אמא זה מעליב אותי

אמא_נחה*
הודעות: 133
הצטרפות: 22 מרץ 2005, 14:55
דף אישי: הדף האישי של אמא_נחה*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי אמא_נחה* »

אחרי שקראתי כמעט את כל מדור חינוך ולא מצאתי כיוון לפתרון הבעיה שלי - החלטתי לפתוח דף בנושא......
הילד שלי (בן 3 ו- 9 חודשים) "נעלב" בערך 10 פעמים ביום..... רשמתי גרשיים כי אני מניחה שבחלק מהמקרים הוא פשוט מכניס את המילה "נעלב" למרות שהיא לא כ"כ מתאימה. יש כל מיני סיטואציות שאני פשוט חסרת אונים בתגובה שלי - וזה ממש לא מתאים לי- אבל אני פשוט לא יודעת מה לענות לו שיספק אותו - מנסה לחזור על מה שהוא מרגיש - מנסה לתת לו אלטרנטיבות - אבל כלום לא עוזר....ומאחר וכושר הביטוי כתב שלי שואפת לאפס אני פשוט אתן דוגמאות:
  • " קדימה, בואו נצא מהאמבטיה, מי יוצא ראשון?" (הוא ואחיו הצעיר באמבטיה יחד)
כמובן שאין סיכוי שהוא יצא ראשון בנתיים הקטן יוצא - תוך כדי אני מודיעה לו שעוד מעט אני מתחילה להקריא את הספר ואם הוא לא יזדרז הוא יפספס את הסיפור - עדיין לא יוצא - אני מתחילה לספר לקטן - והוא (שעדיין במים) - מתחיל עם בכי קורע לב (צרחות ממש), "אני לא רוצה להפסיד, אני לא רוצה להפסיד!!!!!" ..... אבא מגיע אליו ואומר: "אז קדימה חמוד צא מהאמבטיה ולך תשמע את הסיפור" - אבל זה כבר לא עוזר - הבכי ימשיך וימשיך תוך כדי: "זה מעליב אותי, אני לא רוצה להפסיד" ! שום הגיון לא יעזור פה (והוא ילד אינטלגנט!!!) - הוא פשוט מפסיק לחשוב! אי אפשר להכניס לו לראש את ההגיון :תפסיק לצרוח שאתה לא רוצה להפסיד ובמקום זה תתלבש מהר ורוץ לשמוע את הסיפור!!! בחיי שניסיתי הכל! אין לא שום מחשבה תחילה "אמא עוד מעט מתחילה את הסיפור כדאי שתזדרז" וגם לא מחשבה תוך כדי...ברגע שהוא מתחיל לבכות הוא פשוט אוטם את המוח שלו ואת ההגיון - זה באמת מטריף אותי!!!!!!!!!!! וגם אחרי הסצינה, שהוא כבר רגוע ומכוסה במיטה ואני מלטפת אותו ומסבירה לו מה היה קודם ואני נואמת לו על זה שהוא צריך לצאת בזמן מהאמבטיה כדי להקשיב לסיפור ואני בטוחה שהנה הוא הבין והפנים מה הוא עונה לי לסיכום???? "אבל זה העליב אותי!" ואני ממשיכה בשלי: "אני מבינה שזה העליב אותך ושזה לא כיף שהפסדת, ולכן בפעם הבאה אני בטוחה שתזדרז יותר ותספיק לסיפור" (ואני כ"כ גאה בעצמי על התשובה) והוא עונה: "ואני בטוח שבפעם הבאה את לא תעליבי אותי" - בחיי שלא אמרתי לו שום דבר שיכול להתפרש כעלבון, אפילו לא כעסתי - פשוט אמרתי שאני מתחילה להקריא את הסיפור וזהו!!! כל מה שהוא רואה בסיטואציה זה שהוא נעלב - הוא אפילו לא קצת עושה חשבון ואומר: "ואלה! זה באמת לא שווה את זה! פעם הבאה אני אצא מהאמבטיה בזמן" -כמובן שאני לא מצפה ממנו שממש יאמר את זה, אלב אני כן מצפה שבאמבטיה שלמחרת הוא יפיק לקחים - והוא לא!!! האם זה יותר מידי לצפות מילד בגיל כזה???
  • אנחנו עם חברים/חברות שלו - שתי ילדות שהוא מאוד אוהב לשחק איתן משחקות ביחד והביחד שלהן מאוד מפריע לו (כי הוא לא בתוכו......) - אחרי נסיון וחצי מצידו למשוך את תשומת הלב שלהן אליו הוא מתחיל בנסיונות של הצקה , וכשזה לא הלך (הן רק כועסות עליו כמובן) הוא מגיע אליי בבכי מר : "זה מעליב אותי!!! אני רוצה שהן ישחקו איתי!!!!". כמובן שאני עונה: "אני רואה שממש נעלבת!" (למה בספר "איך לדבר...." זה מיד מרגיע את הרוחות ואצלו זה רק מגביר את הבכי????) - וככל שאני מנסה להכיל את העלבון שלו, או מנסה לתת לו אלטרנטיבות, או מנסה להסביר שזה בסדר לרצות לשחק לבד, ושרק לפני 5 דקות מישהו רצה לשחק איתו והוא עצמו לא רצה...- שום דבר לא עוזר!!!! שוב אין הגיון! ושוב אני שואלת: האם אני מצפה ממנו ליותר מידי?! מה התגובה הכי טובה במצב כזה? לאחר המקרה אני משחזרת את כל מה שהיה ואני לא מוצאת משהו יותר טוב שיכולתי להגיד או לעשות. מצד אחד זה בסדר שהוא יעלב מצד שני יש סיטואציות שאני לא רוצה שהוא יקח כ"כ ללב! הוא כ"כ רגיש שסיטואציות הכי קטנות גורמות לו לבכי של ממש (אני נזהרת מלקרוא לו בכיין אבל עמוק עמוק בתוכי אני כן חושבת את זה.....) - הוא מאוד רגיש וסף הבכי שלו מאוד נמוך...... ילד אומר לו: "זוז מכאן" - בכי קורע לב, אבא אומר לו: "ההתנהגות שלך היתה ממש לא חברותית!!!" (אחרי שהרס בניין קוביות שמישהו בנה)- בכי קורע לב "אבא העליב אותי", והוא ממש בוכה כאילו לפחות הרסו לו את הבניין קוביות. ממש קשה לכעוס עליו/להעיר לו/לנזוף בו - זה ישר מלווה בבכי..... אני בשום פנים לא מוכנה למתן את הביקורת שלי אליו כשהיא נדרשת, אני מנסה לעשות את זה בצורה הכי מכבדת שיש. הכי עניינית. הכי בגובה העניים. אני לא מוכנה להתייחס אליו כילד עם עודף רגישות וללכת על קצות האצבעות לידו. אבל לפעמים זה מביא אותי למצבים שאני ממש מרגישה שאני זקוקה ליד מכוונת.
הערב זה הגיע למצב שאני מקריאה סיפור לקטן בזמן שהוא(הגדול) שוכב ערום (אחרי האמבטיה) על הרצפה ומתייפח בבכי : "אני לא רוצה להפסיד את הסיפור"!!! אחרי כל הנסיונות שלנו לפתור את המצב אמרתי לבעלי: "עזוב, תן לו לבכות" ולו אמרתי: "כשתסיים לבכות אנחנו נשמח שתבוא לקרוא איתנו סיפור" וחזרתי להקריא לקטן את הסיפור (כשברקע בכי מר........).

