לבקשת ה"קהל" (שירה...), התבקשתי לשתף אודות ספרים אינדיאנים לילדים שקראנו בבית
ובכן,אף אחד מהספרים שאפרט אינו כתוב במיוחד לילדים
ובכל זאת,בחרתי לקרוא אותם עם ילדיי (בעיקר בן ה 9,כשהיה בן 8 ...)
מעגל אבנים: מדהים!!! (לא אינדיאני.סיפור המתרחש בתקופת האדם הקדמון(תאור של 3 תקופות שונות בהיסטוריה האנושית),אבל מבחינתי שייך לאותו תחום עניין)
נוצה שסועה- ספר אינדיאני מרתק שמספר סיפור על צעיר יהודי,ישראלי,בן למשפחה דתית שהסתירה ממנו את היותו בן לאם אינדיאנית שיוצא לחפש את שורשיו. החיבור-ההקבלה בין הערכים ,תפיסות העולם,האמונות,המנהגים בין היהדות והאינדיאנים מרתקת ומרגשת.
המוהיקני האחרון- אני לא הסכמתי לקרוא את הספר עם בני בגלל התיאורים הקשים של פיצוח הגולגלות וכאלו,אבל אבא הסכים ושניהם נהנו מאד.
אחרי הספר הם ראו את הסרט
יש עוד ספרים בסדרה שאני לא זוכרת את שמם
קניתי פעם את "13 האימהות הקדומות של השבט" אבל האמת היא שלא קראתי אותו בסוף,סתם מצאה חן בעיני הכותרת והתקציר שמאחור...
שבט דב המערות
שירה
נעמה, אני רוצה לכתוב לך משהו אבל כדי שלא יהיו אי הבנות, הקדמה:אני קוראת אותך כבר המון זמן, אני מאוד מעריכה אותך
ומ-א-ו-ד מחבבת אותך, אני חושבת שאת אישה מיוחדת ואמא נפלאה.
ועכשיו לשאלות שלי [שאחרי ההקדמה אני מקווה שיקראו בתמימות ולא כביקורת חלילה]
קראתי את שבט דב המערות בעבר ולזכרוני הוא לא ממש מתאים לילדים, יש בו תיאורים מיניים מפורטים, ואפילו אונס, איך התמודדת עם זה?
השבוע כהכנה ליום השואה סיפרתי לילדים על השואה [די בתמצות אבל כנראה לא מספיק] הגדולה בלילה התחילה לבכות ואמרה שהיא מפחדת ושלא הייתי צריכה לספר להם, באופן כללי הם לא חשופים לתכנים מיניים בטלויזיה ובכלל, רק לאהבה [חיבוקים נשיקות שלנו ההורים וזוגות בסביבה] ואני שמה לב להבדל בינם לבין ילדים אחרים שכן חשופים, הם מנסים לגרור את ילדי לשחק משחקים בעלי רקע מיני, אבל ילדי לא מראים התענינות ומעדיפים משחקים אחרים, לעומת זאת ילדי מסתובבים עירומים בלי בושה בעוד הילדים האחרים ממש מתפלצים מזה [בטח הבנת שאנחנו בחינוך ביתי בסביבה בית ספרית]
את הספרים האחרים שהצגת אני לא מכירה ואשמח לקצת יותר פרוט לגביהם, ילדי שוב בתקופה אינדיאנית וחשבתי לחפש להם ספרות שתעשיר את החויה האינדיאנית שהם חווים.
אגב גם לי יש את 13 האמהות של השבט ותהיתי אם יענין אותם.
אולי אפתח דף בנושא ספרים אינדיאנים לילדים.
נ ע מ ה
מזמינה לדיון בנושא האלימות בכלל והמינית בפרט שמלווה תיאורים בטכסטים שמתוארים בספרים שצויינו להלן
התלבטות לגיטימית ומובנת מאליה : האם לקרוא/לא לקרוא עם הילדים את הטכסטים האלו
בין גיל 7 ל 8 , בני הביע עניין רב בכל הקשור לחיים פרמיטיביים /מסורתיים הקשורים לתרבויות עתיקות
חיפשתי בספרייה ספרים "אינדיאניים"מיוחדים לילדים ולא מצאתי. (מתוודה שלא ממש חיפשתי טוב טוב. אני בטוחה שמי שיפשפש היטב-ימצא גם כאלו)
אולי בתוכי רציתי לחשוף אותם ל"דבר האמיתי", בדיוק כמו שאני נותנת להם לשחק בכלי האוכל האמיתיים ולא בתחליף-צעצועים מפלסטיק , או כמו שקוראים פרשת השבוע מהטכסט המקורי של התנ"ך ולא מתקצירים מיוחדים לילדים.
היות והתעניינתי בעצמי מאד מאד בספר מעגל אבנים ,ישבתי לקרוא אותו בסלון ולא יכולתי להפסיק את הקריאה מרוב שהייתי מרותקת,החלטתי לשתף את בני בקריאה ,בלי שידעתי שמחכים לי גם קטעים קשים בהמשך.
