדקת דרכם.

"לפני כשבועיים נענה בית המשפט המחוזי בחיפה לבקשתה של עמותת הורים מזכרון יעקב ודחה את יישום צו הסגירה של בית-הספר הדמוקרטי שהקימו, "קשת", עד לדיון בוועדת הערר של משרד החינוך בעניינו. בנימוקיו להחלטה כתב השופט גדעון גנות כי הליכי משרד החינוך מקשים שלא לצורך על קבוצות פרטיות היוזמות פתיחת בתי-ספר חדשים. העמדה הברורה שביטא בית-המשפט נתפשה בעיני עמותת ההורים כניצחון מוסרי, וכשלב נוסף בדרך להפיכת בתי-הספר הדמוקרטיים לזרם מרכזי בחינוך."

[הדגשים שלי.- ד.ר.]

פסק הדין של השופט גינת

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חבצלת* » 30 אוקטובר 2002, 03:42

ראיתי ברשמה כאן את הישיבה התיכונית במצפה רמון בתור בית ספר דמוקרטי, ותמהני: 1. הבן של השכנם למד שם ולא הזכירו באוזניי מעולם את העובדה שזהו בית ספר דמוקרטי. 2. מישהי באמת חושב שישיבה תיכונית יכולה להיות בית ספר דמוקרטי, לא ורוצה להגיד שום דבר רע אבל- זה פשוט סתירה פנימית, לא? כלומר, ישיבה תיכונית זה עולם מאוד היררכי...(מאז נישואינו אנו גרים ועובדים באחת הישיבות התיכוניות הוותיקות והידועות בארץ אז אני חושבת שאני יודעת על זה משהו...) להבדיל מישיבות גבוהות/הסדר ששם התלמיד יכול להחליט היום כמעט על הכל- מה ילמד איך מתי וכמה ועם מי (רק שמי שיבחר לא ללמוד כלום, ינשור, כי זה לא חינוך חובה כבר) ואין שום תגמולים.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 29 אוקטובר 2002, 22:03

לשי - בית ספר דמוקרטי לא יכול לקום במקום בו יש היררכיות ודרישת ציות מהתלמידים. אם תצליח להוציא את הדברים האלה מביה"ס הרגיל יהיה על מה לדבר. מעצם מהות החינוך הרגיל ברור לי שאין טעם אפילו לנסות בכיוון הזה. חכמים וטובים ממני התייאשו.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 29 אוקטובר 2002, 21:55

סאמרהיל נכתב לפני 40 שנה
וכמעט דבר לא השתנה,נה,נה.

בבקשה לספר ברבים: - סאמרהיל ספר קריאה מ-ו-מ-ל-ץ ביותר!!!

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 23 אוקטובר 2002, 20:04

הוצאתי מהנפטלין את הספר "הטיפול בתינוק ובילד" -- מאת ד"ר בנימין ספוק, 1960.
ו . . . הביטו וראו איזה פלא:

559. דמוקרטיה יוצרת משמעת.

דבר נוסף שבית ספר טוב מבקש להורותו הוא דמוקרטיה, לא רק כסיסמה לאומית אלא כצורת חיים וכדרך לביצוע משימות. מורה טוב יודע כי אי אפשר ללמד דמוקרטיה מתוך ספר, אם הוא עצמו נוהג כדיקטאטור בזעיר אנפין. עליו לעודד את תלמידיו להחליט עמו על דרך ביצוע משימות מסוימות ודרך ההתגברות על הקשיים הצפויים, ולעזור לו לחלק ביניהם את התפקידים השונים. כך לומדים הם להעריך זה את זה. כך לומדים הם לבצע דברים לא רק בבית הספר, אלא גם בעולם הסובב.

ניסיונות שנעשו הוכיחו, כי תלמידים שהמורה אומר להם מה לעשות בכל שלב ושלב, ממלאים את עבודתם היטב כל עוד נמצא המורה בחדר. אך ברגע שהוא יוצא, מפסיקים רבים את עבודתם ומתחילים להשתטות. מניחים הם כי השיעורים הינם על אחריות המורה ולא על אחריותם, וכי עתה יש להם הזדמנות לנהוג כאוות נפשם. אך ניסיונות אלה הוכיחו גם זאת, כי ילדים אשר עזרו בבחירת עבודתם ותכנונה וביצעו אותה מתוך שיתוף, השיגו כמעט אותם ההישגים בהעדר המורה כבהיותו בכיתה. מדוע? כי ידעו את מטרת עבודתם, ואת הצעדים העומדים בפניהם בביצועה. הם הרגישו כי המשימה מוטלת עליהם ולא על המורה. כל אחד רצה לעשות את חלקו, כי היה גאה בהיותו חבר בעל-ערך בחברתו, והיה בו רגש אחריות כלפי השאר.

זוהי הצורה העליונה של משמעת. לימוד זה ורוח זאת הם היוצרים את טובי האזרחים, הפועלים ואפילו החיילים.

[סעיף 559, עמוד 412 -- תפקיד בית-הספר.]

