על ידי אל_דנטה* » 20 מרץ 2009, 13:16
רוזמרין, אנא קבלי את התנצלותי הכנה, לא התכוונתי להעליבך בשום צורה.
מבחינתי אנחנו מנהלים דיאלוג כשהדברים שהבאתי (מטעם מרשי כפי שהדגשתי:-)) הם חלק מהדיון והם טיעון בלבד. אנא קראי אותם כך.
בחזרה לדיון:
חשוב לי שנמחא כף לנהנתנות, כן. ממש כפי שבעיני נהנתנות יכולה להיות התרגשות מעגבניה ראשונה שצומחת בגינה, או מישהו שקונה פלייסטיישן 4 ומכך שואב את הנאתו. (ואני לא תומך בשום צורה בגלובליזציה מהסוג שגרמה לטכנולוגיה הזו להיות מורכבת בסין ע"י ילדים בני 7. אין זה הכרח שסוני תייצר את הקונסולות שלה בסין ועצם המכשיר הוא לא זה שמייצר את ההחלטות הללו ככה שהמכשיר כשלעצמו אינו פסול)
הדיון הזה מחדד אצלי 2 דברים, הראשון - מושג שהשתמשת בו "תאווה". תאווה אינה דבר פסול, המקום הפסול הוא הפגיעה באחרים.
אני לא חושב שסיבות למשבר הנוכחי בסיסם בתאוות יתר, אפשר לטעון כך ואפילו לא יהיה זה לחלוטין מוטעה, אולם זוהי ראיה פשטנית במקצת לדעתי שרק עלולה ליצור משוואה של "משבר=רע, המשבר נגרם בגלל- תאווה, מסקנה, תאווה=רע".
אני לא טוען שאני יודע מה הסיבות האמיתיות למשבר הזה, הן עמוקות ורבות.
החל מהתנהגות לא צפוייה של שווקים תחת התנהלות אקסיומות קפיטליסטיות מזן מסויים מאוד, עד לאינטרסים של מדינות מודרניות לנצל משברים כדי להאיץ את הכלכלה וגם דרך ניהול כושל באופן מוחלט של חברות רבות שכל פיון בפרמידה לא הבין את מה שזה מעליו או מתחתיו עושים.
לא היה פה רשע קולנועי, היה פה טימטום ומעטי מעט ראו את כל התמונה והבינו מה קורה. כשמנהל של בנק שמטרתו היא עוד רבעון מוצלח מבחינה כלכלית רואה שאנשיו עושים כסף הוא לא אמור לבדוק מה לא בסדר, אלא להניח שהכל בסדר וכך היה.
הדבר השני הוא, וגם פה אשמח ללמוד ולהחכים, הוא שלטון החזק.
כשטוענים שהתרבות שלנו לא יציבה לעומת תרבויות עבר אז אני מסתכל על מהי התרבות (שוב בהנחה ועל זו המערבית אנחנו מדברים) הזו. והתרבות הזו יצרה במהירות שיא במהלך מאתיים השנים האחרונות דברים מסחררים, ממטוסים שפתחו את העולם בפני בני האדם ואיפשרו את חופש התנועה, סחר בין מדינות, שפה גלובלית שרוב האנשים בכדור המערבי מבינים, אינטרנט שמחבר בין בני אדם בכל העולם, מודרניזם, אוניברסיטאות ועוד ועוד.
למעשה התרבות הזו כל כך מתקדמת שהיא אפילו (כתבתי את זה כבר פה, לא?) יכולה לייצר תסריטים של מה יקרה עוד 20 שנה ולפעול בהתאם כדי לשמר את עצמה.
נכון שהתרבות הזו (קשה לי עם הכלליות אבל אמשיך) הגיעה לעמדתה לאחר שנישלה, רצחה, בזזה, אנסה ורוקנה תרבויות אחרות, אולם זו גם התרבות שהצמיחה סטנדרטים (שאנחנו צריכים לעזור לה כל הזמן לעמוד בהן) אנושיים מתקדמים ביותר (ראי את האמנות הבינלאומיות לאחר מלחמת העולם השנייה).
את כל זה אני כותב כשהביקורת שלי על התרבות הזו והייאוש שלי לא פחותים משלך אולם אם אני מסתכל על איפה אנחנו ותוך כמה זמן הגענו לכך - אז זו סיבה לאופטימיות.
כשאני חושב על שלטון החזק מנקודת מבט היסטורית, אז לרוב (לפחות לפי הידוע לי) קבוצות של בני אדם נלחמו אחד בשני על טריטוריה ומזון, השפע תמיד נאגר על ידי מעטים שהחזיקו את הכוח ודאגו שהחלשים יעבדו עבורם, אני לא מוצא שום נקודות בעבר שבהם ההפך היה נכון (שבני האדם דאגו לכלל בני האדם באשר הם בני אדם).
אשמח להחכים וללמוד ההפך, אני לא יודע מספיק.
אבל בהנחה ואני צודק ואין שום רפרנס היסטורי אמיתי (ולא משאלת לב רומנטית) להאחז בו, אז הדבר שאני חושב שצריך לשאוף אליו הוא תיקון פוליטי במהותו, של חלוקה אחרת של משאבים וקידום מסיבי של אנרגיות חלופיות (ומבחינתי גם אם התחממות הגלובלית לא קשורה למעשי אדם, אז הסיבה לשינוי תהיה המחלות הרבות שנגרמות לנו ע"י הזיהומים השונים והריסת הטבע).
כלל האצבע צריך להיות - הכל בסדר כל עוד אינני פוגע באחרים ואם פגעתי - אז לתקן.
