מדוע צריך כלכלת קהילות

האזרח_דרור*
הודעות: 77
הצטרפות: 03 מרץ 2003, 18:49
דף אישי: הדף האישי של האזרח_דרור*

מדוע צריך כלכלת קהילות

שליחה על ידי האזרח_דרור* »

כידוע (או לא) הדיון הכלכלי הנאו קלאסי (הדיון הכלכלי הרווח בתחילת המאה ה 21) נסוב סביב 2 מודלים אפשריים לניהול הכלכלה. הכלי האחד הוא שוק. הכלי השני הוא "מתכנן מרכזי" - היינו ממשלה. בקורסים רבים (לדוגמא תורת המשחקים, כלכלת רווחה ועוד) מתרכזים הכלכלנים הנאו קאלסיים בהשוואה בין מנגנונים שונים ויתרונות וחסרונות שלהם כאשר מיישימים כלי אחד, את הכלי השני או ערוב של השניים.

ברמה הפוליטית ניתן לזהות את הכלים האלו עם כלכלות שונות - כלכלת ארה"ב אמורה להיות כלכלת שוק (היא לא באמת כזאת, כפי שביכלר וניצן מדגימים היטב בספרם מרווחי מלחמה לדיווידנדים של שלום), כלכלת ברה"מ או סקנדינוויה אמורה לייצג את הקוטב של מתכנן מרכזי.

אבל כלכלנים קפיטליסטים (שוק "חופשי") וכלכלנים סוצליסטים (סוצליזם - שיטה שבה הכלכלה מאורגנת על ידי גוף מרכזי) מתעלמים בעקביות מכלי שלישי - כלכלת הקהילות.

לצורך הדיון קהילה תוגדר על פי הגדרת הספר בולו בולו - קהילה היא קבוצה של אנשים שיש להם קשר גאוגרפי, שיש להם תרבות \ פילוסופיה דומה ושמספרם הוא בערך 500 איש. הסיבות לכך מופיעות בספר בולו'בולו - הקרבה הגאוגרפית מאפשת העברת דעות ודברים מוחשיים ועזרה ההדית בצורה מהירה ולא יקרה. הפילוסופיה הדומה מאפשרת ראיית שותפות גורל ביחד, וראייה דומה של המציאות, וההגבלה לגבי מפסר האנשים מקורה הן בחוקי הכלכלה (בגוף גדול מידי ההשפעה השולית של כל אדם היא קטנה מידי מה שמאפשר אבטלה אישית ללא חשש מירידת ההכנסה) והן חברתית - אנחנו מכירים בערך 250 איש בצורה "טובה" (נסו זאת על עצמכם) ולכן נוכל להיקשר למספר דומה של אנשים - האכפתיות שיכולה להיות לנו לגבי 10,000 איש קטנה בהרבה מזו הקטנה יותר.

הרעיון הוא איפה לאפשר כלכלה שתהווה קהילה של קהילות (רעיון דומה מובע על ידי הרמן דאלי וג'י קוב בספרם לטובת הכלל). הדבר לא סתם נובע מגחמה של מישהו, אלא יש לו שורשים בבעיה יסודית של הקפיטליזם (דומה שעל בעיות הכלכלה הסוצליסטית הריכוזית אין טעם להכביר מילים ?).

הבעיה בקפיטליזם הוא שהוא בלתי יציב. עצם קיומו של שוק, והכפפת כל הדברים להגיון של השוק , מחסל את התנאים בהם שוק יכול לתפקד בצורה בונה ו"טובה" בדרך שהיא מתאורת על ידי כלכלנים נאו קאלסיים. לדוגמא , שוק הוא כלי דמוקרטי וביזורי לקבלת החלטות - כל אחד מחליט כמה סירים הוא רוצה לקנות, ומתי, ובאיזו איכות, והשוק מסדר זאת כך שמחירי הסירים, איכותיהם וכו', יהיו פחות או יותר על פי הביקוש של האנשים. ירצו יותר סירים ובאיכות טובה יותר - יווצר תמריץ לייצר יותר סירים, לנסות לבנות סירים טובים יותר ובמחיר זול יותר וכו'.

