דוגמה לבקשה של שכנים שלנו:
(מובאת פה מטעמם)
25/3/07
בקשה לאישור לחינוך ביתי לנ ולא לשנת הלימודים הבאה
גם בשנת הלימודים הבאה אנחנו מתעתדים ללמד את ילדינו בבית ולכן אנחנו מבקשים לקבל אישור לחינוך ביתי.
פרטי ההורים:
אם- *** מחנכת בחינוך ביתי, בוגרת תואר ראשון בביולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני בגנטיקה בטכניון.
אב- *** מהנדס אלקטרוניקה, בוגר לימודי הנדסת אלקטרוניקה באורט בראודה בכרמיאל.
פרטי הילדים:
נ בת 9,
שייכת לשכבת הגיל שתעלה לכיתה ד' בשנת הלימודים הבאה.
א בן 6,
שייך לשכבת הגיל שתעלה לכיתה ב' בשנת הלימודים הבאה.
בבית נמצאים גם:
ז - בן 4
ש - בן שנה.
מבוא: בחרנו לאפשר לנ וא ללמוד בבית מכיוון שמסגרות הלימוד האפשריות בסביבתנו לא ענו על צרכנו בתחום הדתי. אנחנו מעוניינים בחינוך דתי פתוח שמקבל את המציאות שבה ישנם גם חילוניים ולא עושה אותם מוקצים ואין אפשרות כזו באזורנו.
מכיוון שהחלטנו שלא לשלוח את נ וא לבית ספר אלא לאפשר להם ללמוד בבית, ישנם יתרונות נוספים של השיטה שנאמץ. הילדים יוכלו לבחור את הנושאים שאותם הם רוצים ללמוד ואת הדרך שבה הם רוצים ללמוד אותם. אימם תהיה עם הילדים בבית, תעזור להם במה שירצו ובמתן גירויים וחומרים לצורך הלימוד. אנחנו מאמינים שהקניית היכולת להתמודד עם מידע, מהדרכים לחיפושו ועד לשימוש בו, חשובים הרבה יותר מהקניית הידע עצמו וברוח זו אנחנו פועלים עם ילדינו.
אנחנו סומכים על ילדינו, אותם אנחנו מכירים ומעריכים כילדים סקרנים ונבונים, שילמדו הרבה והיטב מכיוון שזה יהיה להם מעניין ומאתגר. אין לנו ספק שהם ילמדו, מתוך עניין ורצון לדעת.
הילדים לא יבחנו לא על ידינו ולא על ידי אחרים מכיוון שאין להם כל צורך במבחן והם לא ירוויחו ממנו דבר.
נ: בשנה החולפת המשיכה לשכלל את יכולת הכתיבה, הקריאה והבנת הנקרא שלה ואת הבנתה בפעולות החשבוניות וכן עסקה בלימוד נושאים שעניינו אותה מתוך המגוון הרב של נושאים שבהם אנחנו נתקלים בחיי היום יום. נ קוראת שלטים, הודעות פרסומת, מכתבים, ספרים וסיפורים, כותבת סיפורים, הודעות וכדומה וכן מציירת ויוצרת בחומרי יצירה ומבלה זמן רב במשחק עם חברות. נ גם מבלה זמן בהתעמקות בבעיות מתמטיות ובפתרון תרגילי חשבון, ברכיבה על אופניים, בבישול ואפיה, בעבודה במחשב בתוכנות שונות ( (Power Point, Word, Excel ובאינטרנט. אנחנו בטוחים שהשכלתה ואופקיה ימשיכו להתרחב בשנה הקרובה באותה דרך לרווחתה ולגדילתה המוצלחת.
א: יודע על האותיות ומשמעותן ומכיר אותן בשמן, בעזרת משחקים שונים הוא משכלל את יכולת ההבחנה ביניהם ומתנסה בהרכבת מילים וכו'. בתחום המספרים א מחבר ומחסר בתוכנת משחק במחשב שבה הוא אוהב לשחק ומתחיל להתנסות בכפל ובחילוק. בשנה האחרונה א השקיע זמן רב בעבודה במחשב ביצירת מצגות וביצירה בקול (הקלטה, עיבוד, ו"מניפולציות" על המידע המוקלט). לא יש המון רעיונות נהדרים לניסיונות סמי- מדעיים וליצירות בחומרי אומנות והוא מממש אותם ללא הפסק. בתחום החברתי, א רוכש לו לאחרונה חברים בני גילו אחרי שמאז שיצא מהגן לא הרגיש בכך צורך.
