בשלב הראשון - ובטרם יפתח הדיון בנושא, חשבתי שראוי להביא לעיונכן/ם את תוכנן הצעת החוק שאושרה בליווי דברי ההסבר.
היות ואני חדשה בכתיבה אינטרנטית, אני לא בטוחה איך לצרף קובץ ולכן אפנה לפתרון "העתק-הדבק" :
הצעת חוק לעידוד הנקה ושמירה על אופן הזנת תינוקות, התשע"א–2011
מטרה
- מטרת חוק זה לקדם הנקה תוך שמירה על זכות האם לבחור את אופן הזנת תינוקה.
הגדרות
- בחוק זה –
"בעל עניין" – מי שיש לו עניין כלכלי בשיווק או בקידום מכירה של תרכובות מזון לתינוקות, לרבות יצרן, יבואן, משווק או מפיץ של תרכובות מזון לתינוקות, או תאגיד השולט או המצוי בשליטת אחד מהם;
"מוסד בריאות" – בית חולים, קופת חולים, מרפאה ותחנה לבריאות המשפחה (טיפת חלב), ולמעט בית מרקחת השייך לאחד מהם;
"פרסום" – פעולה לקידום מכירה הנעשית בכתב, בעל פה, או באמצעי תקשורת כתוב או אלקטרוני ומכוונת לציבור או לחלקו, ולמעט פרסום המיועד לבעלי מקצוע בתחום הבריאות, הרפואה או התזונה וכולל מידע מדעי או טכני לגבי מוצר, תכונותיו ואופן השימוש בו;
"תרכובת מזון לתינוקות" – מוצר מזון המיועד להזנת תינוקות או פעוטות כתחליף לחלב אם, באופן מלא או חלקי;
"השר" – שר הבריאות.
איסור פרסום, קידום מכירות ומתן תרומות וטובות הנאה במוסדות בריאות
- (א) בעל עניין או מי מטעמו לא יפרסם ולא יקדם מכירה של תרכובות מזון לתינוקות במוסד בריאות, לרבות בדרך של מתן הנחה ברכישת מוצרים כאמור או חלוקת דוגמיות של המוצרים.
(ב) בעל עניין או מי מטעמו לא ייתן כל טובת הנאה למוסד בריאות או לעובדיו, במישרין או בעקיפין.
(ג) בעל עניין או מי מטעמו לא ייתן למוסד בריאות תרומה הקשורה באספקת תרכובות מזון לתינוקות, בכסף או בשווה כסף, לרבות בדרך של קיזוז מרכש גומלין.
(ד) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ג), על בעל עניין או מי מטעמו יחולו חובות הדיווח על תרומות בתחום הבריאות הקבועות בסעיף 40א בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד–1994 .
אספקת תרכובות מזון לתינוקות למוסד בריאות
- תרכובות מזון לתינוקות יסופקו למוסדות בריאות באופן שימנע עידוד לשימוש בהן, ויחולו על אספקתן הוראות אלה:
(1) אספקת תרכובות מזון לתינוקות למוסד בריאות תיעשה תמורת מחיר המשקף את עלות הייצור, שלא יפחת ממחיר עלות מינימאלי שיחושב לפי כללים שיקבע השר; אספקה כאמור לא תיעשה בחינם או בהנחה מהמחיר האמור, ולא יקבל המוסד הרפואי תשלום בעד אספקתן או בעד מתן הזכות לכך;
(2) מכלי אריזה של תרכובות מזון לתינוקות המסופקות למוסד בריאות לא יישאו, את שם המוצר, שם המותג, סמליל היצרן או פריט אחר אשר יכול לזהות את היצרן או את המוצר, מלבד סימון קוד יצרן לפי כללים שיקבע השר, ומלבד מידע שיש לציין על האריזה או התווית לפי דין, כגון: הרכב, אופן ההכנה, תאריך תפוגה ומספר אצווה;
מתן תרכובות מזון ליילודים בבית חולים
- (א) בית חולים לא יזין יילוד בתרכובת מזון לתינוקות אלא אם כן אישרה זאת האם בחתימה על גבי טופס שיקבע השר.
(ב) טופס כאמור בסעיף קטן (א) יכלול מידע לעידוד הנקה, כולל מידע על יתרונות ההנקה, מידע על התופעות והמחלות שההנקה מקטינה את שכיחותן ומידע רלבנטי נוסף כפי שיקבע השר.
