בעיות הגיה

אנונימי

בעיות הגיה

שליחה על ידי אנונימי »

מדור בעיות התפתחות בעיות תקשורת
מירב*
הודעות: 202
הצטרפות: 01 אוקטובר 2002, 14:22

בעיות הגיה

שליחה על ידי מירב* »

ז'תומרת, סל עם שסק מהעץ....
בני בן הארבע, לא ממש תופלה, אבל בהחלט יש כמה צלילים שאינו הוגה או מסרס.
כמו למשל את הלמד ביוד (אני בסיון, קרי בסלון), או צדי בסמך (סב). בתחילה ניסיתי ללמד אותו בעצמי את שיטות ההגיה והוא אכן מצליח באימונים אבל לא בקרב... בדיבור שוטף הוא חוזר לסורו. שמעתי דיעה שכדאי להעזר בקלינאית תקשורת משום שתיקוני הגיה מצד האם נתפשים אצל הילד כביקורת פוגעת.
יש מנוסים? מה עושים?או לא עושים? מהם הקריטריונים לקלינאית תקשורת טובה?
אם_פי_3*
הודעות: 2737
הצטרפות: 26 יולי 2001, 21:35
דף אישי: הדף האישי של אם_פי_3*

בעיות הגיה

שליחה על ידי אם_פי_3* »

באתר טיפת חלב ברשת יש רשימה של גיל הרכישה של כל צליל. לפני גיל זה, אין טעם לטפל (וגם אחרי, לדעתי רק אם זה מפריע לילד או מקשה משמעותית להבין אותו). בגילאים האלו, מטפלים בדרך כלל בבעיות תקשורת והתפתחות שפה כלליות, ולא בשיבוש מסוים. אם הוא מתקשר מילולית בצורה טובה, אין סיבה לדאגה.
מרבית השיבושים חולפים מעצמם - עם שמיעת דגם שפה נכון ועם ההתבגרות והתגברות השליטה בשרירים. כל זאת - אם אין בעית שמיעה, או בעית התפתחות כללית.
לדעתי - לא לתקן, לא להעיר, לא להתייחס. לנסות להבין ככל האפשר. במיוחד לגבי האותיות השורקות (ש' צ'...) שהן מהנרכשות המאוחרות ביותר. יש ילדים שמבטאים אותן בגיל צעיר יותר מאחרים, אבל אני חושבת שרוב הילדים בגיל 4 עדיין מבטאים צ' וש' כסמך.
א.ילת*
הודעות: 118
הצטרפות: 02 אפריל 2002, 23:24

בעיות הגיה

שליחה על ידי א.ילת* »

שאלתי היום קלינאית תקשורת (חברה) על אותם צלילים. היא אומרת שעם צד"י ושי"ן מחכים עד גיל שבע. בשאר ההברות מתחילים לטפל בגיל שלוש וחצי. שווה לפנות לקלינאית תקשורת לשמוע דעה. לדעתי כדאי לפגוש מרפאה בעיסוק (אצלנו יש בטיפת חלב, חינם לכולם). יש לה ניסיון בעניין והיא תוכל לתת המלצות.
יש לזכור שיש מבוגרים עם בעיות הגיה. (בעיקר אצל מאיר שלו: התאומות מִבְּיוֹק שָיוֹש שֶיֹא יָכְיוּ יוֹמַר יָמֶד ומשפחת סוּשְטֶר). איכשהו נראה לי שאלו מבוגרים שלא טופלו בילדותם.
יונת_שרון*
הודעות: 8089
הצטרפות: 13 יוני 2001, 02:23
דף אישי: הדף האישי של יונת_שרון*

בעיות הגיה

שליחה על ידי יונת_שרון* »

מיכל דנקנר היא קלינאית תקשורת - אני לא בטוחה שהיא קוראת את כל הדפים, אז את יכולה לנסות למשוך את תשומת ליבה בדף שלה.
אביב_חדש*
הודעות: 2998
הצטרפות: 26 יולי 2001, 09:53
דף אישי: הדף האישי של אביב_חדש*

בעיות הגיה

שליחה על ידי אביב_חדש* »

מור לא הגה ר' (ועוד כמה בעיות שבאמת נדחו לזמן מאוחר יותר).
הלכנו לקלינאית תקשורת לפני כמה חודשים, ותוך שתי פגישות, קיבלנו הדרכה, ותוך חודש וחצי של תשומת-לב (בפירוש לא אימונים) הוא הוגה ריש מצויין.
אביב_חדש*
הודעות: 2998
הצטרפות: 26 יולי 2001, 09:53
דף אישי: הדף האישי של אביב_חדש*

בעיות הגיה

שליחה על ידי אביב_חדש* »

רציתי להוסיף, שלפעמים יש דברים לגמרי לא רעים באנשי מקצוע. על מור זה הקל שפתאום ידע להגות ר'. הבינו אותו יותר טוב, וזה הקל עליו לתקשר עם אנשים סביבו (ילדים ומבוגרים).
בסך הכל, הפגישות היו קלילות, תוך כדי משחק, ובסופן קיבלתי הנחיות, שהסתכמו בעבודה של 1/2 שעה ביום. לקלינאית, לא היו כוונות לעשות עלינו קופה (למרות שזה היה דרך קופ"ח), ותוך שלוש פגישות (הראשונה אבחון, השתיים טיפול) עלינו על הדרך. הגננת נרתמה לעזור לנו (ביום שאני לומדת) וזה מדהים איך הוא הפנים את המצב.
מירב*
הודעות: 202
הצטרפות: 01 אוקטובר 2002, 14:22

בעיות הגיה

שליחה על ידי מירב* »

שגית, האם תוכלי להסביר מהי אותה תשומת לב? איך עושים זאת מבלי להכביד על הילד ולהפוך זאת למיאוס? כפי שכתבתי, בני יודע להגות למד מצויין, הוא רק איננו עושה זאת בדיבור שוטף. איך היה זה אצלכם? איך מביאים זאת לתודעה של ילד בן ארבע?
אביב_חדש*
הודעות: 2998
הצטרפות: 26 יולי 2001, 09:53
דף אישי: הדף האישי של אביב_חדש*

בעיות הגיה

שליחה על ידי אביב_חדש* »

בתחלה קיבלנו רשימה של מילים עם ר' שצריך להגיד. בלי לתקן, פשוט לחזור אחרי לאט וברור. עשינו את זה כמו מן משחק.
בשבוע שאחרי נראה שיפור וקיבלנו משימהשל חצי שעה ביום, בה תוך כדי שיחה מתקנים מילים עם ר' באמצע המשפט. (הייתי עושה קצת מניפולציות כמו למצוא מילים עם ר' שיהיו התשובה שלו)מעבר לאותה חצי שעה, כלום. מדברים רגיל, איך שיוצא לו.
תוך שלושה שבועות, שיפור מדהים. היום כמעט ואין בעיה.
גרגור מים עוזר מאוד, מכיוון שזה נותן לילד תחושה של המקום בגרון ממנו מופקת ר'.
מירב*
הודעות: 202
הצטרפות: 01 אוקטובר 2002, 14:22

בעיות הגיה

שליחה על ידי מירב* »

תודה שגית, הכנתי רשימה של מלים עם למד ("ימד") ואני אוטוטו מתרגלת על הג'וניור.
אדווח על הישגינו.
אביב_חדש*
הודעות: 2998
הצטרפות: 26 יולי 2001, 09:53
דף אישי: הדף האישי של אביב_חדש*

