על ידי צל_הימים* » 25 יולי 2008, 14:12
איין ראנד טענה טענות כלכליות משכנעות.
אותי מעניין עד כמה היא פיתחה מודלים שונים מהנחות היסוד של הזרם הקלאסי, דהיינו אדם סמית.
מודל כלכלי, וכל מודל תיאורטי, צריך להיות לוגי, קהרנטי, מובנה. אחרת, מט לנפול בנשוב רוח ניתוח לוגי.
המודל הקלאסי יוצא בין היתר מההנחה שהאדם רציונאלי ולכן, כל מה שהוא עושה הינו בהכרח טוב, נכון ויפה.
והמצחיק בעניין, שלא לומר פרדוקסלי, שיש כאן גם הנחת יסוד דתית, שבורא עולם מכוון את הכל אל עבר הטוב, שזו עוד סיבה שהשוק יעיל וצודק.
הביקורת הכלכלית, בין אם תחת התווית 'סוציאליזם' או 'אקולוגיה' נובעת מהפער בין התיאוריה הקלאסית לבין המציאות בשטח: עוני, אלימות, זיהום, אומללות.
המתח הזה בין תיאוריה למציאות מלווה את האדם מהיום שהוא היה מסוגל ולנסח רעיונות מופשטים, שמרגע ניסוחים, פשטו ופרחו להם באוויר ונסחפו אל הספירות הדלילות של הפשטה טהורה מנותקת מכל קשר אל המציאות. דוגמה היסטורית נאה ניתן למצוא ב-"מסעות גוליבר", בביקור שלו בעיר המעופפת Laputa (האם יש כאן רובד אירוני נוסף, שסוויפט ידע ש-'פוטה' זה זונה בספרדית?) שם הוא לוקח עד אבסורד את המחקר והעיסוק האינטלקטואלי התלוש מכל הקשר [דרושות דוגמאות].
זרמי 'הריאליזם' שמצאו ביטוי גם בספרות המאה ה-19 ניסו לחזור חזרה אל הקרקע מתוך כל האידאיליזציה. לא במקרה ריאליזם וסוציאליזם יצאו מאותה קלחת: זהו אותו תבשיל. קארל מארקס בזמנו כבר תיאר את הסבל של הפועל באורח החיים התעשייתי, והשתמש (האם הוא היה הראשון?) במונח 'ניכור' - Alienation.
ונכיוון שנאה דורש, נאה מקיים, אני יורד מספירת ההפשטה אל נושא הדף,
סחר הוגן, וקושר אותו אל אותו זרם שמנסה לתת פתרונות מציאותיים לבעיות המציאות, ולא באידאליזציה.
[u]איין ראנד טענה טענות כלכליות משכנעות.[/u]
אותי מעניין עד כמה היא פיתחה מודלים שונים מהנחות היסוד של הזרם הקלאסי, דהיינו אדם סמית.
מודל כלכלי, וכל מודל תיאורטי, צריך להיות לוגי, קהרנטי, מובנה. אחרת, מט לנפול בנשוב רוח ניתוח לוגי.
המודל הקלאסי יוצא בין היתר מההנחה שהאדם רציונאלי ולכן, כל מה שהוא עושה הינו בהכרח טוב, נכון ויפה.
והמצחיק בעניין, שלא לומר פרדוקסלי, שיש כאן גם הנחת יסוד דתית, שבורא עולם מכוון את הכל אל עבר הטוב, שזו עוד סיבה שהשוק יעיל וצודק.
הביקורת הכלכלית, בין אם תחת התווית 'סוציאליזם' או 'אקולוגיה' נובעת מהפער בין התיאוריה הקלאסית לבין המציאות בשטח: עוני, אלימות, זיהום, אומללות.
המתח הזה בין תיאוריה למציאות מלווה את האדם מהיום שהוא היה מסוגל ולנסח רעיונות מופשטים, שמרגע ניסוחים, פשטו ופרחו להם באוויר ונסחפו אל הספירות הדלילות של הפשטה טהורה מנותקת מכל קשר אל המציאות. דוגמה היסטורית נאה ניתן למצוא ב-"מסעות גוליבר", בביקור שלו בעיר המעופפת Laputa (האם יש כאן רובד אירוני נוסף, שסוויפט ידע ש-'פוטה' זה זונה בספרדית?) שם הוא לוקח עד אבסורד את המחקר והעיסוק האינטלקטואלי התלוש מכל הקשר [דרושות דוגמאות].
זרמי 'הריאליזם' שמצאו ביטוי גם בספרות המאה ה-19 ניסו לחזור חזרה אל הקרקע מתוך כל האידאיליזציה. לא במקרה ריאליזם וסוציאליזם יצאו מאותה קלחת: זהו אותו תבשיל. קארל מארקס בזמנו כבר תיאר את הסבל של הפועל באורח החיים התעשייתי, והשתמש (האם הוא היה הראשון?) במונח 'ניכור' - Alienation.
ונכיוון שנאה דורש, נאה מקיים, אני יורד מספירת ההפשטה אל נושא הדף, [po]סחר הוגן[/po], וקושר אותו אל אותו זרם שמנסה לתת פתרונות מציאותיים לבעיות המציאות, ולא באידאליזציה.