מוטיב המים בסיפורי התורה
-
- הודעות: 896
- הצטרפות: 12 דצמבר 2004, 15:51
- דף אישי: הדף האישי של א_ל_א_ן*
מוטיב המים בסיפורי התורה
תקשיבו,
בחופש הגדול הלכנו המון לים.
בתחילת שנת הלימודים הבת שלי, (כיתה ט') בחרה כנושא לעבודת הרצאה בתנכ את המים.
כגון המבול, כגון ויכה ויוציא מים מן הסלע, כגון יציאת מצריים.
הנושא מדהים. יפה, מאתגר, מעניין, אבל הזמן מתקצר.
אנא, פעם ראיתי תוכנית מדהימה בערוץ 8 על כך שתופעת הים נחצה לשניים- היא תופעת טבע, שלא קשורה לניסים ולמופתים.
אם למישהו יש משהו שהוא יכול לתרום, נודה מאוד מאוד.
בחופש הגדול הלכנו המון לים.
בתחילת שנת הלימודים הבת שלי, (כיתה ט') בחרה כנושא לעבודת הרצאה בתנכ את המים.
כגון המבול, כגון ויכה ויוציא מים מן הסלע, כגון יציאת מצריים.
הנושא מדהים. יפה, מאתגר, מעניין, אבל הזמן מתקצר.
אנא, פעם ראיתי תוכנית מדהימה בערוץ 8 על כך שתופעת הים נחצה לשניים- היא תופעת טבע, שלא קשורה לניסים ולמופתים.
אם למישהו יש משהו שהוא יכול לתרום, נודה מאוד מאוד.
-
- הודעות: 128
- הצטרפות: 19 מרץ 2007, 11:56
- דף אישי: הדף האישי של אמא_דתית*
מוטיב המים בסיפורי התורה
אני יודעת שקיים בנחלאות בית מדרש "מים", שם הם למדו חקרו והעמיקו בנושא המון.
חגית מיימון היא המקימה.
חגית מיימון היא המקימה.
-
- הודעות: 128
- הצטרפות: 19 מרץ 2007, 11:56
- דף אישי: הדף האישי של אמא_דתית*
מוטיב המים בסיפורי התורה
והמקסימה..
מוטיב המים בסיפורי התורה
שתופעת הים נחצה לשניים- היא תופעת טבע, שלא קשורה לניסים.
יש הרבה מאד נסים המתוארים במקרא. אחת הגישות להתייחסות היא לומר שלכל נס יש הסבר מדעי זה או אחר. חלק מההסברים מובנים לנו כיום וחלק יובנו עם התקדמות המדע. לגבי ים סוף את צודקת, יש הסבר שקשור לתזוזת הקרקע, כמו בצונאמי (ים סוף נמצא על קו השבר הסורי-אפריקני, מקום מועד לרעידות אדמה ותזוזת לוחות טקטוניים).
על פי אותה גישה, הנס הוא לא שאלוהים התערב בבריאה, אלא הנס הוא שתופעת הטבע ה"נורמלית" קרתה בדיוק כשהיה צריך אותה.
יש הרבה מאד נסים המתוארים במקרא. אחת הגישות להתייחסות היא לומר שלכל נס יש הסבר מדעי זה או אחר. חלק מההסברים מובנים לנו כיום וחלק יובנו עם התקדמות המדע. לגבי ים סוף את צודקת, יש הסבר שקשור לתזוזת הקרקע, כמו בצונאמי (ים סוף נמצא על קו השבר הסורי-אפריקני, מקום מועד לרעידות אדמה ותזוזת לוחות טקטוניים).
על פי אותה גישה, הנס הוא לא שאלוהים התערב בבריאה, אלא הנס הוא שתופעת הטבע ה"נורמלית" קרתה בדיוק כשהיה צריך אותה.
