חציית קו אמצע
חציית קו אמצע
ולנושא אחר אני אשמח אם מישהו יוכל לחדד לי את הקשר בין קו אמצע, תפישה מרחבית והתמצאות במרחב, לבין חשבון??
הנושא לא ממש ברור לי איך זה משפיע אחד על השני
תודה
הנושא לא ממש ברור לי איך זה משפיע אחד על השני
תודה
-
- הודעות: 191
- הצטרפות: 31 מרץ 2005, 15:31
- דף אישי: הדף האישי של משה_אלבאום*
חציית קו אמצע
Y.P הנושא קשור בגלל שתפיסה חשבונית מושתתת על היכולת של המוח לזהות יחיד ורבים.
היכולת הזו ושאר היכולות שציינת, קשורות קשר ישיר לבניה ההתפתחותית של המוח. מודעות גופנית היא זו הבונה את כל הנושאים הללו.
היכולת לזהות יחיד ורבים, בונה את המסלולים הנוירולוגיים המאפשרים את התפיסות הללו.
היכולת לזהות אצבע אחת לאומת חמש אצבעות בכף היד ולאומת שתי ידיים בגוף אחד. היכולת לזהות שתי רגליים בגוף אחד, ארבע גפיים בגוף אחד, מה שמחוץ לי ומה שבתוכי. היכולת הזו בונה את היכולת לתפוס בחוויה את היחיד והרבים, שזוהי בעצם היכולת הנוירולוגית הבסיסית המאפשרת לימודי חשבון.
יכולת ההפרדה לחלקים והיכולת של התפיסה השלמה.
היכולת הזו ושאר היכולות שציינת, קשורות קשר ישיר לבניה ההתפתחותית של המוח. מודעות גופנית היא זו הבונה את כל הנושאים הללו.
היכולת לזהות יחיד ורבים, בונה את המסלולים הנוירולוגיים המאפשרים את התפיסות הללו.
היכולת לזהות אצבע אחת לאומת חמש אצבעות בכף היד ולאומת שתי ידיים בגוף אחד. היכולת לזהות שתי רגליים בגוף אחד, ארבע גפיים בגוף אחד, מה שמחוץ לי ומה שבתוכי. היכולת הזו בונה את היכולת לתפוס בחוויה את היחיד והרבים, שזוהי בעצם היכולת הנוירולוגית הבסיסית המאפשרת לימודי חשבון.
יכולת ההפרדה לחלקים והיכולת של התפיסה השלמה.
חציית קו אמצע
תודה משה וכיצד משפרים יכולת זו? בתרגילי מודעות והתמצאות במרחב, או שישנם דגשים ספציפיים שיכולים למקד את העבודה??
חציית קו אמצע
ל y.p בקשר להתמצאות במרחב...יש תרגילים מאוד ספציפיים בשיטה וגם בתרגילי מוח אחד שיש ללמוד אותם ע"מ להתגבר על הבעיה.
חציית קו אמצע
היכולת לזהות אצבע אחת לאומת חמש אצבעות בכף היד ולאומת שתי ידיים בגוף אחד. היכולת לזהות שתי רגליים בגוף אחד, ארבע גפיים בגוף אחד, מה שמחוץ לי ומה שבתוכי
לא ברור לי .האם מי שמצליח לזהות נתונים אילו לא סובל מהקושי של חציית קו האמצע?
אני מכירה ילדים שגם בגיל 4 מצליחים לזהות את הפרמטרים שציינת אך יש להם קושי בחציית קו האמצע . שלא לדבר על גדולים יותר .
לא ברור לי .האם מי שמצליח לזהות נתונים אילו לא סובל מהקושי של חציית קו האמצע?
אני מכירה ילדים שגם בגיל 4 מצליחים לזהות את הפרמטרים שציינת אך יש להם קושי בחציית קו האמצע . שלא לדבר על גדולים יותר .
חציית קו אמצע
ל- y-p
הקושי בחציית קו האמצע יכול לבוא לידי ביטוי גם בתנועות העיניים .מעלה מטה וימינה /שמאלה ובתנועה סיבובית .
קושי בתנועות העיניים גורם לקשיי קריאה וכתיבה וקשיים בתפיסה המרחבית . (ילדים שעלולים להיתקל בחפצים שונים ועוד...)