אבל כל זה נכון רק כל עוד השוק נמצא במצב מסויים (או תחילי). הצרה היא ששוק (ועוד יותר מכך שוק יחד עם בעלות פרטית ורווח - כפי שיתואר בהמשך) , גורם לכך שחלוקת ההכנסות בחברה תהפוך לאנטי שיוויונית. תכופות הדיון הכלכלי מדבר על חוסר השיווין במונחים של עוני - כלומר האם חוסר השיווין ותיקונו הם קריטיים לאנשים, והאם דגמים כמו מדינת רווחה יכולים לאפשר לאנשים לשרוד או לחיות בצורה הגונה גם אם לא נוחה מאוד. אבל זה אינו ההיבט שמעניין אותי כאן. הההיבט שמעניין באי שייוויון הוא שהוא גורם לשוק להתנהג בצורה אנטי דמוקרטית. במקום איש אחד

קול אחד, השוק (במיוחד כשהוא מתבגר) גורם לכך שדולר אחד

קול אחד. כך כוח ההשפעה הכלכלי של אחוז אחד באוכלוסיה יכול להוות את אותו משקל כמו 50 אחוזים מהאוכלוסיה (כך המצב בארה"ב- לפחות מהיבט מסויים), 80 אחוזים מהנכסים של כדור הארץ מרוכזים כיום בידי העולם המערבי וכמה מילונרים בארצות העולם השלישי. החמישית התחתונה של האנושות לעומת זאת מנסה לשרוד עם 1.4 אחוזים מהנכסים- כשהסטטיסקטיה הזאת הולכת ומקצינה כל הזמן, הן בתוך המדינות והן בין המדינות.

ברור היום שעם הזמן, השוק ומוסד הבעלות הפרטית והרווח הופכים להיות חרב פיפיות. למרבית האירוניה, אלו המלמדים את היתרונות של שוק משוכלל , שייכים בו זמנית לזרם שדואג לקדם את עניניי התאגיד הרב לאומי, את הגלובליזציה (כלומר- כפי שזה מתבטה כיום - הפיכת העולם לשוק כלכלי אחד, תוך שמירה על מסגרת פוליטית נפרדת). - כלומר לקדם שוק ריכוזי יותר ויותר ברמה העולמית. כלומר כלכלה שלא רק שאינה שוק משוכלל אלא שהיא הולכת אל הקוטב הריכוזי, האנטי דמוקרטי, שמנוגד לכל ההגיון הכלכלי של השוק.

הנסיון להתמודד עם המגמה הזאת של השוק (שעוד מרקס הצביעה עליו) היה לנסות להקים את מדינת הרווחה שתקטין את אי השוויון, וגם תפקח על התאגידים שלא יגרמו לשוק ריכוזי מידי (על ידי מוסד הממונה על הגבלים עסקיים). אלא שיעליות שני המסודות האלו, במשק גלובלי, הולכת ויורדת. מדינות הרווחה מתפרקות והולכות לכיווון יותר ויותר פרו תאגידי, והממונים על ההגבלים העסקיים אמנם מעורבים מאוד , אבל היעילות שלהם קטנה והולכת - שכן בעוד הפיקוח נשאר ברמה האזורית או המדינתית , העסקים פועלים ברמה העולמית.

כך לדוגמא ההפרטה של בזק לדוגמא יכולה אמנם לחסל מונופול ממשלתי מקומי (שהוא בחלקו מונופול טבעי בכלל) רק כדי להעבירו להיות חלק מקרטל התקשורת העולמי - לדוגמא בליעתה על ידי תאגיד טלפונקן , שלידו בזק נראת כמו חגב בלתי מזיק.

הבעיה בקפיטליזם אינה עצם קיום השוק- זהו כלי חשוב ויקר, כמו מקדחה. אלא קודם כל בקיצוניות שבה אנשים מקדשים את הכלי הזה. מקחדה הינה שימושית לקידוח חורים בקיר או להברגת ברגים. אם ברצונכם לאכול ספגטי , אולי כדאי להשתמש במזלג. כיום ההגיון של השוק הולך ומתרחב על כל תחומי החברה (גם אלו שנחשבו בעבר חסינים) -חדר המיטות, בחירת בן זוג, סביבה (":האם זה משתלם" ), שכנים, הורים, חברים , פוליטיקה , משפט , רפואה, אומנות, תרבות, תקשורת ועוד - כולם הופכים להיות מסחריים (ניתנים לקניה) יותר בכל יום שעובר. גם גוף האדם כיום אינו מחוסן - תמורת סכום מתאים תוכלו לקנות כליות או איברים חיוניים יותר.