בעיות הגיה

שליחה על ידי אביב_חדש* »

מירב - אני לא בטוחה שזה עובד ככה עם כל הגה. צריך לבדוק האם הגיל שבו ילדים אמורים להגיד ל', הוא גילו של ג'וניור שלך. כדאי שתבדקי באתר שהוזכר למעלה. כדאי לעבור אבחון אצל קלינאית תקשורת, ולקבל ממנה הנחיות עבודה.
מיכל_דנקנר*
הודעות: 489
הצטרפות: 24 יוני 2002, 12:54
דף אישי: הדף האישי של מיכל_דנקנר*

בעיות הגיה

שליחה על ידי מיכל_דנקנר* »

קצת קשה לי לתת עיצות מקצועיות בשלט רחוק.
בגדול יש גיל רכישה של הגאים ומתייחסים אליו כשמחליטים על טיפול.
ועוד יותר בגדול לימוד ההגה הוא מהקל אל הקשה: הברות בודדות עם ההגה, מילים, משפטים ודיבור ספונטני.
איך עושים זאת בדיוק ותשובות ליתר השאלות תלויו ת בילד ובתהליך הטיפולי
.
המפגשים הם בין חצי לשלושת-רבעי השעה של משחק והנאה לילד. תיסכול ומיאוס הם לא חלק מהלקסיקון שלי (-:
אביב_חדש*
הודעות: 2998
הצטרפות: 26 יולי 2001, 09:53
דף אישי: הדף האישי של אביב_חדש*

בעיות הגיה

שליחה על ידי אביב_חדש* »

כן, כמובן שגם אצלנו תסכול ומיאוס לא בלקסיקון. תמיד היה משחק, ואם מור בחר משהו לעשות (למשל לשים חביות אחת בתוך השניה לפי גדלים) היא שילבה את מה שהיא רצתה. בדלת האחורית הוא קיבל מה שרצתה.
מיכל_דנקנר*
הודעות: 489
הצטרפות: 24 יוני 2002, 12:54
דף אישי: הדף האישי של מיכל_דנקנר*

בעיות הגיה

שליחה על ידי מיכל_דנקנר* »

זהו בדיוק העקרון: הילד מוביל ומקבל את הכל באהבה והנאה בדלת האחורית
מיכל_דנקנר*
הודעות: 489
הצטרפות: 24 יוני 2002, 12:54
דף אישי: הדף האישי של מיכל_דנקנר*

בעיות הגיה

שליחה על ידי מיכל_דנקנר* »

הי מרב,
נסי לחפש באתר של האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il
מיץ_פטל*
הודעות: 1618
הצטרפות: 27 אוקטובר 2001, 22:40
דף אישי: הדף האישי של מיץ_פטל*

בעיות הגיה

שליחה על ידי מיץ_פטל* »

מירב קבלתי המלצות חמות על הצוות במכון להתפתחות הילד בסורוקה.
גלינה_מירה_קלינאית_תקשורת*
הודעות: 1
הצטרפות: 11 מאי 2005, 14:53

בעיות הגיה

שליחה על ידי גלינה_מירה_קלינאית_תקשורת* »

גיל ההגה שנרכש
3:0 שנים /m, n, p, b, j,x, f /
3:6 שנים / l,k /
4:0 שנים / g, t, r /
5:0 שנים /d/
אחרי 5 שנים /ts,z, s, sh, v, h /
רצוי לטפל בהיגוי נכון לפני כיתה א'. מגיל 5 קלינאית תקשורת מטפלת בשורקות: ש,צ, ז, ס.
מאיה_בן_עזרא*
הודעות: 1
הצטרפות: 07 ינואר 2013, 10:24

בעיות הגיה

שליחה על ידי מאיה_בן_עזרא* »

שלום לכולם
אני קלינאית תקשורת הגרה בכפר פינס (ליד כרכור) ומתמחה בקשיי שפה ודיבור בילדים.
אם יש למישהו שאלות בתחום, מוזמנים לשאול כאן, אשמח לתרום מנסיוני.
אפשר גם בנייד 057-5970000
מזלי*
הודעות: 1
הצטרפות: 25 מאי 2013, 18:16

בעיות הגיה

שליחה על ידי מזלי* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

ביתי בת 7 חודשים מפותחת מוטורית שומעת אך אינה הוגה צלילים רק אה מה אפשר לעשות
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

בתך נמצאת בתחילת הטווח, שבו מקובל להשמיע מלמול הברתי.
ייתכן שהיא תתחיל בכך בקרוב!
במקביל אפשר לגרות אותה במלמול מסוג "בָּבָּבָּ", "דָדָדָ" וכד' ולתת לה שהות לענות, גם אם ה"תשובה"מצִדהּ היא "אאאאאה".
אם את עדיין מתרשמת מעיכוב ומקושי - כדאי לערוך בדיקת שמיעה מסודרת.

מניסיון אישי: בני, שבגיל מבוגר יותר מבתך עדיין השמיע תנועות בלבד ולא הברות, רכש שפה במהירות, והיום מתנסח במשפטים מורכבים ובעל אוצר מילים עשיר וכושר ביטוי נהדר.
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

בת 14עם בעיית הגיה של האותיות השורקות ס,צ,ז
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

האם השמיעה שלה תקינה?
ממליצה לקבל מהרופא המטפל הפניה לאבחון קלינאית תקשורת.
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

כן, השמיעה תקינה
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

יש לי בעיה אני בת 17 כמעט ולא היתה לי ש שורקת ופתאום נהייתה לי (הייתי עם גשר ואפילו שהורדתי אותו)הש שלי עדיין לא תקינה ושורקת יש משהו לעשות זה ממש מציק לי
בת_12*
הודעות: 1
הצטרפות: 06 אפריל 2015, 00:39

בעיות הגיה

שליחה על ידי בת_12* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

אני מקווה שמישהו יוכל לעזור לי, אני בת 12 ויש לי בעיה בהגיה של האות ז' וזה נורא מביך עדיין בגיל כזה. אפשר לציין שפעם ידעתי להגיד את האות הזאת מצויין בלי בעיה . אני לא יודעת מה ואיך אבל פתאום אני אומרת את זה כמו ילדה בגן , אשמח לעזרה.
תודה!.
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

לצעירות, פגישה עם מרפאה בדיבור, ספיץ' תראפי, שווה לנסות, דרך קופ"ח או הביטוח שיש לכם, בהצלחה.
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

בת 12,עם בעיות הגייה באותיות ס,צ,ז.
זה ממש מביך ומוריד את הביטחון העצמי.
האם אפשר לעבוד ולטפל בזה לבד בבית?
או שצריך ללכת לקלינאי תקשורת?
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

כמה דברים.
דבר ראשון: בגיל כזה, בתחום כזה - רצוי מאוד מאוד להגיע לטיפול מקצועי.
כיוון שהיא גדולה, בוודאי נבונה, מודעת לצרות שזה גורם, מעוניינת בעצמה בשינוי - אני מנחשת שזה יכול לעבוד מהר ובקלות. הכוונה מקצועית + שיתוף פעולה נלהב די מבטיחים הצלחה מזהירה. לדעתי הצנועה.