-
- הודעות: 1078
- הצטרפות: 21 דצמבר 2003, 15:17
- דף אישי: הדף האישי של אמא_בבית*
מוטיב המים בסיפורי התורה
בסיפור משה, יש מוטיב מאוד חזק של מים. הדרך להרוג את התינוקות הזכרים הייתה להטביע אותם במים והדרך של יוכבד להציל את משה היה להשיט אותו באותו נהר בו הוא היה אמור לטבוע. כלומר - המים, במקום להרוג, הצילו אותו.
יותר מאוחר כמובן משה הכה על הסלע כדי להוציא מים במקום לדבר אליו וקיבל בעקבות זאת את העונש הגדול ביותר האפשרי בשבילו - לא להכנס לארץ ישראל.
יותר מאוחר כמובן משה הכה על הסלע כדי להוציא מים במקום לדבר אליו וקיבל בעקבות זאת את העונש הגדול ביותר האפשרי בשבילו - לא להכנס לארץ ישראל.
-
- הודעות: 4315
- הצטרפות: 08 ספטמבר 2005, 09:00
- דף אישי: הדף האישי של יעלי_לה
מוטיב המים בסיפורי התורה
בסיפור משה, יש מוטיב מאוד חזק של מים
גם המכות הראשונות באו מהיאור (דם, צפרדע). המים, במקום להרוג, הצילו אותו. בגלל זה אהרן ולא משה הוא שהטה את המטה על היאור וחולל את המכות האלה.
תיכף יעלו לי עוד דברים שקשורים.
גם המכות הראשונות באו מהיאור (דם, צפרדע). המים, במקום להרוג, הצילו אותו. בגלל זה אהרן ולא משה הוא שהטה את המטה על היאור וחולל את המכות האלה.
תיכף יעלו לי עוד דברים שקשורים.
-
- הודעות: 4315
- הצטרפות: 08 ספטמבר 2005, 09:00
- דף אישי: הדף האישי של יעלי_לה
מוטיב המים בסיפורי התורה
בסיפורי בראשית ישנו כמובן המבול, אבל אחר-כך יש מוטיב חוזר מעניין של באר:
אליעזר מצא את רבקה ליד הבאר והיא שאבה מים לו ולכל גמליו, ליצחק היו מריבות על בארות ואויביו סתמו אותן, יעקב התאהב ברחל על-יד הבאר והצליח לגלול את האבן לבדו כדי שהרועים יוכלו להשקות, אחי יוסף זרקו אותו לבור ריק ממים...
בארות ששותים מהן - אהבה.
בארות שלא שותים מהן (ריקה / סתומה) - איבה.
אליעזר מצא את רבקה ליד הבאר והיא שאבה מים לו ולכל גמליו, ליצחק היו מריבות על בארות ואויביו סתמו אותן, יעקב התאהב ברחל על-יד הבאר והצליח לגלול את האבן לבדו כדי שהרועים יוכלו להשקות, אחי יוסף זרקו אותו לבור ריק ממים...
בארות ששותים מהן - אהבה.
בארות שלא שותים מהן (ריקה / סתומה) - איבה.
-
- הודעות: 896
- הצטרפות: 12 דצמבר 2004, 15:51
- דף אישי: הדף האישי של א_ל_א_ן*
מוטיב המים בסיפורי התורה
תודה לכולכן,
נשמח לעוד ועוד הגיגים בנושא.
נשמח לעוד ועוד הגיגים בנושא.
-
- הודעות: 896
- הצטרפות: 12 דצמבר 2004, 15:51
- דף אישי: הדף האישי של א_ל_א_ן*
מוטיב המים בסיפורי התורה
אנחנו כנראה נתרכז בסיפור קריעת ים סוף. והשבר הסורי אפריקני, שבארץ זה האיזור שאני אישית הכי אוהבת.
נכנסתי לכמה דברים מעניינים, אם למישהו יש משהו בקשר לזה נשמח להיעזר בחומר.
(ים סוף נמצא על קו השבר הסורי-אפריקני, מקום מועד לרעידות אדמה ותזוזת לוחות טקטוניים).