קשיי חשבון : דוגמא קטנה שבאה לידי ביטוי כתוצאה מקושי זה.
דמיין , מצב בו הילד צריך לסמן קווים בין מספרים המצויינים בצד שמאל של הדף לבין הכמות(קבוצה) הנמצאת בצד ימין של הדף.
ילדים עם קושי זה התקשו לפתור את התרגיל בצורה נכונה. .
כפי שציינה מלכה. ישנם תרגלים רבים .חשוב להתאים אותם לגיל הילד .
להלן מס' תרגילים .
פעילויות לחצית קו אמצע
חציית קו אמצע: תנועות של העיניים, הידיים או הרגליים מעבר
לקו האמצע של הגוף (קו דמיוני החוצה את הגוף לחצי ימני ולחצי שמאלי).
ב. הילד מעביר את הרגל אחרי הרגל השנייה.
ג. הילד מעביר את הרגל מלפנים ומאחור לסירוגין.
הקושי בחציית קו האמצע יכול לבוא לידי ביטוי גם בתנועות העיניים .מעלה מטה וימינה /שמאלה ובתנועה סיבובית .
קושי בתנועות העיניים גורם לקשיי קריאה וכתיבה וקשיים בתפיסה המרחבית . (ילדים שעלולים להיתקל בחפצים שונים ועוד...)
קשיי חשבון : דוגמא קטנה שבאה לידי ביטוי כתוצאה מקושי זה.
דמיין , מצב בו הילד צריך לסמן קווים בין מספרים המצויינים בצד שמאל של הדף לבין הכמות(קבוצה) הנמצאת בצד ימין של הדף.
ילדים עם קושי זה התקשו לפתור את התרגיל בצורה נכונה. .
כפי שציינה מלכה. ישנם תרגלים רבים .חשוב להתאים אותם לגיל הילד .
להלן מס' תרגילים .
פעילויות לחצית קו אמצע
חציית קו אמצע: תנועות של העיניים, הידיים או הרגליים מעבר
לקו האמצע של הגוף (קו דמיוני החוצה את הגוף לחצי ימני ולחצי שמאלי).
- הליכה הצידה (גם לימין וגם לשמאל) לאורך קו ישר תוך הצלבת רגלים.
ב. הילד מעביר את הרגל אחרי הרגל השנייה.
ג. הילד מעביר את הרגל מלפנים ומאחור לסירוגין.
- הילד עומד. מרים רגל ישרה לפנים למצב מאוזן (מקבילה לרצפה). מושיט את היד הנגדית ונוגע ברגל מבלי לכופף את הגוף, היד או הרגל (נוגע עם יד ימין ברגל שמאל ולהפך).
- 'איסוף צדפים' – הילד צועד בברכיים כפופות (כעין תנועת ישיבה) ומרים צדף דמיוני, המונח ליד רגלו, ביד הנגדית לרגל המושטת קדימה.
- לאחוז מקל (של מטאטא) במקביל לרצפה. 'לטייל' עם הידיים עד קצה המקל ואחר-כך עד הקצה השני – הילד יעביר יד אחת מעל השנייה (הצלבת ידיים) ואחר כך יעביר את היד התחתונה כך שהידיים תהיינה מקבילות.
- שני ילדים עומדים האחד מול השני ואוחזים גרביונים (לגזור את החלק של המכנס ושיישארו רצועות, רצוי בשני צבעים). ואז להצליב ידיים – להעביר את הגרביון האדום מעל הצהוב ואחר-כך את הצהוב מעל האדום.
- משחקי קליעה למטרה בכריעת ברך .
- הילד שוכב על הגב ברגליים ישרות. מרים את רגל ימין ויד שמאל, מפגיש אותן ומוריד לאט. מרים את רגל שמאל ויד ימין, מפגיש ומוריד. לבצע 8 פעמים.