(ג) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו בנסיבות שבהן ההנקה אינה מומלצת או אינה אפשרית מטעמים של סיכון רפואי לאם או ליילוד.
(ד) אישרה האם את ההזנה בתרכובת מזון לתינוקות לפי הוראות סעיף קטן (א), או שמתקיימות נסיבות כאמור בסעיף קטן (ג), אחראי בית החולים ליידע את הורי היילוד בצורך בהזנה בתרכובות מזון לתינוקות ולתת הסבר על אופן השימוש בהן, לרבות הכנתן הנאותה ושמירה על כללי היגיינה נאותים.
עונשין
- העובר על הוראה מהוראות חוק זה, דינו – קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז–1977 ; נעברה העבירה בידי תאגיד, דינו – כפל הקנס האמור.
אחריות מנהלים
- נעברה עבירה לפי חוק זה בידי תאגיד, יואשם בעבירה גם אדם אשר בשעת ביצוע העבירה היה מנהל בכיר, שותף – למעט שותף מוגבל – או פקיד באותו תאגיד האחראי לעניין הנדון, אם לא הוכיח שהעבירה נעברה שלא בידיעתו ושנקט כל האמצעים הסבירים להבטחת שמירתו של חוק זה.
ביצוע ותקנות
- השר ממונה על חוק זה והוא רשאי, באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו.
דברי הסבר
הצעת החוק מבקשת לעודד הנקה תוך שמירה על זכות האם לבחור את אופן הזנת תינוקה, בהתאם לכללים שנקבעו בקוד של ארגון הבריאות הבינלאומי שישראל חתומה עליו.
כידוע, הנקה היא התזונה המיטבית לכל התינוקות, כולל פגים, לפחות עד תום השנה הראשונה לחיים. להנקה יתרונות תזונתיים, בריאותיים, התפתחותיים ופסיכולוגיים לתינוק. זאת בצד היתרונות לאם ובכלל זה לחיזוק הקשר בין האם לילוד. בין השאר, משרד הבריאות קובע כי ההנקה מקטינה את השכיחות לחלות בתופעות או מחלות כגון: דלקת אוזן תיכונה; זיהומים במערכת העיכול; זיהומים חמורים במערכת הנשימה התחתונה; NEC בפגים; השמנה בילדים; יתר לחץ דם בגיל מבוגר; סרטן השד באימהות; אסטמה בילדים צעירים ועוד.
מתן הדרכה להנקה תקינה בזמן השהות בבית החולים הינה קריטית לעתיד ההנקה: כיוון שכמות החלב הראשוני (הקולוסטרום) מעטה, תינוקות יונקים בימים הראשונים לעיתים תכופות ולמשך פרקי זמן ארוכים. הכמות הקטנה של החלב הראשוני מאפשרת לתינוק לרכוש מיומנות מציצה בליעה ונשימה תוך כדי אכילה כהכנה לקראת היניקה של החלב "הרגיל" המופרש 3-5 ימים לאחר הלידה. בנוסף, יניקה תקינה כזו גורמת להפרשת הורמון, אשר משפיע על הפרשת החלב וכן משפיע על התכווצות הרחם.
בהעדר הדרכה מתאימה אימהות רבות מבקשות להשתמש בתחליפי חלב. מתן תחליף חלב בבקבוק היא טעות נפוצה היכולה לעכב את הגירוי הטבעי לייצור החלב ואף לפעמים לגרום לתינוק להעדיף פטמת בקבוק או לא לינוק בצורה יעילה דבר שיגרור ייצור לא מספק של חלב.
במחקרים נמצא כי יש השפעה חיובית על משך ואופי הנקה, בבתי חולים המעודדים הנקה ומחזיקים איש צוות מיוחד לשם כך הסבירות להמשך הנקה מלאה לאורך זמן גם היא גבוהה יותר.
לכן, מוצע כי, למעט במקרים בהם יש צורך רפואי בכך, ימסר לאם מידע על יתרונות ההנקה והיא תחתום על מסמך מידע כזה לפני שיתנו לה להזין את התינוק בתחליפי חלב.
בנוסף, מחקרים רבים מצביעים על כך שמרבית האימהות שיוצאות מבתי היולדות ימשיכו להשתמש באותו מותג שניתן לתינוקם בבית החולים, כאשר ברוב המקרים השימוש במותג ימשך על פני שנתיים.