קצת עצוב, לא?!


עזרה,תמיכה,עצות -
אמא נחה
אמא_נחה*
הודעות: 133
הצטרפות: 22 מרץ 2005, 14:55
דף אישי: הדף האישי של אמא_נחה*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי אמא_נחה* »

אחרי שקראתי את מה שכתבתי הרגשתי צורך לתאר את יואבי בכמה משפטים:
הוא ילד מקסים! חייכן! שמח וטוב לב -בחיי! חכם מאוד, מצחיק - ממש ממציא בדיחות בחרוזים - מאוד אוהב חברה והחברים שלו מאוד אוהבים אותו כי הוא באמת כיפי, וותרן, לא עקשן בכלל, מקורי - באמת אחלה של ילד. מאוד מאוד רגיש. קשה לו בסיטואציות רגשיות, אם מישהו לא חברותי כלפיו - זה מאוד מעליב אותו (טוב, אני חושבת שאת העניין הזה די הבנתם ממה שכתבתי קודם :-)).
סתם לידע כללי....שלא תחשבו שהוא כל היום עסוק בלבכות....;-)
אלונ_צ'יק*
הודעות: 653
הצטרפות: 14 אוגוסט 2003, 22:48
דף אישי: הדף האישי של אלונ_צ'יק*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי אלונ_צ'יק* »

האם זה יותר מידי לצפות מילד בגיל כזה???

לדעתי כן.

ולדעתי כל המשא ומתן הזה וההסברים המעמיקים לפעמים מיותרים, ובפרט כשזה בשיאו של התקף זעם, גם אנחנו המבוגרים לא מקשיבים להגיון כשהרגשות גועשים.

וחוץ מזה, הוא ילד רגיש, זו האישיות שלו, אני חושבת שחוסן רגשי מתפתח עם השנים, אני הייתי ילדה רגישה (והרבה פעמים עדיין אישה רגישה), ועם השנים למדתי לפתוח את הפה, לעמוד על עמדותיי, להעיז. ועדיין יש סיטואציות שקשה לי איתן ואני בוחרת "להפיל" על בעלי את התיק בהתמודדות.
גם הבן שלי הוא ילד רגיש, מאוד אפילו, מוותר תמיד, לא אוהב עימותים, זקוק לשלווה ונועם במיוחד בבית, אני מנסה לקחת את כל הטוב שבאישיות שלו, וזה המון, ולא להתייחס שלילית לכך שהוא מרבה להתבטאות בבכי.

וחוץ מזה אצלנו שיגרת יום קבועה שהתחלנו להנחיל רק עכשיו, וגבולות ברורים שנמתחו אחרי הרבה זמן של חינוך ללא גבולות, עשו פלאים לילד ולבטחון שלו. כאילו עכשיו הוא יודע למה לצפות, גם במשך היום, וגם מאמא שלו, ואני לא מגיע למצבים שקשה לי להכיל.
panda*
הודעות: 2
הצטרפות: 25 מאי 2007, 01:15

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי panda* »

לפעמים בגילאים כאלה, במקום להסביר מה יקרה באופן הגיוני, אפשר לבוא ממקום של משחק/סיפור דימיוני משותף,
למשל: ועכשיו אנחנו דגים ששוחים מתוך האמבטיה לאוקיאנוס הגדול עד האי שזה המיטה בחדר! כי שם אמא דגה רוצה לספר לנו משהו מאוד מאוד מעניין...
ובתנועות שחייה בידיים (תוך כדי הליכה רגילה) "שוחים" ביחד לחדר.
או להשתמש בדמות אהובה כמו כספיון שיצא לחפש את ההורים של הלויתן, או אבא ברדג ששחה לחפש את נמו.
אפשר גם להיות ג'יפ או אוטו מרוץ או כל דמות שאהובה על הילד שיוצאת למסלול מהאמבטיה לכיוון החדר.
אפשר להתחיל להכנס לסיפור כמה דקות קודם ורק כשכבר יש עניין להמשיך ולצאת מתוך האמבטיה כחלק מההרפתקה.
אצלי עם הילדים היו מצבים שזה עזר לעקוף התקעויות.
אמא_נחה*
הודעות: 133
הצטרפות: 22 מרץ 2005, 14:55
דף אישי: הדף האישי של אמא_נחה*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי אמא_נחה* »

תודה לשתיכן על התשובות!!!