(יונת, אני מקווה שעניתי גם לך)
רוזמרין, אנא קבלי את התנצלותי הכנה, לא התכוונתי להעליבך בשום צורה.
מבחינתי אנחנו מנהלים דיאלוג כשהדברים שהבאתי (מטעם מרשי כפי שהדגשתי:-)) הם חלק מהדיון והם טיעון בלבד. אנא קראי אותם כך.
בחזרה לדיון:
חשוב לי שנמחא כף לנהנתנות, כן. ממש כפי שבעיני נהנתנות יכולה להיות התרגשות מעגבניה ראשונה שצומחת בגינה, או מישהו שקונה פלייסטיישן 4 ומכך שואב את הנאתו. (ואני לא תומך בשום צורה בגלובליזציה מהסוג שגרמה לטכנולוגיה הזו להיות מורכבת בסין ע"י ילדים בני 7. אין זה הכרח שסוני תייצר את הקונסולות שלה בסין ועצם המכשיר הוא לא זה שמייצר את ההחלטות הללו ככה שהמכשיר כשלעצמו אינו פסול)
הדיון הזה מחדד אצלי 2 דברים, הראשון - מושג שהשתמשת בו "תאווה". תאווה אינה דבר פסול, המקום הפסול הוא הפגיעה באחרים.
אני לא חושב שסיבות למשבר הנוכחי בסיסם בתאוות יתר, אפשר לטעון כך ואפילו לא יהיה זה לחלוטין מוטעה, אולם זוהי ראיה פשטנית במקצת לדעתי שרק עלולה ליצור משוואה של "משבר=רע, המשבר נגרם בגלל- תאווה, מסקנה, תאווה=רע".
אני לא טוען שאני יודע מה הסיבות האמיתיות למשבר הזה, הן עמוקות ורבות.
החל מהתנהגות לא צפוייה של שווקים תחת התנהלות אקסיומות קפיטליסטיות מזן מסויים מאוד, עד לאינטרסים של מדינות מודרניות לנצל משברים כדי להאיץ את הכלכלה וגם דרך ניהול כושל באופן מוחלט של חברות רבות שכל פיון בפרמידה לא הבין את מה שזה מעליו או מתחתיו עושים.
לא היה פה רשע קולנועי, היה פה טימטום ומעטי מעט ראו את כל התמונה והבינו מה קורה. כשמנהל של בנק שמטרתו היא עוד רבעון מוצלח מבחינה כלכלית רואה שאנשיו עושים כסף הוא לא אמור לבדוק מה לא בסדר, אלא להניח שהכל בסדר וכך היה.
הדבר השני הוא, וגם פה אשמח ללמוד ולהחכים, הוא שלטון החזק.
כשטוענים שהתרבות שלנו לא יציבה לעומת תרבויות עבר אז אני מסתכל על מהי התרבות (שוב בהנחה ועל זו המערבית אנחנו מדברים) הזו. והתרבות הזו יצרה במהירות שיא במהלך מאתיים השנים האחרונות דברים מסחררים, ממטוסים שפתחו את העולם בפני בני האדם ואיפשרו את חופש התנועה, סחר בין מדינות, שפה גלובלית שרוב האנשים בכדור המערבי מבינים, אינטרנט שמחבר בין בני אדם בכל העולם, מודרניזם, אוניברסיטאות ועוד ועוד.
למעשה התרבות הזו כל כך מתקדמת שהיא אפילו (כתבתי את זה כבר פה, לא?) יכולה לייצר תסריטים של מה יקרה עוד 20 שנה ולפעול בהתאם כדי לשמר את עצמה.
נכון שהתרבות הזו (קשה לי עם הכלליות אבל אמשיך) הגיעה לעמדתה לאחר שנישלה, רצחה, בזזה, אנסה ורוקנה תרבויות אחרות, אולם זו גם התרבות שהצמיחה סטנדרטים (שאנחנו צריכים לעזור לה כל הזמן לעמוד בהן) אנושיים מתקדמים ביותר (ראי את האמנות הבינלאומיות לאחר מלחמת העולם השנייה).
את כל זה אני כותב כשהביקורת שלי על התרבות הזו והייאוש שלי לא פחותים משלך אולם אם אני מסתכל על איפה אנחנו ותוך כמה זמן הגענו לכך - אז זו סיבה לאופטימיות.
כשאני חושב על שלטון החזק מנקודת מבט היסטורית, אז לרוב (לפחות לפי הידוע לי) קבוצות של בני אדם נלחמו אחד בשני על טריטוריה ומזון, השפע תמיד נאגר על ידי מעטים שהחזיקו את הכוח ודאגו שהחלשים יעבדו עבורם, אני לא מוצא שום נקודות בעבר שבהם ההפך היה נכון (שבני האדם דאגו לכלל בני האדם באשר הם בני אדם).
אשמח להחכים וללמוד ההפך, אני לא יודע מספיק.
אבל בהנחה ואני צודק ואין שום רפרנס היסטורי אמיתי (ולא משאלת לב רומנטית) להאחז בו, אז הדבר שאני חושב שצריך לשאוף אליו הוא תיקון פוליטי במהותו, של חלוקה אחרת של משאבים וקידום מסיבי של אנרגיות חלופיות (ומבחינתי גם אם התחממות הגלובלית לא קשורה למעשי אדם, אז הסיבה לשינוי תהיה המחלות הרבות שנגרמות לנו ע"י הזיהומים השונים והריסת הטבע).
כלל האצבע צריך להיות - הכל בסדר כל עוד אינני פוגע באחרים ואם פגעתי - אז לתקן.
(יונת, אני מקווה שעניתי גם לך)