מחקרים אלו הובילו את יצרניות המזון לתובנה כי מדובר בהשקעה כדאית במיוחד לתפיסת נתח השוק כאשר על כל בקבוק מופיע שם החברה המייצרת או המייבאת את תחליף חלב האם.
כיום, נוהגות החברות לתת ללא תמורה את תחליפי החלב לבתי החולים ומשלמות בנוסף לבתי החולים מיליונים רבים בכסף או בשווה כסף, תמורת הזכות לאספקת תחליף החלב לבית החולים.
תופעה זו הרווחת בקרב בתי החולים, מנוגדת למדיניות לעידוד ההנקה אותה מעודד משרד הבריאות והיא בניגוד לקוד הבינלאומי של ארגון הבריאות העולמי לשיווק תרכובות מזון לתינוקות, עליו חתומה מדינת ישראל, אשר נועד להבטיח בקרה על שיווק בלתי הולם של תחליפי חלב אם. קוד זה אוסר לתת מוצרים כאלה בהנחה או בחינם, ולכן מוצע לאמץ את האמור בקוד ולאסור את הנוהג הקיים ואת שווק וקידום השימוש במוצר כזה או אחר בתוך מוסדות הבריאות.
בחוק המדיניות הכלכלית לשנת 2011-2012 (תיקוני חקיקה) התשע"א – 2011 נקבעו הוראות המחייבות יצרנים, יבואנים או משווקים של ציוד רפואי ותרופות לדווח למשרד הבריאות על כל תרומה לגופים העוסקים בתחום הבריאות אשר עולה על 2500 ₪. מוצע להחיל חובת דיווח דומה גם על יצרנים, יבואנים ומשווקים של תרכובות מזון לתינוקות.
הצעה זו תביא לעידוד השימוש בהנקה ומתוכה להקמת חיים בריאים יותר לתינוקות בשנותיהם הראשונות, ולקידום בריאות החברה כולה.
בשלב הראשון - ובטרם יפתח הדיון בנושא, חשבתי שראוי להביא לעיונכן/ם את תוכנן הצעת החוק שאושרה בליווי דברי ההסבר.
היות ואני חדשה בכתיבה אינטרנטית, אני לא בטוחה איך לצרף קובץ ולכן אפנה לפתרון "העתק-הדבק" :
הצעת חוק לעידוד הנקה ושמירה על אופן הזנת תינוקות, התשע"א–2011
מטרה
[list=1]
[*] מטרת חוק זה לקדם הנקה תוך שמירה על זכות האם לבחור את אופן הזנת תינוקה.
[/list]
הגדרות
[list=1]
[*] בחוק זה –
[/list]
"בעל עניין" – מי שיש לו עניין כלכלי בשיווק או בקידום מכירה של תרכובות מזון לתינוקות, לרבות יצרן, יבואן, משווק או מפיץ של תרכובות מזון לתינוקות, או תאגיד השולט או המצוי בשליטת אחד מהם;
"מוסד בריאות" – בית חולים, קופת חולים, מרפאה ותחנה לבריאות המשפחה (טיפת חלב), ולמעט בית מרקחת השייך לאחד מהם;
"פרסום" – פעולה לקידום מכירה הנעשית בכתב, בעל פה, או באמצעי תקשורת כתוב או אלקטרוני ומכוונת לציבור או לחלקו, ולמעט פרסום המיועד לבעלי מקצוע בתחום הבריאות, הרפואה או התזונה וכולל מידע מדעי או טכני לגבי מוצר, תכונותיו ואופן השימוש בו;
"תרכובת מזון לתינוקות" – מוצר מזון המיועד להזנת תינוקות או פעוטות כתחליף לחלב אם, באופן מלא או חלקי;
"השר" – שר הבריאות.
איסור פרסום, קידום מכירות ומתן תרומות וטובות הנאה במוסדות בריאות
[list=1]
[*] (א) בעל עניין או מי מטעמו לא יפרסם ולא יקדם מכירה של תרכובות מזון לתינוקות במוסד בריאות, לרבות בדרך של מתן הנחה ברכישת מוצרים כאמור או חלוקת דוגמיות של המוצרים.