להבנתנו, א הוא דיסלקטי במידה מסויימת ולכן אנחנו מניחים שחלק מן הנושאים הנלמדים בדרך כלל ע"י בני גילו יהיו לו קשים יותר ויצריכו זמן רב יותר עד לרכישתם. אנחנו מאמינים שאם ניתן לו את הזמן הדרוש ולא נלחץ עליו הוא יוכל לרכוש אותם בדרכים המתאימות לו.
הנושאים המעסיקים את הילדים בימים אלו הם: יצירה בחומרי יצירה, מכירת תוצריהם, יצירה במחשב (גרפיקה וקול), קריאה והקשבה להקראת סיפורים, הכרת האותיות (בעברית ובאנגלית), משחק דרמטי, משחקי ספורט, הכרת הטבע בסביבה הקרובה, ניסויים מדעיים במטבח ובחצר, עבודה בלומדות במחשב ועוד.
הלימודים בביתנו מתקיימים כל הזמן, על פי רצון ילדינו ובעזרתנו במידה שהיא מתבקשת.
לבקשתכם אנחנו מצרפים רשימת נושאים בהם יוכלו ילדנו לעסוק. וכן סדר יום בסיסי שמנסה לתאר את המתרחש בביתנו ביום- יום.
הנושאים שאנחנו מעוניינים שנ וא יתעניינו בהם:
חינוך לשוני:
מטרות: אמצעים:
ילמדו להבין משמיעה ולדבר בצורה הנכונה למטרות שונות האזנה לשיחות איתם וסביבם, האזנה לשיחות טלפון, לרדיו וכו'
ילמדו לכתוב בכתיב ובתחביר נכון קריאת טקסטים מגוונים ותרגול כתיבת מכתבים, סיפורים וכדומה
ילמדו לכתוב טקסטים למטרות שונות ונמענים שונים נכון בצורה הולמת למטרות השונות. כנ"ל
ילמדו לקרוא סוגי טקסטים שונים ולהפיק מהם מידע למטרות שונות. קריאת סיפורים וספרים וכן מכתבים ושאר דברי דואר ועיתונות
לנ גם:
הפקת מידע ולמידה מטקסטים כתובים מסוגים שונים בתחומי דעת שונים הקראה ועידוד קריאה של טקסטים מגוונים ככל האפשר מתחומים שונים.
קריאה של יצירות ספרות מתקופות שונות ומסוגות שונות התייחסות פרשנית להיבטיהן הרגשיים הערכיים, האסתטיים והחברתיים- תרבותיים. הקראה ועידוד קריאה של יצירות ספרותיות ושיחה עליהן.
קריאת טקסטים מן המקורות היהודיים כחלק בלתי נפרד מהמורשת התרבותית היהודית ותוך עמידה על ייחודם הלשוני. הקראה ועידוד קריאה של טקסטים מן התנ"ך, הסידור וכדומה ולימוד מהם
עזרים:
מחשב ביתי, ספרי קריאה, אנציקלופדיה, מילון, סידור ותנ"ך, דברי דואר ועיתונות
מחברת ועיפרון, חוברות עבודה.
חשבון:
מטרות: אמצעים:
הכרת המספרים 0-100 - ספירה, מניה כתיבה משחקים קיימים ומומצאים, חיפוש פתרונות לבעיות בסביבה הביתית
פעולות חשבוניות: חיבור, חיסור, כפל וחילוק כנ"ל
סימני אי שוויון תוכנת מחשב והסבר כאשר יתעורר הנושא
בעיות חשבוניות מילוליות חיפוש פתרונות לבעיות בסביבה הביתית
הכרת השברים 1/2 ו-1/4 הסבר כאשר יתעורר הנושא
שימוש במחשבון עידוד לשימוש במחשבון לפתרון בעיות
הכרת והבנת ציר המספרים הסבר כאשר יתעורר הנושא
הכרת נושא המידות ומדידת אורך עידוד למצוא פתרון לבעיות שיתעוררו
הכרת צורות הנדסיות ותכונותיהן משחקים, שימוש בצורות שונות בעבודות יצירה ועידוד חקר הצורות השונות ותכונותיהן
דיאגראמות פשוטות הסבר כאשר יתעורר הנושא
לנ: המשך הכרת הנושאים הנ"ל ושימוש בהם במספרים גדולים יותר וקטנים יותר כנ"ל
עזרים:
משחקי קופסא, מחשב ביתי, מחשבון, סרגלים, מחברת ועיפרון, משחקי בניה שונים וקוביות, חומרי יצירה.