- לשבת על השטיח בישיבת פיסוק ולהחזיק בכל יד קופסת שימורים, יד שמאל מאחורי הגב ויד ימין בין הרגליים. להחליף מיקום ידיים – להביא את יד שמאל קדימה ואת יד ימין אחורה. לשחרר את הקופסאות. להחליף שוב מיקום ידיים, לאחוז את הקופסאות ושוב להחליף מיקום ידיים. כך מעבירים את קופסאות השימורים סביב הגוף כאשר יד ימין מעבירה את הקופסאות אל מאחורי הגב ויד שמאל מעבירה את הקופסאות קדימה.
- לכדרר כדור בעמידה ותוך כדי הליכה קדימה. מכדררים עם יד ימין ויד שמאל לסירוגין.
- משחקי ידיים. הילד יושב מול חבר (פנים אל פנים). שרים, מוחאים כף ומפגישים יד ימין עם ימין, שוב מוחאים כף ומפגישים ויד שמאל עם שמאל. וחוזר חלילה.
- לצייר את הספרה 8 כשהיא 'שוכבת' על ידי תנועה של כל היד. לבצע שלוש פעמים. לצייר בעיניים פקוחות וסגורות, קודם באוויר, אח"כ על לוח ולבסוף על נייר.
- בדומה לפעילות מספר 11, לצייר X גדול.
- 'תחנת רוח' – הילד בעמידה עם כיפוף קל בברכיים צריך לגעת עם קצות אצבעות של יד ימין בכף רגל שמאל כאשר יד שמאל ישרה ופונה כלי מעלה, ולהפך. ביצוע מהיר נראה כמו פעילות של תחנת רוח.
- תרגילים שונים: כפיפות בטן כאשר מרפק נוגע בברך נגדית, דילוג תוך הנפת הידיים לצדדים, למחוא כפיים בצדי הגוף, לגעת בעקב נגדי לפני ומאחורי הגוף.
- לשבת בישיבה מזרחית ולשחק לוטו (או משחק אחר). הילד לוקח את חלקי המשחק ביד ימין ומניח על הלוח שמשמאלו, כאשר כל הזמן נשען על יד שמאל. אחר כך נשען על יד ימין ומשחק ביד שמאל.
- להסיע מכונית קטנה על השולחן קדימה, אחורה, לצדדים ובאלכסון, מבלי להחליף ידיים באמצע. אפשר לשרטט מסלול (כביש) על דף גדול.
- לחבר נקודות עם סרגל ליצירת אלכסונים.
- לבצע אלכסונים על לוח או על גיליון ניר המודבק על קיר עם תנועת אצבע ועם צבעי אצבעות. אפשר לבצע אלכסונים גם על חרסינות באמבטיה באמצעות קצץ גילוח.
- לצייר על דף גדול, מבלי להזיז את הגוף. הדף יכול להיות על השולחן או מוצמד לקיר.
- בישיבה ליד שולחן, לאסוף חפצים שונים המפוזרים על השולחן עם יד אחת ולהכניס לקופסא. להרים בכל פעם חפץ אחד. לבצע קודם ביד ימין ואח"כ ביד שמאל.
- להעביר מים בעזרת כף מקערת מים הנמצאת בצד ימין לקערה הנמצאת בצד שמאל, ולהיפך – מקערה הנמצאת בצד שמאל לקערה הנמצאת בצד ימין.
חציית קו אמצע
על חציית קו האמצע.
קושי בנושא זה יכול לבוא לידי ביטוי גם ברמה הרגשית.
לדוגמא: נותנים לילד לקרוא או לכתוב משפט על הלוח.
אני אוהב את שיעורי ההתעמלות - אבל שונא ללמוד זימרה.
כשהילד יקרא משפט זה בקול . יתכן , שאת תחילת המשפט יקרא ברצף ואת המחצית השנייה יקרא באופן מקוטע..
הנושא מרתק .חשוב לאבחן אותו נכון.
קושי בנושא זה יכול לבוא לידי ביטוי גם ברמה הרגשית.
לדוגמא: נותנים לילד לקרוא או לכתוב משפט על הלוח.
אני אוהב את שיעורי ההתעמלות - אבל שונא ללמוד זימרה.
כשהילד יקרא משפט זה בקול . יתכן , שאת תחילת המשפט יקרא ברצף ואת המחצית השנייה יקרא באופן מקוטע..
הנושא מרתק .חשוב לאבחן אותו נכון.
חציית קו אמצע
יצאתי מהמחבוא..