[/list]
(ב) בעל עניין או מי מטעמו לא ייתן כל טובת הנאה למוסד בריאות או לעובדיו, במישרין או בעקיפין.
(ג) בעל עניין או מי מטעמו לא ייתן למוסד בריאות תרומה הקשורה באספקת תרכובות מזון לתינוקות, בכסף או בשווה כסף, לרבות בדרך של קיזוז מרכש גומלין.
(ד) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ג), על בעל עניין או מי מטעמו יחולו חובות הדיווח על תרומות בתחום הבריאות הקבועות בסעיף 40א בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד–1994 .
אספקת תרכובות מזון לתינוקות למוסד בריאות
[list=1]
[*] תרכובות מזון לתינוקות יסופקו למוסדות בריאות באופן שימנע עידוד לשימוש בהן, ויחולו על אספקתן הוראות אלה:
[/list]
(1) אספקת תרכובות מזון לתינוקות למוסד בריאות תיעשה תמורת מחיר המשקף את עלות הייצור, שלא יפחת ממחיר עלות מינימאלי שיחושב לפי כללים שיקבע השר; אספקה כאמור לא תיעשה בחינם או בהנחה מהמחיר האמור, ולא יקבל המוסד הרפואי תשלום בעד אספקתן או בעד מתן הזכות לכך;
(2) מכלי אריזה של תרכובות מזון לתינוקות המסופקות למוסד בריאות לא יישאו, את שם המוצר, שם המותג, סמליל היצרן או פריט אחר אשר יכול לזהות את היצרן או את המוצר, מלבד סימון קוד יצרן לפי כללים שיקבע השר, ומלבד מידע שיש לציין על האריזה או התווית לפי דין, כגון: הרכב, אופן ההכנה, תאריך תפוגה ומספר אצווה;
מתן תרכובות מזון ליילודים בבית חולים
[list=1]
[*] (א) בית חולים לא יזין יילוד בתרכובת מזון לתינוקות אלא אם כן אישרה זאת האם בחתימה על גבי טופס שיקבע השר.
[/list]
(ב) טופס כאמור בסעיף קטן (א) יכלול מידע לעידוד הנקה, כולל מידע על יתרונות ההנקה, מידע על התופעות והמחלות שההנקה מקטינה את שכיחותן ומידע רלבנטי נוסף כפי שיקבע השר.
(ג) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו בנסיבות שבהן ההנקה אינה מומלצת או אינה אפשרית מטעמים של סיכון רפואי לאם או ליילוד.
(ד) אישרה האם את ההזנה בתרכובת מזון לתינוקות לפי הוראות סעיף קטן (א), או שמתקיימות נסיבות כאמור בסעיף קטן (ג), אחראי בית החולים ליידע את הורי היילוד בצורך בהזנה בתרכובות מזון לתינוקות ולתת הסבר על אופן השימוש בהן, לרבות הכנתן הנאותה ושמירה על כללי היגיינה נאותים.
עונשין
[list=1]
[*] העובר על הוראה מהוראות חוק זה, דינו – קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז–1977 ; נעברה העבירה בידי תאגיד, דינו – כפל הקנס האמור.
[/list]
אחריות מנהלים
[list=1]
[*] נעברה עבירה לפי חוק זה בידי תאגיד, יואשם בעבירה גם אדם אשר בשעת ביצוע העבירה היה מנהל בכיר, שותף – למעט שותף מוגבל – או פקיד באותו תאגיד האחראי לעניין הנדון, אם לא הוכיח שהעבירה נעברה שלא בידיעתו ושנקט כל האמצעים הסבירים להבטחת שמירתו של חוק זה.
[/list]
ביצוע ותקנות
[list=1]
[*] השר ממונה על חוק זה והוא רשאי, באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו.
[/list]
דברי הסבר
הצעת החוק מבקשת לעודד הנקה תוך שמירה על זכות האם לבחור את אופן הזנת תינוקה, בהתאם לכללים שנקבעו בקוד של ארגון הבריאות הבינלאומי שישראל חתומה עליו.
