זהו כנראה שוב אחד מאותם מצבים שבהם אני מרגישה כאן גישה של:
Dont confuse me with facts. My mind is made up.
שמגע (של האם) בתגובה לנסיון דיבור, גם אם זה "סתם חיבוק" עשה משהו טוב.
מגע של האם
תמיד עושה משהו טוב. התייחסות חמה לתינוק
תמיד תתרום לבריאותו, לבטחונו ולהתפתחותו.
לא ראיתי שתינוקות שגדלו בבית למדו מהר יותר לדבר, או ששפתם היתה עשירה יותר מכאלה שגדלו בבית-ילדים (ולמען הבהירות: אני מדברת אך ורק על בית-הילדים הקיבוצי. אינני מכירה מעונות). ואגב, גם לא להפך. לא ראיתי התפתחות דיבור מהירה יותר אצל תינוקות שגדלו בבית-ילדים מאשר אצל אלה שגדלו בבית הוריהם. פשוט לא מצאתי קשר.
כן מצאתי קשר הדוק בין התפתחות הדיבור אצל תינוק לבין מידת הדיבור
אליו .
אשר לספרים, אני יודעת שמקובל היום שצריך "לפתח" את התינוק. אבל תינוק אינו זקוק לסמלים המצויירים.
מישהו באמת מאמין שתינוק לומד מתמונה מה זה כלב, או כדור? הוא לומד מהמציאות, והמציאות בהחלט עדיפה על ההעתקים. הוא זקוק להתנסויות אמיתיות, שמלווים אותן מלים ומשפטים. הסמלים יבואו אחר-כך. והספרים יבואו אחר כך.
תינוק בן שנה, וגם פחות מזה, מאוד מתעניין בספרים. נורא מעניין לדפדף בהם, להשליך אותם, לפתוח ולסגור, לשים על הראש, לנסות אם הדף נקרע, לקשקש (סליחה, לצייר) על הדפים, ואפילו להוציא ממדף הספרים ולנסות להכניסם חזרה. ראו בדף
הלוחשת לפירורים . לאבא שלה יש יכולת הסתכלות נדירה.
מתעניין בסיפור? אולי בגיל שנה, סביר שמאוחר יותר.
אולי יש מקום להבדיל בין למידת דיבור לרכישת שפה ?
לא חשבתי על זה. את יכולה להרחיב?