גם אנחנו המבוגרים לא מקשיבים להגיון כשהרגשות גועשים
את ההסבר הארוך כבר עשיתי איתו במיטה כשהוא כבר היה רגוע, אבל בסיטואציה עצמה כשהוא בוכה "אני לא רוצה להפסיד" אני מסבירה במשפט קצר "אם תצא מהאמבטיה בזריזות לא תפסיד!".....
אני מנסה לקחת את כל הטוב שבאישיות שלו, וזה המון, ולא להתייחס שלילית לכך שהוא מרבה להתבטאות בבכי.
בהחלט מאמצת את זה בחום :-)

panda - אני אנסה את הרעיון הזה....הוא בהחלט נשמע בעל פוטנציאל לעניין האמבטיה - תודה! (אני עדיין תוהה למה לאמא דולפינה הוא יקשיב ולי לא.....אי אפשר פשוט להקשיב לאמא?)
קרוטונית_מהמרק_הגדול*
הודעות: 8400
הצטרפות: 25 יולי 2004, 19:10

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי קרוטונית_מהמרק_הגדול* »

בסיטואציה עצמה כשהוא בוכה "אני לא רוצה להפסיד" אני מסבירה במשפט קצר "אם תצא מהאמבטיה בזריזות לא תפסיד!".....
אולי הוא פשוט לא אוהב תחרויות ולא אוהב להתחרות? זה לגיטימי. אולי אפשר למצוא סוג אחר של הנעה לצאת מהאמבטיה (משחק שמתנגבים בקצב מוזיקלי, שיר הפעלה, לבחור את צבע המגבת שהם רוצים, לצאת וללכת "לחפש את הפיג'מה" שהחבאת בין מצעי המיטה שלהם וכולי).
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי בשמת_א* »

אמא נחה, קודם כל אני מבקשת להדגיש שכל דברי להלן נכתבו מתוך איכפתיות וב |L|
אז מקווה שככה גם תקראי אותם.
קראתי בתשומת לב והקשבתי קודם כל לרגשות שלך:

אני מזמינה אותך לשים לב למה שקורה לך.
את אומרת בעצם:
  • הוא לא מקשיב לי
  • הוא לא מבין אותי
  • ההיגיון שלי לא עוזר
  • כל מה שאני אומרת לא עוזר
  • אני חסרת אונים
  • אני לא מצליחה להבהיר את עצמי
  • אני לא מצליחה להשפיע עליו
  • אני לא מצליחה לגרום לו לפעול כמו שאני רוצה
כל הדברים האלה לא אומרים כלום עליו. הם אומרים משהו עלייך, ועל מה שעושה לך רע וגורם לך חוסר אונים. גורם לך להרגיש שלא רואים אותך ולא שומעים אותך.

עכשיו בואי נעבור לראות את הילד שלך. באמת לראות אותו.
כי אולי הוא נעלב בדיוק ממה שמעליב אותך: שאת לא רואה אותו, כמו שהוא. לא מקבלת את הרגישויות שלו, כמו שהוא. נלחמת בו. מנסה לגרום לו להיות אחר.
יש איזה עיקרון שכדאי לצטט: "גרם של מניעה עדיף על קילו של ריפוי".
שתי הסיטואציות שתיארת, גם באמבטיה וגם עם החברות, הן סיטואציות חוזרות שניתנות למניעה.

בסיטואציה הראשונה:
את מתארת ילד, שלא יוצא כשאת רומזת לצאת. את לא מסבירה למה. את יודעת למה? זאת שאלה, לא קינטור.
יכול להיות שיעזור לך להבין אותו - לברר בעצם למה הוא לא יוצא כשאת מנסה כל מיני מניפולציות להוציא מהאמבטיה.
דבר שני, במקום מניפולציה, אולי כדאי להוציא אותו בצורה ישירה? אולי זה ידבר אליו?
את מתארת שתי מניפולציות:
א. שואלת "מי ייצא ראשון?" - הוא לא מגיב. לכן: זה לא עובד עליו.
ב. את אומרת שאת תקריאי סיפור ואם הוא לא יזדרז הוא יפסיד. איך הוא מגיב? מייד נכנס להיסטריה שהוא יפסיד. לפי מה שאת מתארת בהמשך, הוא באמת מפסיד. זה מה שהוא זוכר. הוא לא מקשר בין "לצאת מהאמבטיה" לבין "לשמוע את הסיפור בזמן". עובדה. לפי איך שהוא מגיב, משתמע שהקשר לא ברור לו. הוא ישר מבין שהוא מפסיד וישר רואה את עצמו כפגוע. הוא מרגיש שלא מתחשבים בו. מסקנה? המניפולציה השנייה עובדת לרעה. היא רק מלחיצה אותו ומעליבה אותו.
הוא באמת נעלב בצדק: אחרי שעשית את זה פעם אחת, וראית שזה לא הביא את התוצאה המקווה, למה לעשות את זה שוב?
את המבוגר, לא ילד קטן בן שלוש.
ואם אמרת משהו כדי להוציא אותו מהאמבטיה, אבל במקום שהוא ייצא הוא מתחיל לבכות, למה את בכל זאת מקריאה את הסיפור ככה שהוא יפסיד? לי, מהצד, זה מרגיש כאילו הענשת אותו על משהו שהוא בכלל לא הבין. הוא לא הבין מה את רוצה, הוא רק הבין שבכוונה מקריאים סיפור בלעדיו.