עוד בעיה בקפיטליזם הינה הפודמטליסטיות של מושג הרכוש הפרטי, והרווח. רכוש פרטי הינו דבר מצויין, שוב מדובר במוסד חברתי שבלעדיו החיים היו הופכים להיות מאוד בלתי נוחים. אבל השאלה היא מה הם הגבולות של הרכוש הפרטי. רוב האנשים יסכימו שאוכל, מחסה, בגדים ואיבזרים קטנים יכולים להיות רכוש פרטי, שבעלידיו החיים יכולים להיות קשים, ושאנשים רוצים ליצור מרחב שבו יכולו לממש את האישיות שלהם. אבל מכאן ועד לטעון על בעלות על שטחי אדמה, על אוניות, המצאות, "רכוש אינטלקטואלי", ועוד, ההבדל הוא עצום. אין שום סיבה לחשוב שהכללת כל החפצים, או כל הדברים שעשויים להראות במבט ראשון דומים, במובן שניתן להגן עליהם על ידי הכוח האלים של המשטרה, בתואר רכוש תהיה סיבה מספקת לעשות זאת.

להפך, יש לנו עדויות לכך שניתן להגדיל את הרווחה הכלכלית על ידי הקטנת המוסד הרכוש הפרטי. לדוגמא אם ניתן היה להשתתף בבעלות על מכונות כביסה או על מכוניות , אזי על פי הגדרה, הינו משקיעים פחות אנרגיה בייצור ובתחזוקה של מוצרים אלו- והיינו יכולים להשקיע אנרגיה זו במשימות אחרות. זו דרך לגיטמית לטפל ב"בעיית המחסור" שכלכלנים מעלים. אבל מדרך זו (כמו גם לדרכים אחרות כמו פשטות מרצון ולשיוויון כלכלי) רוב הכלכלנים הנאו קאלסיים מתעלמים.

הדיון עד כה היה מפותל ונגע בכמה נקודות אבל הוא מנסה להביע את הנקודות הבאות:
א. קפיטליזם אינו "כלכלת שוק" , ולמעשה המשך הקפיטליזם פרושו תפקוד פחות ופחות טוב של השוק.
ב. המושג של בעלות פרטית מתרחבת , של הסגידה לכוח, ושל תחרות הכל בכל הפושה בקפיטליזם גורמות לסבל מיותר הן לאנשים והן לבעלי חיים.

כלכלני הזרם המרכזי מתעלמים בדרך כלל משני הנקודות הללו. הם מתעלמים לדוגמא מכך שלמרות שה"תוצר" או פשוט יותר - כמות המוצרים והשרותים שאנו מסוגילים לייצר- גדל מאוד מאז תחילת המאה ה20 (ועוד הרבה יוצר מאז 1800 - אמצע המהפכה התעשייתית), האוממלות האנושית - גם במדינות העשירות, לא פגה - (ואולי אפילו גדלה) וזאת בניגוד למודל העיקרי של הכלכלה הנאו- קאלסית לגבי תעולת מתצרוכת ופנאי.
ראו לדוגמא -
http://www.bdidut.com/econom/micro2.htm

כדי לאפשר לכלכלה שיש בה שוק (בניגוד לכלכלה וחברה המנוהלות על ידי שוק וכוח) להתקיים באמת ובאופן יציב (כלומר לאורך זמן רב), יש צורך בשמירה על כלכלה מבוזרת - כלומר כלכלה שבה לא יהיו פערי הכנסה גבוהים מידי , שיגידלו את הכוח של חלק מהאוכולוסיה, ויקטינו את כוחה של חלקה האחר של האוכלוסיה.
שרך אחת לבצע זאת היא על ידי סמכות חיצונית חזקה לשוק - כמו לדוגמא ממשלה חזקה, , דת חזקה, וכו' - שיכולו לווסת את השוק ולגרום לביזור הכוח. הצרה שבשוק עולמי משמעות הדבר היא דת עולמית או ממשלה עולמית - ולנוכח הנסיון עד כה , קשה להגיד שקו זה נחל הצלחה גדולה מידי. הקשר בין הון לשלטון מחזקים את הבעיותיות של מנגנון זה - ברגע שיוצאים משיווי משקל של כלכלה מבוזרת, ישנה קבוצה שכוחה כל הזמן גדל , והיכולת שלה להשפיע על הממשלה או הדת כדי שאלו יפעלו לטובתה במקום לרסן אותה - רק הולכים וגדלים- כלומר יש כאן אפקט של תגובת שרשרת לבריחה מכלכלה מבוזרת.