בהקשר זה אני אספר לך שיש לי בן בן אחת עשרה שאני כבר במשך שנים מוטרדת מאוד מכמה ענייני מוטוריקה אצלו, ומנסה בדרך זו ובדרך אחרת, בהדחקה, בטיפול ביתי, בהתייעצויות מומחים, המון שנים והמון שיטות. אבל לאחרונה, כשהתייעצתי עם מרפאה בעיסוק חכמה שמכירה אותו, היא הפתיעה אותי ואמרה שלדעתה הבעיות המוטוריות הן לא הסיפור שהכי חשוב להקדיש לו תשומת לב כרגע. בעיניה גמגום קל שיש לו, שאני רגילה אליו ובקושי מבחינה בו אבל מסתבר שכשהוא עם חברים זה בולט הרבה יותר - הוא הרבה יותר חשוב ומשמעותי לטיפול מהיר, ויש סיכוי גם שטיפול בו על הדרך גם ישפר את המוטוריקה, כי הדברים שלובים זה בזה ומשפיעים זה על זה.
מבחינתה, גם אם בשביל לגזור במספריים הוא מפעיל את כל השרירים על פול ווליום וצריך לנוח אחר כך חצי יום - אז מילא, החיים בלי מספריים קצת מגבילים אבל נסתדר. אבל אם לשוחח עם חברים ולשתף אותם בעולם הפנימי העשיר שלו הוא לא יכול - זו באמת מצוקה משמעותית, וצריך לתת לה קדימות בטיפול. תקשורת היא תחום חשוב מאוד.

אז לדעתי כן - קלינאית תקשורת.

ואחרי שאמרתי את זה---
אני משערת, מנחשת, שלא פשוט לך להגיע לקלינאית תקשורת. שיש כמה אריות בדרך... משהו בניסוח של השאלה גורם לי לחשוב ככה.
אז למקרה שכרגע זה מצטייר כבלתי אפשרי עבורכן, ואת כן רוצה לנסות בבית, לבדוק אולי הבעיה קלה משנדמה, או אולי יש לך כישרון לעניין ואת יכולה בעצמך להדריך אותה - אני יכולה להמליץ איך ללמוד.
אנא קחי בחשבון שההמלצות הן מפי הדיוטה גמורה. לא למדתי ולא הוכשרתי, אלו מסקנות אישיות פרטיות שלי, ותבחרי אם לאמץ.

צ זה פשוט תס{{}}. תי"ו ואחר כך סמ"ך. מסבירים את זה בחצי דקה, ומתחילים לתרגל.
תגידי "אץ קוצץ בן קוצץ קצוציי לקצץ". תגידי "שמע גם צור פורץ לחצר ובחצוצרה מחצצר".
כשתרגלתי עם הבן שלי לבקשתו, הוא הבין את התאוריה תוך שנייה, נראה לי שהוא בעצם ידע אותה קודם והיה זקוק רק לתזכורת קטנה, והמחסום העיקרי היה שהוא לא מיומן בזה, וזה יוצא לו מאולץ ומצחיק. ייחדתי לו זמן שאף אחד לא שומע, רק אני. הוא מתאמץ בכל הכוח: "שמע גם תתסססור, פורתתתססס..." קצת רוק ניתז. מתעלמים. אני אומרת יופי, מצוין, בדיוק ככה זה צריך להישמע. הוא ממשיך, עובר מצד"י לצד"י, ורואים שבתהליך מאוד מהיר הוא מתרגל, זה מתחיל לצאת לו בטבעיות. כשראינו שאתי לבד זה כבר מסתדר, השלב הבא הוא ללמוד לשלב את זה ביום יום, בשיחות ולא בהקראה מהכתוב. סיכמנו שאסמן לו כשאני שומעת אותו אומר מילה בסד"י, והוא יחזור עליה.
זה לא בדיוק קרה, כי לא הצלחתי לגייס מספיק מודעות במשך היום כשאני טרודה בעוד דברים, וגם כי במקביל הייתה לי השיחה הזאת עם המרפאה בעיסוק והבנתי שאנחנו בכל מקרה צריכים לפנות לטיפול מקצועי בגלל הגמגום (שהוא מעל ליכולותיי).

לגבי זי"ן, זו פשוט סמ"ך שמפעילה גם את מיתרי הקול. אפשר לבקש ממנה שתניח יד על הצווואר, ותשמיע צליל fff ארוך - ואחר כך צליל vvv ארוך. היא תיווכח שההבדל היחיד בהגיית שני העיצורים האלה הוא שבשני מיתרי הקול מופעלים (כשהיד על הצוואר אפשר להרגיש את הרטט שלהם). אז על אותו עיקרון ההבדל בין סמ"ך לזי"ן - שתיצור את אותו אפקט עם מיתרי הקול.
אם קשה להפנים את העניין, אפשר לנסות לדבר בקול מצונן: ז'לום, גוראים לי זרה ואדי מדזודדת. כמעט כל אחד יודע לעשות חיקוי כזה - ואחד הדברים שקורים שם זה קוליות קבועה - מיתרי הקול בפעולה בכל ההגאים. וככה גם הסמ"ך הופכת לזי"ן, וזה עוזר להפנים את השיטה.
אחרי שמפנימים את התאוריה - לתרגל כנ"ל.

בהצלחה!
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

אמא שלי לקחה אותי לקלינאי תקשורת כשהייתי קטנה לא פעם ולא פעמיים ופשוט לא הצלחתי...
כבר כמעט שנה שאני מבקשת מאמא שלי לקחת אותי לקלינאי תקשורת וזה לא מתאפשר.
אני פשוט לא מצליחה להגיד את ההברות הללו וזה מאוד מתסכל :(
אני גם מרגישה שזה מגביל אותי וזה מעצבן.
אני פשוט לא מצליחה לבטא אותן כראוי.
אולי את מכירה עוד שיטות שבהן אפשר ללמוד לבטא אותן נכון?
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

אח, יקרה, חשבתי שאת האמא @}
גם אם יש לך קשיים בהגיה, דעי שבכתיבה את מצוינת לגמרי (-:
ברגע זה אני לא ממש יודעת מה אפשר להציע לך. אחשוב על זה עוד קצת, ואני מקווה שבינתיים יגיעו גם עוד כמה נשמות טובות לדף, ויהיו להן רעיונות בשבילך.
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

אולי תוכלי ללכת לקלינאית תקשורת בכוחות עצמך, אחרי שאמא תתאם לך סדרת טיפולים? @}
_אלמונית*
הודעות: 44
הצטרפות: 30 מאי 2009, 16:34

בעיות הגיה

שליחה על ידי _אלמונית* »

פלוני אלמונית

התגובה שלך ממיסת לב... (:
ענת*
הודעות: 570
הצטרפות: 07 יולי 2001, 07:30

בעיות הגיה

שליחה על ידי ענת* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

בעיית הגייה של העות ח' לילדה בת 4 -
ומידי פעם בעיה בשליפת מילה
האם זאת בעיייה ?
ענת*
הודעות: 570
הצטרפות: 07 יולי 2001, 07:30

בעיות הגיה

שליחה על ידי ענת* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

ועוד שאלה - האם מישהו/י יודע/ת תרגילים שיוכלו לשפר את ההיגוי של האות ח' לילדה בת 4 פלוס
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

האם זאת בעיייה ?
אני לא זוכרת את נורמות הרכישה המדויקות, אבל הייתי קובעת תור לקלינאית תקשורת מתוך הנחה, שיש סיכוי טוב שעד שיגיע מועד התור, ההיגוי יסתדר. @}
מה היא הוגה במקום החי"ת? והאם היא מודעת לשיבוש?