לטליה.
המון תודה על התרגילים על חציית קו האמצע. מעבר לדיונים המאוד מענינים שיש כאן תמיד שמתעסקים בעיקר בעקרונות, יש ערך רב בפרטים כאלו. העשרת רפרטואר התרגילים שלנו ושיתוף בתרגילים שכל אחד פיתח לעצמו מנסיונו.
תודה רבה על השיתוף.
לעורכים בקשה-אולי אפשר ליצור דף של שיתוף בתרגילים וטכניקות. פשוט אין לי מושג איך עושים דברים כאלה..
תודה על עבודה הקודש שלכם..
לטליה.
המון תודה על התרגילים על חציית קו האמצע. מעבר לדיונים המאוד מענינים שיש כאן תמיד שמתעסקים בעיקר בעקרונות, יש ערך רב בפרטים כאלו. העשרת רפרטואר התרגילים שלנו ושיתוף בתרגילים שכל אחד פיתח לעצמו מנסיונו.
תודה רבה על השיתוף.
לעורכים בקשה-אולי אפשר ליצור דף של שיתוף בתרגילים וטכניקות. פשוט אין לי מושג איך עושים דברים כאלה..
תודה על עבודה הקודש שלכם..
-
- הודעות: 191
- הצטרפות: 31 מרץ 2005, 15:31
- דף אישי: הדף האישי של משה_אלבאום*
חציית קו אמצע
בנושא חציית קו האמצע
הקושי נובע מחוסר תקשורת בין ההמיספירות, לכן יכול גם להיות קיים קושי רב בשליטה באימפולסים הרגשיים. יכול להיות מצב בו בכל פעם בה הילד ניכנס למצב רגשי, הוא יתקשה מאוד לשלוט בעצמו עד לרגע שהתהליך הרגשי יסתיים מעצמו. יכול גם להתקיים מצב בו הילד מתקשה מאוד להביע רגשות.
מבחינה טכנית, אני משתמש בקפיצות 1 עד 4 בכל הרמות שלהן
בגראפו מוטוריקה עד לרמה של תרגול מורכב בשתי הידיים בו זמנית
כל תרגילי העיניים
אינטגראציה של כל האינטליגנציות בכל התרגולים.
כשזה קיים הקושי לרוב נעלם.
כעשר ילדים נולדים ללא גשר המוחות או עם פגיעה מולדת בו, או עם פגיעה בצרבלום, הקושי גדול הרבה יותר. אני מאמין שתרגול רב יכול לשנות את המצב. במקרים הללו חייבים להתעזר בסבלנות כי זה יכול לקחת שנים.
כיום כבר ידוע שתרגול גופני מייצר תאי מוח חדשים. לכן ניתו לדעתי בשקידה מספקת לשנות את המצב.
הקושי נובע מחוסר תקשורת בין ההמיספירות, לכן יכול גם להיות קיים קושי רב בשליטה באימפולסים הרגשיים. יכול להיות מצב בו בכל פעם בה הילד ניכנס למצב רגשי, הוא יתקשה מאוד לשלוט בעצמו עד לרגע שהתהליך הרגשי יסתיים מעצמו. יכול גם להתקיים מצב בו הילד מתקשה מאוד להביע רגשות.
מבחינה טכנית, אני משתמש בקפיצות 1 עד 4 בכל הרמות שלהן
בגראפו מוטוריקה עד לרמה של תרגול מורכב בשתי הידיים בו זמנית
כל תרגילי העיניים
אינטגראציה של כל האינטליגנציות בכל התרגולים.
כשזה קיים הקושי לרוב נעלם.
כעשר ילדים נולדים ללא גשר המוחות או עם פגיעה מולדת בו, או עם פגיעה בצרבלום, הקושי גדול הרבה יותר. אני מאמין שתרגול רב יכול לשנות את המצב. במקרים הללו חייבים להתעזר בסבלנות כי זה יכול לקחת שנים.
כיום כבר ידוע שתרגול גופני מייצר תאי מוח חדשים. לכן ניתו לדעתי בשקידה מספקת לשנות את המצב.