דרך אחרת לבזר את הכלכלה היא לדאוג שהכוח הכלכלי ישב קרוב יותר אל האנשים בקהילות. כך הדאגה לביזור הכלכלה תהיה קודם כל אצל האנשים והקהילות עצמן - ואם קהילה אחת תתחזק (ועוד בצורה כוחנית) היא תהווה איום על שכונתיה שינסו להקטין את כוחה.

קהילות מאפשרות גם דבר אחר שלא דובר עליו עד כה - תחרות לא דורסנית. תחרות אינה דבר פסול מעיקרו והיא יכולה לעודד שכלול ומגיוון. אבל תחרות דורסנית היא כזאת שהברירה היא או אני או אתה - או שאני אנצח ואחיה או שאפסיד ואמות. תחרות לא דורסנית דומה למשחק כדורסל בו שני הצדדים רוצים לנצח אבל נהנים גם ובעיקר מעצם המשחק.

קפיטליזם מאפשר רק תחרות דורסנית. "מי שלא הולך קדימה הולך אחורה" ועוד הרבה יותר גרוע - ברוב המקרים מי שלא מנצל, מרעיב, שודד, מזהם וכו' - הוא החלש יותר ויריביו זוכים ביתרון משמעותי. כך לדוגמא אם קבלן אחד מייבא עובדים זרים - צריכים גם שאר הקבלנים לעשות דבר דומה כדי לעמוד בתחרות. אם יצליח קבלן אחר להוריד את תנאי המחייה של העובדים הזרים או לשלם להם פחות - אז יצטרכו גם הקבלנים האחרים לעשות זאת. מדובר בתחרות לחיים ולמוות - מי שלא יעשה זאת יבנה דירות יקרות יותר ואנשים יקנו אצלו פחות.

כלכלת קהילות מאפשרת לנקוט בגישה אחרת. היא מבוססת על הפרדה בין מה שחייבים , לבין מה שרוצים. הקהילה דואגת בעצמה לצרכים הבסיסיים ביותר של החיים - מים, מלבוש, אוכל, מחסה. במובן זה היא יחידה אותרקית. אבל כלכלה אותרקית היא דבר לא יעיל המונע התמחות. לכן בכלכלת קהילות יש גם שוק - כל מה שאינו צורך בסיסי - אופניים, ספרים, ריבות, טחינה, שבשבות, רדיו, טלפונים, פסנתרים וכו' - יכול להסחר בין קהילות שונות.

ההבדל מקפיטליזם הוא עצום. ירידה בכמות ההזמנות אין פרושה רעב וסגירת העסק - אלא שתוכלו לקנות פחות מחברות. מרווח המחיה גדול הרבה יותר - אין איום תמידי על העסק, מה שמאפשר להתייחס בצורה רגועה הרבה יותר לנושאים של מוסר לעומת רווח כלכלי לטווח הקצר , או לנושאי סביבה וכו'. אם מישהו מתחיל לזהם את הסביבה או להונות את הלקוחות כדי להשיג מחיר נמוך יותר - אפשר לחשוף זאת ברבים (ויש זמן לכך) - כך שהמוניטין הופך לדבר חשוב - לא פחות מהרווח ברבעון הבא.

המשך הדיון - בדף כלכלת קהילות
האזרח_דרור*
הודעות: 77
הצטרפות: 03 מרץ 2003, 18:49
דף אישי: הדף האישי של האזרח_דרור*

מדוע צריך כלכלת קהילות

שליחה על ידי האזרח_דרור* »

עוד נתונים (על הגדלת הריכזויות הכלכלית העולמית)- לא חייבים לקרוא

איתי אמר :
"אני די בטוח שגם מצבם של העבדים ב-sweatshops של אפריקה, דרום מזרח אסיה ואמריקה הלטינית יישתפר במוקדם או במאוחר."

להלן נתונים שמראים כי תקווה זו היתה קיימת זמן רב אולם במידה רבה היא נתבדתה:

על פי התאוריה הנאו קלאסית העניים היו צריכים לשפר את מצבם (כפי שאתה טוען שיקרה ) היות וכמות ההון שלהם קטנה יותר. והתפוקה השולית של ההון גבוהה יותר. המציאות מספרת סיפור אחר . הנה קטע מתוך "כשתאגידים שולטים בעולם" מאת דויד קורטן:

הפער הגדול


הפער המפריד בין עניי העולם לעשיריו, אם בתוך ואם בין מדינות, הוא בלתי נתפס ומתפתח. ב- 1992 תוכנית הפיתוח של האו"ם (UNDP) המחישה את אי השוויון על ידי הצגת גרף התפלגות ההכנסות בעולם בצורת כוס שמפניה.

