על ידי עודד_לבנה* » 04 יוני 2003, 23:39
דיאנה,
איך לשפר את הבנת הנקרא של כולם, לא רק של המחוננים.
אני לא בטוח בתשובה, אבל בכל זאת רוצה להעלות אותה:
ראשית, לדאוג לכיתות הומגניות (להפריד את המחוננים משאר התלמידים, ואת האיטיים מהמהירים, וכך הלאה).
למה להפריד?
כי אם תלמיד אחד בכיתה עונה על השאלה לפני שהשאר הספיקו לחשוב עליה - אז הם מתרגלים לא לחשוב על השאלה.
הקצב של הכיתה צריך להתאים לכל התלמידים בה, וזה אפשרי רק בכיתות הומוגניות.
בעבר לימדתי מחוננים. כאן יש נקודה חשובה: מחוננים הם קבוצה מאד לא הומגנית: יש המחוננים הרגילים, ולידם יש אלופי הארץ במתמטיקה - וגם כאלה היו לי.
איך מתמודדים בכיתה לא הומוגנית?
זה לא קל, אבל אחת הדרכים היא לתת לכיתה חמישה אתגרים: הקל ביותר הוא כזה שכולם יצליחו לפתור, והקשה ביותר הוא כזה שאף אחד לא יצליח לפתור. כך כל אחד מרגיש שהוא יודע לפתור חלק, ואף אחד לא מרגיש שאין לו יותר מה ללמוד.
יותר מזה, כך אני יכול לבקש מהחלשים יותר להשמיע את הפתרונות שלהם.
כמה אתגרים בהבנת הנקרא:
משנדחה ערעורו העביר המתלונן את קובלנתו לערכאות העליונות (מתוך בחינות לשכת הגיוס לפני כארבעים שנה).
פוליטיקאי אמר: "למרות כל מה שנאמר - אינני חושב שאוכל להתנגד להסיר מסדר היום את ההצעה לביטול עונש המוות". מה הוא מקשקש? הוא בעד עונש מוות או נגדו? (מתוך מדור החידות של מעריב לנוער, לפני כשמונה עשרה שנים).
כל זה משפט אחד (הבית השני מתוך "הרדופים" של נתן יונתן):
בלי תוגה, כפופי צמרת,
בלוריות שיבה נבדרת
באשר יפות-התואר, בין שריקות העדרים
תפנוקי-גוון ירטיטו בלכתן לרחוץ בזרם,
נכלמים נשפיל עינינו אל המים הקרירים.
הערה: מבחינת ניתוח תחבירי, כל הקטע מ- כאשר ועד בזרם הוא תאור מקום.
דיאנה,
[u]איך לשפר את הבנת הנקרא של כולם, לא רק של המחוננים.[/u]
אני לא בטוח בתשובה, אבל בכל זאת רוצה להעלות אותה:
ראשית, לדאוג לכיתות הומגניות (להפריד את המחוננים משאר התלמידים, ואת האיטיים מהמהירים, וכך הלאה).
למה להפריד?
כי אם תלמיד אחד בכיתה עונה על השאלה לפני שהשאר הספיקו לחשוב עליה - אז הם מתרגלים לא לחשוב על השאלה.
הקצב של הכיתה צריך להתאים לכל התלמידים בה, וזה אפשרי רק בכיתות הומוגניות.
בעבר לימדתי מחוננים. כאן יש נקודה חשובה: מחוננים הם קבוצה מאד לא הומגנית: יש המחוננים הרגילים, ולידם יש אלופי הארץ במתמטיקה - וגם כאלה היו לי.
איך מתמודדים בכיתה לא הומוגנית?
זה לא קל, אבל אחת הדרכים היא לתת לכיתה חמישה אתגרים: הקל ביותר הוא כזה שכולם יצליחו לפתור, והקשה ביותר הוא כזה שאף אחד לא יצליח לפתור. כך כל אחד מרגיש שהוא יודע לפתור חלק, ואף אחד לא מרגיש שאין לו יותר מה ללמוד.
יותר מזה, כך אני יכול לבקש מהחלשים יותר להשמיע את הפתרונות שלהם.
[hr]
כמה אתגרים בהבנת הנקרא:
[hr]
משנדחה ערעורו העביר המתלונן את קובלנתו לערכאות העליונות (מתוך בחינות לשכת הגיוס לפני כארבעים שנה).
[hr]
פוליטיקאי אמר: "למרות כל מה שנאמר - אינני חושב שאוכל להתנגד להסיר מסדר היום את ההצעה לביטול עונש המוות". מה הוא מקשקש? הוא בעד עונש מוות או נגדו? (מתוך מדור החידות של מעריב לנוער, לפני כשמונה עשרה שנים).
[hr]
כל זה משפט אחד (הבית השני מתוך "הרדופים" של נתן יונתן):
בלי תוגה, כפופי צמרת,
בלוריות שיבה נבדרת
באשר יפות-התואר, בין שריקות העדרים
תפנוקי-גוון ירטיטו בלכתן לרחוץ בזרם,
נכלמים נשפיל עינינו אל המים הקרירים.
הערה: מבחינת ניתוח תחבירי, כל הקטע מ- כאשר ועד בזרם הוא תאור מקום.