בעיות שליפה - תלוי בהרבה דברים: באיזו תדירות היא מתקשה? באיזה סוג מילים? מה היא עושה כשמתקשה?
אבא_מוטרד*
הודעות: 1
הצטרפות: 25 אפריל 2016, 22:27

בעיות הגיה

שליחה על ידי אבא_מוטרד* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

בתי מתקשה לבטא את האות שין (בת 10 )
יוצא לה "סין" או צ'ה. בעבר זה היה קסום אבל זה החל מפריע לה
ניסיתי לעבוד איתה והיא משתפת פעולה אבל קשה לה מאוד.
למשל "שום" היא לפעמים מצליחה אבל כשעוברים למילים אחרות הליקוי חוזר.
האם יש תרגילים שאפשר לתרגל יחד?
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

בני בן 3 ושלושה חודשים ואינו מבטא את האות ל מחליף אותה באות א (השם אלה מבטא אאה) ממש נראה כי אינו מגלגל את הלשון . האם בגיל הזה צריך לגשת לקלינאית תקשורת?
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

שלום פלוני,
מקובל להמתין לרכישת היגוי ל' עד גיל שלוש וחצי.
כיוון שבדרך כלל תורי ההמתנה מטעם קופות החולים מתמשכים על פני חודשים, הייתי מבקשת מרופא הילדים הפניה לקלינאית תקשורת מתוך הבנה שייתכן שעד שיגיע מועד תורכם, הילד ירכוש את ה-ל' באופן ספונטני, ותוכלו לבטל את התור בשמחה.
@}
_אלמונית*
הודעות: 44
הצטרפות: 30 מאי 2009, 16:34

בעיות הגיה

שליחה על ידי _אלמונית* »

תפילה לאם,
רציתי להגיד לך שהתגבות המקצועיןת הנעימות שלך הן בעיני סוג של מימוש תפילה של אם להנות מיחס מיטיב שכזה.

אם כבר אני כותבת רציתי לשאול לגבי ילד בן שבע עם הגיה מודגשת של צ שז . לא נראה שזה מפריע לו. לפני כש נתיים שלוש שמע אדם מבוגר עם חיתוך דיבור דומה ואמר מיד : הוא מדבר כמוני.
מלבטים האם לפנות לקלינאית תקשורת
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

_תפילה לאם,
רציתי להגיד לך שהתגבות המקצועיןת הנעימות שלך הן בעיני סוג של מימוש תפילה של אם להנות מיחס מיטיב שכזה._

מסכימה מאוד. לי בכלל אין קשר לדבר, ובכל זאת תמיד נכנסת לראות מה את כותבת...
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

מימוש תפילה של אם
וואו, תודה רבה לך! ישר קראתי לבעלי והראיתי לו את המילים המרגשות.

ובעניין היגוי השורקות של בן השבע שלך -
נראה לי שברגע שמדובר בשיבוש היגוי שמצריך כיוונון עדין, לא תמיד קל להגיע להיגוי ה"סטנדרטי".
הייתי משקיעה בלמצוא קלינאית מנוסה, אם אתם חושבים, שאף שהילד מודע ואינו מוטרד, יש להיגוי שלו השפעה כלשהי על הרושם הסביבתי שהוא יוצר.
בתכל'ס יש הרבה מבוגרים שמסתובבים חופשי עם שיבושי שורקות, ורבים מהם (לפעמים נראה שזה מעבר לאחוז באוכלוסייה... :-)) הגיעו לתפקידים בכירים המצריכים עמידה מול קהל.

@}
אלמונית*
הודעות: 1286
הצטרפות: 01 אוקטובר 2001, 09:06

בעיות הגיה

שליחה על ידי אלמונית* »

האם בכל גיל ניתן לתקן את היגוי האותיות צ,ס,ז ?
נגיד 15,16,17 וגם בגילאים יותר מבוגרים?
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

תאורטית - כן. ואפילו יותר מאשר בגיל גבולי מבחינת הבשלות (והמוטיבציה) כמו גיל 6.
בפוןעל - אני לא יודעת כי לא נתקלתי במקרים כאלה, אבל מניחה שהרגל שהתקבע קשה לשנות.
ולכן בסיכומו של דבר אני משערת שכל מקרה לגופו. כלומר, תלוי מהו השיבוש בדיוק, עד כמה הוא נרחב (אולי יש דחיקת לשון גם בבליעת רוק אלפי פעמים ביממה), מה מידת המוטיבציה וכן הלאה.
(תשובה קצת מעצבנת, נכון?)
יער_ה*
הודעות: 776
הצטרפות: 12 מאי 2006, 11:47

בעיות הגיה

שליחה על ידי יער_ה* »

_האם בכל גיל ניתן לתקן את היגוי האותיות צ,ס,ז ?
נגיד 15,16,17 וגם בגילאים יותר מבוגרים?_
מניסיון אישי - כן. בסוף התיכון היתה לי הרבה מוטיבציה לטפל בזה וגם יכולת גדולה יותר להבין מה העניין ומה לעשות. מניחה שזה דורש יותר השקעה ומאמץ מאשר בגיל צעיר, אבל המוטיבציה וההבנה מפצות על זה בעיני. וכמובן שנעזרתי בקלינאית מנוסה :-)
אמא*
הודעות: 1115
הצטרפות: 02 ספטמבר 2001, 23:05

בעיות הגיה

שליחה על ידי אמא* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

שלום רב,

בני בן 3.4 ולא הוגהה את העיצורים ק' ו-ג' במקומם הוא אומר ת' למשל במקום לומר בקבוק הוא אומר בתבות.
עד שאתחיל בתהליך אצל קלינאית הארוךךך מישהי יכולה לכתוב לי מה השיטה ללימוד עיצורים אלו?? שאתחיל לעבוד איתו בינתיים.
אודה מאד!

בברכת שנה טובה.
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

היי אמא,

מאתגר במקצת להדריך בהתכתבות, אבל אולי אוכל לנסות, אם כי ייתכן מאוד שיסתדר בעצמו.
האם בנך הוגה ח ו-ר?
שובל*
הודעות: 3
הצטרפות: 18 אוקטובר 2004, 15:03

בעיות הגיה

שליחה על ידי שובל* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

בני בן השש לא אומר את האות ר מחליףצאותה בא. עכשיו למד להגיד את האות ר שהיא לבד הוא מתרכז ואז אומר ר עם גרגור. אהל בתוך מילה עדיין קשה לו. איך אני יכולה לעזור לו בבית הפרוצדורה לקלינאית תקשורת ארוכה ומתישה רוצה לנסות קודם לבד
תמרוש_רוש
הודעות: 5688
הצטרפות: 18 יוני 2005, 03:48
דף אישי: הדף האישי של תמרוש_רוש

בעיות הגיה

שליחה על ידי תמרוש_רוש »

בני בן 3.4 ולא הוגהה את העיצורים ק' ו-ג' במקומם הוא אומר ת' למשל במקום לומר בקבוק הוא אומר בתבות.
שלי בן שלוש וחצי ועושה בדיוק את אותו הדבר.
החלטתי לא לדאוג ולא לעשות שום דבר בעניין עד גיל 4 לפחות, ולקוות שזה יסתדר לבד.
(וממילא לא היה לי מושג מה לעשות)

אבל תפילה, אם יש לך טיפ, וגם אזכור לטווח הנורמה, אשמח :-)