כמודגם בתרשים מס' 7.1,
http://www.bdidut.com/consume/consume3.htm
20האחוזים מתושבי הכדור החיים במדינות העשירות ביותר מקבלים 82.7% מהכנסות העולם; רק 1.4% מהכנסות העולם הולכות ל- 20 האחוזים החיים במדינות העניות ביותר. ב- 1950, בערך הזמן שבו נתקבלה המחויבות להפוך את תהליך ההתפתחות לעולמי (גלובאלי) - ההכנסה הממוצעת של 20 האחוזים מן החיים במדינות העשירות ביותר היה בערך פי שלושים מזה של 20 האחוזים החיים במדינות העניות ביותר. עד 1989, יחס זה הוכפל לפי שישים.

בהתבססם על ממוצעים לאומיים, נתונים אלו מייצגים אי שיווין בין מדינות ובאופן נלווה מבטאים את אי השוויון בין בני האדם. לדוגמא, כל האמריקאים ממוקמים בקטגורית ההכנסה הגבוהה - כולל את חסרי הבית, החקלאים העניים ושוכני הכוכים העירוניים. כשה-UNDP העריכה את ההתפלגות העולמית בהסתמך על הכנסות אישיות במקום על ממוצעים לאומיים, ממוצע ההכנסות של 20 האחוזים העליונים היה פי 150 מזה של עשרים האחוזים הנמוכים .

אפילו נתון זה מחפה על אי שוויון קיצוני הנגלה כשמפרידים בין הכנסותיהם של 20 האחוזים העליונים בלבד. על אף שנתונים עולמיים אינם בנמצא, נתונים מארה"ב מראים את הנושא. ב- 1989, לשני העשירונים העליונים של משקי בית אמריקאים היתה הכנסה ממוצעת של 109,424 דולר בשנה. לעומת זאת, משקי הבית באחוזונים ה- 18 וה- 19, קיבלו שכר צנוע יחסית של 65,900 דולר. אלו באחוזון העליון קיימו ממוצע 559,795$ בקבלם כקבוצה סך כולל של הכנסות הגדול מ40 האחוזים התחתונים של כל האמריקאים ביחד."
האזרח_דרור*
הודעות: 77
הצטרפות: 03 מרץ 2003, 18:49
דף אישי: הדף האישי של האזרח_דרור*

מדוע צריך כלכלת קהילות

שליחה על ידי האזרח_דרור* »

ועוד רקע :על מדינת הרווחה ועל עד כמה הצמיחה הכלכלית מועילה לכולם:

ה"מדינה" היא פשוט כלי בידי בעלי הכוח כדי לשמור על כוחם. זה גם מה שאמר עליה אדם סמית. לצפות מ"המדינה" (או פשוט יותר - מהעסקנים שעומדים בראשה) שתעשה משהו לטובת האוכלוסיות החלשות, זה כמעט כמו לצפות מבעלי ההון שיעזרו לשכבות החלשות - כלומר חלום באספמיה.

אמנם יש היום חוקים להגנה על העניים - כפי שתמיד היו, אולם אלו נובעים בעיקר מ2 גורמים עיקריים: א. החשש ההיסטורי של בעלי הכוח מפני זה שההמון יערער על הלגיטמיות של השליטה בו. ב. המהפכה הסוצליסטית ברוסיה והמאבק ההיסטורי בין התנועות הסוצליסטית במאה ה19 והמאה ה 20 בהון - דבר שהביא לחקיקה "סוציאל דמוקרטית" במדינות המערב.

האם יש צורך להצביע על כך שההגנות האלו הולכות ונחלשות = ככל שבעלי ההון מרגישים בטוחים יותר בעצמם וככל שהתחרות העולמית מדברנת אותם למקסם רווח בכל מחיר ? העתיד הוא ברזיל. (מי ראה את "עיר האלוהים" ?)