תודה
נכנסתי לכמה דברים מעניינים, אם למישהו יש משהו בקשר לזה נשמח להיעזר בחומר.
(ים סוף נמצא על קו השבר הסורי-אפריקני, מקום מועד לרעידות אדמה ותזוזת לוחות טקטוניים).
תודה
-
- הודעות: 500
- הצטרפות: 01 אוקטובר 2007, 18:14
- דף אישי: הדף האישי של כוכב_נגה*
מוטיב המים בסיפורי התורה
בקריעת ים סוף הים נחצה ל-12 חלקים ןלא לשניים כפי שבטעות למדנו בשיעורי התנך... כל שבט עבר בחלק שלו.
בענין השאלה האם זו תופעת טבע או נס, הרי שאחד לא סותר את השני. גם נס שמסתתר מאחורי תופעת "טבע" הרי הוא נס.
מה, זה לא נס שהכדור מסתובב? שהעיניים רואות? שאנחנו נושמים פה בכלל? שיורד גשם? וכו'
חוצמזה, כמו שכתבו כאן, העיתוי של תופעת טבע זו ניסי לגמרי, וכן שהיא נגמרה בעיתוי הכ"כ מדויק (כשהאחרון מבני ישראל יצא מהים, והמצרים היו בתוכו לגמרי) כך ש"סוס ורכבו רמה בים"
טוב, אני לא אהפוך את הדף לדיון דתי-פילוסופי...
אבל הנושא גדול מאד ובטוח שבמסגרת עבודה של כיתה ט' קשה יהיה לכסות את כולו, בגלל זה נראה לי נכון ההתמקדות בקריעת ים סוף
בהצלחה
בענין השאלה האם זו תופעת טבע או נס, הרי שאחד לא סותר את השני. גם נס שמסתתר מאחורי תופעת "טבע" הרי הוא נס.
מה, זה לא נס שהכדור מסתובב? שהעיניים רואות? שאנחנו נושמים פה בכלל? שיורד גשם? וכו'
חוצמזה, כמו שכתבו כאן, העיתוי של תופעת טבע זו ניסי לגמרי, וכן שהיא נגמרה בעיתוי הכ"כ מדויק (כשהאחרון מבני ישראל יצא מהים, והמצרים היו בתוכו לגמרי) כך ש"סוס ורכבו רמה בים"
טוב, אני לא אהפוך את הדף לדיון דתי-פילוסופי...
אבל הנושא גדול מאד ובטוח שבמסגרת עבודה של כיתה ט' קשה יהיה לכסות את כולו, בגלל זה נראה לי נכון ההתמקדות בקריעת ים סוף
בהצלחה
-
- הודעות: 500
- הצטרפות: 01 אוקטובר 2007, 18:14
- דף אישי: הדף האישי של כוכב_נגה*
מוטיב המים בסיפורי התורה
רק עוד משהו אחד: בענין המדרש שים סוף נחצה לשנים עשר חלקים, וכל שבט עבר בשביל שלו -
בכל זאת כתוב גם שקירות המים שבין השבילים היו כמובן שקופים והשבטים יכלו לראות זה את זה.
והקשה אחד מזקני אדמו"רי דורנו: אם קיימת ההפרדה ע"י הקירות בין השבטים, לשם מה היו שקופים?
והתירוץ: אע"פ שיש לך דרך אחרת, מותר לך לראות את השני ואת דרכו.
אולי זה לא כ"כ קשור לדף אבל נראה לי משמעותי לסיפור היציאה ממצרים וקריע"יס שבו עדין היה חסר האיחוד של בני ישראל, איחוד שיהפוך אותם לעם. (בהמשך- קבלת התורה)
<אאח.. איך התבזבזתי בכיתה ט'...>
בכל זאת כתוב גם שקירות המים שבין השבילים היו כמובן שקופים והשבטים יכלו לראות זה את זה.
