לקינסיולוגיה התוודעתי לפני כארבע שנים. שנתיים וחצי למדתי. בדרך הפנמתי. תירגלתי עם עצמי, תרגלתי עם הילדים, התחלתי לשלב קינסיולוגיה בטיפולים בעבודה. הרבה דברים מהקינסיולוגיה נטמעו אצלי בחיי היום יום.
אז מה זה קינסיולוגיה? הקינסיולוגיה היא דרך חיים.
ההגדרה של הקינסיולוגיה - היא חקר הגוף בתנועה. היא עוסקת בקשר שבין המח לגוף - התנועה מפתחת רשתות עצביות במח, לכן כדי ללמוד (במובן הרחב של המילה, אני אפרט בהמשך) צריך לנוע.
כאשר אנחנו נמצאים באיזון - בכל הקשר, אנחנו מתפקדים טוב יותר ופועלים בצורה שמתאימה לנו ומקדמת אותנו. בעזרת תרגול של קינסיולוגיה אפשר להגיע לאיזונים בכל תחומי החיים.
אני התמחתי בשלושה תחומים של הקינסיולוגיה החינוכית:
תרגילי מח - פעילויות היעילות למטרת רכישה ואימון של כישורי חשיבה וקאורדינציה, זיכרון, חידוד החושים ואיזון הרגש. את הפעילויות ניתן להתאים לכל אחד. עם האימון הפעילויות הופכות לקלות, ואוטומטיות.
על ידי אימון בתרגילי המח אנחנו יוצרים איזונים בהקשר לראייה, קשב, כתיבה, גישות חיוביות ותנועת כל הגוף. אנו לומדים ליצור איזונים בהקשר של תקשורת, ארגון ותפיסה - וגם באיזון לפעולות יומיומיות.
כאשר אנחנו נמצאים בהקשר מסויים - התפקוד שלנו משתפר. המיומנויות שלנו מתרחבות וגדלות וניתנת לנו האפשרות להגשים חלק גדול יותר מהפוטנציאל הגלום בנו.
ארגון תבניות המח - גישה שמעמיקה את המיומניות הנרכשות בתרגילי המח ומוסיפה נופח נוסף בהתייחסות להמיספרות המח (צד שמאל "ההגיוני" וצד ימין "היצירתי") ולשילובים ביניהם. העבודה היא בחינה של תבניות הלמידה של האדם ועל ידי הבנתה - קידום יכולות למידה.
באמצעות שימת לב (או בדיקת שריר) ותרגול ניתן לחזק את התחומים הבאים: חשיבה, עיבוד ותקשורת, רגשות, יציבות וארגון, חישה, השתתפות והבנה, מחשבות, רגשות ותגובות.
מעגלי ראייה - תרגולים מגוונים ומדוייקים, באמצעותם ניתן לשפר מיומנויות בשמונה מרחבים:
- המרחב ללמוד - שימת לב שעוזרת לנו בהתבוננות פנימה ויצירת תהליכים המביאים לשינוי.
- המרחב לנוע - באמצעות תנועה אנו משיגים שליטה על גופנו במרחב. שיפור חוש שיווי המשקל והאיזון שלנו המתפתחים ממרכז הגוף והחוצה.
- המרחב להקשיב - השמיעה מרחיבה את התחום של כל אחד מאיתנו למקומות שמעבר ליכולת הראייה שלנו. היכולת להקשיב מעצימה את היכולות השונות שברשותנו.
- המרחב לצמוח - על מנת לאפשר צמיחה יש להשתחרר מתבניות שליליות ושיפוטיות ולאפשר לדמיון לראות את התמונה הגדולה יחד עם הפרטים הקטנים (המקרו והמיקרו) ולחדש את תחושת השייכות.
- המרחב ליצור - פיתוח היצירתיות יכול לסייע בתחומים יומיומיים, כמו כתיבה, ע"י הפיכתם לזורמים ומהנים.
- המרחב הפנימי - היכולת לדלות מתוך העושר הפנימי - זכרונות, רגשות, תובנות - ולחזק ולשפר מיומנויות שכבר רכשנו עד לרמה של הפנמה וביצוע אוטומטי. (אם להתאים לרוח האתר - גם מיומניות פיזיות כמו גידול ילדים... וגם מיומניות רוחניות ונפשיות...)
- המרחב להתייחס - הרחבת וחיזוק המעגל החברתי, מתוך שיפור מיומניות תקשורת.
- המרחב לראות - ראייה של מטרות וכיוונים ממקום של שותפות ועשייה. (שותפות - משהו פנימי וחיצוני, ארחיב בהמשך). חיזוק המחשבה האבסטרקטית והיכולות היצירתיות.
למי מתאים טיפול בקינסיולוגיה החינוכית? לילדים - בצורה מדהימה. הם נכונים לעניין ויש אפשרות לעבוד איתם על תחומי חיים שונים - וההשפעה של זה על תחומי חיים אחרים ניכרת. (שיפור מיומניות למידה וביטחון עצמי אפשר להשיג גם דרך עבודה על כדורגל, לדוגמא). הקינסיולוגיה מתאימה גם לעבודה עם ילדים עם קשיים בלמידה פיזית - בעיות של קשב וריכוז. (אפשר להגיע גם למצב של החלפת ריטלין בקינסיולוגיה).
למבוגרים - שרוצים לעשות עבודה במגוון תחומים - בחינת כיוונים בחיים, עבודה גוף- נפש, שיפור מיומניות, שיפור תחום הזיכרון, עבודה על שיפור פיזי של חושים - ראיה, שמיעה...
מה הקינסיולוגיה לא? חשוב לי להדגיש שהקינסיולוגיה היא לא הוקוס פוקוס, ולא משהו של קסם שעושים והופ - משתנה. זה תהליך. תהליך של למידה והפנמה. תהליך של תרגול.
בדיקות השריר המפורסמות קצת מבלבלות בהקשר הזה. אבל בדיקות השריר הם רק דרך לשימת לב לגוף, לנפש ולרוח. המשמעותי הוא הבחינה והתרגול לצורך הבאת האיזון.
זהו בינתיים, על קצה המזלג. אשוב להרחיב. אשמח לענות על שאלות.