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 17 אוגוסט 2002, 21:16

"יותר מעשר שנים אני קשור בבתי ספר דמוקרטים, הייתי תלמיד בבי"ס כזה, מורה בשלושה בתי ספר דמוקרטים, הייתי שותף בהקמה של בי"ס דמוקרטי, ולאחרונה אני מרכז תכנית הכשרה למורים בבתי ספר דמוקרטים. שתי בנותי לומדות בבית הספר הדמוקרטי בחדרה. בעמודים הבאים אני לא אסתיר את המחויבות שלי לסוג זה של בתי ספר, ולא אכסה על האמונה שלי בבתי ספר דמוקרטים. אבל קודם אני רוצה להבהיר נקודה אחת חשובה מאוד: בית הספר הדמוקרטי הוא לא בית הספר הטוב ביותר. יש הרבה סוגים של חינוך - חינוך דתי לאומי, חינוך אנתרופוסופי, חינוך למצוינות, חינוך ע"פ ערכי תנועת העבודה וכו'. כל גישה חינוכית כזו נשענת על אידיאולוגיה אחרת, והיישום החינוכי שלה שונה. אני מאמין בבתי ספר דמוקרטים, אבל אני מאמין קודם כל שזכותה של כל משפחה לבחור עבור עצמה את בית הספר בו היא מאמינה.
ברוב תחומי החיים אנו זכאים לבחור את דרכנו, אנו בוחרים בני זוג, מקצוע, היכן נגור, ואיזו מכונית לקנות, דווקא בתחום בתי הספר כמעט ואין לנו בחירה - ילדינו הולכים לבית ספר ממלכתי, או ממלכתי-דתי, על פי אזור המגורים שלנו. היום יש התחלה של ניסיונות במקומות שונים בארץ לשנות בתי ספר של החינוך הממלכתי לבתי ספר בעלי "אני מאמין" משלהם, ובמקביל פתיחת אזורי הרישום, אם ניסיונות אלו ימשכו, ויתבססו ייתכן שתהייה לנו בישראל מערכת חינוך פלורליסטית וכל משפחה תוכל לבחור מתוכה את בית הספר הרצוי לה.

בעמודים הבאים נספר את סיפורו של בית הספר הדמוקרטי, ננסה להביא דוגמאות של בתי ספר כאלה, ולהסביר את עיקרי הרעיונות שעומדים בבסיס בתי ספר אלו. הדברים שכתבתי מיועדים עבור קבוצות או יחידים המעונינים להקים בית ספר דמוקרטי או להעביר בתי ספר קיימים תהליך של דמוקרטיזציה; בחלק הרביעי ננסה לייעץ איך ליישם את העקרונות שיפורטו בחלקים הראשונים. החלק החמישי הוא קובץ של מאמרים שרובם הגדול מתייחס לסוגיות שונות הקשורות בחיי הקהילה של בית ספר דמוקרטי."

יועד אליעז, חדרה, 1995.

". . . יעודו החברתי של בית הספר הדמוקרטי הוא להזכיר לחברה שילדים זכאים לחרות, אנו מאמינים שבחברה שתצליח לשחרר את הילדים שלה סך כל הדיכוי החברתי יצטמצם."

בית הספר הדמוקרטי והחינוך הדמוקרטי, מאת יועד אליעז, 1995

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 11 אוגוסט 2002, 15:09

"בית הספר מאפשר למידה לילדים ב...אני לגמרי לא משוכנע כי הילדים כולם לומדים זאת."
כאשר בתרבות שלנו אומרים: הילד לומד חשבון, ספרות, כתיבה, גיאוגרפיה, טבע, אזרחות, נימוסים, וכיו"ב בבית-הספר, האם זה אומר שהילד הטמיע את החומר?
אז, מהיום והלאה, הבה נדבר על ללמוד ועל להטמיע כשני דברים שונים.

"לילדים, לפחות עד גיל חטיבת ביניים אין ראייה לעתיד"
למבוגרים יש? מישהו ראה שאינתיפאדה באה ומתרחשת עלינו? האם מישהו רואה שהשיטה של: המדינה מחלקת כסף תביא אותנו לפשיטת רגל?

"ילדים רבים נפלטים מבית הספר הדמוקרטי כי אינם מתאימים לו. אין להם את המשמעת העצמית המצופה, אין להם את הרצון להיות 'חברתיים'."
משמעת עצמית מפתחים -- לא נולדים עמה. אבל אם כל הזמן אומרים לך מה לעשות, כמובן שלעולם לא תפתח משמעת העצמית וגם לא אחריות. גם להיות 'חברתיים' מפתחים.

אחד מהמיתוסים על דמוקרטיה כמו על בית-ספר דמוקרטי הוא שכל אחד ייטול חלק בתהליכים לקבלת-החלטות: אנשים שואלים: "כמה אנשים נוטלים חלק באסיפה השבועית של בית-הספר?" כאילו שקנה-המידה (הקריטריון) החשוב הוא רמת ההשתתפות. זו המנטאליות של "השתתפות הבוחר", אשר אומרת שבדמוקרטיה נדרשת השתתפות מלאה בתהליך ההצבעה. בהרבה מדינות קיימים חוקים אשר מחייבים את האנשים להצביע. נראה שהרעיון הוא כפול: (1) הדמוקרטיה איננה עובדת אם לא מצביעים כולם; ו-(2) האזרח שלא מצביע הוא לא אזרח טוב.

שתי הסברות הינן מוטעות. הדמוקרטיה נשענת על זכות-הצבעה אוניברסאלית, לא על השתתפות אוניברסאלית. הדבר החיוני הוא שיש גישה להשתתפות מלאה בקבלת-ההחלטות לכל. אם משתמשים בגישה זו או לא משתמשים בה זה עניין פרטי, אשר תלוי במגוון גורמים. כל זמן שיש גישה אוניברסאלית אמיתית, יש דמוקרטיה אמיתית.