הוא כן הוגה את ח' ו- ר' מתגלגלת יפהפיה, מזה די הרבה זמן.
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

איך אני יכולה לעזור לו בבית הפרוצדורה לקלינאית תקשורת ארוכה ומתישה רוצה לנסות קודם לבד
הייתי מנסה במקביל: לתרגל אתו את ה-ר בהברות (רָ,רֵ, רי וכו' וכן אָר, אֵר, איר וכו') כשלב בדרך להפקה בתוך מילים וגם לקבוע תור לקלינאית. אם יצליח לפני שיגיע התור - תמיד אפשר לבטל. :-)


אבל תפילה, אם יש לך טיפ, וגם אזכור לטווח הנורמה, אשמח
על פי "ילד - מה הוא אומר?" של אניטה רום, מיכל סגל ובתיה צור - התפתחות הפונולוגיה בגיל הגן:
ח מצופה להירכש עד גיל 3,
ק עד 6;3,
ר ו-ג עד 4.
אחד מבניי נשאר נטול ח,ר, ק ו-ג עד כמעט גיל שלוש וחצי, והניב שלל אמירות מתוקות ומשעשעות, עד שרכש את חבורת ההגאים האלה בתוך תקופה קצרה באופן ספונטני.
נראה לי שהפקה מוצלחת של ח ו-ר היא סיבה טובה לאופטימיות, שגם העיצורים המקבילים יגיעו בעצמם.
אם בכל זאת תרצו לנסות לקדם אותם, אפשר לנסות להפיק ק מתוך ה-ח: על ידי "נחירות" (חחחחק, קחחחח וכיו"ב) או על ידי הפקה של חחחחחח שוואי מתמשך עד שהאוויר נגמר ובלית בררה החוכך הופך לעיצור ק.
מקווה שזה מובן מתוך הכתוב. קל יותר להשמיע...
בכל מקרה, הכוונה למין משחקי חיפוש ווקליים מצחיקים. @}
תמרוש_רוש
הודעות: 5688
הצטרפות: 18 יוני 2005, 03:48
דף אישי: הדף האישי של תמרוש_רוש

בעיות הגיה

שליחה על ידי תמרוש_רוש »

העניין הוא, שלפעמים אנחנו חושבים שהוא כן אמר "ק" או "ג", כי כמעט אי אפשר להבחין בהבדל. אולי זה משהו באמצע, הייתכן?

(בבקשה תגידי לי שאפשר להניח לכל העניין עד גיל ארבע, לא בא לי להתחיל "להתערב"...)

אבל תגידי, אם הבנתי אותך נכון, אז אפשר להפיק ג' תוך כדי משחק צלילים אם עושים רררררררררררר ואז מנסים להכניס פנימה ג'? נגיד ררררררר-גרררר-גרררררר- גררר-גרר ?
דפנה*
הודעות: 654
הצטרפות: 22 ספטמבר 2001, 18:35

בעיות הגיה

שליחה על ידי דפנה* »

איזו קלינאית נחמדה עונה פה. אולי גם אני יכולה לנצל את טוב לבך?
מה הגבול התקין ללמ"ד?
עד מתי מותר רהפוך את כור הרמ"ד ררי"ש?
אנחנו בני שלוש וחצי - עוד תקין?
תודה @}
אישה_במסע*
הודעות: 5515
הצטרפות: 29 מרץ 2012, 10:55

בעיות הגיה

שליחה על ידי אישה_במסע* »

<זו היא חפירה שהקשר שלה לנושא חלש למדיי, כך שמי שמעוניינת בעצה פרקטית מוזמנת לדלג>

אולי זה משהו באמצע, הייתכן?
בוודאי. היכולת שלנו להבחין בין צלילים ולבטא אותם תלויה בסביבה שלנו. אני לא זוכרת באיזה ספר בדיוק קראתי את זה (אולי בני מיננו?), אבל הסופר סיפר על תרבויות שונות בהן בשפה המדוברת יש צלילים ביניהם הוא לא הצליח להבחין ואותם הוא לא הצליח לבטא נכון. הוא נתן שם דוגמא אקזוטית למדי, אבל אפשר ללכת על מה שקרוב יותר.

ברוסית יש שלוש אותיות מסויימות, שמסמלות צלילים מסויימים. לשתיים מהן יש מקבילות בעברית: האות ש והאות צ' (CH). האות השלישית מבטאת את הצליל שבאמצע. ישראלים באופן קבוע לא מצליחים להבדיל ביניהם. אבל הצליל הזה קיים.

או, דוגמא אחרת. באנגלית יש את הצליל th. בתרגום של שר הטבעות סימנו אותו בתור ת'. אבל בישראל אנשים לרוב לא מבטאים אותו נכון. הופכים אותו ל ד או ל ת. גם ברוסית לרוב לא מבטאים אותו נכון, אבל אותו הצליל בתעתיק הופך ל-פ (לא דגושה - F באנגלית).
כך, דוריאת' במקור, שם שלא דוברי עברית ולא דוברי רוסית לא מצליחים לבטא נכון (לפחות לא בלי מאמץ), הופך בשפת הדיבור בעברית לדוריאת וברוסית לדוריאף. (ואת זה אני יודעת כי את הסילמריליון קראתי ברוסית ואת שר הטבעות בעברית, ולקח לי הרבה זמן להצליח להבין שדוריאף זה דוריאת).

אז בהחלט ייתכן שזה משהו באמצע. ולו היה מבקרת בביתך דוברת שפה זרה שבה מלבד ק ו-ג, ו-ת, יש אות שמבטאת את הצליל שבאמצע, היא הייתה אומרת לך - מה פתאום, הוא לא אומר ת, הוא אומר ק', שזה הצליל בין ת ל-ק. והפעם הוא אמר בכלל ת'. מה, את לא שומעת, זה צליל שונה לחלוטין!

כי אנחנו מכניסים את כל מגוון הצלילים הרציף והאינסופי לקופסאות, לאחת האותיות המוכרות. אבל יש הרבה יותר צלילים מאותיות, ויש הרבה מקום באמצע.
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

היי דפנה,

כיוון שהחמאת לי כל כך, טרחתי להוריד גם עבורך את הספר הנ"ל מהמדף. :-)

מה הגבול התקין ללמ"ד?
לפי המחברות, בדיוק הגעתם לגיל שאפשר להתחיל...

בעבר ננזפתי בפורום אחר ע"י קלינאית הבית, כשניסיתי להשיא טיפים לאימהות שרצו לשפר את היגוי ילדיהן...
מתלבטת אם אכן יש תועלת בעצות כאלה ועוד יותר אם אין חשש לנזק, ובכל זאת מנסה (תוך כדי תוספת סייג, שאינני עתירת ניסיון בטיפולי היגוי).