נושאים נוספים:
סיפורי המקרא ופרשות השבוע.
לימוד נושאי טבע מהסביבה הקרובה.
מעגל השנה (עונות, חגים ומועדים).
תפילה והלכה.
אנגלית
יוגה וקראטה.
שימוש במחשב.
בישול פשוט.
איכות הסביבה ו"קיימות" (= שימוש במשאבי הסביבה בצורה שלא תפגע בשימור הסביבה לדורות הבאים).
שימור הבריאות (תזונה, כושר גופני שמירה על הבריאות והתמודדות עם חולי וכדומה).
אחריות ואיכפתיות.
כיצד באים תינוקות לעולם ומה עושים איתם אחר-כך.
התנסויות חברתיות מגוונות.
עזרים נוספים:
אבא ושלושה אחים, גינת ירקות, חצר ותרנגולות, קהילה חברתית, חומרי יצירה מגוונים, המטבח הביתי.
תוכנית שבועית:
התוכנית השבועית כוללת : מפגש משפחות חינוך ביתי (בד"כ יום שלם), נסיעה לקניות בסופר וסידורים נוספים, נסיעה דו שבועית לכפר יהושע וליוקנעם לקניות ולהכרות עם "הכפר", שני מפגשי חוג קראטה, חוג אומנויות לחימה, מפגש יצירה, ביקור בספרית הישוב, חוג סיירות, וחוג אופניים.
סדר יום
ניסינו להעביר לכם את התחושה שהילדים חופשיים כמעט לחלוטין לעסוק בנושאים המעניינים אותם בכל זמן שירצו ולמשך כמה זמן שיידרש לכך. הלמידה מתרחשת בביתנו כל הזמן ומטרתנו היא לאפשר ולעודד אותה.. אנחנו מבקשים להדגיש שהמחויבות שלנו לסדר יום קשיח היא מינימלית. כל דבר יכול להוות סיבה לחרוג מסדר היום הרגיל. זו יכולה להיות תוכנית מיוחדת לבילוי היום או השתקעות שלנו או של אחד מהילדים בפרויקט כל שהוא ושיכחת השלבים הבאים בתוכנית היומית.
במהלך היום הילדים עוסקים בנושאים המעניינים אותם לבד, ביחד עם מי מהאחים או מהחברים המעוניין להצטרף או ביחד אם אמא במידת הצורך, הרצון והיכולת.
מערכת שעות:
7:00-8:30 התארגנות בוקר וארוחת בוקר (לפעמים מתקצר בתלות בתוכניות היום) במשך רוב הזמן הזה הילדים עסוקים בעבודתם ובענייניהם.
8:00-12:30 פעילות חופשית: יצירה או קריאה או עבודה בחוברות עבודה או עבודה במחשב או פעילות בחצר הבית או פעילות ספורטיבית בבית או בחוץ.
8:30-10:00 התארגנות ליציאה, בימים שהפעילות בחוץ.
10:30–9:00 פעילות בגינה הביתית (בימים היבשים והמתאימים )
10:00-16:30 פעילות חוץ (נסיעה ליקנעם, מפגש חברים , קניות )
10:30-13:00 פעילות קבוצתית: משחקים או יצירה או לימוד בקבוצה (בימים שבהם מגיעים חברים או הולכים לחברים)
12:30-13:30 ארוחת צהריים.
13:00-14:45 צפייה בתוכניות הטלוויזיה החינוכית (תלוי בתוכניות המשודרות).
13:00-15:30 המשך פעילות של הבוקר (במידה והילדים התחילו פרויקט ארוך).
14:45-18:30 המשך פעילות חופשית.
17:00 – 18:00 קריאה ספרים מהספרייה או הקיימים בבית , גם ספרים ארוכים בהמשכים, משחקי קופסה וכו'
16:00- 19:00 הולכים לחברים או מגיעים חברים (לא בכל יום)
17:30 – 19:30 חוגים (קראטה , אופנים )
18:30-20:00 ארוחת ערב והתארגנות לשינה.
תהנו