-
- הודעות: 191
- הצטרפות: 31 מרץ 2005, 15:31
- דף אישי: הדף האישי של משה_אלבאום*
חציית קו אמצע
טליה תמשיכי בבקשה להעשיר אותנו בטכיקות רבות, תודה.
חציית קו אמצע
לטליה
תודה על שפע התרגילים לחציית קו האמצע.
העשרת אותי ונתת לי רעיונות רבים לגוון.
למשה
תודה על העשרה .
תודה על שפע התרגילים לחציית קו האמצע.
העשרת אותי ונתת לי רעיונות רבים לגוון.
למשה
תודה על העשרה .
-
- הודעות: 191
- הצטרפות: 31 מרץ 2005, 15:31
- דף אישי: הדף האישי של משה_אלבאום*
חציית קו אמצע
לצפוני ולאחרים שפיתחו טכניקות שונות, גם אני בדיעה של טליה. אנא כיתבו והעשירו אותנו בניסיון והידע הרב שאגרתם. גם אנחנו צמאים להעשרה על ידכם.
חציית קו אמצע
.העשרת רפרטואר התרגילים שלנו ושיתוף בתרגילים שכל אחד פיתח לעצמו מנסיונו.
לצפוני
אשמח מאוד לקרוא ולהעשיר את עצמי ע"י התרגילים שפיתחת מתוך הידע וניסיונך האישי.
אני מאמינה שלכל אחד ואחד מהקוראים יש מה ליידע ולהציע .
אז .....קדימה.....
לצפוני
אשמח מאוד לקרוא ולהעשיר את עצמי ע"י התרגילים שפיתחת מתוך הידע וניסיונך האישי.
אני מאמינה שלכל אחד ואחד מהקוראים יש מה ליידע ולהציע .
אז .....קדימה.....
-
- הודעות: 1182
- הצטרפות: 14 אוגוסט 2001, 19:35
- דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמוני*
חציית קו אמצע
+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+
_הקושי בחציית קו האמצע יכול לבוא לידי ביטוי גם בתנועות העיניים .מעלה מטה וימינה /שמאלה ובתנועה סיבובית .
קושי בתנועות העיניים גורם לקשיי קריאה וכתיבה וקשיים בתפיסה המרחבית . (ילדים שעלולים להיתקל בחפצים שונים ועוד...)
קשיי חשבון : דוגמא קטנה שבאה לידי ביטוי כתוצאה מקושי זה.
דמיין , מצב בו הילד צריך לסמן קווים בין מספרים המצויינים בצד שמאל של הדף לבין הכמות(קבוצה) הנמצאת בצד ימין של הדף.
ילדים עם קושי זה התקשו לפתור את התרגיל בצורה נכונה. .
כפי שציינה מלכה. ישנם תרגלים רבים .חשוב להתאים אותם לגיל הילד .
להלן מס' תרגילים .
פעילויות לחצית קו אמצע
חציית קו אמצע: תנועות של העיניים, הידיים או הרגליים מעבר
לקו האמצע של הגוף (קו דמיוני החוצה את הגוף לחצי ימני ולחצי שמאלי).
הליכה הצידה (גם לימין וגם לשמאל) לאורך קו ישר תוך הצלבת רגלים.
א. הילד מעביר את הרגל לפני הרגל השנייה.
ב. הילד מעביר את הרגל אחרי הרגל השנייה.
ג. הילד מעביר את הרגל מלפנים ומאחור לסירוגין.
הילד עומד. מרים רגל ישרה לפנים למצב מאוזן (מקבילה לרצפה). מושיט את היד הנגדית ונוגע ברגל מבלי לכופף את הגוף, היד או הרגל (נוגע עם יד ימין ברגל שמאל ולהפך).
לבצע את התרגיל תוך צעידה קדימה. אח"כ לנסות בצעידה לאחור.
'איסוף צדפים' – הילד צועד בברכיים כפופות (כעין תנועת ישיבה) ומרים צדף דמיוני, המונח ליד רגלו, ביד הנגדית לרגל המושטת קדימה.
לאחוז מקל (של מטאטא) במקביל לרצפה. 'לטייל' עם הידיים עד קצה המקל ואחר-כך עד הקצה השני – הילד יעביר יד אחת מעל השנייה (הצלבת ידיים) ואחר כך יעביר את היד התחתונה כך שהידיים תהיינה מקבילות.