רהפוך את כור הרמ"ד ררי"ש
נדמה לי שההחלפה הזאת נוטה פחות לחלוף מעצמה (לעומת ימ"ד), אם כי ייתכן שאני טועה.
האם הילד מצליח להגות ל בחיקוי?
אפשר להראות לו את חוד הלשון ואת העלייה שלו בעת היגוי ל אל המכתש מאחורי השיניים העליונות. יש שיטה של מריחת שוקולד וכד' (לא בדיוק ברוח תשוקה למתוק אצל ילדים P-:) בנקודה הזאת כדי להבהיר לילד את האתר המדויק ולעודד למקם שם את חוד הלשון.
רעיון אחר הוא להתחיל בהגייה מוקצנת בלשון שיוצאת מהפה ועולה. יש עוד כל מיני טריקים שקצת קשה להסביר רק בכתיבה...
אם תראי שיש התחלה של הפקה בעקבות ניסיונות ומשחקים מזדמנים - מה טוב. אם קשה לילד - הייתי מבקשת מרופא הילדים הפניה לקלינאית תקשורת מתוך הבנה שייתכן שעד שיגיע מועד תורכם, הילד ירכוש את ה-ל' באופן ספונטני, ותוכלו לבטל את התור בשמחה.
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

אולי זה משהו באמצע, הייתכן?
מסכימה עם אישה במסע. (ובכלל היה מעניין לקרוא!)
בני שהזכרתי למעלה הפיק הגה שבין ש ל-ס, עד שלבסוף הפריד אותו לשני העיצורים. והנה עכשיו אחיו הצעיר הולך בדרכו. (כלומר, משבש ש, אבל לאבא שלו זה יכול להישמע כאילו כן הפיק את הגה המטרה, ואני מקווה שזה סימן שה-ש התקינה מתקרבת בכוחות עצמה...)
רוצה לציין שעיצורים במילה הרי נהגים במשך זמן קצר מאוד, וידיעתנו מה המילה שאמורה להיאמר יכולה להשפיע על השיפוט שלנו. כלומר, נראה לי שאנחנו יכולים להתייחס להגה כאילו הוא ההגה המצופה, גם אם לא היה כזה.


אבל תגידי, אם הבנתי אותך נכון, אז אפשר להפיק ג' תוך כדי משחק צלילים אם עושים רררררררררררר ואז מנסים להכניס פנימה ג'? נגיד ררררררר-גרררר-גרררררר- גררר-גרר ?
ג הוא הפוצץ המקביל של החוכך הישראלי ר מבחינת מקום החיתוך, ולכן מה שאת כותבת הגיוני.
בפועל, משום מה נראה לי שקל יותר להגיע מ-ח ל-ק, אבל תכל'ס, זוכרת ילד שעבדתי אתו בעבר בדיוק על ההחלפות האלה: התחלנו בבלתי קוליים, כלומר מ-ח ל-ק, ואחרי התקדמות אטית בהתחלה הוא קלט את הרעיון, ואז היישום בהפקה הקולית (מ-ר ל-ג) היה מהיר. צריך לשים לב, שעלולה להיווצר תופעה של הכללת יתר, כלומר, שהילד שלמד להפיק את הצלילים החדשים ק ו-ג, יתחיל להגות אותם גם במקום החוככים המקבילים, בייחוד אם הם נמצאים באותה המילה. עם קצת מודעות זה אמור להסתדר בהמשך.

פספסתי משהו?
מיכל_בז*
הודעות: 2179
הצטרפות: 14 יוני 2010, 16:49
דף אישי: הדף האישי של מיכל_בז*

בעיות הגיה

שליחה על ידי מיכל_בז* »

לנו יש ל' שמבוטאת כ-י' (לא= יו ומצידי שתמשיך ככה עד הבת מצווה, זה כזה חמוד!) ואין ר'. היא עוד קטנטנול, אבל מתי אני אמורה להתחיל לטפל בזה? אם בכלל?
דפנה*
הודעות: 654
הצטרפות: 22 ספטמבר 2001, 18:35

בעיות הגיה

שליחה על ידי דפנה* »

תודה, תפילה! שיטת הממרח נשמעת לי מותק (נחשוב על ממרח ראוי), ולוקחת בחשבון את ההסתייגויות והכול. לא אתבע אותך :-)
במעבה_הפרדסים*
הודעות: 168
הצטרפות: 27 ספטמבר 2016, 06:11
דף אישי: הדף האישי של במעבה_הפרדסים*

בעיות הגיה

שליחה על ידי במעבה_הפרדסים* »

היכולת שלנו להבחין בין צלילים ולבטא אותם תלויה בסביבה שלנו
זה קשור לנושא רחב בהרבה, שמכונה (אם זיכרוני אינו מטעני) היצרות תפיסתית.
תינוק נולד עם יכולת לקלוט הרבה מאוד דברים, ובמהלך השנה-שנתיים הראשונים לחייו הוא משיל ממנו אחוז ניכר מהם - אלה שהתרבות שלו כיוונה אותו למסקנה שהם מיותרים לו, ורק מעמיסים על המערכת.
למשל, דוגמה מתחום רחוק - זיהוי פנים. תינוקות נולדים עם יכולת להבחין בשונות תווי הפנים של בני אדם מגזעים שונים, ואפילו של קופים. אבל החל מגיל --- (שכחתי), הם מסוגלים להבחין בשונות תווי הפנים רק של אנשים מהגזע שהם משתייכים אליו. לישראלי המצוי, כל הסינים נראים אותו דבר. אם הוא נחשף מינקות גם לסינים, המצב יהיה שונה, ויהיה מסוגל להבחין גם בתווי הפנים השונים של סינים שהוא יכיר בבגרותו. כי התפיסה המולדת הזאת לא הוצרה אצלו בינקות (הדוגמה לקוחה מההרצאה המאלפת הזאת על פרוסופגנוזיה).
על אותו עיקרון, תינוק מסוגל לקלוט בשמיעה את ההבדלים בין הצלילים השונים המשמשים בכל השפות. אבל תוך כמה חודשים של שמיעת שפת האם שלו, הוא מחלק את הצלילים שהוא שומע לקבוצות קבוצות, וכל קבוצה מקבילה לעיצור מסוים בשפת האם שלו. בין אם מניחים בדיוק את חוד הלשון על המכתש כדי ליצור למ"ד, בין אם מניחים את הקטע שבא כמה מילימטרים אחריו - ההבדל בצליל הוא חסר חשיבות עבורו, כי בשביל ישראלים מדובר בעיצור אחד, שיהיה לו אותו תפקיד באותן מילים. אז אין סיבה לטרוח לשמוע את ההבדל ביניהם, והצליל שלהם מתאחד באוזניו. אם הוא היה דובר שפה אחרת, שמבחינה בין 'למ"ד חודית' ל'למ"ד אחורית' (לא מונחים קיימים, המצאתי) - הוא ימשיך לשמוע את ההבדל.

ההגדרה הרשמית של פונמה היא 'יחידת ההגייה המינימלית שמבחינה משמעות'. פירושו של דבר הוא שהצליל שאנחנו מסוגלים לשמוע תלוי במשמעות שמיווחסת לו בשפה שלנו. אפשר לומר שהפיזיולוגיה מושפעת מהתרבות.
במעבה_הפרדסים*
הודעות: 168
הצטרפות: 27 ספטמבר 2016, 06:11
דף אישי: הדף האישי של במעבה_הפרדסים*

בעיות הגיה

שליחה על ידי במעבה_הפרדסים* »

ולמרות הנ"ל, אני תוהה אם באמת יכול להיות צליל מצעי בין ק ל{{}}ג{{}}.
למיטב ידיעתי ההבדל היחיד בין שני אלה הוא בקוֹליוּת - כשהוגים ג מיתרי הקול רוטטים, כשהוגים ק הם נחים (אפשר לחוש בזה כשמניחים יד על הצוואר).
מבחינות אחרות אין הבדל ביניהם. בסיס החיתוך זהה - אותו חלק אחורי בלשון נצמד לאותה נקודה בחיך, וגם אופן החיתוך זהה - חסימה מלאה של האוויר ואז שחרור.
והרטט של מיתרי הקול - חשבתי שזה בינארי - או שהם רוטטים או שלא.
הייתכנו מצבי ביניים?
אישה_במסע*
הודעות: 5515
הצטרפות: 29 מרץ 2012, 10:55