את ההחלטה מי למעשה משתתף בקבלת החלטה מסוימת מוטב להשאירה בידי כל אחד. ברגע שהקהילה מאלצת את האנשים להשתתף, היא עוסקת בפעילות של "להיטיב" נוספת, כמו לאלץ הכול ללמוד חשבון, או להתפלל פעם ביום, או לעשות מעשה טוב אחד כל יום, או להניף את דגל ישראל כל יום. אכן, לכפות השתתפות מלאה היא פלישה גסה במיוחד לפרטיות של כל בוחר: פרוש הדבר סירובה של הקהילה לכבד את החלטתו של הבן-אדם שלא להצביע.

ישנן הרבה סיבות מדוע מישהו יבחר לא להצביע, וכולן הן במחשבה תחילה תקפות באותה מידה כמו ההחלטה להצביע. מישהו יכול להרגיש שאין בידו מספיק מידע כדי להביע את דעתו בסוגיה הנדונה; במקרה כזה, לאלץ אותו להצביע הוא שרות דוב ברור לקהילה. למישהו יכולים להיות עסקים דחופים יותר במקום אחר. מישהו יכול להיות מעוניין באותו רגע במשהו שונה לחלוטין; מי אנחנו שנאמר שנושאי התעניינותו האחרים, אם הוא מתמיד בהם, יהיו לפחות תועלת לקהילה מאשר נוכחותו באסיפה או בקלפי? מישהו יכול פשוט להסתפק, בסוגיה מסוימת, ולקבל את שיפוטם של אחרים -- סוג מסוים של בא כוח (ייפוי כוח), ללא ספק דבר לגיטימי.

אין צורך להמשיך בקטלוג הזה של אפשרויות. רעיון המפתח הוא פשוט: דמוקרטיה אמיתית היא זכות הצבעה אוניברסאלית, גישה אוניברסאלית לתהליך קבלת ההחלטות; אם אדם מסוים מנצל או לא מנצל ברגע-מסוים גישה זו הוא עניינו הפרטי בלבד, מעבר לתחום של כפיה ציבורית או משפט ציבורי.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 11 אוגוסט 2002, 13:13

". . . אני מביאה כאן את התנסותו של ז'אן זאק רוסו בנושא הזה . . ." [חבצלת (01.06.2002 22:38) בתי ספר דמוקרטיים ]

לא הייתי מסתמך על ז'אן זאק רוסו. הפדגוגיה של רוסו היא מניפולטיבית באופן עמוק. ברעיון החינוכי שלו אין להירתע ממניפולציה (השפעה בדרכי-ערמה) של הילד במסווה של "לטובתו".

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 10 אוגוסט 2002, 01:26

שי,
"זכות ההגדרה העצמית של מדינות שמורה רק לחברות חופשיות או לחברות המבקשות לכונן את החופש; היא לא חלה על רודנויות"

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי שי_פ* » 09 אוגוסט 2002, 19:47

חגית, למה שלא תשקיעי את כל המרץ הזה בהפיכת בית הספר היסודי הממלכתי בשוהם, לדמוקרטי. נסי לשוחח עם מנהלת ועם מועצת ההורים של בית הספר...אולי אז ליבך לא יצא למסכנים שלא יוכלו לשלם עבור בית ספר פרטי/חצי פרטי. הרי חוקי מדינת ישראל קובעים במפורש, להורי בית הספר יש זכות לקבוע 25% מתוכנית הלימודים בבית ספר ממלכתי, ולשלם בנוסף עבור 15% תוכנית לימודים ייחודית (דמוקרטית). כך תוכלו להשפיע על 40% מתוכנית הלימודים בבית הספר, ולהופכו לדמוקרטי. לכל הילדים ביישוב יהיה חינוך טוב יותר, דמוקרטי יותר, ובעיקר - זול יותר!!!!

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי שי_פ* » 09 אוגוסט 2002, 19:41

דוד וחגית, כמה טענות: א. הכלל נותן חוזק לפרט. הוא מאפשר לפרט את "החיה ותן לחיות". ראו את דבריו של אריסטו בנוגע למדינה. המדינה מתחילה בפרטים, ממשיכה למשפחות, ומסתיימת כגוף מדיני המאגד את המשפחות ומעניק להם ביטחון, רווחה. לא ניתן לנהל מדינה בלי ארגונים בירוקרטיים. בלי טפסים, סדר, תורים, משמעת. ואם עסקינן במשמעת הרי אני מגיע לנקודה ב. דוד, נכון, הילדים "לומדים" דמוקרטיה, "לומדים" משמעת עצמית, "לומדים לקחת חלק בתהליך קבלת החלטות. הייתי מתקן זאת: בית הספר מאפשר למידה לילדים ב...אני לגמרי לא משוכנע כי הילדים כולם לומדים זאת. יש שלומדים ולוקחים חלק ויש שנשארים אדישים לסובב אותם. כפי שיש אזרחים שלוקחים חלק במעשה הפוליטי, ואחרים שכל התעסקותם בדמוקרטיה מסתפקת בהטלת פתק לקלפי אחת לארבע שנים, והעלאת ביקורת על המתרחש סביבם בסלון ביתם הממוזג מול מרקע הטלויזיה. ילדים רבים נפלטים מבית הספר הדמוקרטי כי אינם מתאימים לו. אין להם את המשמעת העצמית המצופה, אין להם את הרצון להיות "חברתיים". ונקודה אחרונה: מעולם לא טענתי שאי אפשר לשוחח עם ילד וכי ילדים לא יודעים מה טוב עבורם (באותו רגע...., לילדים, לפחות עד גיל חטיבת ביניים אין ראייה לעתיד), להיפך. אני טוען כי כל בתי הספר במדינה דמוקרטית חייבים לשתף את הילדים בקבלת החלטות. חייבים ללמד את הילדים מיומנויות דמוקרטיות. ההנהגה העתידית שלנו תהיה מורכבת מילדים אלה, אלה שלקחו חלק בחינוך הזה. היתר יתבגרו וישבו בסלון ביתם הממוזג ויגיעו לקלפי אחת לארבע שנים. אני טוען כי בתי ספר ייחודיים חייבים להיות ייחודיים בתפיסתם הדתית בלבד, או המקצועית. הרי מה יהיה על דעותיכם בנושא זכויות ההורים לו בעוד כמה שנים תצמח כאן מגמה של בתי ספר ייחודיים שעיקר האידיאולוגיה שלהם היא פאשיסטית (או כל סוג אחר של ימין קיצוני). תתנגדו להם, או שתעודדו הקמתם בשם חופש הבחירה, ורוח הדמוקרטיה?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 05 אוגוסט 2002, 00:16