עד כאן להציג את נקודת המבט שלו.
עכשיו מה אני מציעה להבא, כדי למנוע:
א. במקום לשחק משחק שהוא לא מבין ולא פועל עליו ("מי יוצא ראשון?") - אתם ההורים תקבעו מי יוצא וגמרנו. בלי מניפולציה. בצורה ברורה וישרה. אפשר להוציא לפי התור: היום הבכור ייצא ראשון, מחר הצעיר ייצא ראשון, ולהגיד "אתמול א יצא ראשון, אז היום תור ב לצאת ראשון" וככה ללמד תורות. אפשר להוציא לפי סדר קבוע: "א הוא הבכור, הוא הכי גדול, לכן הוא ייצא ראשון" או "א אוהב להיות יותר זמן באמבטיה, לכן ב ייצא ראשון. א, תיכף תורך לצאת". לא חשוב מה אתם קובעים (אם כי לא מזיק להתאים את השיטה שלכם להעדפות של הילדים (-; ), חשוב שתגידו את זה יום יום בצורה מאוד ברורה ותבצעו מיידית.
ב. בגילו, הוא צעיר מכדי להבין שרשרת של פעולות בנוסח "אם תעשה X יהיה Y". לכן, את לא מעמיסה עליו את זה. את מוציאה אותו לפי סדר קבוע: 1. נגיד, מוציאים את אחיו ואומרים, "עכשיו אחיך יוצא, תיכף נוציא גם אותך". 2. באים אליו עם המגבת, "אחיך כבר בחוץ, עכשיו תורך לצאת", ועוזרים לו לצאת לפי הסדר שחשוב לו (אולי הוא רוצה לשים צעצוע במקום לפי שהוא יוצא? משהו אחר?). 3. מוציאים. 4. אומרים "יופי, יצאנו מהאמבטיה. עכשיו סיפור". 5. סיפור.
לאט לאט הוא מפנים שזה סדר קבוע.
זה עוזר לו להתגבר על היציאה מהאמבטיה, שכנראה קשה לו, כי בהדרגה הוא יקלוט שהפריט הבא בסדר הדברים גם הוא אהוב, ויתחיל לצפות לו. זה תהליך הדרגתי. ייקח לו זמן לעשות את הקישור.

אותו דבר לגבי המשחק עם החברות.
מניעה, במקום מה שנתפס בעיניו כעונש.
קודם כל הוא בן. יותר משתי מלים ברציפות זה כבר מלל מיותר בשבילו.
שנית, את לא "מסבירה" לו. את נוזפת בו וחושבת שהוא טיפש. אני שומעת את זה ברור מאוד מתוך מה שאת מתארת - גם הוא. הוא שומע את הרגשות שלך האמיתיים, לא את המלים היפות.

מלקרוא לו בכיין אבל עמוק עמוק בתוכי אני כן חושבת את זה.....) - הוא מאוד רגיש וסף הבכי שלו מאוד נמוך...... ילד אומר לו: "זוז מכאן" - בכי קורע לב, אבא אומר לו: "ההתנהגות שלך היתה ממש לא חברותית!!!" (אחרי שהרס בניין קוביות שמישהו בנה)- בכי קורע לב "אבא העליב אותי", והוא ממש בוכה כאילו לפחות הרסו לו את הבניין קוביות. ממש קשה לכעוס עליו/להעיר לו/לנזוף בו - זה ישר מלווה בבכי..... אני בשום פנים לא מוכנה למתן את הביקורת שלי
אלה דוגמאות לרגשות אמיתיים.
ואם כבר, הוא צודק לגמרי: אבא העליב אותו. למה צריך לכנות בשמות את ההתנהגות שלו?
אפשר להגיד לו משהו קונקרטי: "כשהרסת ליוסי את בניין הקוביות שלו, זה היה לא נעים ליוסי. יוסי נעלב מאוד".
אם אומרים ככה, זה לא מעליב.
זה אולי יגרום לו להבין את יוסי, ואולי יבחר לא להרוס.
או, אפשר להבין שהוא אוהב להפיל מגדלי קוביות, ואז אבא ואמא יכולים לבנות בשבילו מגדלי קוביות שהוא יהרוס, וליהנות מאוד - ולמנוע ממנו להרוס מגדלי קוביות של ילדים.
כשהקטן שלי היה בגיל הזה, בנינו לו במיוחד מגדלים להרוס, והיינו קוראים לו: "שי, בוא! בנינו לך מגדל! בוא תפיל!" והיינו נהנים וצוחקים כל כך מהמשחק, שאפילו הגדולה, שקודם נעלבה ובכתה מזה שהוא הרס לה מגדל קוביות, גילתה את חדוות הבנייה-כדי-לקרוא-לו-להפיל ואת חדוות הבנייה מחדש.
ככה מטפלים בצרכים שלו, בלי להעליב אותו.