בעיות הגיה

שליחה על ידי אישה_במסע* »

חשבתי שזה בינארי
בינארי יש רק בתכנות.
הם יכולים לרטוט קצת ויכולים לרטוט הרבה. ואני בניסוי פשוט מאוד הצלחתי ליצור שני גוונים שונים של ג, אחד מהם קרוב יותר ל-ק. אז הנה - מצב ביניים.
נסי בעצמך! הדרך הפשוטה ביותר לבדוק...
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

הם יכולים לרטוט קצת ויכולים לרטוט הרבה.
לא מצליחה להעלות בעיני רוחי כרגע את הטבלה הפונטית, שחונכנו לסגוד לה בתחילת הקורס בפונטיקה.
יכול להיות שהיו שם עיצורי ביניים, שהם משהו בין פוצץ לחוכך. בטוח שקיימים מחוככים (כמו צ ו-צ'), שמורכבים מפוצץ וחוכך צמודים. כך שאולי יש הפקה רציפה של ק-ג, שיוצרת משהו שנשמע כמו צליל מצעי בין ק לג , גם אם היצור הזה אינו מתקיים בשפה אנושית שתועתקה.

<תפילה מהלימודים>
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

היא עוד קטנטנול, אבל מתי אני אמורה להתחיל לטפל בזה? אם בכלל?

(מיכל, לא קשור לדף, אבל חושבת לאחרונה לדבר אתך, כי בא לי לבדוק שוב את אופצית לימודי הוראת העברית.)

אני חושבת שהחלפת ל ב-י נוטה יותר להסתדר מעצמה.

בכל אופן, ראי למעלה: קיבלתן אישור לחכות ל-ל עד גיל 3 וחצי ול-ר עד גיל 4. :-)

<תפילה>
במעבה_הפרדסים*
הודעות: 168
הצטרפות: 27 ספטמבר 2016, 06:11
דף אישי: הדף האישי של במעבה_הפרדסים*

בעיות הגיה

שליחה על ידי במעבה_הפרדסים* »

יכול להיות שהיו שם עיצורי ביניים, שהם משהו בין פוצץ לחוכך (...) כך שאולי יש הפקה רציפה של ק-ג, שיוצרת משהו שנשמע כמו צליל מצעי בין ק לג
אבל הם שניהם פוצצים. ההבדל הוא רק בקוליות.

נסי בעצמך! הדרך הפשוטה ביותר לבדוק
אני מנסה כל דבר לפני שאני כותבת...
מאמינה לך שאת הצלחת להפיק צליל כזה, לא יכולה להעלות בדעתי איך הוא יכול להישמע.
אישה_במסע*
הודעות: 5515
הצטרפות: 29 מרץ 2012, 10:55

בעיות הגיה

שליחה על ידי אישה_במסע* »

לא יכולה להעלות בדעתי איך הוא יכול להישמע.
אני יכולה להקליט ולהעלות לאנשהו, אבל אני מעיזה לנחש (ומודעת לחוצפה שבניחוש כזה) שהבעיה היא לא בצליל אלא בפרשנות השמיעתית שלך - על היצרות תפיסתית את יודעת יותר ממני (שכן כתבתי בערך את כל מה שאני יודעת בנושא בהודעתי מלמעלה, ואת בברור יודעת יותר).
להקליט את עצמי ולהעלות ליוטיוב?

ובלי קשר לכל הדיון הזה, ודעתי הלא מקצועית בעליל - אני נותנת את רשותי הלא מקצועית לכל האמהות לא לדאוג. הדאגה באמת לא מועילה, ולדעתי עדיף להחליף אותה בהתבוננות עניינית ונטולת דאגה, שבבסיסה האמונה שבסוף הכל יהיה טוב. (אסטל?)
במעבה_הפרדסים*
הודעות: 168
הצטרפות: 27 ספטמבר 2016, 06:11
דף אישי: הדף האישי של במעבה_הפרדסים*

בעיות הגיה

שליחה על ידי במעבה_הפרדסים* »

שהבעיה היא לא בצליל אלא בפרשנות השמיעתית שלך
את צודקת, מן הסתם.
ולכן באמת אין טעם שתקליטי.
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

אבל הם שניהם פוצצים. ההבדל הוא רק בקוליות.
נכון, סליחה. לא הייתי מרוכזת.
המירי ב: משהו בין קולי לבלתי קולי.
אם כי נראה לי שבטבלה באמת לא היה דבר כזה. כלומר, השורות התייחסו לאופן החיתוך, העמודות התייחסו למקום החיתוך ובתוכן הייתה חלוקת משנה לקולי ובלתי קולי, אם קיימות שתי הצורות.
יכולה לשער שמדידה בספקטוגרף, או איך שקוראים לזה, יכולה להציג ערכי קוליות שונים, אלא שהמין האנושי לא נברא עם היכולת להבחין בדקויות השונות כתכונה מבחינה בין פונמות. למעשה, נזכרת עכשיו שאכן בתעתוק קיימת מוסכמה של הוספת 0 תחת הגה קולי או V תחת בלתי קולי עמ לסמן הפחתת או הוספת קוליות ביחס להגה המטרה |יד1|. וגם זוכרת במעורפל שאותה פונמה מפי אותו הדובר תופק שונה מעט כתלות בסביבה הפונטית = הגאים אחרים במילה.
פלונית_אלמונית_1*
הודעות: 7
הצטרפות: 23 יוני 2015, 12:09

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלונית_אלמונית_1* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

שלום,
בתי בת 12 מתקשה להגיד את האות ר, במקום ר' הוגה ל' ולא רוצה ללכת לקלינאית תקשורת.
האם יש אפשרות לקבל פה בפורם, איזה תרגיל אני יכולה לעשות איתה בבית?
תודה.
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

למה היא לא רוצה ללכת לקלינאית תקשורת?
והאם היא מסוגלת לומר ר' לבד, לא בתוך מילה או שלא מצליחה להפיק את הצליל?
פלונית_אלמונית_1*
הודעות: 7
הצטרפות: 23 יוני 2015, 12:09

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלונית_אלמונית_1* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

מתביישת,
אם היא אומרת ריש אז כן ואם רררר... לא מצליחה
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

אם היא אומרת ריש אז כן ואם רררר... לא מצליחה
תוכלי להסביר?
בכל מקרה, לעניין המבוכה הייתי מסבירה לה שעדיף להתגבר על מבוכה קלה לטובת שיפור ההיגוי, כי היתקעות עם שיבושי היגוי עד גיל מבוגר עלולה לגרום למבוכה גדולה יותר. הייתי מוסיפה ואומרת שקלינאיות נפגשות הרבה עם מי שזקוק לעזרה בתחומי ההיגוי, ולרוב הן יודעות לא רק לעזור אלא גם לעשות זאת בנועם.
פלונית_אלמונית_1*
הודעות: 7
הצטרפות: 23 יוני 2015, 12:09

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלונית_אלמונית_1* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

הכוונה ררר ברצף או כשבתוך המילה הרבה פעמים הריש שלה נשמעת כמו ל
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