שני ילדים עומדים האחד מול השני ואוחזים גרביונים (לגזור את החלק של המכנס ושיישארו רצועות, רצוי בשני צבעים). ואז להצליב ידיים – להעביר את הגרביון האדום מעל הצהוב ואחר-כך את הצהוב מעל האדום.
אפשר לבצע את הפעילות גם עם חבלים או חוטי צמר צבעוניים.
משחקי קליעה למטרה בכריעת ברך .
הילד זורק את הכדור עם יד ימין למטרה שבצד שמאל ולהיפך.
הילד שוכב על הגב ברגליים ישרות. מרים את רגל ימין ויד שמאל, מפגיש אותן ומוריד לאט. מרים את רגל שמאל ויד ימין, מפגיש ומוריד. לבצע 8 פעמים.
לשבת על השטיח בישיבת פיסוק ולהחזיק בכל יד קופסת שימורים, יד שמאל מאחורי הגב ויד ימין בין הרגליים. להחליף מיקום ידיים – להביא את יד שמאל קדימה ואת יד ימין אחורה. לשחרר את הקופסאות. להחליף שוב מיקום ידיים, לאחוז את הקופסאות ושוב להחליף מיקום ידיים. כך מעבירים את קופסאות השימורים סביב הגוף כאשר יד ימין מעבירה את הקופסאות אל מאחורי הגב ויד שמאל מעבירה את הקופסאות קדימה.
לכדרר כדור בעמידה ותוך כדי הליכה קדימה. מכדררים עם יד ימין ויד שמאל לסירוגין.
משחקי ידיים. הילד יושב מול חבר (פנים אל פנים). שרים, מוחאים כף ומפגישים יד ימין עם ימין, שוב מוחאים כף ומפגישים ויד שמאל עם שמאל. וחוזר חלילה.
לצייר את הספרה 8 כשהיא 'שוכבת' על ידי תנועה של כל היד. לבצע שלוש פעמים. לצייר בעיניים פקוחות וסגורות, קודם באוויר, אח"כ על לוח ולבסוף על נייר.
במקום לצייר על לוח, אפשר לצייר על דף שמודבק על קיר בגובה העיניים, או עם האצבע על קצף גילוח המרוח על החרסינות באמבטיה.
בדומה לפעילות מספר 11, לצייר X גדול.
'תחנת רוח' – הילד בעמידה עם כיפוף קל בברכיים צריך לגעת עם קצות אצבעות של יד ימין בכף רגל שמאל כאשר יד שמאל ישרה ופונה כלי מעלה, ולהפך. ביצוע מהיר נראה כמו פעילות של תחנת רוח.
תרגילים שונים: כפיפות בטן כאשר מרפק נוגע בברך נגדית, דילוג תוך הנפת הידיים לצדדים, למחוא כפיים בצדי הגוף, לגעת בעקב נגדי לפני ומאחורי הגוף.
להלן שרטוטים של התרגילים עפ"י הסדר, משמאל לימין:
לשבת בישיבה מזרחית ולשחק לוטו (או משחק אחר). הילד לוקח את חלקי המשחק ביד ימין ומניח על הלוח שמשמאלו, כאשר כל הזמן נשען על יד שמאל. אחר כך נשען על יד ימין ומשחק ביד שמאל.
להסיע מכונית קטנה על השולחן קדימה, אחורה, לצדדים ובאלכסון, מבלי להחליף ידיים באמצע. אפשר לשרטט מסלול (כביש) על דף גדול.
לחבר נקודות עם סרגל ליצירת אלכסונים.
לבצע אלכסונים על לוח או על גיליון ניר המודבק על קיר עם תנועת אצבע ועם צבעי אצבעות. אפשר לבצע אלכסונים גם על חרסינות באמבטיה באמצעות קצץ גילוח.
לצייר על דף גדול, מבלי להזיז את הגוף. הדף יכול להיות על השולחן או מוצמד לקיר.
בישיבה ליד שולחן, לאסוף חפצים שונים המפוזרים על השולחן עם יד אחת ולהכניס לקופסא. להרים בכל פעם חפץ אחד. לבצע קודם ביד ימין ואח"כ ביד שמאל.