כידוע, הנקה היא התזונה המיטבית לכל התינוקות, כולל פגים, לפחות עד תום השנה הראשונה לחיים. להנקה יתרונות תזונתיים, בריאותיים, התפתחותיים ופסיכולוגיים לתינוק. זאת בצד היתרונות לאם ובכלל זה לחיזוק הקשר בין האם לילוד. בין השאר, משרד הבריאות קובע כי ההנקה מקטינה את השכיחות לחלות בתופעות או מחלות כגון: דלקת אוזן תיכונה; זיהומים במערכת העיכול; זיהומים חמורים במערכת הנשימה התחתונה; NEC בפגים; השמנה בילדים; יתר לחץ דם בגיל מבוגר; סרטן השד באימהות; אסטמה בילדים צעירים ועוד.
מתן הדרכה להנקה תקינה בזמן השהות בבית החולים הינה קריטית לעתיד ההנקה: כיוון שכמות החלב הראשוני (הקולוסטרום) מעטה, תינוקות יונקים בימים הראשונים לעיתים תכופות ולמשך פרקי זמן ארוכים. הכמות הקטנה של החלב הראשוני מאפשרת לתינוק לרכוש מיומנות מציצה בליעה ונשימה תוך כדי אכילה כהכנה לקראת היניקה של החלב "הרגיל" המופרש 3-5 ימים לאחר הלידה. בנוסף, יניקה תקינה כזו גורמת להפרשת הורמון, אשר משפיע על הפרשת החלב וכן משפיע על התכווצות הרחם.
בהעדר הדרכה מתאימה אימהות רבות מבקשות להשתמש בתחליפי חלב. מתן תחליף חלב בבקבוק היא טעות נפוצה היכולה לעכב את הגירוי הטבעי לייצור החלב ואף לפעמים לגרום לתינוק להעדיף פטמת בקבוק או לא לינוק בצורה יעילה דבר שיגרור ייצור לא מספק של חלב.
במחקרים נמצא כי יש השפעה חיובית על משך ואופי הנקה, בבתי חולים המעודדים הנקה ומחזיקים איש צוות מיוחד לשם כך הסבירות להמשך הנקה מלאה לאורך זמן גם היא גבוהה יותר.
לכן, מוצע כי, למעט במקרים בהם יש צורך רפואי בכך, ימסר לאם מידע על יתרונות ההנקה והיא תחתום על מסמך מידע כזה לפני שיתנו לה להזין את התינוק בתחליפי חלב.
בנוסף, מחקרים רבים מצביעים על כך שמרבית האימהות שיוצאות מבתי היולדות ימשיכו להשתמש באותו מותג שניתן לתינוקם בבית החולים, כאשר ברוב המקרים השימוש במותג ימשך על פני שנתיים.
מחקרים אלו הובילו את יצרניות המזון לתובנה כי מדובר בהשקעה כדאית במיוחד לתפיסת נתח השוק כאשר על כל בקבוק מופיע שם החברה המייצרת או המייבאת את תחליף חלב האם.
כיום, נוהגות החברות לתת ללא תמורה את תחליפי החלב לבתי החולים ומשלמות בנוסף לבתי החולים מיליונים רבים בכסף או בשווה כסף, תמורת הזכות לאספקת תחליף החלב לבית החולים.
תופעה זו הרווחת בקרב בתי החולים, מנוגדת למדיניות לעידוד ההנקה אותה מעודד משרד הבריאות והיא בניגוד לקוד הבינלאומי של ארגון הבריאות העולמי לשיווק תרכובות מזון לתינוקות, עליו חתומה מדינת ישראל, אשר נועד להבטיח בקרה על שיווק בלתי הולם של תחליפי חלב אם. קוד זה אוסר לתת מוצרים כאלה בהנחה או בחינם, ולכן מוצע לאמץ את האמור בקוד ולאסור את הנוהג הקיים ואת שווק וקידום השימוש במוצר כזה או אחר בתוך מוסדות הבריאות.
בחוק המדיניות הכלכלית לשנת 2011-2012 (תיקוני חקיקה) התשע"א – 2011 נקבעו הוראות המחייבות יצרנים, יבואנים או משווקים של ציוד רפואי ותרופות לדווח למשרד הבריאות על כל תרומה לגופים העוסקים בתחום הבריאות אשר עולה על 2500 ₪. מוצע להחיל חובת דיווח דומה גם על יצרנים, יבואנים ומשווקים של תרכובות מזון לתינוקות.
הצעה זו תביא לעידוד השימוש בהנקה ומתוכה להקמת חיים בריאים יותר לתינוקות בשנותיהם הראשונות, ולקידום בריאות החברה כולה.