כניסה ראשית

אנונימי

כניסה ראשית

שליחה על ידי אנונימי »

== דפוס 110 -- Main Entrance ==
_מתוך הספר "A Pattern Language" Amazon:0195019199 מאת כריסטופר אלכסנדר. תרגום: ענן בעננים

תמונה

כבר יש מיקום גס של הבניין באתר לפי תיקון מקום (194), חוץ דרומי (105), אגפי אור (197). וגם יש מושג כללי של נתיבי המעבר במערכת הבניינים ושל דרכי הגישה לבניין -- אזורי מעבר (98), משפחת כניסות (102). עכשיו צריך לקבוע את הכניסה לבניין.

קביעת מיקום הכניסה הראשית למבנה היא אולי אחד הצעדים החשובים שתעשו בתהליך תכנון המבנה כולו.

מיקום הכניסה הראשית למבנה משפיע על אופן ההעמדה של המבנה כולו. הוא משפיע על התנועה לתוך המבנה ומתוכו, ובנוסף, כל שאר ההחלטות לגבי העמדה במבנה נובעות מתוך החלטה זו. כאשר הכניסה ממוקמת באופן נכון, גם הפונקציות במבנה מוצאות את מקומן בקלות ובטבעיות. לעומת זאת, כאשר הכניסה ממוקמת באופן גרוע, המבנה תמיד יראה כאילו חסר בו משהו. לכן חשוב מאוד שמיקומה של הכניסה הראשית (או הכניסות הראשיות) יעשה כבר בתחילת התכנון, ובאופן נכון.

הבעיה המעשית המשפיעה על מיקום הכניסה הראשית היא פשוטה. הכניסה חייבת להיות ממוקמת באופן כזה שאנשים המתקרבים למבנה, יראו את הכניסה או יקבלו איזשהו רמז על מיקומה, כבר ברגע שהם רואים את הבניין עצמו. כך הם יכולים לכוון את תנועתם לכיוון הכניסה כבר ברגע שהם מתחילים לזוז לכיוון הבניין, וזאת, מבלי שיצטרכו לשנות את הכיוון או את הדרך אליו.

הבעיה המעשית ברורה, אבל קשה להגזים בחשיבותה להצלחתו של המבנה. מנסיוננו גילינו שעד שהשאלה נפתרת ונמצא מיקום מתאים, הפרויקט יהיה תקוע. ולהפך, ברגע ש נקבעה כניסה ראשית ויש תחושה שהיא נמצאת במקום הראוי, אז גם החלטות אחרות נקבעות באופן טבעי. העניין נכון לבית פרטי, בתי דירות, מבני ציבור קטנים כמו גם למתחמים גדולים של מבנים ציבוריים. זאת אומרת שזהו דפוס בסיסי, ולא משנה מה גודל או חשיבות המבנה המדובר.

הבה נתבונן בשאלה הפונקציונלית הזו באופן מפורט: כול אחד ימצא שזה מרגיז לחפש את הכניסה הנכונה מסביב למבנה או באזור בו ישנם מספר מבנים. לעומת זאת, כאשר יודעים היכן נמצאת הכניסה, לא טורחים לחשוב על כך. זוהי פעולה אוטומטית – הולכים פנימה, חושבים מחשבות על הא ועל דא, מתבוננים במה שתופס את המבט – ולא מוכרחים להסתכל על הסביבה בתשומת לב רק כדי להצליח למצוא את הדרך. ובכול זאת, לבניינים רבים יש כניסות קשות לאיתור; במובן זה הן לא "אוטומטיות".

יש שני שלבים לפתרון בעיה זו: קודם כל, הכניסות הראשיות צריכות להיות ממוקמות באופן נכון. שנית, יש לעצב אותן כך שיראו באופן ברור.

1. מיקום:

במודע או שלא במודע, אדם שהולך מתכנן את צעדיו מראש כך שילך במסלול הקצר ביותר האפשרי ) ראה: Tyrus Porter ,A Study of Choosing Behavior, thesis, University of California, Berkeley, 1964. ) אם הכניסה אינה נראית לעין מיד כאשר המבנה מתגלה לעיניו, אדם אינו יכול לתכנן את המסלול שלו. לכן, על מנת לתכנן את מסלול חייב אדם לראות את הכניסה לבנין ברגע שהוא רואה את הבניין.

יש סיבות אחרות מדוע הכניסה צריכה להיות הדבר הראשון בו תתקל. אם אתה צריך ללכת מרחק רב לאורך המבנה לפני שתוכל להיכנס אליו, זה אומר שאחרי שנכנסת לבנין יש סיכוי גבוה שתצטרך להסתובב וללכת בחזרה לכיוון ממנו הגעת. זה לא רק מעצבן, בנוסף סביר להניח שתתחיל לתהות האם אתה הולך בכיוון הנכון, והאם לא פספסת את הכניסה הנכונה. קשה לתת מספר לעניין אבל אנחנו מציעים מרחק של לא יותר מ-15 מטר. אף אחד לא מוטרד מהליכה של 15 מטר, אולם מרחק גדול יותר מתחיל להרגיז.

לכן הצעד הראשון בדרך למיקום הכניסה הוא לבדוק מהי הדרך להגיע לאתר. מקם את הכניסה כך שברגע שרואים את המבנה, רואים את הכניסה, והשביל המוביל אל הכניסה איננו מרוחק יותר מ-15 מטרים לאורך הבניין.

תמונה
מיקום הכניסה

2. צורה:

מי שמתקרב למבנה צריך לראות את הכניסה באופן ברור. ובכל זאת, הרבה אנשים המתקרבים למבנה הולכים לאורך החזית או במקביל לה. זווית הכניסה שלהם היא משמעותית ביותר. מזווית זו, רוב הכניסות למבנים בקושי נראות. מבנה יהיה נראה מזווית הכניסה אם:
א. הכניסה בולטת מחוץ למבנה
ב. המבנה מוגבה באזור הכניסה, וגובה זה נראה כאשר מתקרבים אליו.

תמונה
צורת הכניסה

וכמובן, צבעה של הכניסה, האור והצל מסביב לה, נוכחותם של כרכובים וקישוטים, יתרמו גם הם. אבל החשוב ביותר הוא שהכניסה תהיה שונה באופן בולט מהסביבה המיידית שלה.

לכן:

מקמו את הכניסה הראשית של מבנה בנקודה בה ניתן לראותה באופן מיידי מדרכי הגישה העיקריות, ותנו לה צורה ברורה ובעלת נוכחות שתבלוט מהבניין.

תמונה
כשאפשר, צרו משפחה של כניסות דומות שיבלטו ככול האפשר מהרחוב או במתחם בניינים -- משפחת כניסות (102). בנו את החלק הבולט בכניסה כחדר שיהיה גדול מספיק להיות נעים, מואר ויפה -- חדר כניסה (130), והעבירו את השביל בין הרחוב וחדר הכניסה דרך סדרה של מעברי אור, גובה ומראה -- מעבר כניסה (112). ודאו שיש לכניסה קשר מתאים עם החניה -- חניה מוגנת (97), חיבור לרכב (113).

חזור אל “arch”