והקשה אחד מזקני אדמו"רי דורנו: אם קיימת ההפרדה ע"י הקירות בין השבטים, לשם מה היו שקופים?
והתירוץ: אע"פ שיש לך דרך אחרת, מותר לך לראות את השני ואת דרכו.
אולי זה לא כ"כ קשור לדף אבל נראה לי משמעותי לסיפור היציאה ממצרים וקריע"יס שבו עדין היה חסר האיחוד של בני ישראל, איחוד שיהפוך אותם לעם. (בהמשך- קבלת התורה)
<אאח.. איך התבזבזתי בכיתה ט'...>
-
- הודעות: 896
- הצטרפות: 12 דצמבר 2004, 15:51
- דף אישי: הדף האישי של א_ל_א_ן*
מוטיב המים בסיפורי התורה
בענין המדרש שים סוף נחצה לשנים עשר חלקים, וכל שבט עבר בשביל שלו -
מה מו מי. אולי תוכלי להרחיב?
לא ממש הבנתי. איפה אפשר לראות את המדרש? את יודעת מראי מקום וכאלה.
תודה.
טוב, אני לא אהפוך את הדף לדיון דתי-פילוסופי...- דווקא מעניין.
מה מו מי. אולי תוכלי להרחיב?
לא ממש הבנתי. איפה אפשר לראות את המדרש? את יודעת מראי מקום וכאלה.
תודה.
טוב, אני לא אהפוך את הדף לדיון דתי-פילוסופי...- דווקא מעניין.
-
- הודעות: 500
- הצטרפות: 01 אוקטובר 2007, 18:14
- דף אישי: הדף האישי של כוכב_נגה*
מוטיב המים בסיפורי התורה
א ל א ן, בוקר טוב,
רק עכשיו ראיתי את התגובה שלך.
לצערי, לא אוכל לעזור במראי מקומות מדוייקים, אלא רק בספרים שמפנים למראי מקום מדוייקים.
ילקוט מעם לועז זה סדרת ספרים על כל התנ"ך, שם מופיעים כל המדרשים והפירושים עם מראי מקומות לספרי המקור.
בסדרה זו, בספר שמות חלק ראשון פרק ג', תמצאי הכל על נס קריעת ים סוף. המדרש בעניין ה-12 חלקים מופיע בעמ' של"ב, ומקורו איפשהו במכילתא.
בסוף הפרק יש את כל מראי המקומות.
אם תשיגי את הספר תמצאי המון דברים מעניינים בנושא הזה.
אשמח תמיד להשתתף במה שיבוא לך לדסקס בנושא (-:
שבת שלום @}
רק עכשיו ראיתי את התגובה שלך.
לצערי, לא אוכל לעזור במראי מקומות מדוייקים, אלא רק בספרים שמפנים למראי מקום מדוייקים.
ילקוט מעם לועז זה סדרת ספרים על כל התנ"ך, שם מופיעים כל המדרשים והפירושים עם מראי מקומות לספרי המקור.
בסדרה זו, בספר שמות חלק ראשון פרק ג', תמצאי הכל על נס קריעת ים סוף. המדרש בעניין ה-12 חלקים מופיע בעמ' של"ב, ומקורו איפשהו במכילתא.
בסוף הפרק יש את כל מראי המקומות.
אם תשיגי את הספר תמצאי המון דברים מעניינים בנושא הזה.
אשמח תמיד להשתתף במה שיבוא לך לדסקס בנושא (-:
שבת שלום @}
-
- הודעות: 896
- הצטרפות: 12 דצמבר 2004, 15:51
- דף אישי: הדף האישי של א_ל_א_ן*
מוטיב המים בסיפורי התורה
תודה רבה,
שבת שלום.
תודה גם מהבת שלי...
שבת שלום.
תודה גם מהבת שלי...