סליחה שלא ביקרתי מזמן, שעות השינה מוקדשות להקמת בית הספר.

אני לא נגד ועדים מייצגים, אני נגד ההיררכייה הגדלה והמתעצמת שמערימה קשיים על אותם אלה שרוצים להגיע אל היושבים בראש, המורמים מעם, החרשים והעוורים, המחליטים החלטות בינם לבין עצמם בלי שום קשר לקהל שבחר בהם.

בבתי-ספר דמוקרטיים הדברים שקופים לכולם לראות ולבדוק ולהביע דיעה - באמת, ללא הבדל דת, גזע, מין או גיל - הלוואי על כולנו.
וכן, לילדים יש דיעה בקשר למה שנוגע להם. הרי אף-אחד לא יבוא לבן 20 ויגיד לו שדעתו אינה נחשבת משום שהוא עדיין אינו בן 50 ואף אחד לא יבוא לבן 60 ויגיד לו שדעתו אינה נחשבת משום שהוא עדיין אינו בן 80. בכל גיל אדם יודע מה מתאים לו באותו הזמן וזכותו לחוות ולהחליט על חייו לפי הבנתו בגיל בו הוא נמצא, כמו שזכותו להתייעץ עם מבוגרים יותר ולקבל או לא לקבל את דעתם.
גם חיות יודעות מה מתאים להן ואף אחד לא יגיד להן שלא. בעצם יש כאלה שמנסים.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 02 אוגוסט 2002, 18:49

חופש, חופש בחירה, הפעלת שיקול דעת, יוזמה ועצמאות, מביאים להרחבה משמעותית של האפשרויות העתידיות של הילד, מפתחים ביטחון עצמי והרגלי למידה, לא כתוצאה מכפיה המופעלת על ידי גורם חיצוני, אלא על ידי משמעת עצמית ופיתוחה של אחריות.

הילדים בבית-ספר דמוקרטי, מגיל ארבע ומעלה, בהיותם חופשיים, לומדים כיצד לתפקד כאנשים-חופשיים בחברה-חופשית. הם לומדים כיצד למצוא את משלח-ידם. הם לומדים כיצד להעסיק את עצמם. הם לומדים כיצד ליצור את סביבתם. הם לומדים כיצד לכבד אחד את השני. הם לומדים כיצד לשתף פעולה. הם לומדים כיצד לנצל את אסיפת-בית-הספר לחקיקת כללי הקהילה, ולהגיע לפשרות כאשר מועלות תביעות מנוגדות על רכוש, או על מקום, או על פעילויות. הם לומדים כיצד לפגוש אתגרים. הם לומדים כיצד להתגבר על כישלון היות ואין שם מי שיגן עליהם מכישלון. הם לומדים כיצד לנסות משהו וטועמים את טעם ההצלחה, והם לומדים כיצד לנסות משהו ולהיכשל -- ולנסות שוב. ובעיקר, הייתי אומר, ילדים לומדים דברים אחרים: הם לומדים לאחוז בנושא מסוים ולא להרפות. הם לומדים להעריך את החופש לעסוק בדברים המעניינים אותו באמת במידת האינטנסיביות שהוא/היא רוצה ולאן שיובילו אותו/ה. והם לומדים כיצד להיות מאושרים.

כל זה קורה בסביבה בה אינה קיימת כלל כל התערבות חיצונית של תכנית-לימודים, של הדרכה, של ציונים, של מבחנים, של הערכה, של הפרדה-גילית, או של כפיה על ידי סמכות שרירותית חיצונית.

הם לומדים להיות גמישים במחשבתם, לסמוך על עצמם ביכולתם לקבל החלטות ומעל הכול להרגיש אחראים לחייהם באותה מידה כמו לקהילותיהם. ידע זה יכול להיות מועבר אך ורק לאנשים אשר יודעים מי הם-הם, לאלה אשר הם-הם עצמם. בית-הספר הדמוקרטי מאפשר זאת.

ראו: מה תלמידים לומדים בבית הספר סדברי ואלי

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 02 אוגוסט 2002, 18:28

מה זה "לאובדן הכלל לטובת הפרט" ? הרי "הכלל" הוא אבסטרקציה. "הכלל" הוא לא יותר מ אוסף של "פרטים".