כשהגעתי לתיאורים שאינם רלוונטים לו- פשוט צינזרתי. חלק ניסחתי בצורה מעודנת ונרמזת בלבד,כדי לא לפגוע במסר שהסיפור מעביר
וחלק פשוט השמטתי.
אז הוא עוד לא ידע לקרוא כך שהיתה לי "שליטה" על מה שאני מספרת ומה לא
(זה היה הספר הראשון שהתחיל לקרוא בעצמו,אז היה לנו תמריץ לעודד את הקריאה. הוא קרה משפט,אבא קרא דף. בהדרגה הוא קרא פסקה ואבא קרא פרק שלם)
בתי הגדולה כבר ידעה לקרוא,אבל אותה לא עניינו הסיפורים האלו,במיוחד לא הקטעים האלימים
היות ובני הוא ילד טבע אמיתי אמיתי,הוא מכיר ויודע היטב אודות ההזדווגות והחיזור והכל-אצל בע"ח ולכן ההתיחסות למין כ"הזדווגות" בקרב בני האדם הפרמיטיביים התקבלה בהבנה ברורה מאליה
הספר היה מלא בכל כך הרבה תיאורים בעלי ערך בעיני-אודות צמחי מרפא וילודה טבעית וחיים בשבט וליקוט וצייד והיסטוריה אנושית ומעמד האישה החכמה והחיבור לאמא אדמה והאמון בעולם והרוחניות ו...מלא דברים עוד,מלא...
שהיה שווה לי
חוצמזה-הסוף:שבו היתה הכי הרבה אלימות מינית, היה חזק מאד מאד מבחינת המסר שהספר בא לתת: הווא מסביר מאין התחילה האלימות בעולם שלנו. זה מסר חשוב חשוב חשוב. עצוב עצוב עצוב,מאד עצוב, אבל חשוב כדי להבין למה חייבים למגר את האלימות הזו מחיינו ואיך לעשות את זה- כמו שזינה השלישית עשתה לבן שלה. זה מחדד את התפקיד ההורי שלנו: ללמד את ילדינו לשלוט ביצר האלימות שטבוע בהם משחר האנושות.
להתעלם ממנו ולומר "אצלנו אין אלימות" ,כמו שעושים בחינוך האנתרופוסופי למשל: זו טעות חינוכית לדעתי.
האלימות טבועה בנו. היא חלק מהאנושיות שלנו ועלינו כהורים ללוות את ילדינו בתהליך הלמידה של איך לרסן את האלימות הזו.
לגבי הקשר בין קריאת הספרים ובין החיים : אצלנו בבית יש גבולות מאד ברורים בנושא. וכשמשהו מאד ברור לך,הוא גם מאד ברור לילדים
וכשזה ברור לילדים-זה יהיה ברור גם לשכנים שרואים אותם עירומים. כך אני מאמינה
בהחלט הבהרתי שמעשים כמו אונס הם אלימות נוראה בתרבות האנושית כפי שאני רואה את מוסריותה
אבל בטבע קורים דברים כאלו כל הזמן,גם אצל בע"ח מבויית כמו הכלב הבייתי: הכלב של השכנים "עולה" על הכלבה המיוחמת ולא ממש שואל או מתחשב בה. היא יכולה ליבב והוא ימשיך בשלו.
זה מזעזע לדעתי וקשה לצפייה(אני עצמי לא מסוגלת),אבל בני התעניין בזה ממקום מאד בריא וטבעי,כחוקר טבע,(צפר...) אז איפשרתי את זה
לעומת זאת ,את המוהיקני האחרון לא הייתי מסוגלת לקרוא איתו. התיאורים המזעזעים של המלחמות העקובות מדם-זה לא בשביל הלב הרגיש שלי. בשביל זה יש לו אבא שהסכים
אח"כ הם ראו את הסרט
אם זה טוב/לא טוב? נכון/לא נכון?
לא יודעת
עצם זה שהילד בחר את הספר בעצמו כספר קריאה ראשון שלו ועצם זה שאבא יושב איתו וקורא איתו יחד-זה בעל ערך יותר מהנזק שבחשיפה לאלימות.
גילוי נאות: אין מצב שאתן לילדיי לראות סרטים עם אלימות אבל להבדיל-כן מספרים על אלימות בקריאת פרשת השבוע מהתורה למשל
ועוד חוצמזה אחרון: כעובדת סוציאלית במקצועי נחשפתי לכל כך הרבה מקרים מזעזעים,שכדי שלא ירוצו לי תסריטים בראש וסיוטים בלילה,אני מעדיפה שילדיי ידעו להיזהר מאנשים/ילדים שיכולים לפגוע בהם
אני מלמדת אותם זהירות לא ע"י הפחדה עם סיפורי זוועה (שאגב שומעים בחדשות ברדיו כמעט כל יום. אנחנו פשוט לא שומעים חדשות), אלא ע"י הצבת גבולות ברורים מאד- זה הגוף שלי ורק לי מותר לגעת בו, חשוב לשמור על מקומות אינטימיים שיישארו אינטימיים-צנועים (רק הקטנים הולכים ערומים)
וכו"...