בפעילות זו ובפעילות מספר 21 חשוב לשים לב שהילד לא יטה את גופו הצידה, כשאוסף את החפצים, במקום לחצות את קו האמצע. כדי למנוע את תנועת כל הגוף ניתן לעמוד מאחורי הילד ולקבע את כתפיו (להחזיק את הכתפיים), כך שיבצע את הפעילות באמצעות תנועה של הידיים בלבד.
להעביר מים בעזרת כף מקערת מים הנמצאת בצד ימין לקערה הנמצאת בצד שמאל, ולהיפך – מקערה הנמצאת בצד שמאל לקערה הנמצאת בצד ימין._
_הקושי בחציית קו האמצע יכול לבוא לידי ביטוי גם בתנועות העיניים .מעלה מטה וימינה /שמאלה ובתנועה סיבובית .
קושי בתנועות העיניים גורם לקשיי קריאה וכתיבה וקשיים בתפיסה המרחבית . (ילדים שעלולים להיתקל בחפצים שונים ועוד...)
קשיי חשבון : דוגמא קטנה שבאה לידי ביטוי כתוצאה מקושי זה.
דמיין , מצב בו הילד צריך לסמן קווים בין מספרים המצויינים בצד שמאל של הדף לבין הכמות(קבוצה) הנמצאת בצד ימין של הדף.
ילדים עם קושי זה התקשו לפתור את התרגיל בצורה נכונה. .
כפי שציינה מלכה. ישנם תרגלים רבים .חשוב להתאים אותם לגיל הילד .
להלן מס' תרגילים .
פעילויות לחצית קו אמצע
חציית קו אמצע: תנועות של העיניים, הידיים או הרגליים מעבר
לקו האמצע של הגוף (קו דמיוני החוצה את הגוף לחצי ימני ולחצי שמאלי).
הליכה הצידה (גם לימין וגם לשמאל) לאורך קו ישר תוך הצלבת רגלים.
א. הילד מעביר את הרגל לפני הרגל השנייה.
ב. הילד מעביר את הרגל אחרי הרגל השנייה.
ג. הילד מעביר את הרגל מלפנים ומאחור לסירוגין.
הילד עומד. מרים רגל ישרה לפנים למצב מאוזן (מקבילה לרצפה). מושיט את היד הנגדית ונוגע ברגל מבלי לכופף את הגוף, היד או הרגל (נוגע עם יד ימין ברגל שמאל ולהפך).
לבצע את התרגיל תוך צעידה קדימה. אח"כ לנסות בצעידה לאחור.
'איסוף צדפים' – הילד צועד בברכיים כפופות (כעין תנועת ישיבה) ומרים צדף דמיוני, המונח ליד רגלו, ביד הנגדית לרגל המושטת קדימה.
לאחוז מקל (של מטאטא) במקביל לרצפה. 'לטייל' עם הידיים עד קצה המקל ואחר-כך עד הקצה השני – הילד יעביר יד אחת מעל השנייה (הצלבת ידיים) ואחר כך יעביר את היד התחתונה כך שהידיים תהיינה מקבילות.
שני ילדים עומדים האחד מול השני ואוחזים גרביונים (לגזור את החלק של המכנס ושיישארו רצועות, רצוי בשני צבעים). ואז להצליב ידיים – להעביר את הגרביון האדום מעל הצהוב ואחר-כך את הצהוב מעל האדום.
אפשר לבצע את הפעילות גם עם חבלים או חוטי צמר צבעוניים.
משחקי קליעה למטרה בכריעת ברך .
הילד זורק את הכדור עם יד ימין למטרה שבצד שמאל ולהיפך.
הילד שוכב על הגב ברגליים ישרות. מרים את רגל ימין ויד שמאל, מפגיש אותן ומוריד לאט. מרים את רגל שמאל ויד ימין, מפגיש ומוריד. לבצע 8 פעמים.