עוד מניעה:
ברגע שהוא מנסה לתקשר ולא הולך לו, או מתחיל להציק - מייד לבוא לעזרתו.
זה התפקיד של ההורים.
אם הוא לא רואה שהוא מכניס את עצמו למבוי סתום, ולא בא אליכם לעזרה - אז אתם אלה שתצילו אותו ממבוי סתום, ואתם אלה שתיחלצו לעזרה.
ברגע שהוא מתחיל להציק - אז לבוא, להגיד לו בצורה קצרה מאוד: "זה לא נעים לרינה שאתה עושה X" ועוזרים לו לתקשר איתן בצורה טובה, או לוקחים והולכים הביתה, או עוזרים לו למצוא משחק אחר.
מונעים את ההצקות בצורה אוהבת ועדינה כלפי כל הילדים, לא מפקירים אותו לפעול בצורה שפוגעת באחרים ובו - רק בשביל לחכות לתוצאות לא טובות (שאתם המבוגרים יודעים מראש) ולנזוף בו אחר כך.
במיוחד לא כדאי לנזוף ולהטיף אחר כך אחרי שכבר ראיתם שהילד רגיש, והשיטה הזאת לא מביאה לשום תוצאות.
את רוצה שהוא ילמד לקח.
מה שהוא לומד זה, שאמא ואבא מעליבים אותו, לא עוזרים לו, לא מבינים אותו, ואין מה ללמוד מהם.
הוא לא מבין את ה"לקח" שלך.
זה משהו תיאורטי מדי בשבילו.
זה לא מלמד אותו איך להתנהג.
בשביל ללמד איך להתנהג, צריך להיות שם לידו ולהדריך אותו בזמן אמת, להראות לו במלים קונקרטיות מה כדאי ומה לא כדאי, ומה ההשפעה שלו בעולם:
"עכשיו א יוצא מהאמבטיה. בוא, א, הגיע תורך לצאת!"
(ישיר, פשוט, ברור)
"בוא נלך לשמוע סיפור"
(בלי "אתה תפסיד", בלי "תזדרז או ש...", בלי "אם אז")
"אוי, הרסת את המגדל של יוסי ויוסי נעלב מאוד. בוא נעזור ליוסי לבנות מחדש"
"אוי, הרסת את המגדל של יוסי ויוסי נעלב. סליחה יוסי, א לא ידע שתיעלב, הוא לא התכוון להעליב אותך. בוא, א, אני אבנה לך מגדל אחר שיהיה לך כיף להפיל, אבל לא נהרוס ליוסי, טוב?"
"משכת בצמה של נועה, זה כאב לנועה, זה לא נעים לנועה. נועה נעלבה וכואב לה. סליחה נועה, א לא רצה להכאיב לך, הוא רוצה לשחק איתך".
(כשאומרים סליחה במקום הילד, זה עוזר בכמה דרכים: 1. הילד שפגעו בו זוכה להכרה בעוול ולהתנצלות הראויה. 2. אתם לא מעליבים ומלחיצים את הילד שלכם בפקודות לבקש סליחה. 3. הילד שלכם מקשיב לכם, ולומד מתוך הדוגמא שאתם נותנים איך להתנהג כשיגדל. 4. הילד שלכם מקשיב לכם ומרגיש מוגן ומובן. הוא מרגיש שיש לו הורים ששומרים עליו ומטפלים בו, שיודעים מה צריך לעשות ועושים אותו, שנותנים לו גב, שמאפשרים לו ללמוד בלי להיות חשוף, מופקר ומבוייש).
זהו בינתיים.
מקווה שרעיונותי יתקבלו ברוח שבה נכתבו - באהדה ובאמפתיה לכל הצדדים.
{@
אמא_נחה*
הודעות: 133
הצטרפות: 22 מרץ 2005, 14:55
דף אישי: הדף האישי של אמא_נחה*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי אמא_נחה* »

בשמת
המון תודה על התשובה האכפתית והארוכה. כמובן שיש לי מה לענות.... (-:



שאת לא רואה אותו, כמו שהוא. לא מקבלת את הרגישויות שלו, כמו שהוא. נלחמת בו. מנסה לגרום לו להיות אחר.

אני יכולה להעיד על עצמי דווקא בעניין הזה של לקבל את מה שהוא מרגיש ואת מה שהוא רגיש אליו שאני מאוד מודעת. אני באה ואומרת: "אני רואה שאתה מאוד נהנה באמבטיה, ואם אתה בוחר להשאר באמטיה זה בסדר, אבל תדע שאני הולכת להקריא סיפור ואם אתה מעוניין לשמוע אותו אז תצא - אני אחכה" - אני באמת חושבת שכל תשובה יותר בגובה העניים והמכבדת מזו תהיה זלזול בילד ובאינטלגנציה שלו לעשות בחירות - גם אם בסוף הן מתבררות לו כמוטעות. נתנתי לו בחירה, נתנתי לו כמה אפשרויות "לרדת מהעץ", הבנתי אותו שכיף לו ולא בא לו לצאת, לפעמים אני אפילו צוחקת איתו ואומרת לו: "זה כל כך כיף לך באמבטיה, הא?? היית אולי רוצה שאני אביא את השמיכה והכרית ושתישן פה???" ושנינו צוחקים..... אני באמת חושבת שהוא יודע שאני מבינה אותו ואת הצורך שלו. ואני מסבירה לו את הצורך שלי ושל הקטן (אוריה כבר עייף, אמא כבר עייפה וכו'...) - אבל כשכלום לא מוציא אותו ואני אומרת (בטון הכי רגוע - כי אני באמת רגועה) - טוב אז אני מתחילה את הסיפור - הוא מתחיל לבכות........ אני חייבת לציין שיש ערבים שהכל הולך חלק (אפילו הוא "מתנדב" לצאת ראשון) - אבל בערבים כמו שתיארתי....אני באמת חסרת אונים לגביו..... אולי זה סיטואציות שאני לא צריכה לתת עליהן את הדעת כ"כ..... אבל זה מפריע לי שאני לפעמים לא מצליחה להגיע אליו......


אבל במקום שהוא ייצא הוא מתחיל לבכות, למה את בכל זאת מקריאה את הסיפור ככה שהוא יפסיד? לי, מהצד, זה מרגיש כאילו הענשת אותו על משהו שהוא בכלל לא הבין. הוא לא הבין מה את רוצה, הוא רק הבין שבכוונה מקריאים סיפור בלעדיו.