יש הבונים על כך שאחווה בינלאומית של צרכנים והחרמת חברות תיצור לחץ מספיק על החברות. אולם גם זה כלי בעייתי ביותר. יש לחץ מתמיד על החברות לזהם, לנצל ולרמות (פרשיות מהארץ והעולם לא חסרות - אנרון, חיפה כימקלים, נסטלה או מקדונלדס הן דוגמאות חלקיות מאוד). לעומת זאת כדי לייצר לחץ קונים על התאגידים, יש ליצור מערך שלם של ניטור תאגידים - מערך שעולה כסף - ומישהו צריך לתחזקו. זאת ועוד, חברות רבות כלל אינן מוכרות לציבור הרחב - לדוגמא חברות נשק, חברות לבניית כורים גרעניים, בניית כבישים, מפעלי חשמל, טלפוניה ועוד.

בנוסף , למרות העליייה בעניין בקרב הציבור עקב ספרים כמו "נו לוגו" של נעמי קליין, נראה שמעט מאוד נעשה מצד החברות לשנות את המצב. ראשית, ספרה של קליין אינו הראשון שעוסק במעללי התאגידים - דומה שמודבר באופנה באה והולכת , בעוד התופעה עצמה הולכת ותופסת תאוצה. שנית, כוחם של התאגידים להשפיע על התקשורת הולך וגדל. חברות טלווזיה או עיתונים מסרבים פעמים רבות לפרסם מידע שעלול לפגוע במפרסמים שלהם, או במישע שעלול לפגוע בבעלים.



ברור שיש מצבים בכלכלה שבהם כל הצדדים מרוויחים - על זה בנוי חלק מהקפיטליזם. עם זאת, חלקים אחרים מבוססים על כך שהנכס העיקרי של רוב האנשים הוא אך ורק היכולת שלהם להשכיר את עצמם בשוק העבודה, בעוד שמיעוט קטן מאוד שולט על רוב הנכסים: כלומר יש לו מנופול על שימוש בחפצים חומריים כלשהם או מוסכמה חברתית שקובעת שרעיון או "נכס רוחני" הם שלו, והוא מנצל זאת כדי לעשות רווח, כאן בפרוש אין מצב של "רווח הדדי" אלא מצב של שוד (היות ואתה לא בוחר לעשות את העסקה הכלכלית של להכנס לשוק העבודה - או שתעבוד או שתגווע ברעב). כמו כן לא ברורה ההצדקה של "הבעלות" של בעלי ההון על ההון שלהם. בסופו של דבר בדרך כלל מדובר בבעלות שחלק גדול ממנה תלוי בכוחנות. (שוב, נקודה זו גלויה הרבה יותר למי שקורה לדוגמא ספרים כמו מרווחי מלחמה לדיווידנדים של שלום או את נו לוגו של נעמי קליין או כשתאגידים שולטים בעולם מאות דיוויד קורטן.
ענת_שן_לוי*
הודעות: 1278
הצטרפות: 26 ספטמבר 2001, 22:10
דף אישי: הדף האישי של ענת_שן_לוי*

מדוע צריך כלכלת קהילות

שליחה על ידי ענת_שן_לוי* »

האזרח דרור היקר,
לפני חצי שנה נפתח כאן דף בשם מי צריך כל כך הרבה כסף שניסה לעסוק בחלק מהדברים שאתה מעלה. מאד שאפתי למצוא את הקישור לגרף השמפניה של האו"ם שנתקלתי בו במקרה לפני כן בעיתון הוירטואלי של גיל פרץ. אז הנה אתה הבאת אותו. אתה מוזמן לעיין בדף הזה ולראות איזה תגובות עלו שם.
האזרח_דרור*
הודעות: 77
הצטרפות: 03 מרץ 2003, 18:49
דף אישי: הדף האישי של האזרח_דרור*

מדוע צריך כלכלת קהילות

שליחה על ידי האזרח_דרור* »

הי בועז.
  1. אני לא חושב שהחיים הם תחרות דורסנית (איפה הרובה שלך). במיוחד אם התחרות הזאת פוגעת בכל המשתתפים בה. אם מישהו עשיר נרצח על ידי מישהו עני בגלל שהעני רצה משהו שהעשיר לא היה בכלל אכפת שיהיה לו - אז כולם נפגעים. נושאי סביבה רק מחדדים את זה. לנושא זה אני רוצה להפנות למאמר יפה מאוד בעיני - לחיות זה לא רק לשרוד:
http://club.ovzap.net/heraldo/diffrnce.html