לשבת על השטיח בישיבת פיסוק ולהחזיק בכל יד קופסת שימורים, יד שמאל מאחורי הגב ויד ימין בין הרגליים. להחליף מיקום ידיים – להביא את יד שמאל קדימה ואת יד ימין אחורה. לשחרר את הקופסאות. להחליף שוב מיקום ידיים, לאחוז את הקופסאות ושוב להחליף מיקום ידיים. כך מעבירים את קופסאות השימורים סביב הגוף כאשר יד ימין מעבירה את הקופסאות אל מאחורי הגב ויד שמאל מעבירה את הקופסאות קדימה.
לכדרר כדור בעמידה ותוך כדי הליכה קדימה. מכדררים עם יד ימין ויד שמאל לסירוגין.
משחקי ידיים. הילד יושב מול חבר (פנים אל פנים). שרים, מוחאים כף ומפגישים יד ימין עם ימין, שוב מוחאים כף ומפגישים ויד שמאל עם שמאל. וחוזר חלילה.
לצייר את הספרה 8 כשהיא 'שוכבת' על ידי תנועה של כל היד. לבצע שלוש פעמים. לצייר בעיניים פקוחות וסגורות, קודם באוויר, אח"כ על לוח ולבסוף על נייר.
במקום לצייר על לוח, אפשר לצייר על דף שמודבק על קיר בגובה העיניים, או עם האצבע על קצף גילוח המרוח על החרסינות באמבטיה.
בדומה לפעילות מספר 11, לצייר X גדול.
'תחנת רוח' – הילד בעמידה עם כיפוף קל בברכיים צריך לגעת עם קצות אצבעות של יד ימין בכף רגל שמאל כאשר יד שמאל ישרה ופונה כלי מעלה, ולהפך. ביצוע מהיר נראה כמו פעילות של תחנת רוח.
תרגילים שונים: כפיפות בטן כאשר מרפק נוגע בברך נגדית, דילוג תוך הנפת הידיים לצדדים, למחוא כפיים בצדי הגוף, לגעת בעקב נגדי לפני ומאחורי הגוף.
להלן שרטוטים של התרגילים עפ"י הסדר, משמאל לימין:
לשבת בישיבה מזרחית ולשחק לוטו (או משחק אחר). הילד לוקח את חלקי המשחק ביד ימין ומניח על הלוח שמשמאלו, כאשר כל הזמן נשען על יד שמאל. אחר כך נשען על יד ימין ומשחק ביד שמאל.
להסיע מכונית קטנה על השולחן קדימה, אחורה, לצדדים ובאלכסון, מבלי להחליף ידיים באמצע. אפשר לשרטט מסלול (כביש) על דף גדול.
לחבר נקודות עם סרגל ליצירת אלכסונים.
לבצע אלכסונים על לוח או על גיליון ניר המודבק על קיר עם תנועת אצבע ועם צבעי אצבעות. אפשר לבצע אלכסונים גם על חרסינות באמבטיה באמצעות קצץ גילוח.
לצייר על דף גדול, מבלי להזיז את הגוף. הדף יכול להיות על השולחן או מוצמד לקיר.
בישיבה ליד שולחן, לאסוף חפצים שונים המפוזרים על השולחן עם יד אחת ולהכניס לקופסא. להרים בכל פעם חפץ אחד. לבצע קודם ביד ימין ואח"כ ביד שמאל.
בפעילות זו ובפעילות מספר 21 חשוב לשים לב שהילד לא יטה את גופו הצידה, כשאוסף את החפצים, במקום לחצות את קו האמצע. כדי למנוע את תנועת כל הגוף ניתן לעמוד מאחורי הילד ולקבע את כתפיו (להחזיק את הכתפיים), כך שיבצע את הפעילות באמצעות תנועה של הידיים בלבד.
להעביר מים בעזרת כף מקערת מים הנמצאת בצד ימין לקערה הנמצאת בצד שמאל, ולהיפך – מקערה הנמצאת בצד שמאל לקערה הנמצאת בצד ימין._
-
- הודעות: 1182
- הצטרפות: 14 אוגוסט 2001, 19:35
- דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמוני*
חציית קו אמצע
ללכת בצורת 8 על הריצפה ולשנות כיוונים מידי פעם ולהוסיף ידיים
-
- הודעות: 1182
- הצטרפות: 14 אוגוסט 2001, 19:35
- דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמוני*
חציית קו אמצע
לצייר 8 דימיוני עם האצבעות עם שתי כפות ידיים