על ידי פלוני_אלמוני* » 16 אפריל 2012, 10:48
+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+
_הקושי בחציית קו האמצע יכול לבוא לידי ביטוי גם בתנועות העיניים .מעלה מטה וימינה /שמאלה ובתנועה סיבובית .
קושי בתנועות העיניים גורם לקשיי קריאה וכתיבה וקשיים בתפיסה המרחבית . (ילדים שעלולים להיתקל בחפצים שונים ועוד...)
קשיי חשבון : דוגמא קטנה שבאה לידי ביטוי כתוצאה מקושי זה.
דמיין , מצב בו הילד צריך לסמן קווים בין מספרים המצויינים בצד שמאל של הדף לבין הכמות(קבוצה) הנמצאת בצד ימין של הדף.
ילדים עם קושי זה התקשו לפתור את התרגיל בצורה נכונה. .
כפי שציינה מלכה. ישנם תרגלים רבים .חשוב להתאים אותם לגיל הילד .
להלן מס' תרגילים .
פעילויות לחצית קו אמצע
חציית קו אמצע: תנועות של העיניים, הידיים או הרגליים מעבר
לקו האמצע של הגוף (קו דמיוני החוצה את הגוף לחצי ימני ולחצי שמאלי).
הליכה הצידה (גם לימין וגם לשמאל) לאורך קו ישר תוך הצלבת רגלים.
א. הילד מעביר את הרגל לפני הרגל השנייה.
ב. הילד מעביר את הרגל אחרי הרגל השנייה.
ג. הילד מעביר את הרגל מלפנים ומאחור לסירוגין.
הילד עומד. מרים רגל ישרה לפנים למצב מאוזן (מקבילה לרצפה). מושיט את היד הנגדית ונוגע ברגל מבלי לכופף את הגוף, היד או הרגל (נוגע עם יד ימין ברגל שמאל ולהפך).
לבצע את התרגיל תוך צעידה קדימה. אח"כ לנסות בצעידה לאחור.
'איסוף צדפים' – הילד צועד בברכיים כפופות (כעין תנועת ישיבה) ומרים צדף דמיוני, המונח ליד רגלו, ביד הנגדית לרגל המושטת קדימה.
לאחוז מקל (של מטאטא) במקביל לרצפה. 'לטייל' עם הידיים עד קצה המקל ואחר-כך עד הקצה השני – הילד יעביר יד אחת מעל השנייה (הצלבת ידיים) ואחר כך יעביר את היד התחתונה כך שהידיים תהיינה מקבילות.
שני ילדים עומדים האחד מול השני ואוחזים גרביונים (לגזור את החלק של המכנס ושיישארו רצועות, רצוי בשני צבעים). ואז להצליב ידיים – להעביר את הגרביון האדום מעל הצהוב ואחר-כך את הצהוב מעל האדום.
אפשר לבצע את הפעילות גם עם חבלים או חוטי צמר צבעוניים.
משחקי קליעה למטרה בכריעת ברך .
הילד זורק את הכדור עם יד ימין למטרה שבצד שמאל ולהיפך.
הילד שוכב על הגב ברגליים ישרות. מרים את רגל ימין ויד שמאל, מפגיש אותן ומוריד לאט. מרים את רגל שמאל ויד ימין, מפגיש ומוריד. לבצע 8 פעמים.
לשבת על השטיח בישיבת פיסוק ולהחזיק בכל יד קופסת שימורים, יד שמאל מאחורי הגב ויד ימין בין הרגליים. להחליף מיקום ידיים – להביא את יד שמאל קדימה ואת יד ימין אחורה. לשחרר את הקופסאות. להחליף שוב מיקום ידיים, לאחוז את הקופסאות ושוב להחליף מיקום ידיים. כך מעבירים את קופסאות השימורים סביב הגוף כאשר יד ימין מעבירה את הקופסאות אל מאחורי הגב ויד שמאל מעבירה את הקופסאות קדימה.
לכדרר כדור בעמידה ותוך כדי הליכה קדימה. מכדררים עם יד ימין ויד שמאל לסירוגין.
משחקי ידיים. הילד יושב מול חבר (פנים אל פנים). שרים, מוחאים כף ומפגישים יד ימין עם ימין, שוב מוחאים כף ומפגישים ויד שמאל עם שמאל. וחוזר חלילה.
לצייר את הספרה 8 כשהיא 'שוכבת' על ידי תנועה של כל היד. לבצע שלוש פעמים. לצייר בעיניים פקוחות וסגורות, קודם באוויר, אח"כ על לוח ולבסוף על נייר.
במקום לצייר על לוח, אפשר לצייר על דף שמודבק על קיר בגובה העיניים, או עם האצבע על קצף גילוח המרוח על החרסינות באמבטיה.
בדומה לפעילות מספר 11, לצייר X גדול.