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי שי_פ* » 31 יולי 2002, 00:16

חגית, ובכל זאת אני ממשיך לעורר, האם את טוענת כי כולנו צריכים להשתתף בדמוקרטיה ישירה? כפי שהדבר בא לידי ביטוי בבית הספר הדמוקרטי? הרי זה יהיה בלתי אפשרי. מדינה דמוקרטית, כגוף הכולל בתוכו מליוני אזרחים לא יכולה להנהיג דמוקרטיה ישירה. היא יכולה להנהיג דמוקרטיה ייצוגית - פרלמנטרית, אבל בהחלט לא ישירה. במידה וננסה להנהיג שיטה ישירה הרי שנתחלק למאות ואלפי מחוזות קטנים (אוטופיה, אך לו המצב הבטחוני היה מאפשר זאת) שהיו מנהלים "קולחוזים" או עמותות שיתופיות קטנות. אבל הרי זה בלתי אפשרי. האזרחים צריכים את האחדות והכח של הביחד, ומנגד הביחד צריך להבטיח את זכויות היחיד. האם בית הספר הדמוקרטי לא חוטא לתפיסה זו, שהצגתי? האם הוא לא קורא לאובדן הכלל לטובת הפרט?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 30 יולי 2002, 20:49

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 29 יולי 2002, 11:21

דעתי: דמוקרטיה והיררכייה הם שני דברים שונים. מדינה שמתבססת בעיקר על היררכייה שמיותרת ברובה ובירוקרטיה שנובעת מכך בכמעט כל תחום - מתיימרת להיות דמוקרטית.
אבל מה לעשות, אם לא תהיה היררכייה איך ירוויחו אלה שלמעלה את כל הכסף שאלה שלמטה לא מרוויחים???
לכן יש הנצחה וגידול בהיררכייה ומתחילים ללמד את זה כבר בגן ובבית. ומכאן לכולם יש ראש קטן שהם לא לוקחים על עצמם את האחריות על שום דבר בחיים שלהם אלא מעבירים אותה למישהו שכביכול כן לוקח אותה על עצמו ו-"דואג" לסדר את העניינים - ובעיקר את העניינים הטובים שלו.
המצב רקוב כ"כ שאנשים משוכנעים שזו הדרך הנכונה ושצריך כבר ללמוד בילדות את דרך ההיררכייה הזו - כדי שהם יוכלו לטפס מעלה-מעלה בסולם ההיררכייה ולהגיע למשכורות הגבוהות ולחיים הטובים - כביכול.
בביה"ס דמוקרטיים אין היררכייה - לכל אחד יש קול שווה.
מכאן שאי-אפשר להכיל אותם בביה"ס הרגילים ששם ההיררכייה מסודרת ביותר: מנהל/ת, ס.מנהל/ת, מורים, עובדי ביה"ס ולבסוף תלמידים.
אני יכולה רק להעיד על עצמי כהורה עוד מעט בדמוקרטי שהייתי - ואני מניחה שכולנו - רוצה מאוד שכל הילדים יקבלו אפשרויות שוות בנושא הדמוקרטיה אבל בטענות אפשר לפנות רק אל משרד החינוך שלא מאפשר לאלה שכן רוצים לחנך את ילדם לאור הדמוקרטיה האמיתית ולא המתיימרת להיות דמוקרטיה - מה לעשות שיש הרבה כאלה שלא מעוניינים בכך בכלל וזכותם לחנך לפי ראות עיניהם - ומערים קשיים בירוקרטיים וכלכליים בטוענות שווא על מנת שהשליטה תשאר בידיו - ושוב אנחנו חוזרים לנושא ההיררכייה וההטבות הנלוות אליה.
ילדים שבאים מבתים לא דמוקרטיים יחוו קושי וניגוד מבלבל מאוד שיגרום להם למתח ולמריבות בבתיהם. ראה דבריו של דוד רובנר לאריאלה למעלה.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי שי_פ* » 29 יולי 2002, 10:03

חברים יקרים, עברתי על שכתבתם. הייתי רוצה להחזיר את הדיון ולעורר מספר שאלות:
א. ידוע שחינוך דמוקרטי לא מולד ויש לחנך את הילדים למיומנויות וערכים דמוקרטיים. אם כן, האם זה לא תפקידה של המדינה הדמוקרטית לעשות זאת? האם החינוך הדמוקרטי הינו בסמכות ההורים בלבד??? כי הרי אז התוצאה תהיה רוב של אזרחים לא דמוקרטיים (אלה שחונכו במוסדות הממלכתיים), ומיעוט של אזרחים דמוקרטיים , אלה שחונכו לכך על ידי הוריהם בבית או בבתי ספר ייחודיים. מה יהיה עתידה הדמוקרטי של המדינה, אם כך?
ב. חינוך דמוקרטי הוא לאו דוקא חופש. ראו את ספרה של אמי גוטמן הטוענת כי אזרח, כדי לשלוט ולדעת כיצד לשלוט, עליו להישלט כילד. עליו להכיר את המוסדות הדמוקרטיים, את תהליך קבלת ההחלטות, את זכות הוטו, וכיו'. כל מי שטוען שהתלמיד ילמד דמוקרטיה בכוחות עצמו, יגיע למצב שהפרלמנט הבית ספרי יהיה עקר, ריק מתלמידים, אשר יבלו במגרש הכדורסל את זמנם במקום לקבל החלטות בפרלמנט.
ג. האם ההורים "הדמוקרטיים" לא חושבים כי רצוי לפעול בתוך בתי הספר הרגילים ולתת לכל הילדים, גם אלה שבאים מבתים "לא דמוקרטיים" ללמוד בבית ספר שכזה?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 14 יולי 2002, 01:28

קום יקום ביה"ס דמוקרטי לילדי שוהם. אמנם בעלות פסיכית אבל ייפתח ב-1/9 כמו כלום.
ממש לא הוגן כלפי הילדים האחרים שנאלצים לסבול את המשטר הקיים. ליבי, ליבי להם ולעולם המטורף הזה.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 13 יולי 2002, 10:47

לממן? . . .
. . . כסף, כסף, כסף . . . העיקר הכסף -- מה לעשות?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 13 יולי 2002, 07:41