בשמת, בחיי שאני לא מבינה מה לא ברור לו ואיך אני יכולה להיות ברורה יותר. "יואב, צא בבקשה מהאמבטיה"....."יואב שתצא לבד או שאני אעזור לך לצאת?"....."יואב, בוא תצא ואני אעשה לך מהמגבת גלימה!!!!"......"יואב, איזה ספר תרצה לקרוא אחרי שתצא מהאמבטיה?????" ......"יואב, זה מפריע לי שאני מבקשת ממך משהו ואתה לא מקשיב לי - אני מבקשת שתצא"....."טוב, אני מתחילה להקריא את הסיפור" -> בכי היסטרי. כיבדתי אותו, את הרצון שלו, נתנתי אלטרנטיבות, ולפעמים זה לא עוזר. אז כשאת שואלת אותי: "למה את בכל זאת מקריאה את הסיפור ככה שהוא יפסיד?" - אני חושבת שהגישה הזו לא מכבדת את הילד. אני בכל ליבי מאמינה בילד שלי שהוא יכול לראות אותי ואת אחיו הצעיר ואת הצרכים שלהם לנגד עיניו. אני בכלל לא מהאמהות שיבנו מגדלים כדי לספק את "הצורך" שלהם לפרק. אם הוא אוהב לפרק (יש לי אחד כזה בבית - הצעיר) - שיבנה ויפרק. שניהם יודעים לבנות, למה אני צריכה לבנות להם??? רק כדי להגן על הצד השני? אני מצפה מהילד שלי (שעוד מעט בן ארבע) להיות בעל חמלה לאדם/בע"ח שנמצא מולו.אני יודעת שהוא מסוגל לכך, והאמת היא שברב מוחלט של הדברים אני באמת מצליחה להנחיל לו את הערכים האלו (דוגמת: "ואהבת לרעך כמוך", "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" וכד'). כשאני עייפה והוא בא אליי עם ספרים, אני בכל הכנות אומרת לו: "יואב, אני מאוד עייפה ואני רוצה לנוח קצת על הספה. כשאני אקום אני אקריא לך" - והוא מקבל את זה בשלוות נפש. וככה צריך להיות. אני לא מתחילה לסרוק בראש שלי: "מה הצרכים שלי/שלו, איך הוא רואה את המצב, הוא רק בן שלוש....." וככה בעצם ילדים מתאמנים על להכיר ברגשות/תחושות/צרכים של אחרים. לגבי העניין של האמבטיה ושל הילדות מה שמפריע לי זה עומק העלבון שלו.......באמת כואב לי הלב עליו...ואני סורקת במוחי מה אני יכולה לאמר כדי להקל על הכאב, אפילו אם העלבון נגרם ממני בצדק או שלא בצדק.....

כשאומרים סליחה במקום הילד, זה עוזר בכמה דרכים: 1. הילד שפגעו בו זוכה להכרה בעוול ולהתנצלות הראויה. 2. אתם לא מעליבים ומלחיצים את הילד שלכם בפקודות לבקש סליחה. 3. הילד שלכם מקשיב לכם, ולומד מתוך הדוגמא שאתם נותנים איך להתנהג כשיגדל. 4. הילד שלכם מקשיב לכם ומרגיש מוגן ומובן. הוא מרגיש שיש לו הורים ששומרים עליו ומטפלים בו, שיודעים מה צריך לעשות ועושים אותו, שנותנים לו גב, שמאפשרים לו ללמוד בלי להיות חשוף, מופקר ומבוייש).

מקבלת במאה אחוז!!!! ובהחלט איישם. גם אני לא חושבת שבסיטואציה כזו צריך להשאיר את הילד לבד אלא לבוא ולתווך. נעמדתי לידו ושימשתי לו קול פנימי כזה.... אמרתי לו שאני רואה שהוא רוצה להשתתף במשחק איתן, אמרתי לו שאני רואה גם שהן מעדיפות לשחק לבדן, כשהתחיל להציק אמרתי לו שזו לא הדרך (אם כי איך שאת ציטטת את זה נשמע לי נכון יותר......). ובמיוחד הקטע של הסליחה לצד השני שעד עכשיו לא עשיתי ומהיום אעשה (-:

בשמת - המון המון תודה!!!!(())
מיצי_החתולה*
הודעות: 2041
הצטרפות: 21 פברואר 2005, 22:27
דף אישי: הדף האישי של מיצי_החתולה*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי מיצי_החתולה* »

בשמת, איזו תשובה! <אייקון שלי מסירה בפנייך את הכובע>.
אלונ_צ'יק*
הודעות: 653
הצטרפות: 14 אוגוסט 2003, 22:48
דף אישי: הדף האישי של אלונ_צ'יק*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי אלונ_צ'יק* »

כשאני עייפה והוא בא אליי עם ספרים, אני בכל הכנות אומרת לו: "יואב, אני מאוד עייפה ואני רוצה לנוח קצת על הספה. כשאני אקום אני אקריא לך" - והוא מקבל את זה בשלוות נפש.

את מתארת המון דברים כל כך טובים, והדרך שלך נשמעת לי נהדרת ומאוד דומה לראיית העולם שלי.

מהצד לא נראה לי שיש פה בעיה, זו דעתי האישית, אין 100% , אין ילדים מושלמים\הורים מושלמים\ימים מושלמים. לפעמים יש נפילות, ויש קריזות, ויש קושי לקבל את המציאות גם שלא ברור מה בדיוק קשה. (קורה אפילו לי).

אני רואה אפילו על בני הקטנצ'יק יש ימים כאלו " אתה רוצה להישאר באמבטיה? לא, אתה רוצה לצאת מהאמבטיה? לא" נו ומה עכשיו?

לא תמיד אפשר להשביע את רצונם, לדבר להגיון ולרציונל, לפעמים הם עדיין מאוד תינוקות, לפעמים מבוגרים קטנים.