2 אלימות פיזית מחוץ לתחום - נכון בצורה חלקית - האם זיהום, הרעבה על ידי מניעת גישה, מכירת נשק ומלחמות אינם בגדר אלימות פיזית? נכון שהקפיטליזם נראה מעודן הרבה יותר מאשר פאודליזם או מחנות ריכוז - אבל כשמיליוני אנשים מתים זה לא ממש משנה אם הם מתו בגלל כוונה מרושעת וכדורי רובים או "רק" בגלל רדיפת רווח, תאוות בצע, עוני ומחלות. המשטרה והצבא הם הצד ההכרחי של "המערכת הלא אלימה" . פשוט יש פה הרחקה של מקור האלימות (הבורסה למשל) ממקום התרחשות האלימות (הילד נדרס, הזקנה נשדדה, הדיירים נזרקו לרחוב, הרעל באוכל, הרעל באוויר וכו'), האם מישהו שלוחץ על כפתור לשיגור טיל עדיף באמת על מי שהורג אנשים באמצעות מצ'טה?
  1. בעיות העולם השלישי זה דבר די מורכב. השינויים החברתיים שיש שם הם במידה רבה מה שמתרחש כאן - לכייון של יותר דורסנות , יותר תחרות של כולם בכולם. האם השינוי החברתי שיש בארץ הוא לכייון של יותר שייון או פחות? מי שקובע את השינוי החברתי הוא במדיה רבה מי שקובע את התרבות - במדיה הולכת וגדלה מי שקובע את התרבות הם מוסדות קפיטלסטים שואפי רווח כמו MTV או באדוויזר (מומלץ לקרוא את נו לוגו של נעמי קליין לדוגמא).
  1. המודל של שוק משוכלל זה דבר אחד. מה שקורה בפועל זה דבר אחר - במודל העדפות של הצרכנים הן אקסוגניות (חיצוניות למודל). במציאות העדפות של אנשים מושפעות במידה רבה על ידי השוק- על ידי פרסום ושיווק - שגם במידה הולכת וגדלה אחראי על חינוכם והערכים שהם מאמצים (חשוב להיות "קול" לדוגמא, או יעילות כלכלית, תחרות, צמיחה )
כלכלנים מעדיפים להתעלם מהנושא הזה , שהיה מפיל את מודל השוק כממקסם רווחה - וזה לא הבאג היחיד בתיבות אדג'וורט ובתאוריית הרווחה הנאו ליברלית.
  1. זה שאנחנו קונים מוצרי טקסטיל שיוצרו תוך ניצול אומר פשוט שלמרבה הצער להראות טוב (בזול) חשוב לנו יותר. זה משפט הגיוני מאוד אבל לא ממש נכון . יש פה מעגלית לוגית - תחת ההנחה שהשוק באמת משקף את רצונות האנשים, אתה מראה לי שהוא באמת משקף את העדפות שלהם. גם לי לקח זמן לצאת מזה אז אתנסח בזהירות:
השוק הוא כלי אחד לביצוע הקצאה. אבל כמו כל כלי (גם בלי לדבר על פרסום) - לכלי עצמו יש השפעה גדולה על התוכן. כמו כל מוסד חברתי, השוק משנה את התנהגות האנשים שנמצאים בתוכו. לדוגמא לאיש מאיתנו לא אכפת שיש אנשים עניים שרעבים ברגע זה. כך זה לפחות משתקף מהמעשים שלנו בשוק. אבל רבים מאיתנו אם היו מכירים באופן אישי, או אפילו רואים בצורה אישית ולא מתווכחת עוני חזק - היו מתנהגים אחרת. אם כל אחד מאיתנו היה מכיר איש אחד(ואיש אחד בלבד) שאין לו כמעט מה לאכול - רובנו היינו נותנים לו אוכל - וזה באמת מה שאנשים עושים - כשהם מכירים עניים הם הרבה פעמים "מתהנגים בצורה לא רצאיונלית". - אבל דבר כזה היה מחסל לחלוטין את כל העוני העולמי המחולט. מנגנון השוק לא מאפשר לנו לעשות זאת - אבל אין פרוש הדבר שאלו בדיוק העדפותנו - אלא העדפותנו כפי שהן משתקפות בשוק!