-
- הודעות: 34
- הצטרפות: 09 יוני 2004, 18:27
מוטיב המים בסיפורי התורה
" זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם, שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר, חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת." (תהלים ק"ד 25)
-
- הודעות: 896
- הצטרפות: 12 דצמבר 2004, 15:51
- דף אישי: הדף האישי של א_ל_א_ן*
מוטיב המים בסיפורי התורה
כל דבר ישמש את בתי,
אם בהשראה ואם בפועל.
תודה רבה.
אני לא חותמת בזה את הדף.
רק מודה לכל מי שתרם עד כה.
אם בהשראה ואם בפועל.
תודה רבה.
אני לא חותמת בזה את הדף.
רק מודה לכל מי שתרם עד כה.
-
- הודעות: 1204
- הצטרפות: 07 פברואר 2005, 20:38
- דף אישי: הדף האישי של פשוט_אלון*
מוטיב המים בסיפורי התורה
ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה, ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה, מים מים מים מים מים מים מים מים מים מים בששון!
-
- הודעות: 43441
- הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
- דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*
מוטיב המים בסיפורי התורה
אע"פ שיש לך דרך אחרת, מותר לך לראות את השני ואת דרכו.
וואו! איך זה שעדיין לא גוריין?
אז גריינתי
וואו! איך זה שעדיין לא גוריין?
אז גריינתי
-
- הודעות: 178
- הצטרפות: 15 אפריל 2008, 00:09
- דף אישי: הדף האישי של ניצה_פורחת*
מוטיב המים בסיפורי התורה
וגם בסיפור יוסף ואחיו - והבור ריק, אין בו מים - הבור שאליו זרקו את יוסף.
ועוד - כתוב בנביא "לחצוב להם בארות, בארות נשברים, אשר לא יכילו המים." וכאן מדובר על כך שבני ישראל יעזבו את אלוקים - מקור מים חיים וילכו לרעות בשדות זרים מקום אשר "אין בו מים". אלוקים משול למים, תורה משולה למים. אין מים אלא תורה. כל חיותם של ישראל הוא במים - מימיה של תורה. יש מדרש על כך שרבי עקיבא לימד ילדים תורה למרות הגזרות של הרומאים שאסרו על כך. שאלוהו - מדוע הוא מסכן את עצמו, והוא ענה להם שכשם שחיותם של דגים הם במים וכאשר הם יוצאים משם הם מתים, כך ישראל - כל חיותם היא בתורה שמשולה למים, וממילא, להפסיק ללמד תורה זה להפסיק לחיות. לפיכך אין לגזירה של הרומאים שליטה עליו.
ועוד - כתוב בנביא "לחצוב להם בארות, בארות נשברים, אשר לא יכילו המים." וכאן מדובר על כך שבני ישראל יעזבו את אלוקים - מקור מים חיים וילכו לרעות בשדות זרים מקום אשר "אין בו מים". אלוקים משול למים, תורה משולה למים. אין מים אלא תורה. כל חיותם של ישראל הוא במים - מימיה של תורה. יש מדרש על כך שרבי עקיבא לימד ילדים תורה למרות הגזרות של הרומאים שאסרו על כך. שאלוהו - מדוע הוא מסכן את עצמו, והוא ענה להם שכשם שחיותם של דגים הם במים וכאשר הם יוצאים משם הם מתים, כך ישראל - כל חיותם היא בתורה שמשולה למים, וממילא, להפסיק ללמד תורה זה להפסיק לחיות. לפיכך אין לגזירה של הרומאים שליטה עליו.
-
- הודעות: 178
- הצטרפות: 15 אפריל 2008, 00:09
- דף אישי: הדף האישי של ניצה_פורחת*
מוטיב המים בסיפורי התורה
וואו! איך זה שעדיין לא גוריין?
לא מספיק לגריין, צריך להפוך את זה למרגיעון. איך עושים מרגיעון?
לא מספיק לגריין, צריך להפוך את זה למרגיעון. איך עושים מרגיעון?