באם התמונה הכללית צבעונית ויפה, אפשר לקבל גם נפילות שבדרך.
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי בשמת_א* »

אולי זה סיטואציות שאני לא צריכה לתת עליהן את הדעת כ"כ
דווקא כן.
את אומרת שהילד לפעמים לא רוצה לצאת מהאמבטיה.
ולפעמים כן רוצה.
בואי נבדוק את הסיטואציה:
מה יקרה אם לא תוציאי אותו? אם הוא יישאר?
האם הוא יושב בתוך הרבה מים?
האם העובדה שהוא נשאר באמבטיה אומרת שמישהו חייב לשבת לידו כל הזמן הזה כדי לשמור עליו? (אני מניחה שכן, בגילו)
מה הוא עושה באמבטיה? האם הוא משחק בצעצועי אמבטיה, ולכן לא רוצה לצאת?
האם הסיבה שאת רוצה שהוא ייצא היא שלך קשה להיות שם ונמאס לך?

כשאני אמרתי "להוציא אותו" אני התכוונתי פיזית, מעשית: הרי זה ילד בן שלוש ומשהו! אומרים פעם אחת בוא, יוצאים, מתחילים להוציא את הצעצועים שלו ולשים בצד (במקום), מתחילים להוציא את המים מהאמבטיה, מרימים, עוטפים במגבת.
זאת אפשרות. להודיע, ולבצע. כמובן, בקצת יותר רגישות ממה שתיארתי לעיל (-; אבל בשידור ברור: "אמא אמרה, וזהו".

אם אמא צריכה לעמוד לידו כל זמן האמבטיה, והיא עייפה, ולדעתה נגמר זמן האמבטיה, אז זאת סיבה לגיטימית: "אמא עייפה ונגמר הזמן באמבטיה".

בעיקרון, לא אומרים לילדים קטנים משהו יותר מפעם אחת. ברגע שנכנסים למלכודת הזאת של להגיד כל דבר כמה פעמים = זה כבר "להתחנן" וזה כבר "יותר מדי מלים". הילד מפסיק להקשיב.

אפשרות אחרת: להכניס להתרחץ יותר מוקדם, כדי שיהיה לו יותר זמן באמבטיה.
לאפשר לו להישאר באמבטיה בלי מים, ולשים באמבטיה גיגית קטנה עם מים בשביל הצעצועים, כדי שהוא יוכל להישאר לשחק בלי השגחה.
להגיד פעם אחת: אני לא יכולה לתת לך להישאר בתוך המים, כי זה מסוכן, אתה עלול לטבוע. אבל אני כן יכולה לתת לך להישאר כאן בלי מים ולשחק בגיגית.
כן - אז כן. לא - אז לא. חשוב לקבוע מה מתאים לך ומה לא. להישאר לבד בתוך מים - לא. להישאר עד אין קץ כשאמא תקועה איתו באמבטיה - לא אופציה. וכדומה.
לבדוק מה כן. מה אפשר לעשות למענו. האם יש מצב, שיתנו לו להישאר באמבטיה בסוג של פשרה עד שהוא עצמו יבקש לצאת. סוג של פשרה - פירושו, במיגבלות שלך ושלו גם יחד. בלי להתפשר על בטיחות או על הכוחות שלך.

סתם, כמה רעיונות.

למה אני צריכה לבנות להם??? רק כדי להגן על הצד השני? אני מצפה מהילד שלי (שעוד מעט בן ארבע) להיות בעל חמלה לאדם/בע"ח שנמצא מולו.אני יודעת שהוא מסוגל לכך, והאמת היא שברב מוחלט של הדברים אני באמת מצליחה להנחיל לו
כמה תגובות:
  • כן. סיבה טובה לבנות לו, כדי להגן על הצד השני. כדי לעשות את זה שקוף בשבילו: שהוא יראה שבמצב מסוים זה בסדר להרוס מגדל קוביות (כשמישהו משחק איתו ומסכים מראש, בתנאי המשחק, שהמגדל נועד להריסה) ושבמקביל הוא יראה שבמצב אחר זה לא בסדר להרוס מגדל קוביות (מגדל של ילד אחר, שהתעצב מזה). זה רעיון רק במקרה שהוא עושה את זה שוב ושוב ולא מבין את הילד השני. לא צריך לעשות את זה אם אין בעיה כזאת.
  • "אני מצפה" - אלה מלות מפתח חשובות. ממליצה מאוד על כל הדפים באתר שעוסקים בציפיות. השורה התחתונה: ציפיות רק לכריות. הציפיה הרסנית. היא מפעילה לחץ לא הולם על הילד. אם יש לך ציפיה, והילד לא מגשים את הציפיה, המסקנה היא שהציפיה לא מתאימה - לא שהילד לא מתאים... P-:
  • "אני יודעת שהוא מסוגל" - עוד מלכודת. רק הוא יכול לקבוע אם הוא מסוגל. זה נמדד לפי מעשיו. אם הוא "מסוגל" רק במקרים מסוימים ובמקרים אחרים הוא לא מסוגל - אז זאת המציאות. לפי מה שאת כותבת, גם אני רואה שאת מסוגלת בהחלט לגלות חמלה לאדם שנמצא מולך. ובכל זאת, יש מקרים שאת לא עושה את זה. בפיסקה הזאת למשל אני לא קראתי חמלה לילד שלך, אלא דרישות. לפעמים יש התנגשות בין השתים. אני בסך הכל מציעה תמיד להעדיף חמלה לילד שלך על פני דרישות. לא תמיד זה מצליח לנו (אני הראשונה להודות...) אבל זאת השאיפה. לדעתי.
  • "את מצליחה להנחיל לו", כן. אבל זה תהליך הדרגתי. בינתיים, לא כדאי לאבד בדרך את הרגישות של הילד לעצמו, ואת הרגישות שלך לילד שלך. אחרת מה הוא לומד? הוא לומד למחוק את עצמו, את רגישויותיו ואת צרכיו לטובת הצרכים של אחרים. לא ממצב של שיוויון ויכולת, אלא ממצב של עלבון והשפלה )-:
חשוב שגם אנחנו נגלה רגישות, וניזהר מהציפיות שלנו להתנהגות "חברתית". נראה לילד, נעזור לילד, אבל בלי דרישות וציפיות. רק אהבה, חמלה וביטחון שבהדרגה הוא יגדל וילמד.
{@
תמי_גלילי*
הודעות: 2628
הצטרפות: 17 מרץ 2006, 17:18
דף אישי: הדף האישי של תמי_גלילי*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי תמי_גלילי* »