זה לא ששנת כולנו נודדת מכך שיש אנשים עניים, ולא שאנו מלאכים, אבל מצד שני אנחנו סובלים כשאנו רואים סבל של הזולת - במיוחד אם סבל כזה או קרוב ואישי ולא רחוק ומנוכר (או שעברנו הרגלה אליו). מוסדות אחרים יניבו התנהגות שונה - כשם שהמוסד של בית הספר דיקטטורי מניב התנהגות טיפוסית למורים ולתלמידים - שתחת מוסד חברתי אחר יכולים להתנהג בצורה שונה לגמרי - כך גם השוק הוא רק דוגמא אחת לאפשרות לסדר את העדפות ואת יחסי האנוש שנובעים מהן.

בנוסף השוק לא מייצג את העדפות כלל האנשים , אלא את העדפות של כלל הדולרים - מי שיש לו יותר דולרים (לדוגמא גברים לבנים עשירים פרוטסטנטים) יש לו יותר השפעה על עיצוב העדפות (לדוגמא נשים הודיות בודיהסטיות) - ולכן בניגוד לדעה המקובלת השוק - במיוחד כשהוא לא שיוויוני - לא מייצג את העדפות האנשים.

דרכים אחרות - מוסדות אחרים לבצע הקצאה - הן לדוגמא לתת לכל אדם להזין רשמית העדפות תקופתית, ואז לשקלל את המחירים הייחסיים, הזמנות ייצור וכ'ו. גם זו לא תהיה דוגמא לרצונות האנשים שכן רצונות האנשים משתנים עם הזמן (אי עקביות בהעדפות). כמו כל מוסד אחר, גם הזמנות מראש משוקללות" ישפיעו על התוצאה ולא יהיו שיקוף מדויק של רצונות האנשים.

עסקים בקהילה וכו' - גישה בעייתית משהו. מה שאנשים יתנו על ידי מס הוא תמיד גבוה יותר ממה שהם יתנו על ידי נדבה (גם אם היא מתווכת על ידי עסק, זה לא ממש משנה שמדובר בנדבה). המיסים עצמם הם תיקון בנוסח טלאי על בעיות של המערכת - וגם הם עצמם מתפקדים פחות טוב מאשר אם המערכת עצמה היתה יותר הגיונית. תשלומי העברה דואגים לזה שאנשים לא יגוועו ברחוב מרעב - זה דבר חשוב וטוב - אבל הם לא מונעים את הבעיה של אנטי דמוקרטיות של השוק ושל ריכויזת גדלה של הכוח, וחוסר תפקוד גובר של השוק (לדגומא עליית שעורי ההוצאה על פרסום - שזה פשוט ביטוי להגדלת אי היעללות של המערכת).

מסגרת המדינה - אני בעקרון נגד שינויים דרסטים וכואבים -שבדרך כלל נחטפים על ידי מיעוט כוחני ולא משרתים את הכלל. דמוקרטיה ישירה היתה יכולה להיות דבר נפלא (ולמעשה היא חלק משלים לחזון של כלכלת קהילות ), אבל אני מניח שכוחות ההון ינסו לבלום מהלך כזה - שיקטין את היכולת של ההון לקנות פוליטקאים וחוקים. דמוקרטיה יותר עממית פרושה העברת יותר כוח לאזרחים- דבר שמנוגד למגמה העיקרית כיום שמעבירה כוח כלפי מעלה (ארגון הסחר העולמי, אמנות בינלואומית וכו') , דמוקרטיה עממית כזאת אני מקווה שתיתן יותר כוח לאנשים לקחת אחריות על חייהם בעצמם, ולהביא למינימום את כוחם של המוסדות ההרכיים האנונימיים כמו השוק המדינה או התאגיד.

מנגנוני אכיפה - אני בפרוש נגד. כשיש לך מגנון אכיפה חזק פרוש הדבר שמראש יש לך בעיה גדולה שאתה לא מצליח להתמודד איתה. לדוגמא במקום משטרה חזקה לאכיפה של חוקי תנועה אתה יכול להנדס את הכביש שימנע מהירות גבוהה (זה מגמה שמתחילה להתפשט כיום). במקום חוקים דרקוניים נגד פשע תנסה להבין מה גורם לאנשים לפשוע. וכו'.
טפל בבעיות היסוד ותשתדל לא להטליא טלאים.
Pלונית_אחרת*
הודעות: 1055
הצטרפות: 05 יולי 2004, 00:12

מדוע צריך כלכלת קהילות

שליחה על ידי Pלונית_אחרת* »

היה לי מעניין לקרוא את דברי האזרח דרור
האם לדעתכם ניתן לאחד עם פער העושר ?
שליחת תגובה

חזור אל “מוסר ואתיקה”