'תחנת רוח' – הילד בעמידה עם כיפוף קל בברכיים צריך לגעת עם קצות אצבעות של יד ימין בכף רגל שמאל כאשר יד שמאל ישרה ופונה כלי מעלה, ולהפך. ביצוע מהיר נראה כמו פעילות של תחנת רוח.
תרגילים שונים: כפיפות בטן כאשר מרפק נוגע בברך נגדית, דילוג תוך הנפת הידיים לצדדים, למחוא כפיים בצדי הגוף, לגעת בעקב נגדי לפני ומאחורי הגוף.
להלן שרטוטים של התרגילים עפ"י הסדר, משמאל לימין:
לשבת בישיבה מזרחית ולשחק לוטו (או משחק אחר). הילד לוקח את חלקי המשחק ביד ימין ומניח על הלוח שמשמאלו, כאשר כל הזמן נשען על יד שמאל. אחר כך נשען על יד ימין ומשחק ביד שמאל.
להסיע מכונית קטנה על השולחן קדימה, אחורה, לצדדים ובאלכסון, מבלי להחליף ידיים באמצע. אפשר לשרטט מסלול (כביש) על דף גדול.
לחבר נקודות עם סרגל ליצירת אלכסונים.
לבצע אלכסונים על לוח או על גיליון ניר המודבק על קיר עם תנועת אצבע ועם צבעי אצבעות. אפשר לבצע אלכסונים גם על חרסינות באמבטיה באמצעות קצץ גילוח.
לצייר על דף גדול, מבלי להזיז את הגוף. הדף יכול להיות על השולחן או מוצמד לקיר.
בישיבה ליד שולחן, לאסוף חפצים שונים המפוזרים על השולחן עם יד אחת ולהכניס לקופסא. להרים בכל פעם חפץ אחד. לבצע קודם ביד ימין ואח"כ ביד שמאל.
בפעילות זו ובפעילות מספר 21 חשוב לשים לב שהילד לא יטה את גופו הצידה, כשאוסף את החפצים, במקום לחצות את קו האמצע. כדי למנוע את תנועת כל הגוף ניתן לעמוד מאחורי הילד ולקבע את כתפיו (להחזיק את הכתפיים), כך שיבצע את הפעילות באמצעות תנועה של הידיים בלבד.
להעביר מים בעזרת כף מקערת מים הנמצאת בצד ימין לקערה הנמצאת בצד שמאל, ולהיפך – מקערה הנמצאת בצד שמאל לקערה הנמצאת בצד ימין._
[sup]+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+[/sup]
_הקושי בחציית קו האמצע יכול לבוא לידי ביטוי גם בתנועות העיניים .מעלה מטה וימינה /שמאלה ובתנועה סיבובית .
קושי בתנועות העיניים גורם לקשיי קריאה וכתיבה וקשיים בתפיסה המרחבית . (ילדים שעלולים להיתקל בחפצים שונים ועוד...)
קשיי חשבון : דוגמא קטנה שבאה לידי ביטוי כתוצאה מקושי זה.
דמיין , מצב בו הילד צריך לסמן קווים בין מספרים המצויינים בצד שמאל של הדף לבין הכמות(קבוצה) הנמצאת בצד ימין של הדף.
ילדים עם קושי זה התקשו לפתור את התרגיל בצורה נכונה. .
כפי שציינה מלכה. ישנם תרגלים רבים .חשוב להתאים אותם לגיל הילד .
להלן מס' תרגילים .
פעילויות לחצית קו אמצע
חציית קו אמצע: תנועות של העיניים, הידיים או הרגליים מעבר
לקו האמצע של הגוף (קו דמיוני החוצה את הגוף לחצי ימני ולחצי שמאלי).
הליכה הצידה (גם לימין וגם לשמאל) לאורך קו ישר תוך הצלבת רגלים.
א. הילד מעביר את הרגל לפני הרגל השנייה.
ב. הילד מעביר את הרגל אחרי הרגל השנייה.
ג. הילד מעביר את הרגל מלפנים ומאחור לסירוגין.
הילד עומד. מרים רגל ישרה לפנים למצב מאוזן (מקבילה לרצפה). מושיט את היד הנגדית ונוגע ברגל מבלי לכופף את הגוף, היד או הרגל (נוגע עם יד ימין ברגל שמאל ולהפך).
לבצע את התרגיל תוך צעידה קדימה. אח"כ לנסות בצעידה לאחור.
'איסוף צדפים' – הילד צועד בברכיים כפופות (כעין תנועת ישיבה) ומרים צדף דמיוני, המונח ליד רגלו, ביד הנגדית לרגל המושטת קדימה.
לאחוז מקל (של מטאטא) במקביל לרצפה. 'לטייל' עם הידיים עד קצה המקל ואחר-כך עד הקצה השני – הילד יעביר יד אחת מעל השנייה (הצלבת ידיים) ואחר כך יעביר את היד התחתונה כך שהידיים תהיינה מקבילות.