בכ"ז זה יותר מחצי שעה נסיעה. מוגזם. יש פה טענות ששוהם קטנה מדי לביה"ס דמוקרטי (?!) ושיש ביה"ס דמוקרטי רבע שעה נסיעה מפה (במודיעין) ושאנחנו מפונקים שאנחנו לא מוכנים לנסוע לשם ושמן הראוי שזה יהיה פרטי מכיוון שהמערכת לא צריכה לממן אותנו או לעזור לנו כי זה יוצר אפלייה: למה שחלק מהילדים בשוהם ישבו בכיתה של 40 ילדים וחלק בכיתות קטנות בהרבה? שכולם יסבלו!
החלטנו לא לוותר ולצערינו הרב זה יעלה הרבה כסף, כמו אצל כל המתחילים. אולי נקים אותו באחד מהמושבים בסביבה.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 12 יולי 2002, 04:20

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 08 יולי 2002, 23:31

דוד, תודה. נשקול מעבר בין הבתים - או מעבר למקום אחר בארץ.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי יונת_שרון* » 08 יולי 2002, 16:35

כן - ראי את הדף זכויות יוצרים. אם מספיק היה לשים את שם המחברת, יכולתי למשל להעלות על הרשת כל ספר שרציתי, כל עוד ציינתי את שם המחבר/ת.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 08 יולי 2002, 16:27

עדכונים: ראש המועצה הודיע לנו שבשום אופן לא נקבל שטח בתוך שוהם מכיוון שאז הוא יצטרך לתת שטח גם לביה"ס יחודיים אחרים, למשל ש"ס, שאין לו עניין לתת להם.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 08 יולי 2002, 15:04

זה קצת מסובך. המועצה נתנה לנו להבין שנקבלו ביה"ס ממלכתי שנבנה חדש - וכך חשבנו שנזכה במוכר ורשמי. זה גם היה פותר להם אי-אילו בעיות מכיוון שאין להם מספיק תלמידים לביה"ס הנ"ל לשנה הבאה. הכנו להם מודל שיכול להתאים גם לקהילה הדמוקרטית וגם ניסיון לבוא לקראת תושבי השכונה שאינם מעוניינים בדמוקרטיזציה אולם הנהלת המועצה החליטה להצביע נגד מתוך חוסר הבנת הרעיון ואי-הכנת שיעורי בית ומתוך חישובי שנת הבחירה העומדת בפתח. גם משרד החינוך הציב יותר מדי תנאים מרגיזים.
מצידינו יותר טוב. הבעייה שהם גם לא ממש מתלהבים לתת לנו שטח בתוך שוהם ויש פה המון דיעות קדומות נגד ביה"ס דמוקרטיים - "מה, הילדים יוכלו לבחור?!!!" - ודי מושכים אותנו כשיודעים שהזמן דוחק.
אמנם ביה"ס של בקעת אונו נמצא באיזור קרוב אבל זו עדיין חתיכת נסיעה לשם.

הי יונת, איך הופרו זכויות היוצרים בהצגת המאמר הנ"ל? הרי שם המחברת מופיע. יש עוד משהו שצריך לדעת?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי יונת_שרון* » 08 יולי 2002, 01:31

דוד, מה יהיה? בבקשה תכבד זכויות יוצרים. גם כאן וגם בעוד כמה דפים שביקשתי.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 07 יולי 2002, 21:10

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי גילה* » 06 יולי 2002, 16:10

חגית - מה זאת אומרת? היתה יוזמה של הורים שהמועצה לא אישרה?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 06 יולי 2002, 09:38

מה שמעצבן שאם הבן-אדם כבר חושב שהוא יודע מה שנכון בשבילו באים האחרים ומבלבלים לו את המח ועוד שמים לו מקלות בגלגלים.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 04 יולי 2002, 03:05

נחייה ונראה . . .

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 03 יולי 2002, 21:06

אופס, המועצה הצביעה נגד ביה"ס הדמוקרטי בשוהם.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 03 יולי 2002, 13:42

אריאלה, אני מסכים איתך שברמה מאד-מאוד ראשונית הבחירה היא של ההורה – אבל, ילד, סבורני שידוע לך, הוא לא דבר סטטי. ילד גדל ומתפתח, ורוכש שיקול דעת, וזה קורה יותר מוקדם ויותר מהר ממה שאת חושבת.
לכן, בבית-הספר סדברי-ואלי בוטחים שהילדים ירכשו את המיומנויות הנחוצות לשרוד בעולמנו בהתאם לשיפוטם הם. הילדים בסדברי-ואלי, מגיל ארבע ומעלה, בהיותם חופשיים, לומדים כיצד לתפקד כאנשים-חופשיים בחברה-חופשית. הם לומדים כיצד למצוא את משלח-ידם. הם לומדים כיצד להעסיק את עצמם. הם לומדים כיצד ליצור את סביבתם. הם לומדים כיצד לכבד אחד את השני. הם לומדים כיצד לשתף פעולה. הם לומדים כיצד לנצל את אסיפת-בית-הספר לחקיקת כללי הקהילה, ולהגיע לפשרות כאשר מועלות תביעות מנוגדות על רכוש, או על מקום, או על פעילויות. הם לומדים כיצד לפגוש אתגרים. הם לומדים כיצד להתגבר על כישלון היות ואין שם מי שיגן עליהם מכישלון. הם לומדים כיצד לנסות משהו וטועמים את טעם ההצלחה, והם לומדים כיצד לנסות משהו ולהיכשל -- ולנסות שוב. כל זה קורה בסביבה בה אינה קיימת כלל כל התערבות חיצונית של תכנית-לימודים, של הדרכה, של ציונים, של מבחנים, של הערכה, של הפרדה-גילית, או של כפיה על ידי סמכות שרירותית חיצונית.
בבית-הספר סדברי-ואלי מאמינים שזה דבר טוב לאפשר לאנשים לנסות כל מה שברצונם לנסות, אם יהיו בטוחים בהצלחתם באם לאו, כדי שיהיו מוכנים נפשית לפגוש אתגר בלתי צפוי, או לתפוש הזדמנות בלתי צפויה. הם ערים לעובדה שאנשים יעשו טעויות בדרך זו -- אולם הם ידעו שהטעויות שהם יעשו תהיינה טעויותיהם, ולכן יהיה סביר יותר שילמדו מהן. הם הרגישו שאנשים בריאים תמיד ימצאו דרכים להפיק תועלת מכישלונותיהם כמו מהצלחותיהם

