על ידי רחלי* » 19 אוקטובר 2009, 12:07
משה,
מצטערת שאני מסיטה מהנושא אך יש לי שאלה מאוד שאלתית:
איבחנתי נער בן 16 אשר אובחן ADHD .
סיבות הפנייה: קשיים לימודיים, קשיי ריכוז, חוסר שליטה על כעסים, אי קבלת מרות.
שאלתי בנושא הרגישויות במערך החושים.
באיבחון עולה כי יש לו חסר בוויסות שמיעתי - הוא נוהג לשמוע מוסיקה בזמן ביצוע מטלות הדורשות ממנו ריכוז. במשך כל היום מפעיל מוסיקה בווליום חזק מאוד עד שקירות הבית רועדים - מרגע שמתעורר עד שהולך לישון שומע מוסיקה, כל מוסיקה, קצבית, שקטה, טרנס..
חוש הריח - אוהב ריחות של דלק ודבק וגם ריחות עדינים אחרים, אין ריח שנרתע ממנו.
חוש הטעם - נוהג להמתיק מאוד שתייה, אין טעמים שנמנע מהם.
חוש המגע - מבין שלושת סוגי המגע: עדין, ברור ועמוק, העדיף עמוק על כל השלושה, גם ידוע שבילדותו סבל מטיקטים בבגדים, היום אין לו בעיה עם זה.
הילד מתואר כתזיזתי, בבית אלים מילולית, צועק מקלל וכועס ברמות כשמעצבנים אותו, ובעקר על רקע של הצבת גבולות מצד האם.
מאחר וכמעט ולא נתקלתי בחוסר וויסות חושי אלא רק ברגישויות יתר, אינני בטוחה אם הסמפטומים ההתנהגותיים שציינתי קשורים בהכרח לאותם חסרים במערך החושים.
מה שנראה לי סביר זה שאם יש לילד חוסר פרופריוספטבי, אז סביר להניח שישב באי שקט תמידי ויתקשה להתרכז, מה שנתפס כהיפר אקטיביות, אולי זה גם ההסבר לכך שנהג להכות ילדים, על מנת שיוכל להרגיש את עצמו?!
ואם הוא חייב לשמוע מוסיקה בזמן הכנת שיעורי הבית האם זה בא למסך או לספק גירוי שחסר לו על מנת להתאזן, מצב שגם עשוי לגרום לאי שקט וקשיי ריכוז?!
הנער דיווח שהרטלין עזר לו, הוא היה קשוב יותר כשנטל את התרופה, אך לאחר זמן מה החלו תופעות לוואי כמו עיוותים בפנים, שרירי הפה נרפו והם הפסיקו הטיפול, בקרוב ינסו קונצרטה.
אולי הוא לא ADHD בכלל ???
מה עושים בטיפול חוץ ממגע עמוק?
איך אפשר לאזן חסר בחוש טעם, ריח ושמיעה??
אגב, מערכת ההצלבה תקינה, בקואורדינציה משולבת בחשיבה ורגש נצפו קשיים בשילוב ביניהם.
כף היד שלו מלבנית, אצבעות דקות ושחוקות, גב יד עדין מעט וכף יד מחוספס, משלב הפוך, אפדירמיס רחב.
יש עוד פרמטרים שלא קשורים לנושא הרגישויות: אגודל קצרה מתנתקת, אצבע נמוכה, זרת נמוכה, טבעות ונוס.
אשמח למסור עוד מידע לפי הצורך על מנת שתתקבל תמונה שלמה.
משה,
מצטערת שאני מסיטה מהנושא אך יש לי שאלה מאוד שאלתית:
איבחנתי נער בן 16 אשר אובחן ADHD .
סיבות הפנייה: קשיים לימודיים, קשיי ריכוז, חוסר שליטה על כעסים, אי קבלת מרות.
שאלתי בנושא הרגישויות במערך החושים.
באיבחון עולה כי יש לו חסר בוויסות שמיעתי - הוא נוהג לשמוע מוסיקה בזמן ביצוע מטלות הדורשות ממנו ריכוז. במשך כל היום מפעיל מוסיקה בווליום חזק מאוד עד שקירות הבית רועדים - מרגע שמתעורר עד שהולך לישון שומע מוסיקה, כל מוסיקה, קצבית, שקטה, טרנס..
חוש הריח - אוהב ריחות של דלק ודבק וגם ריחות עדינים אחרים, אין ריח שנרתע ממנו.
חוש הטעם - נוהג להמתיק מאוד שתייה, אין טעמים שנמנע מהם.
חוש המגע - מבין שלושת סוגי המגע: עדין, ברור ועמוק, העדיף עמוק על כל השלושה, גם ידוע שבילדותו סבל מטיקטים בבגדים, היום אין לו בעיה עם זה.
הילד מתואר כתזיזתי, בבית אלים מילולית, צועק מקלל וכועס ברמות כשמעצבנים אותו, ובעקר על רקע של הצבת גבולות מצד האם.
מאחר וכמעט ולא נתקלתי בחוסר וויסות חושי אלא רק ברגישויות יתר, אינני בטוחה אם הסמפטומים ההתנהגותיים שציינתי קשורים בהכרח לאותם חסרים במערך החושים.
מה שנראה לי סביר זה שאם יש לילד חוסר פרופריוספטבי, אז סביר להניח שישב באי שקט תמידי ויתקשה להתרכז, מה שנתפס כהיפר אקטיביות, אולי זה גם ההסבר לכך שנהג להכות ילדים, על מנת שיוכל להרגיש את עצמו?!
ואם הוא חייב לשמוע מוסיקה בזמן הכנת שיעורי הבית האם זה בא למסך או לספק גירוי שחסר לו על מנת להתאזן, מצב שגם עשוי לגרום לאי שקט וקשיי ריכוז?!
הנער דיווח שהרטלין עזר לו, הוא היה קשוב יותר כשנטל את התרופה, אך לאחר זמן מה החלו תופעות לוואי כמו עיוותים בפנים, שרירי הפה נרפו והם הפסיקו הטיפול, בקרוב ינסו קונצרטה.
אולי הוא לא ADHD בכלל ???
מה עושים בטיפול חוץ ממגע עמוק?
איך אפשר לאזן חסר בחוש טעם, ריח ושמיעה??
אגב, מערכת ההצלבה תקינה, בקואורדינציה משולבת בחשיבה ורגש נצפו קשיים בשילוב ביניהם.
כף היד שלו מלבנית, אצבעות דקות ושחוקות, גב יד עדין מעט וכף יד מחוספס, משלב הפוך, אפדירמיס רחב.
יש עוד פרמטרים שלא קשורים לנושא הרגישויות: אגודל קצרה מתנתקת, אצבע נמוכה, זרת נמוכה, טבעות ונוס.
אשמח למסור עוד מידע לפי הצורך על מנת שתתקבל תמונה שלמה.