שני ילדים עומדים האחד מול השני ואוחזים גרביונים (לגזור את החלק של המכנס ושיישארו רצועות, רצוי בשני צבעים). ואז להצליב ידיים – להעביר את הגרביון האדום מעל הצהוב ואחר-כך את הצהוב מעל האדום.
אפשר לבצע את הפעילות גם עם חבלים או חוטי צמר צבעוניים.
משחקי קליעה למטרה בכריעת ברך .
הילד זורק את הכדור עם יד ימין למטרה שבצד שמאל ולהיפך.
הילד שוכב על הגב ברגליים ישרות. מרים את רגל ימין ויד שמאל, מפגיש אותן ומוריד לאט. מרים את רגל שמאל ויד ימין, מפגיש ומוריד. לבצע 8 פעמים.
לשבת על השטיח בישיבת פיסוק ולהחזיק בכל יד קופסת שימורים, יד שמאל מאחורי הגב ויד ימין בין הרגליים. להחליף מיקום ידיים – להביא את יד שמאל קדימה ואת יד ימין אחורה. לשחרר את הקופסאות. להחליף שוב מיקום ידיים, לאחוז את הקופסאות ושוב להחליף מיקום ידיים. כך מעבירים את קופסאות השימורים סביב הגוף כאשר יד ימין מעבירה את הקופסאות אל מאחורי הגב ויד שמאל מעבירה את הקופסאות קדימה.
לכדרר כדור בעמידה ותוך כדי הליכה קדימה. מכדררים עם יד ימין ויד שמאל לסירוגין.
משחקי ידיים. הילד יושב מול חבר (פנים אל פנים). שרים, מוחאים כף ומפגישים יד ימין עם ימין, שוב מוחאים כף ומפגישים ויד שמאל עם שמאל. וחוזר חלילה.
לצייר את הספרה 8 כשהיא 'שוכבת' על ידי תנועה של כל היד. לבצע שלוש פעמים. לצייר בעיניים פקוחות וסגורות, קודם באוויר, אח"כ על לוח ולבסוף על נייר.
במקום לצייר על לוח, אפשר לצייר על דף שמודבק על קיר בגובה העיניים, או עם האצבע על קצף גילוח המרוח על החרסינות באמבטיה.
בדומה לפעילות מספר 11, לצייר X גדול.
'תחנת רוח' – הילד בעמידה עם כיפוף קל בברכיים צריך לגעת עם קצות אצבעות של יד ימין בכף רגל שמאל כאשר יד שמאל ישרה ופונה כלי מעלה, ולהפך. ביצוע מהיר נראה כמו פעילות של תחנת רוח.
תרגילים שונים: כפיפות בטן כאשר מרפק נוגע בברך נגדית, דילוג תוך הנפת הידיים לצדדים, למחוא כפיים בצדי הגוף, לגעת בעקב נגדי לפני ומאחורי הגוף.
להלן שרטוטים של התרגילים עפ"י הסדר, משמאל לימין:
לשבת בישיבה מזרחית ולשחק לוטו (או משחק אחר). הילד לוקח את חלקי המשחק ביד ימין ומניח על הלוח שמשמאלו, כאשר כל הזמן נשען על יד שמאל. אחר כך נשען על יד ימין ומשחק ביד שמאל.
להסיע מכונית קטנה על השולחן קדימה, אחורה, לצדדים ובאלכסון, מבלי להחליף ידיים באמצע. אפשר לשרטט מסלול (כביש) על דף גדול.
לחבר נקודות עם סרגל ליצירת אלכסונים.
לבצע אלכסונים על לוח או על גיליון ניר המודבק על קיר עם תנועת אצבע ועם צבעי אצבעות. אפשר לבצע אלכסונים גם על חרסינות באמבטיה באמצעות קצץ גילוח.
לצייר על דף גדול, מבלי להזיז את הגוף. הדף יכול להיות על השולחן או מוצמד לקיר.
בישיבה ליד שולחן, לאסוף חפצים שונים המפוזרים על השולחן עם יד אחת ולהכניס לקופסא. להרים בכל פעם חפץ אחד. לבצע קודם ביד ימין ואח"כ ביד שמאל.
בפעילות זו ובפעילות מספר 21 חשוב לשים לב שהילד לא יטה את גופו הצידה, כשאוסף את החפצים, במקום לחצות את קו האמצע. כדי למנוע את תנועת כל הגוף ניתן לעמוד מאחורי הילד ולקבע את כתפיו (להחזיק את הכתפיים), כך שיבצע את הפעילות באמצעות תנועה של הידיים בלבד.
להעביר מים בעזרת כף מקערת מים הנמצאת בצד ימין לקערה הנמצאת בצד שמאל, ולהיפך – מקערה הנמצאת בצד שמאל לקערה הנמצאת בצד ימין._