_א. במקום לשחק משחק שהוא לא מבין ולא פועל עליו ("מי יוצא ראשון?") - אתם ההורים תקבעו מי יוצא וגמרנו. בלי מניפולציה. בצורה ברורה וישרה. אפשר להוציא לפי התור: היום הבכור ייצא ראשון, מחר הצעיר ייצא ראשון, ולהגיד "אתמול א יצא ראשון, אז היום תור ב לצאת ראשון" וככה ללמד תורות. אפשר להוציא לפי סדר קבוע: "א הוא הבכור, הוא הכי גדול, לכן הוא ייצא ראשון" או "א אוהב להיות יותר זמן באמבטיה, לכן ב ייצא ראשון. א, תיכף תורך לצאת". לא חשוב מה אתם קובעים (אם כי לא מזיק להתאים את השיטה שלכם להעדפות של הילדים ), חשוב שתגידו את זה יום יום בצורה מאוד ברורה ותבצעו מיידית.
ב. בגילו, הוא צעיר מכדי להבין שרשרת של פעולות בנוסח "אם תעשה X יהיה Y". לכן, את לא מעמיסה עליו את זה. את מוציאה אותו לפי סדר קבוע: 1. נגיד, מוציאים את אחיו ואומרים, "עכשיו אחיך יוצא, תיכף נוציא גם אותך". 2. באים אליו עם המגבת, "אחיך כבר בחוץ, עכשיו תורך לצאת", ועוזרים לו לצאת לפי הסדר שחשוב לו (אולי הוא רוצה לשים צעצוע במקום לפי שהוא יוצא? משהו אחר?). 3. מוציאים. 4. אומרים "יופי, יצאנו מהאמבטיה. עכשיו סיפור". 5. סיפור.
לאט לאט הוא מפנים שזה סדר קבוע.
זה עוזר לו להתגבר על היציאה מהאמבטיה, שכנראה קשה לו, כי בהדרגה הוא יקלוט שהפריט הבא בסדר הדברים גם הוא אהוב, ויתחיל לצפות לו. זה תהליך הדרגתי. ייקח לו זמן לעשות את הקישור._

סתם זורקת רעיון בהמשך לנקודה הזו בדברי בשמת - אצל ילדים אוטיסטיים יש לפעמים קושי בהבנת רצפים, שגורם למצוקה כי הם לא יכולים לדעת מה הדבר הבא שיקרה. כדי לעזור להם, בונים לוח זמנים בתמונות, או סיפורים מתצלומים שבהם הילדים עצמם מככבים. אולי אצלך זה יכול לקצר את משך ההפנמה שבשמת דיברה עליה - כי הילד יוכל לראות שהסיפור מגיע מיד אחרי היציאה מהאמבטיה. אפשר אולי גם ליישם את זה לגבי תורות.

לפעמים מצמידים את התמונות ללוח בעזרת ולקרו או מהדקים משרדיים וכו', ובכל שלב הילד מסיר את התמונה המתאימה ושם אותה במקום המיועד לכך (נגיד, במעטפה). יש לא מעט ילדים שנהנים מזה מאוד. אפשר גם פשוט להצביע על כל תמונה בתורה.
עתליה_המדברית*
הודעות: 6
הצטרפות: 25 מאי 2007, 21:01

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי עתליה_המדברית* »

אמא נחה, אני מבינה שמה שמציק לך זה עניין ההיעלבויות, אבל יש לי הצעת ייעול טכנית, ששמעתי פעם מחברה: להקריא את הסיפור כשהם באמבטיה. הם יחד, נינוחים ומשחקים ורגועים, את יושבת לידם, מקריאה, וזהו. אחר כך האמבטיה נגמרת, והולכים לישון. אולי זה יכול להקל קצת, לפחות בקטע הזה?
מיצי_החתולה*
הודעות: 2041
הצטרפות: 21 פברואר 2005, 22:27
דף אישי: הדף האישי של מיצי_החתולה*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי מיצי_החתולה* »

אצלנו עבד מצוין הרעיון של "תישאר במים עד שהם ייגמרו". שולפים החוצה את הפקק, וכשהמים נגמרים הוא יוצא.
טליה_טקאוקה*
הודעות: 1055
הצטרפות: 04 מאי 2006, 08:27
דף אישי: הדף האישי של טליה_טקאוקה*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי טליה_טקאוקה* »

אצלנו אין מצב לאמבטיה בערב...או בבוקר או בצהריים...ואז הוא יכול להיות באמבטיה כמה שרוצה...לפעמים שעה..
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

אמא זה מעליב אותי

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

אצלנו עבד מצוין הרעיון של "תישאר במים עד שהם ייגמרו". שולפים החוצה את הפקק, וכשהמים נגמרים הוא יוצא.
זוכרת את זה מילדותי ואני משתמשת בזה לילדי, עובד כמו קסם מקסים!
שליחת תגובה

חזור אל “דפים למיון”