(הכל בתנאי שמשרד החינוך יאפשר פתיחת בתי-ספר כאלה)

-- אין שום דבר פנאטי או נוקשה בגישה הזאת.

ובלי כל קשר, אני חוזרת על האמת הזו שמחזיקה אותי השנה, אין שיטה חינוכית נכונה אחת בלבד.
השאלה מה את רוצה להפיק – ואם אכן את מפיקה את מה שאת רוצה.

ראי, למשל: גיל ארבע ומעלה -- גידול ילדים, מאת דניאל גרינברג -- Ages Four and Up
ראי גם: חינוך עם דגש על זכויות
מה תלמידים לומדים בבית הספר סדברי ואלי

אריאלה, מה מביא אותך לחשוב שעל בית-ספר דמוקרטי (שמכבד את עצמו) להיות מוכן לקבל ילד אשר הוריו מחזיקים בדעות המצדדות בהלקאת הילד "מכות חינוכיות", למשל, או בהצרת צעדיו של הילד, או באינדוקטרינציה בולשביקית או אחרת, ועוד, ועוד -- ועוד לומר תודה שהם מצרפים לבית-הספר את ילדם?
את הרי לא חושבת שקיבוץ יקבל לחברות מישהו אשר מצדד בקפיטליזם, למשל – הלא כן? או שמישהו אשר דוגל בקפיטליזם ירגיש בנוח בקיבוץ?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי אריאלה* » 02 יולי 2002, 18:52

היי דוד!
דיברתי על גישת "הכל או לא כלום" לי היא מפריעה ואני מנסה לא להיות חלק ממקומות שבהם זו הגישה. לדעתי זו גם לא רוח הדמוקרטיה אלא בדיוק ההיפך, היכולת להכיל הרבה דיעות שונות בתוך חברה אחת מבלי לקפח את הזכויות של אף אחד.
הדרך שבה אתה מציג את סדברי וואלי כביה"ס וכגישה חינוכית כ"הכל או לא כלום" גורמת לי להתכווץ מבפנים.
זו לא הייתה ההרגשה שלי בתקופה הקצרה שבה קרן שהתה בביה"ס הדמוקרטי בערד.
הייתה, ואני מקווה שעוד יש שם, תחושה של קבלה ושל החופש להיות אני מבלי להרגיש צורך להתנצל על כך. אז אולי הם לא עושים את הדברים על פי הספר?????? ואולי בשטח הדברים נראים אחרת ואולי, רק אולי, היצוג שלך את סדברי וואלי הוא קצת נוקשה מידי.
ובלי כל קשר, אני חוזרת על האמת הזו שמחזיקה אותי השנה, אין שיטה חינוכית נכונה אחת בלבד.
ועל החופש לבחור, נאמר פה כבר באתר ואני נוטה להסכים, החופש לבחור ברמה הראשונית בין שיטת חינוך כזו או אחרת הוא שלי כהורה. כאשר בחרתי אם בחינוך בייתי או דמוקרטי יש לתת לילד את החופש להתנסות בדרך הזו.
הילדים שנמצאים היום בחינוך ביתי וגם רוב הילדים שאני פגשתי בחינוך הדמוקרטי, לא הם בחרו את הדרך אלא ההורים.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי חגית_ל* » 02 יולי 2002, 14:22

מספטמבר שחף - הדמוקרטי של שוהם.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 02 יולי 2002, 06:45

אריאלה, את כותבת:

. . . כמו שכבר אמרתי על גבי דף זה פגשתי בתי ספר דמוקרטיים שלא נתנו לי את ההרגשה הזו . . .
איזה הרגשה, שבוטחים -- או שלא בוטחים -- שהילדים ירכשו את המיומנויות הנחוצות לשרוד בעולמנו בהתאם לשיפוטם הם?

_. . . לכן אינני בוחרת בה . . .
. . . את החופש לבחור ובזה כלול גם החופש לא לבחור, וגם החופש לבחור משהוא שונה . . ._
לפי שיטתך, למי ניתן החופש לבחור, להורה – או לילד?

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 01 יולי 2002, 10:33

|*| כן ירבו !! . . .

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי אריאלה* » 01 יולי 2002, 03:02

אני חושבת שמספר בתי הספר הדמוקרטים הארץ פשוט מדהים ביחס לגודלה.
אני חושבת שזה בערך המספר גם בכל ארה"ב...

