על ידי תמרוש* » 24 מאי 2005, 06:19
ציירת וכולם,
זה נושא שהוא נורא חשוב בעיני.
לפני כמה שנים קראתי ספר בשם "הצילו, הילד התמחשב". באנגלית זה היה failor to connect, אם אני לא טועה.
(מצ"ב
book]קישור לפרטים מלאים id[/po]=9013 , כי לא ראיתי אותו מאז הרבה בחנויות).
כתבה אותו מורה שהיתה גם מנהלת בי"ס. היא הסתובבה איזה שנתיים בארצות הברית, ובדקה ה מ ו ן בתי ספר וגני ילדים לראות איך המחשבים השתלבו שם. אתם יודעים איך זה אצל האמריקאים - מגזימים בכל דבר. ישר הם רצו להכניס את המחשבים לכל חור אפשרי, וכמה שיותר מוקדם, כדי לקדם טכנולוגית את הילדים.
זה ספר שמן, מפורט מאוד, קצת מדכא, האמת. אבל נראה שקול למדי. (הוא מדכא כי הוא מביא המון סיפורים על הדרך הלא נכונה להכניס מחשבים למוסדות חינוך, ואיזה ברוך יוצא מזה).
אני אנסה לתמצת כמה מהמסקנות שלה, כפי שיש לי אותן בזיכרון:
א. אין שום בעיה בלחשוף ילדים למחשבים פעם ראשונה בגיל 11-12. הם ילמדו וישתלטו על הטכניקות והשפה בדיוק כמו ילדים שנחשפו מוקדם יותר.
ב. מתחת לגיל 5 - רצוי מאוד שלא לחשוף ילדים למחשבים, ולהגביל את תנאי הצפייה (יש הרבה הסברים למה, היא סוקרת כמה אספקטים התפתחותיים, כמו העייניים, כישורים חברתיים, קוגניציה)
ג. בניגוד למה שהורים נוטים לחשוב -
מחשב לא יותר טוב מטלויזיה!! תלוי מאוד, כמובן, מה התכנים ותנאי השימוש, אבל בנסיבות מסוימות מחשבים יכולים בהחלט להיות יותר גרועים. היא גם מפרטת במפורש למה, עם דוגמאות.
ד. אפשר לעשות דברים נהדרים עם החיבור של ילדים ומחשבים, וילדים יכולים להיתרם מזה מאוד - אבל רק כשעושים את זה בשכל. בעיקר עולה הצורך באדם מבוגר שייתווך וינחה את הפעילות, וכמובן תמיכה טכנית מתאימה. בדרך כלל הכלל הוא: אם את שמה ילדים מול מחשב בלי אדם מבוגר באמצע - הרבה טוב לא צומח מזה.
היא כתבה בעיקר על מחשבים במוסדות חינוך, אבל לדעתי זה ספר יישומי מאוד גם להורים, ויש בו הרבה אינפורמציה שטוב לדעת.
וזהו. לדעתי האישית - יש משהו מאוד לא בריא בישיבה ליד מחשב. אבל קשה לי לשים אצבע על שורש הבעיה. היו לי עכשיו כמה ימים שנכנסתי יותר מדי לאינטרנט (משהו כמו 2-4 שעות כל יום במשך פחות משבוע) וזה עשה לי כל כך רע, פיזית ונפשית, שקשה לתאר. והייתי רק באתרים חיוביים ונחמדים, ובאימיילים. אפילו בלי משחקים קופצניים שמגרים את מערכת העצבים.
ציירת וכולם,
זה נושא שהוא נורא חשוב בעיני.
לפני כמה שנים קראתי ספר בשם "הצילו, הילד התמחשב". באנגלית זה היה failor to connect, אם אני לא טועה.
(מצ"ב [url=http://www.bookme.co.il/bookdetail.asp?[po]book]קישור לפרטים מלאים[/url] id[/po]=9013 , כי לא ראיתי אותו מאז הרבה בחנויות).
כתבה אותו מורה שהיתה גם מנהלת בי"ס. היא הסתובבה איזה שנתיים בארצות הברית, ובדקה ה מ ו ן בתי ספר וגני ילדים לראות איך המחשבים השתלבו שם. אתם יודעים איך זה אצל האמריקאים - מגזימים בכל דבר. ישר הם רצו להכניס את המחשבים לכל חור אפשרי, וכמה שיותר מוקדם, כדי לקדם טכנולוגית את הילדים.
זה ספר שמן, מפורט מאוד, קצת מדכא, האמת. אבל נראה שקול למדי. (הוא מדכא כי הוא מביא המון סיפורים על הדרך הלא נכונה להכניס מחשבים למוסדות חינוך, ואיזה ברוך יוצא מזה).
אני אנסה לתמצת כמה מהמסקנות שלה, כפי שיש לי אותן בזיכרון:
א. אין שום בעיה בלחשוף ילדים למחשבים פעם ראשונה בגיל 11-12. הם ילמדו וישתלטו על הטכניקות והשפה בדיוק כמו ילדים שנחשפו מוקדם יותר.
ב. מתחת לגיל 5 - רצוי מאוד שלא לחשוף ילדים למחשבים, ולהגביל את תנאי הצפייה (יש הרבה הסברים למה, היא סוקרת כמה אספקטים התפתחותיים, כמו העייניים, כישורים חברתיים, קוגניציה)
ג. בניגוד למה שהורים נוטים לחשוב - [b]מחשב לא יותר טוב מטלויזיה!![/b] תלוי מאוד, כמובן, מה התכנים ותנאי השימוש, אבל בנסיבות מסוימות מחשבים יכולים בהחלט להיות יותר גרועים. היא גם מפרטת במפורש למה, עם דוגמאות.
ד. אפשר לעשות דברים נהדרים עם החיבור של ילדים ומחשבים, וילדים יכולים להיתרם מזה מאוד - אבל רק כשעושים את זה בשכל. בעיקר עולה הצורך באדם מבוגר שייתווך וינחה את הפעילות, וכמובן תמיכה טכנית מתאימה. בדרך כלל הכלל הוא: אם את שמה ילדים מול מחשב בלי אדם מבוגר באמצע - הרבה טוב לא צומח מזה.
היא כתבה בעיקר על מחשבים במוסדות חינוך, אבל לדעתי זה ספר יישומי מאוד גם להורים, ויש בו הרבה אינפורמציה שטוב לדעת.
וזהו. לדעתי האישית - יש משהו מאוד לא בריא בישיבה ליד מחשב. אבל קשה לי לשים אצבע על שורש הבעיה. היו לי עכשיו כמה ימים שנכנסתי יותר מדי לאינטרנט (משהו כמו 2-4 שעות כל יום במשך פחות משבוע) וזה עשה לי כל כך רע, פיזית ונפשית, שקשה לתאר. והייתי רק באתרים חיוביים ונחמדים, ובאימיילים. אפילו בלי משחקים קופצניים שמגרים את מערכת העצבים.