הייתי מנסה להוסיף לרי"ש המתגלגלת הארוכה תנועה לפניה או אחריה: רָ, רוּ, רִי, אָר, אוֹר וכיו"ב.
בהמשך הייתי מנסה לקצר בהדרגה את הרי"ש.
פלונית_אלמונית_1*
הודעות: 7
הצטרפות: 23 יוני 2015, 12:09

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלונית_אלמונית_1* »

מה זאת אומרת לקצר את הרי"ש?
ואיזה עוד תרגילים אפשר לעשות איתה?
תודה רבה לך על המענה המהיר!
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

מה זאת אומרת לקצר את הרי"ש?
הכוונה שבתרגול ההתחלתי היא תגיד "רְררררררָ", וכשתראו שזה מצליח בקלות, היא תקצר את ה"רְרררר" וההפקה תלך ותישמע כמו "רָ" (כמו במילה "רע" בפי אלה מבינינו שאינם הוגים עי"ן גרונית...).
בשלב זה לא הייתי מעמיסה תרגילים אחרים. כדאי שההכנסה לתוך מילים תיעשה בצורה מדורגת.
@}
פלונית_אלמונית_1*
הודעות: 7
הצטרפות: 23 יוני 2015, 12:09

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלונית_אלמונית_1* »

תודה רבה,
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

בשמחה. מוזמנת לעדכן.
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

בעיית הגייה באות צ
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

שלום
יש לי בת 3 ושבעה חודשים ולא הוגה את האות ל'. במקומה הוגה ג' שהיא יותר מופקת מהלוע.
היא מטופלת כחודשיים אצל קלינאית שעובדת איתה בעיקר על בטחון בדיבור (תאומה לאח מאוד דומיננטי) וגם אימון על שפה ותיאור סיטואציות והבנת הוראות.
הקלינאית טוענת שיש עוד קצת זמן עד גיל 4 שנתחיל לעבוד על ה ל'.
אשמח לשמוע את דעתכם המקצועית מאחר ומטריד אותי שלא תמיד היא מובנת לנו וקל וחומר לילדים בגן.
את שאר האותיות היא הוגה מצויין.
תודה
ורד
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

היי ורד,

נתקלתי מעט בשיבוש שאת מתארת, ונראה לי שהוא קשה יחסית לתיקון (בהשוואה לאמירת רי"ש או יו"ד במקום הלמ"ד, נאמר).
לכן, לעניות דעתי, הגישה שנוקטת הקלינאית שלכם מוצלחת - לתת לילדה להבשיל יותר, בזמן שהיא מחזקת אתה את המיומנויות השפתיות ואת תחושת המסוגלוּת.
כן הייתי מתייעצת עם הקלינאית וגם עם הילדה (!!!) (ואולי עם הגננת) בקשר לסיטואציות שהדיבור לא ברור: האם הילדה מתוסכלת מכך? האם היא מסבירה את עצמה בדרך אחרת באופן ספונטני? אולי שווה לעבוד על אסטרטגיות למקרים כאלה.

בהצלחה! @}
ורד*
הודעות: 161
הצטרפות: 21 אוקטובר 2001, 16:56

בעיות הגיה

שליחה על ידי ורד* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

תודה לך על תשובתך!
אני שמחה לשמוע שאנחנו בידיים טובות. החיבור בינה לבין הבת שלי מצויין! הגננת שנה הבאה תהיה שונה ועדיין לא מכירה את הבת שלי.
לא נראה לי שהבת שלי מתוסכלת מזה חוץ מהפעמים שמבקשים ממנה לחזור שוב על מה שאמרה כי זה לא ברור. היא לא מסבירה בדרך אחרת אלא חוזרת על אותו הדבר שוב ושוב עד שמבינים (או שלא..). לא כל כך הבנתי על מה להתייעץ עם הילדה?מבחינתה קלינאית תקשורת זה חוג, חוג משחק בעיקר ומדי פעם משתחל עניין ה ל'. היא כן מבינה שהאות ל שלה צריכה להשתכלל .
תפילה_לאם
הודעות: 3287
הצטרפות: 10 אוקטובר 2012, 21:28
דף אישי: הדף האישי של תפילה_לאם

בעיות הגיה

שליחה על ידי תפילה_לאם »

התכוונתי להתייעץ עם הילדה בקשר לפעמים שהיא לא מצליחה להסביר את עצמה: עד כמה זה מפריע לה (אם יש לה מוטיבציה לשנות, לנסות), אם יש לה רעיון מה כדאי לעשות.
ואולי תוכלי לדבר עם הגננת היוצאת?
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

היי יש לי בת 6.5 עולה לכיתה א' והוגה את האות צ' כמו ס'. הגננת לא העירה או הציעה התערבות של קלינאית תקשורת. השאלה שלי אם מניסיונכם כדאי לטפל או לחכות. ואם כן אם הטיפול דרך הקופה הוא כדאי או שאם מחליטים לטפל עדיף כבר באופן פרטי?.
תודה מראש.
קלינאית*
הודעות: 6
הצטרפות: 28 ספטמבר 2011, 06:33

בעיות הגיה

שליחה על ידי קלינאית* »

לגבי טיפול דרך הקופה או לא? זה בעיקר עניין של מזל. יש קלינאיות מצוינות בקופה גם.
בגיל 6.5 מטפלים בשיבוש שהזכרת.
בהצלחה
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

שלום,
יש לי בת רבע לחמש שהוגה ז', ס', צ' עם הלשון בין השיניים. האם כדאי להיעזר בקלינאית בגיל זה או לעשות עמה תרגילים בבית? תודה
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

היי... הבן שלי בן שנתיים וקצת, שמנו לב שבמילים המסתיימות באותיות: ק, ת, ו-פ הוא חוזר על האות האחרונה במילה עוד מספר פעמים.
לדוגמא: את המילה ארטיק, הוא מבטא אטיק-ק-ק
צריך להילחץ או שעובר לבד עם הזמן?
יונת_שרון*
הודעות: 8089
הצטרפות: 13 יוני 2001, 02:23
דף אישי: הדף האישי של יונת_שרון*

בעיות הגיה

שליחה על ידי יונת_שרון* »

תני לזה כמה חודשים. אם לא עובר, אפשר ללכת לבדוק. לא שיש הרבה מה לעשות בד״כ...
דגן_בגן*
הודעות: 96
הצטרפות: 16 יולי 2014, 06:54
דף אישי: הדף האישי של דגן_בגן*

בעיות הגיה

שליחה על ידי דגן_בגן* »

צריך להילחץ או שעובר לבד עם הזמן?
ממש ממש לא להלחץ. (אבל זה באמת חשוב להרגע עם זה פנימית ולא להלחץ כי הוא מרגיש ). אפשר לחכות אפילו יותר מכמה חודשים. הוא ממש קטן
פלוני_אלמוני*
הודעות: 1182
הצטרפות: 14 אוגוסט 2001, 19:35
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמוני*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמוני* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

שלום,
יש לי בן בגיל 7 שהוגה ס', צ' עם הלשון בין השיניים. איזה תרגילים צריך לעשות ואיפה ניתן למצוא אותם ברשת ?
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

בעיות הגיה

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

האם מישהי/ו מכיר/ה תרגילים לעבוד על הגיית ח'?
הילדה שלי בת 4 רוצה מאוד להגות אותה, במיוחד עכשיו כשאח שלה בן השנתיים מצליח לבטא ח'. היא ממש ממש בכתה מזה .. :/
שליחת תגובה

חזור אל “אתגרים ומכשלות”