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 30 יוני 2002, 21:10

בתי ספר דמוקרטיים בישראל
(רשימה ראשונית)

ישוב/שם/טלפון/פקס
  1. כפר-סבא -- דמוקרטי כפר-סבא -- 7669899 - 09 -- 7669899 - 09
  2. חולון -- בי"ס ערבה -- 5034442 - 03 -- 6515502 - 03
  3. מודיעין -- דמוקרטי על-שם נדב -- 9712051 - 08 -- 9712047 - 08
  4. חדרה -- דמוקרטי חדרה -- 6225261 - 04
  5. רמת הגולן - כנף -- 6762096 - 04 -- 6762023 - 04
  6. קיבוץ עמיר -- עינות ירדן -- 6940541 - 04 -- 6951543 - 04
  7. גן תעשיה תפן -- ניסויי תפן -- 9872551 - 04 -- 9872685 - 04
  8. מצפה רמון -- ישיבה תיכונית -- 6588882 - 08 -- 6588882 - 08
  9. קיבוץ געש -- אדם וסביבה -- 9521207 - 09 -- 9511131 - 09
  10. ערד -- הדמוקרטי ערד -- 9972484 - 08
  11. יפו -- דמוקרטי פתוח תל אביב - יפו -- 6812568 - 03 -- 6838528 - 03
  12. תל-אביב -- רוגוזין -- 6883802 - 03
  13. לב השרון -- 098919256
  14. הוד השרון -- הוד השרון -- 7411340 - 09
  15. כפר אז"ר -- בקעת אונו -- 7360767 - 03 -- 7360767 - 03

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 27 יוני 2002, 17:17

מעניין:
מכתבו של אברהם לינקולן למורה של בנו -- ועוד נושאים מעניינים

גם זה:

We are ignorant, savagely, hopelessly ignorant - what we think we know is
palpable nonsense. How can we dare to presume to teach our children the very
same half-baked, bigoted trash that litters our own imperfect minds? At
least give them a chance, a faint, feeble, glimmering chance of being better
than us. Is that so very much to ask? Apparently it is.
...

"This new England we have invented for ourselves is not interested at all in
education. It is only interested in training, both material and spiritual.
Education means freedom, it means ideas, it means truth. Training is what
you do to a pear tree when you pleach it and prune it to grow against a
wall. Training is what you give an airline pilot or a computer operator or a
barrister or a radio producer. Education is what you give children to enable
them to be free from the prejudices and moral bankruptcies of their
elders..."
  • Stephen Fry - from "Paperweight" - "Trefusis on Education"

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי אריאלה* » 26 יוני 2002, 18:40

הבנתי כבר שלגישתך זה הכל או לא כלום ולכן אינני בוחרת בה.
כמו שכבר אמרתי על גבי דף זה פגשתי בתי ספר דמוקרטיים שלא נתנו לי את ההרגשה הזו. ובכלל אני מנסה לשמור מרחק מכל דבר שהוא "הכל או לא כלום..."
אני חושבת שהחינוך הביתי הוא בדיוק המייצג של האפשרות והחופש לבחור.
וזה בדיוק כל העניין לא? לתת לילדים וגם למבוגרים את החופש לבחור ובזה כלול גם החופש לא לבחור, וגם החופש לבחור משהוא שונה.
ברגע שזה הכל או לא כלום ורק כך ולא אחרת ורק הדרך שלנו היא הנכונה, זו בעיני כבר לא דמוקרטיה.
ואשר לרצון... מאד רציתי לבקר שם (בסדברי וואלי) כי לא כל יום יוצא לעבור שם בסביבה.
נעניתי בלא מוחלט. וההסבר... שהיו להם יותר מידי מבקרים ולכן הם לא מאפשרים זאת יותר אלא אם כן יש כוונה להירשם.
קיבלתי את התשובה בהבנה ואפילו לרגע לא חשבתי להגיד שכן אני מתכוונת להירשם (רק בכאילו...:-)

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 26 יוני 2002, 13:36

אריאלה, בטוחני שמי שרצונו עז -- יצליח לבקר . . .

ו . . . כן, בית-הספר סדברי-ואלי הוא גישה של הכול או לא כלום כלפי ילדים. הורים, אחד משנים, או שבוטחים שילדיהם ירכשו את המיומנויות הנחוצות לשרוד בעולמנו בהתאם לשיפוטם הם -- או שלא. אם המקרה הוא האחרון, מוטב היה להעביר את הילדים לאחד מבתי-הספר האנושיים והידידותיים הרבים הזמינים והמאמינים שילדים זקוקים ליותר סיוע והדרכה מאלה המוענקים בבית-הספר סדברי-ואלי.

ראי נא:
הקרע בין הבית ובית-הספר:
Between a Rock and a Hard Place: Parents, Children, and Staff -- Reflections on the Sudbury School Concept
ומן הסתם, כל יתר המאמרים באותו דף . . .

בין הפטיש לסדן - הורים, ילדים וצוות -- הירהורים על הרעיון של בית-ספר סדברי

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי אריאלה* » 24 יוני 2002, 08:47

רק בשביל העידכון, דוד. אתה אולי מזמין לבקר בסדברי וואלי, הם לעומת זאת לא מקבלים מבקרים שאין בכוונתם להירשם לבית הספר. אני יודעת כי ניסיתי.
הפאנטיות מתייחסת לנכונות להכיר בכך שגם שיטות חינוך אחרות עשויות להיות נכונות וטובות עבור מי שבחר בהן. אין רק שיטת חינוך אחת, יש כל מיני וגם בחינוך הבייתי יש גוונים.

בתי ספר דמוקרטיים 2

על ידי דוד_רובנר* » 23 יוני 2002, 14:51

יונת, בנוגע לאהבה לילדים או ל"דאגה-אוהבת-ורכה", אני מציע לך להסתכל בדף חינוך עם דגש על זכויות .

נ.ב. "הכתה הפתוחה", כתב הרברט ר. קול.

חזרה למעלה